Inget Wifi 7 på Windows 10 om Microsoft får välja

Permalänk
Melding Plague

Inget Wifi 7 på Windows 10 om Microsoft får välja

Det ser ut som att Microsoft inte kommer signera någon drivrutin för Wifi 7 på Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu fler anledningar att gå över till Linux 👍 MS gör det för enkelt

Permalänk
Medlem

Tillverkarna får baka in stödet i win10 blir som gamla tider med win9x 😀😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Idiotiskt när så mycket hårdvara inte ens fungerar med win11

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Idiotiskt när så mycket hårdvara inte ens fungerar med win11

Fast den hårdvaran har ändå wifi7?

Permalänk
Medlem

Trevligt att Intel stödjer Linux. Köper ofta intel nätverskort just för bra stöd i Linux.

Permalänk
Testpilot

Ser inga konstigheter alls med detta, kan nästan anse att det är ett bra beslut faktiskt 🙂

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Men, nog måste väl Intel kunna släppa drivrutiner man laddar ner, vare sig Microsoft signerar dem eller inte?

För övrigt ett "dick move"...anser jag

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ser inga konstigheter alls med detta, kan nästan anse att det är ett bra beslut faktiskt 🙂

Ja Windows 10 går end of life under 2025. Antalet som hinner uppdatera både nätverk och datorn samt väljer att stanna kvar på win 10 kan inte vara många under de kommande två åren.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fast den hårdvaran har ändå wifi7?

Nu vet jag inte vad personen syftar på. Men säg att man har en A2 skrivare som ej fungerar i Windows 10, ja man kan då likaväl vilja ha Wifi 7 på ens dator som man kör windows 10 på.

Jag ser dock inget större problem om det fortfarande med de flesta wifikorten fungerar med wifi 6 till windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ser inga konstigheter alls med detta, kan nästan anse att det är ett bra beslut faktiskt 🙂

För vem?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chibariku:

Ja Windows 10 går end of life under 2025. Antalet som hinner uppdatera både nätverk och datorn samt väljer att stanna kvar på win 10 kan inte vara många under de kommande två åren.

Skrivet av dlq84:

För vem?

Precis som Chibariku skriver handlar det om att Windows 10 går EOL inom en snar framtid, och jag personligen anser att ingen person som har ett val ska sitta kvar på ett operativsystem som kommer sakna framtida uppdateringar.

Jag säger samma sak som jag gjorde med Windows 11 och TPM-kraven; Det är bra att tillverkare påtvingar uppgraderingar likt dessa när det handlar om säkerhet. Av precis samma anledning jag anser att t.ex. BankID inte ska fungera på tillräckligt utdaterade Android- och IOS-enheter, alldeles för stora säkerhetsbrister att nyttja enheter som inte längre har stöd för de senaste uppdateringarna.

Detta är övergripande varför jag anser att det är bra

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag inte vad personen syftar på. Men säg att man har en A2 skrivare som ej fungerar i Windows 10, ja man kan då likaväl vilja ha Wifi 7 på ens dator som man kör windows 10 på.

Det är fortfarande tidigt på morgonen och jag kanske inte är helt vaken än men jag förstår inte alls vad du vill ha sagt. Vad har en skrivare som inte fungerar på windows 10 med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Ännu fler anledningar att gå över till Linux 👍 MS gör det för enkelt

Och linux gör det ännu enklare att sen stanna kvar på Windows

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Och linux gör det ännu enklare att sen stanna kvar på Windows

Det finns liksom ingen "tumme ned" (; skämt åsido alla OS har sina brister... det som gör det enklare (enligt mig) att klaga på Windows är att det bara finns en "flavör" medan man på linux-sidan oftast kan hitta något man trivs med... MacOS i all sin ära men tycker det på senare år är för täta förändringar (varav 50% känns... oigenomtänkta eller helt enkelt inte färdiga...)

Jag försöker köra bästa-möjliga för det som ska göras, men hade jag kunnat köra enbart ett OS så hade det blivit en linux-dist med några personliga anpassningar... problemet är att hålla det över tid (:

Permalänk
Medlem

"Men den som väljer Windows 10 slipper i alla fall köpa ny Wifi-router."

WiFi-7 kretsar är väl bakåtkompatibla med äldre routrar(accesspunkter) så bara för att man kör windows 11 med WiFi 7 så betyder det ju inte att man måste köpa en ny router?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Idiotiskt när så mycket hårdvara inte ens fungerar med win11

Det som inte funkar på w11 kommer inte ha wifi 7 ändån?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är fortfarande tidigt på morgonen och jag kanske inte är helt vaken än men jag förstår inte alls vad du vill ha sagt. Vad har en skrivare som inte fungerar på windows 10 med saken att göra?

