Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Medlem

Postar en video som ganska många i denna tråd borde titta på, tyvärr är den väldigt lång.

Slutsats är dock att LMG har problem men det har även GN, sluta titta på bara ena sidan.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Eh, nej!

Med handflatan in mot kroppen betyder det inget alls i större delen av världen, men i Storbritannien och flera andra engelsktalande länder är det ungefär som att räcka långfinger.

V-tecknet (för "victory", seger), som märkligt nog kan kallas "peace sign" (fredstecken) görs med handflatan utåt.

Eftersom Steve är från USA är det förmodligen bara "två" han förmedlar med fingrarna.

Jag vet vad gesten står för i olika delar av världen, och jag står fast vid det jag skrev då jag tror att just den bilden på Steve användes för att framstå honom som dryg, medan bilden på Linus användes för att man ska tycka synd om honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Postar en video som ganska många i denna tråd borde titta på, tyvärr är den väldigt lång.
https://youtu.be/Ez9uVSKLYUI

Slutsats är dock att LMG har problem men det har även GN, sluta titta på bara ena sidan.

Mjo gillar att sida 14 av denna tråd i princip blev ett enanstående exempel på Steve's egna "cult of personality"

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Postar en video som ganska många i denna tråd borde titta på, tyvärr är den väldigt lång.
https://youtu.be/Ez9uVSKLYUI

Slutsats är dock att LMG har problem men det har även GN, sluta titta på bara ena sidan.

Ser fram emot att höra vad han har att säga om det hela, får dock se när man har tid nog för ett se hela.

Märkte att han faktiskt introducerar sig i videon, men för er som kanske inte trycker i gång klipp från någon kanal som heter "TechTechPotato", så kan jag bara nämna att det är Ian Cutress som skrev för Anandtech i över tio års tids kanal. Personligen anser jag han att vara en av de bästa journalisterna vi haft /har när det kommer till datorteknik på djupet. Otroligt djup teknisk-kompetens, och stort branchkunnande och insyn.

Permalänk
Medlem

Det någorlunda matnyttiga men ändå rent anekdotiskt här är påståendet att Linus är en riktig diva mot andra tech-youtubers när de möts på mässor och events. Men Luke är reko.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

https://www.youtube.com/watch?v=fovjd-8BITY

Det någorlunda matnyttiga men ändå rent anekdotiskt här är påståendet att Linus är en riktig diva mot andra tech-youtubers när de möts på mässor och events. Men Luke är reko.

Jag undrar varför så många techtubers väljer att delta på LTX, linus egofestival. Det givna vore ju att hoppa det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

https://www.youtube.com/watch?v=fovjd-8BITY

Det någorlunda matnyttiga men ändå rent anekdotiskt här är påståendet att Linus är en riktig diva mot andra tech-youtubers när de möts på mässor och events. Men Luke är reko.

Det är inte så oväntat tycker jag i alla fall.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jag undrar varför så många techtubers väljer att delta på LTX, linus egofestival. Det givna vore ju att hoppa det?

Jag gissar att det nog är rätt kul, och det är ett bra sätt att träffa andra inom branschen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.youtube.com/watch?v=fovjd-8BITY

Det någorlunda matnyttiga men ändå rent anekdotiskt här är påståendet att Linus är en riktig diva mot andra tech-youtubers när de möts på mässor och events. Men Luke är reko.

Techvärldens James Corden låter väl rätt som ett rätt rimlig beskrivning av de vibbar man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Känner att jag behöver ställa en fråga:
Om Expressen skulle felaktigt rapportera att jordens undergång är nära anstående och Aftonbladet då rapporterar att Expressen är ute & seglar i det blå, är Aftonbladet då per automatik inte objektiva och eller neutrala?

Du inser också att du själv gör just det du anklagar GN för?

Jag har inte sagt att GN inte kan rapportera, jag har bara påpekat att de borde uppmärksamma den uppenbara intressekonflikten. Vidare borde de hålla sig till journalistisk etik, vilket de inte gör när de över huvud taget inte försöker att ge hela historien, varken genom det som fanns offentligt vid tidpunkten eller genom att be om LTT's sida av historien. Kolla på den video Bubben skickade där en faktisk journalist går igenom detta och påpekar det helt absurda i detta.

Du får nog utveckla vad det är du menar att jag gör som jag anklagar GN för? Att inte höra av mig till GN för en kommentar? Jag kommer inte med några nya uppgifter eller anklagelser utan kommenterar på innehållet. Visst skulle det vara intressant att höra ett svar, men något sådant krav kan omöjligen ställas för att man påpekar att det finns en uppenbar intressekonflikt och att videon är uppenbart vinklad.

