Vilken film såg du senast?

Permalänk
Avstängd

No hard feelings 2023, godkänd komedi, duger att se hemma men hade ju inte gått på bio för att se den.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp den. Blir testa meg 2 hädanefter fast brukar va svårt med uppföljare

Tvåan är tyvärr inte lika bra. Såg den i 3d på bio. För lite elaka fiskar och för mycket elaka människor i den.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tvåan är tyvärr inte lika bra. Såg den i 3d på bio. För lite elaka fiskar och för mycket elaka människor i den.

Hehe tycker den elaka människofisken var ovanligt sympatisk för att vara bad guy

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Hunnit se Tex 1982, idag skulle Hollywood troligtvis inte göra en sådan här film. Ingen white privilege i denna filmen, tragisk berättelse om vita lantisar i USA, måste sälja det dom älskar för att få mat, misslyckad skolgång, misär. Bra film.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd

Batman 1 (1989) fortfarande hyfsat underhållande. Jack är förstås suverän som Joker. Tummen upp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

The Flash. Otroligt tröttsam film med samma gamla trötta skämt vi har sett hundra gånger om i alla andra superhjälte filmer.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Oppenheimer
7/10

Känns som jag är sist på bollen här... Jag är rätt så kluven när det gäller denna filmen. Skådespeleriet är top notch, det är snyggt och välgjort som vanligt från Nolan. MEN det är en lång film och jag tänkte flera gånger under filmen samma sak, vilket inte är ett bra tecken. Jag har inga problem med långa filmer, men då ska man inte få den känslan.

Besviken blev jag kanske inte, jag hade ju redan läst att många tycker den är lite händelsefattig och aningen lång. Mitt största problem tror jag är att själva efterspelet är för långt, det känns som att filmen toppar kanske 2 timmar in och sedan går det utför i en timme.

Jag håller verkligen Nolan högt, men tyvärr är detta den minst intressanta filmen jag sett från honom. Visst kan man inte vrida hur mycket som helst på historien, den är ju som den är, men jag känner att den saknar den där Nolan-touchen som gett så många av hans tidigare filmer det där lilla extra.

Permalänk
Medlem

Ni som sett Oppenheimer, tycker inte ni att den borde varit en serie istället, typ som Tjernobyl?
Hade nog varit mer intressant än en 3 timmar lång film med 2 timmar snack, som någon nämnde..

Blue Beetle, 5/10.
Vette fan vad det är med DC Comics och Marvel, men alla actionhjältar verkar vara detsamma nu mera med likadan koncept; Batman, Spider-Man, Blue Beetle, Ant-Man. Vad härnäst, Horny Hornet?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Oppenheimer
7/10

Känns som jag är sist på bollen här... Jag är rätt så kluven när det gäller denna filmen. Skådespeleriet är top notch, det är snyggt och välgjort som vanligt från Nolan. MEN det är en lång film och jag tänkte flera gånger under filmen samma sak, vilket inte är ett bra tecken. Jag har inga problem med långa filmer, men då ska man inte få den känslan.

Besviken blev jag kanske inte, jag hade ju redan läst att många tycker den är lite händelsefattig och aningen lång. Mitt största problem tror jag är att själva efterspelet är för långt, det känns som att filmen toppar kanske 2 timmar in och sedan går det utför i en timme.

Jag håller verkligen Nolan högt, men tyvärr är detta den minst intressanta filmen jag sett från honom. Visst kan man inte vrida hur mycket som helst på historien, den är ju som den är, men jag känner att den saknar den där Nolan-touchen som gett så många av hans tidigare filmer det där lilla extra.

Ja alltså jag trodde den var typ slut strax efter den där antiklimax-fjuttexplosionen, men tydligen var den bara runt halvvägs då. Väldigt skum pacing i filmen, som dessutom hade knappt en lugn sekund trots att det var en dramarulle, var nästan mer tryck i musik o klippningen än en actionfilm (vilket inte är en bra grej imo).

Skrivet av Miska:

Ni som sett Oppenheimer, tycker inte ni att den borde varit en serie istället, typ som Tjernobyl?
Hade nog varit mer intressant än en 3 timmar lång film med 2 timmar snack, som någon nämnde..