Man har en dator, denna kan vara den "absolut senaste modell". Till denna dator har man en mängd hårdvaror som är svindyra, de kanske kostar ett par hundra tusen kronor i extremfall. Alla dessa hårdvaror man har, kanske inte fungerar korrekt i windows 11. Och man p.g.a. dessa hårdvaror då väljer att köra windows 10.

Det innebär att ens dator av den "absolut senaste modellen" kommer ha windows 10 och inte kunna ha Wifi 7.
Jag själv anser som jag tidigare skrev att det är inget superstort problem om alternativ med Wifi 6 finns, man överlever allt utan Wifi 7.

Jag tycker också att senare windows har blivit bättre med att drivers fungerar mellan versionerna. Går man tillbaka 20år i tiden så avvaktade folk med nyare windows, för att deras externa hårdvaror inte hade fungerade drivers med det senaste och det skulle bli så dyrt att köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man har en dator, denna kan vara den "absolut senaste modell". Till denna dator har man en mängd hårdvaror som är svindyra, de kanske kostar ett par hundra tusen kronor i extremfall. Alla dessa hårdvaror man har, kanske inte fungerar korrekt i windows 11. Och man p.g.a. dessa hårdvaror då väljer att köra windows 10.

Det innebär att ens dator av den "absolut senaste modellen" kommer ha windows 10 och inte kunna ha Wifi 7.
Jag själv anser som jag tidigare skrev att det är inget superstort problem om alternativ med Wifi 6 finns, man överlever allt utan Wifi 7.

Ok, det som förvirrade mig var att du skrev att skrivaren inte klarade windows 10 och då fick jag inte ihop det. Det var helt enkelt en felskrivning. Vi tycker nog likadant i denna frågan.

Det är nog få fall där man måste köra wifi 7 och samtidigt köra windows 10.

Permalänk
Ljusskygg

Ska de sätta Windows 10 på EOL om 2 år så låter det rätt rimligt att inte fortsätta släppa massa nya saker dit?
Speciellt Wifi 7 som inte lär hinna etablera sig speciellt innan den tiden har runnit ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När ändrades det i Windows när Microsoft bestämmer vilka drivrutiner som får installeras? Varför måste Microsoft certifiera drivrutiner? 20 år sedan laddade man bara ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och installerade. inga problem. Vad har hänt?

Detta begränsande är likt mobiltillverkare som inte uppdaterar Android på telefonerna men gör det svårt för användarna, om inte omöjligt, att ersätta tillverkarens Android med exempel GrapheneOS. Onödigt elektronikskrot. Borde nästan vara krav att tillverkare som inte uppdaterat en telefons mjukvara på säg ett år, bör tvingas släpps gratis verktyg att låsa upp telefonerna. Gamla telefoner kan användas som uppkoppling till sommarstuga, telefon till barn. WIFI extenders... Allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

När ändrades det i Windows när Microsoft bestämmer vilka drivrutiner som får installeras? Varför måste Microsoft certifiera drivrutiner? 20 år sedan laddade man bara ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och installerade. inga problem. Vad har hänt?

Detta begränsande är likt mobiltillverkare som inte uppdaterar Android på telefonerna men gör det svårt för användarna, om inte omöjligt, att ersätta tillverkarens Android med exempel GrapheneOS. Onödigt elektronikskrot. Borde nästan vara krav att tillverkare som inte uppdaterat en telefons mjukvara på säg ett år, bör tvingas släpps gratis verktyg att låsa upp telefonerna. Gamla telefoner kan användas som uppkoppling till sommarstuga, telefon till barn. WIFI extenders... Allt möjligt.

Drivrutiner kan vara skadliga. därför dom signeras och windows varnar om dom inte är signerade korrekt eller alls. vet det har gjorts lite custom drivers (typ libusb eller amd customs) där man crowdsourcat en signering för att underlätta för massorna. så det är kanske inte helt omöjligt att det dyker upp lite drivers ändå. men dom kommer inte direkt från microsoft och då inte heller windows update, antar jag.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Haptic:

"Men den som väljer Windows 10 slipper i alla fall köpa ny Wifi-router."

WiFi-7 kretsar är väl bakåtkompatibla med äldre routrar(accesspunkter) så bara för att man kör windows 11 med WiFi 7 så betyder det ju inte att man måste köpa en ny router?

Det är fri tolkning men är nog mer tänkt som att man inte "behöver" uppgradera till en ny Wifi 7-router, i sammanhanget att man ändå inte skulle dra nytta av den tekniken.