Skrivet av Duck Dodgers:

Gamers Nexus visar ännu en gång sin saklighet och kommer med fakta och underlag. Riktigt bra arbete med att visa Linus och LMGs sanna ansikte.

Inser du inte att du gör exakt det som du anklagar Gamers Nexus för?

Bristen av kontext, klippning som ämnar utmåla, brist på självinsikt? En mer saklig techtuber går inte att hitta. Han kommer med fakta som han lägger fram och underlaget är gediget. Han har gång på gång sagt att han inte bryr sig om relationer med andra techtubers eller sponsorer om dessa inte gillar det som han kommer fram till vid tester och liknande, utan att han gör det han gör för oss, konsumenterna. Han vill att vi ska ha all fakta.

Att du inte är saklig skriker thumbnailen om, då du använder en bild av Linus där han ser nedstämd ut medan bilden på Steve visar honom göra peacetecknet.

Du är rätt ensam om din åsikt.

Kolla på videon Bubben skickade och återkom om du står kvar vid din åsikt. Att jag är "ensam om min åsikt" skvallrar nog mer om bristen på akademiker och riktiga journalister som har gett sin åsikt på ämnet än att jag har fel. Det är som att folk är immuna mot att någon skulle kunna ha gjort något fel bara för att dom också gör något bra samtidigt. Jag tycker GN är i särklass bäst på PC och komontenttester och det här är i ärlighetens namn första gången jag har något ont att säga om karln. Med det i åtanke och jag vet att ingen är mer noga med att vara korrekt än Steve, så vågar jag lova att han inom sinom tid kommer pudla på hur den här videon porträtterades även om stora delar av innehållet såklart var jättebra.

Skrivet av Blubben:

Postar en video som ganska många i denna tråd borde titta på, tyvärr är den väldigt lång.
https://youtu.be/Ez9uVSKLYUI

Slutsats är dock att LMG har problem men det har även GN, sluta titta på bara ena sidan.

Det var skönt att se en video från nåfon som på riktigt kan journalistik och test av hårdvara, som kunde specificera sånt som jag bara förstår okej nog för att förstå vad som är fel, men allt för dåligt för att ge något djup i.

Skrivet av Duck Dodgers:

Jag vet vad gesten står för i olika delar av världen, och jag står fast vid det jag skrev då jag tror att just den bilden på Steve användes för att framstå honom som dryg, medan bilden på Linus användes för att man ska tycka synd om honom.

Det är klart att den användes i rent click bait från min sida, men om man är absolut ingen och vill att någon ska klicka på skiten så får man ta ut svängarna lite. Men i ärlighetens namn, jag vill ju porträttera Steve som att han säger "up yours" till Linus och nog tror jag han ser lite ledsen ut. Så även om jag inte hade använt den om jag hade haft 1.000.000 prenumeranter så tycker jag nog ändå att var helt OK. Det får väl föras till protokollet att jag inte är en youtuber heller utan en 30 plussare med för tråkigt på fritiden, då behöver man inte leva upp till varken mediaetilk eller vara nyanserad utan kan snarare betraktas som vem som helst här på SweC eller Reddit som yttrar sin åsikt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har inte sagt att GN inte kan rapportera, jag har bara påpekat att de borde uppmärksamma den uppenbara intressekonflikten. Vidare borde de hålla sig till journalistisk etik

Och det gäller då GN och vi som kommenterar här på swec, men inte dig?
För du kan lägga upp videos med erkänt clickbait?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Det är klart att den användes i rent click bait från min sida, men om man är absolut ingen och vill att någon ska klicka på skiten
så får man ta ut svängarna lite.

Eller man måste kanske vara akademiker och journalist för att ha rätt åsikt?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Kolla på videon Bubben skickade och återkom om du står kvar vid din åsikt. Att jag är "ensam om min åsikt" skvallrar nog mer om bristen på akademiker och riktiga journalister som har gett sin åsikt på ämnet än att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Och det gäller då GN och vi som kommenterar här på swec, men inte dig?
För du kan lägga upp videos med erkänt clickbait?

Eller man måste kanske vara akademiker och journalist för att ha rätt åsikt?

Jag ger upp.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag ger upp.