Ja den hade nog passat bättre som en serie, fast risken för min del hade nog varit att jag inte sett klart den isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Fake news

Uh?
Det finns ju på film så hur kan det vara "fake"?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Uh?
Det finns ju på film så hur kan det vara "fake"?

Fel tråd? (ser inte att den du citerar skrivit något i den här tråden på närmsta tiden?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kollar mest på filmer från 70-80-90-talen, helst 80-talet. Det är nåt speciellt med stämningen, tidseran, skådisarna etc tycker jag. Har en grej nu att kolla på en film per årtal fram till 2000 och sen börja om från typ 1980. Filmer jag inte sett tidigare dvs, har upptäckt en massa guldkorn på detta sätt! Har legat förkyld senaste dagarna och kollat på:

Never Cry Wolf (1983) https://www.imdb.com/title/tt0086005/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Ensam forskare åker till arktis för att undersöka varghotet mot renhjordarna. Fantastiska vyer och naturbilder, och Charles Martin Smith är en duktig skådis. Betyg 3,5/5

Starman (1984) https://www.imdb.com/title/tt0088172/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Utomjording störtar ner på jorden och har lärt sig jordens språk genom rymdsonden Voyager II. John Carpenter regisserar och då blir det kvalité. Hänger på 80-talets fascination för sci-fi och utomjordingar. Grymt ljus och vackra vyer och Jeff Bridges är ju Jeff Bridges. Betyg 3/5

Cocoon (1985) https://www.imdb.com/title/tt0088933/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Sändes väl sisådär 45 gånger på TV4 under 90/00-talet. En charmig klassiker ändå. Betyg 3/5

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Evil Dead Rise (2023)
https://www.imdb.com/title/tt13345606/
Skräckfilm i Evil Dead serien. Ojämn film, vissa delar var riktigt bra, men i nästa sekvens växlar det över till dåligt och konstruerat. En del osannolika plot devices poppar upp också. Morsan får plus för bra roll.
Svag 6/10

Ljudet vid uppläsningen av ritualen får också plus, klart bästa åkallandet hittills. Tyvärr förstört av magisk skivspelare som inte går att stänga av. Konstigt val, de kunde istället ha låtit en fascinerad tonåring lyssna igenom allt. När jag var ung spelade jag min Venom skiva baklänges för att höra vad de sa på vissa ställen.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fel tråd? (ser inte att den du citerar skrivit något i den här tråden på närmsta tiden?)

Finns en magisk knapp som heter "gå till inlägget", då kan man se vad som syftast på!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Finns en magisk knapp som heter "gå till inlägget", då kan man se vad som syftast på!

Nämen titta
(och bättre sen respons än aldrig antar jag..)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

LOTR Trilogin extended versioner. Ja, lite väl lång, jag gillar nog en del av musiken mest. Tummen upp, men ser inte dem som mästerverk, orcar t.ex. är rätt trista fiender och Sauron är inte alls utvecklad eller intressant i filmerna.
En del är som om det kom från spel, vilket inte riktigt fungerar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Roger Rabbit
Underbar film!

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Meg 2: The Trench
6.5/10

Inte direkt dålig och fungerar som "braindead movie", men den saknar rätt mycket identitet och får känslan av att: Hey, vi har ju Jason Statham... varför har vi inga typiska Jason scener där han slåss mot folk istället?

Bitvis hade denna kunnat vara riktigt bra... OM den hade utspelat sig på en annan planet, speciellt första halvan av filmen. Andra halvan av filmen kändes mer som en Hommage till Jaws 4 med Rambo/Die Hard vibbar Kändes lite konstigt att dessa "monster" som figurerar i filmen även förpassades till bakgrundshinder för människor att förhålla sig till medan de skjuter på varandra.

Känns nästan som den är gjord för åldern 12-13 där man inte ännu inte lärt sig så mycket om vetenskap ännu, samt att man slängt ihop en salig röra av olika action-delar; "Hey, throw EVERYTHING in there and they will at least like some parts of it".

Ah, Jurassic Park var nog också en film denna gav starka vibbar till.

