Permalänk
Medlem

Devops utbildning 2023?

Hej kom in på en Devops Engineer utbildning på en yrkeshögskola och har några funderingar. Är de bra karriär inom dem närmsta åren eller vad tycker ni? Hur se de ut me lönen om man är junior devops? Jag har basic kunskaper inom nätverk osv då jag läste till nätverkstekniker under gymnasiet. Finns det någon där ute som kan ge tips? Är 20 och vill utbilda mig till devops

Permalänk
Skrivet av 4pf:

Hej kom in på en Devops Engineer utbildning på en yrkeshögskola och har några funderingar. Är de bra karriär inom dem närmsta åren eller vad tycker ni? Hur se de ut me lönen om man är junior devops? Jag har basic kunskaper inom nätverk osv då jag läste till nätverkstekniker under gymnasiet. Finns det någon där ute som kan ge tips? Är 20 och vill utbilda mig till devops

Har hört av bekanta att lönen är galet bra 🤑, blev rekommenderad att plugga till Devops.

Det är inget krav på förkunskaper innan kurs då man lär sig allting under utbildningen, dock stort + ifall du har tidigare kunskaper som kan appliceras (Större chans till jobb snabbare och bättre lön).

Efterfrågan på jobb inom Devops ökar ständigt och så länge du inte är värdelös under utbildningen bör du enkelt få jobb under/efter utbildningen.

Permalänk

Jobbar själv som "DevOps Engineer", det är min titel iaf. Säg inte det högt till die-hard utvecklare för då blir dem galna och menar att DevOps är en filosofi och inte en titel.

Skämt åsido. LINUX, LINUX och åter LINUX MÅSTE du kunna, det är inte önskvärd, det är ett krav. Så om du inte besitter den kompetensen redan är mitt tips att börja pilla med det redan nu.

Ang. lön som junior devops skulle jag inte hoppas på allt för stora siffror, men 30K borde du kunna få till iaf i dem större städerna.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Frågade en vän som jobbar med devops och han säger att det är typ samma som för alla ingenjörer inom mjukvara. Inte superhögt in, kanske 30k, men om man är villig att byta jobb ofta så klättrar man ganska bra. Han har jobbat i ~8år och sitter på 55k.

Gällande hur karriären ser ut så kan jag bara svara från mitt perspektiv, som utvecklare på några av sveriges större bolag. DevOps behövs alltid, sålänge företaget är stort nog för att ha en ordentlig setup. Jag har svårt att se att man skulle kunna ersätta devops med AI eller liknande, då är nog mitt eget jobb i större fara.

Jag _tror_ att det är en trygg karriär.