Tack

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

They're back! ? :

WAN-show
https://www.youtube.com/watch?v=Pl2qYxJRBR0&ab_channel=LinusT...
Det är bara mellan 01:50 och 16:10 som de faktiskt snackar om vad som hänt och vad som ska göras (bara skummat igenom tidsstämplar)

"Here's the plan." (LTT, ej tittat ännu)
https://www.youtube.com/watch?v=qAE5KoyFEUo

TechLinked
https://www.youtube.com/watch?v=LTCzmzOFNxM&ab_channel=TechLi...

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

They're back! ? :

WAN-show
https://www.youtube.com/watch?v=Pl2qYxJRBR0&ab_channel=LinusT...
Det är bara mellan 01:50 och 16:10 som de faktiskt snackar om vad som hänt och vad som ska göras (bara skummat igenom tidsstämplar)

"Here's the plan." (LTT, ej tittat ännu)
https://www.youtube.com/watch?v=qAE5KoyFEUo

TechLinked
https://www.youtube.com/watch?v=LTCzmzOFNxM&ab_channel=TechLi...

Mvh,
WKL.

WOW vilken hems arbetsgivare LMG verkar vara

Förstår verkligen inte uppståndelsen? Får inte arbetsgivaren ställa krav på dom anställda?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

They're back! ? :

WAN-show
https://www.youtube.com/watch?v=Pl2qYxJRBR0&ab_channel=LinusT...
Det är bara mellan 01:50 och 16:10 som de faktiskt snackar om vad som hänt och vad som ska göras (bara skummat igenom tidsstämplar)

"Here's the plan." (LTT, ej tittat ännu)
https://www.youtube.com/watch?v=qAE5KoyFEUo

TechLinked
https://www.youtube.com/watch?v=LTCzmzOFNxM&ab_channel=TechLi...

Mvh,
WKL.

TechLinked är verkligen sjukt jobbigt att kolla på. Massor med onödiga avbrott och störiga klipp… inte min sylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

"Here's the plan." (LTT, ej tittat ännu)
https://www.youtube.com/watch?v=qAE5KoyFEUo

Linus sköter det snyggt som vanligt. Att öht stänga ner över en vecka för att bena ut saker o ting visar på dedikation som fan, o det han lägger ut verkar väldigt vettigt. Inte för att jag sett nånting innan som verkligen visar på att han är den rediga fittan som vissa verkar tycka, så jag är glad att dom är tillbaka så jag har mer (o hedanefter antagligen liite bättre grejer) att slökolla på.

And also; inb4 haters gonna hate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Linus sköter det snyggt som vanligt. Att öht stänga ner över en vecka för att bena ut saker o ting visar på dedikation som fan, o det han lägger ut verkar väldigt vettigt. Inte för att jag sett nånting innan som verkligen visar på att han är den rediga fittan som vissa verkar tycka, så jag är glad att dom är tillbaka så jag har mer (o hedanefter antagligen liite bättre grejer) att slökolla på.

And also; inb4 haters gonna hate.

Ja, detta är ju ganska kraftigt tvärt om dessa ’hundreds of dollars’ att testa om det där vattenblocket i alla fall

Får se om det fortsätter på denna väg eller sakta går tillbaka

Permalänk
Skrivet av medbor:

TechLinked är verkligen sjukt jobbigt att kolla på. Massor med onödiga avbrott och störiga klipp… inte min sylt

Jå, "Tekniknyheter för ADHD-personer" typ!

Mvh,
WKL.

Skrivet av Gurrrra:

Linus sköter det snyggt som vanligt. Att öht stänga ner över en vecka för att bena ut saker o ting visar på dedikation som fan, o det han lägger ut verkar väldigt vettigt. Inte för att jag sett nånting innan som verkligen visar på att han är den rediga fittan som vissa verkar tycka, så jag är glad att dom är tillbaka så jag har mer (o hedanefter antagligen liite bättre grejer) att slökolla på.

And also; inb4 haters gonna hate.

Jag är nyfiken på två saker: 1) hur det blir med den där interna utredningen - med hjälp från extern tredjepart - av Madisons anklagelser, och 2) om det finns fler personer som upplevt en egotrippande Linus på LTX där han verkat dissa folk som inte haft 1 miljoner subscribers. Folk kan ju vara helt annorlunda framför kameran och sedan en helt annan människa när kameran är avstängd. Jag tänker på familjer där ena föräldern är "helvetet" själv bakom stängda dörrar men offentligt verkar vara en trevlig typ.

Trevligt med lättuggad tech-infotainment igen iaf!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Folk kan ju vara helt annorlunda framför kameran och sedan en helt annan människa när kameran är avstängd. Jag tänker på familjer där ena föräldern är "helvetet" själv bakom stängda dörrar men offentligt verkar vara en trevlig typ.