Plus dock till en scen som var som hämtad från Jaws \m/ Båt blev till en brygga, men gick inte att missa den "blinkningen"

Och mini-ödlorna med enorma tänder som lever på 7.5k meters djup som plötsligt springer omkring på land vara bara... hittar inte ens ord för hur löjligt det var

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Igår fick det bli

District 9

Andra gången iofs, annorlunda film, nästan lite seg i början. Men på nått vis är det nått som fastnar med den.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

65
Ger den 6/10

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Himmel och helvete

Från 1963, Akira Kurosawa, typiskt honom att leverera i vanlig ordning.

Bra klassiker

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

The fall- Konstig film om en vuxen man och en liten flicka som ligger på sjukhus samtidigt. Mannen berättar historier för flickan som hon använder för att skapa en fantasi-värld i sitt huvud. Det finns även en bi-historia om att mannen är suicid men den är rätt ointressant egentligen. Det är en mycket vacker film men lite för rörig och banal för att egentligen ge så mycket intryck. Med Ronon the accuser i huvudrollen. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kikade på The Flash medans jag åt middag, rätt seg, jag pausade ett antal gånger och gjorde annat, effekterna så där (kollade en UHDBD remux på 55GB), troligen ingen film man kommer se om.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Canceled
https://m.imdb.com/title/tt25730490/

Jäkligt bra. Glatt överraskad efter att ha läst all kritik filmen fått.
Den var lite kuslig och hade helt ok handling. Gott om jump scares och obehagliga ljud. Inga dåliga comic reliefs som man störde sig på. Inga jobbiga karaktärer som överkompenserats.
Inte världens bästa skådisar men nästan alla skötte sig bra så man kunde fokusera på filmen.

Tycker den är bättre än Feed. Den är också bättre än senaste Insidious och Bogeyman av de senare skräckfilmer jag sett på bio.

7 av 10.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

The Money Pit (1986)

En film som antagligen inspirerade till den svenska versionen Drömkåken med Björn Skifs, för den är väldigt lik på många sätt.

Ett ungt par köper ett hus som visar sig skapa en hel del olycka.
Många av scenerna med huset är rentav briljanta, men tyvärr slutar det där.
Dramat mellan paret och allt runtikring är totalt ointressant och skådespelet i den här rullen är något av det konstigaste jag sett.

De kaosartardade scenerna är tveklöst 9/10.
Medan filmen i övrigt är 3/10.

Permalänk
Medlem

Indiana Jones - Raiders

Älskar att se favoritfilmerna från barndomen med min äldsta. Ikväll rev vi av den första Indy-filmen och ska resterande kommande veckan.

Den visar obv sin ålder men är ändå så ikonisk att det bara funkar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Och där såg vi Indiana Jones - Temple of Doom. Känner att den inte håller lika bra som raiders. Är nog mest för att de klämmer in lite väl mkt slapstick, also roligare att se indy smälta nazis än rädda barn.

Men indy är indy och harrison ford har mer swagger och närvaro än någon annan som försökt göra en liknande roll.

Näst på listan är The Last Crusade, den bästa indyn :hjärta:

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

The flash

Otroligt seg och tråkig film,blev lite bättre mot slutet men ingenting jag kan rekommendera.

Svag 2a av 5 blir det.

Permalänk
Medlem

F/X - Murder by Illusion (1986)
Snubbe som jobbar med specialeffekter blir inblandad i mord. Nja. 2/5 (egentligen 3/5 för att Brian Dennehy är med)

Innerspace (1987)
"Test pilot Tuck Pendleton volunteers to test a special vessel for a miniaturization experiment. Accidentally injected into a neurotic hypochondriac, Jack Putter, Tuck must convince Jack to find his ex-girlfriend, Lydia Maxwell, to help him extract Tuck and his ship and re-enlarge them before his oxygen runs out." Sevärt? Nä. Betyg 1/5

Shoot to Kill (1988)
Stabil action/äventyr. Är en sucker för mäktiga naturvyer och skog. Gött radarpar i Sidney Poitier och Tom Berenger, och Clancy Brown är en av mina favoriter. +1 för det och därför 4/5 i betyg.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Indiana Jones - Raiders

Älskar att se favoritfilmerna från barndomen med min äldsta. Ikväll rev vi av den första Indy-filmen och ska resterande kommande veckan.

Den visar obv sin ålder men är ändå så ikonisk att det bara funkar.

Tycker inte den har åldersproblem, lyckad 4k restaurering. Senaste Indiana Jones har kommit på Amazon Video och iTunes i 4k.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.