Trist iaf, jag biter mig fast med Windows 10 på de flesta datorerna så länge jag kan personligen, även om påtryckningarna blir fler och fler..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tydligt tecken på att MS börjar bli desperata. De väljer alltså att aktivt sabotera ett OS som de fortfarande har support för, för att folk inte uppdaterar som de vill. Inte normalt vad man menar med ”support”.

Skrivet av Lämpis:

När ändrades det i Windows när Microsoft bestämmer vilka drivrutiner som får installeras? Varför måste Microsoft certifiera drivrutiner? 20 år sedan laddade man bara ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och installerade. inga problem. Vad har hänt?

Detta begränsande är likt mobiltillverkare som inte uppdaterar Android på telefonerna men gör det svårt för användarna, om inte omöjligt, att ersätta tillverkarens Android med exempel GrapheneOS. Onödigt elektronikskrot. Borde nästan vara krav att tillverkare som inte uppdaterat en telefons mjukvara på säg ett år, bör tvingas släpps gratis verktyg att låsa upp telefonerna. Gamla telefoner kan användas som uppkoppling till sommarstuga, telefon till barn. WIFI extenders... Allt möjligt.

Du kan tacka Sony för den:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootki...

Naturligtvis kände man till problemet tidigare, men det här gjorde det så tydligt vad en skrupelfri person kunde göra.

Dock tror jag att det fortfarande går att gå runt den där spärren om signerade drivrutiner i Windows, så det är mer av en snubbeltråd än en hård spärr som på mobiler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tydligt tecken på att MS börjar bli desperata. De väljer alltså att aktivt sabotera ett OS som de fortfarande har support för, för att folk inte uppdaterar som de vill. Inte normalt vad man menar med ”support”.

Du kan tacka Sony för den:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootki...

Naturligtvis kände man till problemet tidigare, men det här gjorde det så tydligt vad en skrupelfri person kunde göra.

Dock tror jag att det fortfarande går att gå runt den där spärren om signerade drivrutiner i Windows, så det är mer av en snubbeltråd än en hård spärr som på mobiler.

Ja det går via startup inställningar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Man blit mindre och mindre villig att uppgradera till windows 11, dock så har ju microsoft artificiell blockerat min 6core 4,5ghz cpu så kan ju inte uppgradera endå. Får nog bli windos 10 i minst 2 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

Man blit mindre och mindre villig att uppgradera till windows 11, dock så har ju microsoft artificiell blockerat min 6core 4,5ghz cpu så kan ju inte uppgradera endå. Får nog bli windos 10 i minst 2 år till.

absolut inte svårt att kringå. har upgraderat flera av mina gamla system för att se hur win11 kör, mest för test. och jag vill påstå att win11 är mer "snappy" på min s775 burk än vad win10 någonsin var.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Ska de sätta Windows 10 på EOL om 2 år så låter det rätt rimligt att inte fortsätta släppa massa nya saker dit?

Windows 10 IoT LTSC är EOL 2032, dvs omkring 8 år kvar nu.

Men hur som helst så är det väl inget i artikeln som säger att Wifi 7 inte kommer att fungera i Windows 10? Utan endast att drivrutinerna inte kommer vara signerade av Microsoft.

Har kört osignerade drivrutiner i Windows sedan Microsoft införde kravet

Permalänk
Medlem

Ååååh nej, mina 9.6 Gbps över Wifi 6 kommer nog inte räcka att streama Netflix och läsa aftonbladet SHIIIT, jag måste välja linux nu...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Men hur som helst så är det väl inget i artikeln som säger att Wifi 7 inte kommer att fungera i Windows 10? Utan endast att drivrutinerna inte kommer vara signerade av Microsoft.

Har kört osignerade drivrutiner i Windows sedan Microsoft införde kravet

Om någon släpper några osignerade drivrutiner de Wi-Fi-kretsarna så funkar det, men det är inte säkert.

Skrivet av atego:

Ååååh nej, mina 9.6 Gbps över Wifi 6 kommer nog inte räcka att streama Netflix och läsa aftonbladet SHIIIT, jag måste välja linux nu...

Tror att problemet snarare är de som köpt ett Wi-Fi-kort och sedan upptäcker att det kräver Win 11. Visst hade de kunnat köpa ett Wi-Fi 6-kort, men har man redan köpt - speciellt om det sitter fast på moderkortet - så kanske det är lättare att bita under sura äpplet och köra elvan. Människan är av naturen lat.

Visa signatur

5900X | 6700XT