Typ:

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

(Lägger till Father Ted på spellistan, igen....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, detta är ju ganska kraftigt tvärt om dessa ’hundreds of dollars’ att testa om det där vattenblocket i alla fall

Får se om det fortsätter på denna väg eller sakta går tillbaka

Fast anledningen till att han inte ville testa om vattenblocket var ju för att han inte gillade produkten av andra anledningar än temperaturprestandan.

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jå, "Tekniknyheter för ADHD-personer" typ!

Mvh,
WKL.

Jag är nyfiken på två saker: 1) hur det blir med den där interna utredningen - med hjälp från extern tredjepart - av Madisons anklagelser, och 2) om det finns fler personer som upplevt en egotrippande Linus på LTX där han verkat dissa folk som inte haft 1 miljoner subscribers. Folk kan ju vara helt annorlunda framför kameran och sedan en helt annan människa när kameran är avstängd. Jag tänker på familjer där ena föräldern är "helvetet" själv bakom stängda dörrar men offentligt verkar vara en trevlig typ.

Trevligt med lättuggad tech-infotainment igen iaf!

Mvh,
WKL.

Såna där utredningar brukar väl ändå ta lite längre tid än en vecka, speciellt eftersom det lär vara betydligt djupare o mer komplicerat situation än vad som framgår om man bara läser hennes tweets, så vad exakt som faktiskt pågått där borta vet vi inte o vi bör därför inte heller dömma sönder Linus helt o hållet än sålänge.

Hur exakt Linus beteer sig off camera vet jag inte, men kan säkert tro att han är lite divig o som dessutom säkert har både bra o dåliga dagar o klantar sig ibland. Men det gör han ändå inte till en så dålig person som många har målat upp han som.
Men skitsamma ändå, om jag skulle bojkotta allt o alla som jag inte heller med 100% om deras åsikter eller vad dom gör på fritiden så hade jag varit tvungen att skölda bort mig helt o hållet från ommvärlden.

Permalänk
Medlem

Detta är ett bra exempel på hur man som techtuber bör bete sig när det kommer till etik

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tellus82:

Detta är ett bra exempel på hur man som techtuber bör bete sig när det kommer till etik
https://youtu.be/Ot6roLarLHo?si=D8E4SXGcd0CoMFcX

Något verkar väl ha varit lite off dock eftersom den satts i private rätt snabbt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Detta är ett bra exempel på hur man som techtuber bör bete sig när det kommer till etik
https://youtu.be/Ot6roLarLHo?si=D8E4SXGcd0CoMFcX

Skrivet av Daemon:

Något verkar väl ha varit lite off dock eftersom den satts i private rätt snabbt.

Det stämmer, jag fick upp den som rekommendation för drygt en timme sedan och då såg tumnålen ut så här:

https://www.youtube.com/watch?v=Ot6roLarLHo (privat, funkar ej)

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Något verkar väl ha varit lite off dock eftersom den satts i private rätt snabbt.

https://www.youtube.com/post/Ugkxf7XU1N6ySrRcJntDqU083NX6m8K0w1R_

Som han dock skriver, själva grunden för videon finns till stor del på gamers.nexus och en del av det är inget nytt, men i vissa fall uppdaterat/utvecklat alternativt nu nedskrivet i mer fast form.

Permalänk
Moderator
Moderator

"[..]The comments are right that it was too close to everything else and I misjudged that, so it felt 'off' for a few reasons. [..]"

Såg aldrig videon, men hade kikat thumbnail och rubrik mha google och det var min spontana tanke där med, timingen kändes lite off..

Dold text
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Intressant att den togs ner, kan se lite varför då det nog är lätt att tolka den som reactionary/defensive i nature om man börjar kolla på den med den förväntningen..

Jag såg hela men tyckte aldrig det var nått direkt fel med den men såg andra som tyckte olika så är nog smart att vänta med den då det kommer vara extremt viktig video för en lång tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

"[..]The comments are right that it was too close to everything else and I misjudged that, so it felt 'off' for a few reasons. [..]"

Såg aldrig videon, men hade kikat thumbnail och rubrik mha google och det var min spontana tanke där med, timingen kändes lite off..

Steve tog ner den för att han inte var nöjd över videon efter att ha fått lite kritik. Han vill göra om den och släppa en video han är nöjd med, helt okej tycker jag.

Här kan du se videon: https://streamable.com/sw5jn6

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller