Kan inte nå server efter byte till Edgerouter X

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Routerns/pihole ui/cli säger det iallafall.

Säger det?
Har du en logg eller hur vet du?

No offense, men du verkar inte ha helt koll på detta så vill bara dubbelkolla att du inte missat din statiska reservation som att servern faktiskt har begärt en adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Säger det?
Har du en logg eller hur vet du?

No offense, men du verkar inte ha helt koll på detta så vill bara dubbelkolla att du inte missat din statiska reservation som att servern faktiskt har begärt en adress.

Du har rätt i att jag inte har superkoll. Men jag har tagit bort den statiska reservationen och då får den en leasad ip. Det får den väl inte om den inte efterfrågar en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Bara så jag inte är helt tappad här. Eftersom båda enheterna (verkar ha) har en 192.168.1.x-ip så är de väl på samma subnät?

Nej, inte nödvändigtvis.

Vilket IP-subnät en maskin befinner sig på beror på kombinationen av dess IP-adress och dess nätmask.

Det normala är att man kör med nätmasken 255.255.255.0 (CIDR /24) om man har IP-adresser i 192.168-spannet. Då är alla maskiner som har IP som börjar på 192.168.1. på samma IP-subnät.

Men i 192.168-spannet är allt från 255.255.0.0 (CIDR /16) till ... ehm... 255.255.255.252 (CIDR /30) eller något är OK (man behöver minst 4 adresser i ett IPv4-subnät - broadcast, gateway och två användbara om jag minns rätt). Googla netmask calculator om du är intresserad.

Om du har mecklat med VLAN skulle du antagligen också kunna få problem, men då borde problemen inte vara intermittenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du har rätt i att jag inte har superkoll. Men jag har tagit bort den statiska reservationen och då får den en leasad ip. Det får den väl inte om den inte efterfrågar en?

https://i.imgur.com/xJiexOA.png

Yes, det stämmer, men den svarar ändå inte på ping?

Sidenote, du behöver inte maska din MAC-adress, det ända vi kan göra med den är att ta reda på tillverkare av NICen, jag skulle gissa på DELL, Broadcom eller Intel i ditt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Yes, det stämmer, men den svarar ändå inte på ping?

Sidenote, du behöver inte maska din MAC-adress, det ända vi kan göra med den är att ta reda på tillverkare av NICen, jag skulle gissa på DELL, Broadcom eller Intel i ditt fall

I see. Nej, den svarar inte på ping, varken från min desktop eller från routerns cli.

Permalänk
Medlem

Då är det lokal felsökning som gäller, koppla in skärm och kolla om den faktiskt har adressen på interfacet till att börja med.

Permalänk
Medlem

Kolla brandväggen på din dator också, ibland om den är inställd på offentligt nätverk så kan den stänga av så du inte når andra burkar.
Råkade själv ut för det igår av okänd orsak, helt plötsligt nådde jag inga servrar alls i nätverket, tog en stund innan jag fattade för alla services va igång, men jag kunde inte nå dem.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Kolla brandväggen på din dator också, ibland om den är inställd på offentligt nätverk så kan den stänga av så du inte når andra burkar.
Råkade själv ut för det igår av okänd orsak, helt plötsligt nådde jag inga servrar alls i nätverket, tog en stund innan jag fattade för alla services va igång, men jag kunde inte nå dem.

1, det är en Ubuntu 22.04, har ingen default-brandvägg
2, den svarar inte ens på ARP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

1, det är en Ubuntu 22.04, har ingen default-brandvägg
2, den svarar inte ens på ARP.

Aha my bad, det såg ut som vissa screenshots va i windowsmiljö.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

1, det är en Ubuntu 22.04, har ingen default-brandvägg
2, den svarar inte ens på ARP.

Din desktop ser ju ut o köra windows. Det är där du ska kolla om ditt nät är public eller private. Är det public kan du vara spärrad att komma åt andra datorer.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Din desktop ser ju ut o köra windows. Det är där du ska kolla om ditt nät är public eller private. Är det public kan du vara spärrad att komma åt andra datorer.

Nej, det är tvärtom. Andra kan inte komma åt hans. Du tänker kanske på Nätverksidentifiering genom utforskaren? Det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu blev det vimsigt.

I första inlägget framgår att han bytt router och efter det inte kan nå sin server.
I screenshots syns tydligt (nu när jag tittar ännu mer noggrannt) att det är en windowsdator han använder, för att nå sin server.

När man byter router brukar windows anta att det är ett nytt nätverk och har man då inte valt att det är privat, d.v.s. hemnät eller motsvarande så den kör på offentligt så kommer man inte åt andra enheter i nätverket. Beroende på förinställda regler kring det såklart, men default är det vad jag minns stängt (även utifrån och in)

Ett fenomen jag börjat se ibland på nyare uppdateringar av Win10, hur de uppstår är oklart men jag har råkat ut för det åtminstone 2ggr senaste månaderna.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är tvärtom. Andra kan inte komma åt hans. Du tänker kanske på Nätverksidentifiering genom utforskaren? Det är inte riktigt samma sak.

Det jag menade va att windows hittar på konsigta brandväggsregler. O kan vara värt o kolla upp inställningar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Tack för era förslag, men jag kan alltså inte pinga servern från routerns cli heller, och jag kan nå min andra server från windows utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för era förslag, men jag kan alltså inte pinga servern från routerns cli heller, och jag kan nå min andra server från windows utan problem.

Kan du nå servern du inte når från Windows från din andra server eller kan du inte nå den från någon enhet i nätverket?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är väl bara ta tummen ur arslet o koppla upp en skärm till servern. Må kanske vara bökigt men nåt är ju tok där.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros