Bakom kulisserna på Intel Tech Tour

Permalänk
DingDongerMcDongface

Bakom kulisserna på Intel Tech Tour

Den här veckan bjuder Intel in till ett stort pressevenemang och med det åker SweClockers, mer specifikt undertecknad, halva vägen över jorden för att delta. Veckans Intel Tech Tour äger nämligen rum i Georgetown, Penang, Malaysia, och här tänkte jag passa på att dela med mig lite av resan från "bakom kulisserna".

Vissa delar är lite hemliga och mer om det kommer vid senare tillfälle (när embargot går ut är under embargo, som man så fint brukar säga). Det jag kan berätta är att jag under veckan utöver många långa konferenssessioner också kommer få besöka Intels fabriker här på plats, inklusive utklädnad i så kallad "bunny suit".

Häng med här i tråden för lite "hemma hos mig", funderingar och allmän resedagbok från Intel Tech Tour!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag hoppar direkt på mina två första dagar, som till största del gick till resa. Den påbörjades med uppstigning klockan 04:30 på måndagen och tog ungefär 20 timmar, med mellanlandingar i Zürich och Singapore. Lyckligtvis var det förvånansvärt problemfritt, men sådär värst mycket sömn blev det inte

När jag väl kom till hotellet vid cirka 11 på tisdag förmiddag lokal tid hade jag varit vaken i över 30 timmar, eftersom det inte blev supermycket sömn natten till måndag. Tanken var att passa på att utforska närområdet lite, men jag får erkänna att det fick abrupt slut i hotellsängen där det istället råkade bli några timmars sömn.

Kvällen avslutades med middag anordnad av Intel, där det utöver förfriskningar bjöds på trevligt sällskap av kollegor från alla möjliga delar av världen och inte minst en otrolig utsikt

Några lärdomar och anekdoter:

  1. Glöm inte att smörja BÅDA öron med solkräm. Jag säger inte att mitt ena öra är illrött. Men det kan vara så.

  2. Nya säkerhetskontrollen på Arlanda är 10/10. Att inte behöva plocka upp kamera, dator och allt annat krafs man har med sig i handbagaget är så bekvämt.

  3. Bra att hotellet utrustat badrummet med telefon brevid toapappershållaren. Har inte känt något trängande behov av att slå en signal från muggen hittills, men man vet ju aldrig.

Onsdag (idag)

Tidsskillnaden innebär att jag är sex timmar före Sverige och när jag skriver det här är det lunchtid ungefär. Idag är det mer "traditionell konferens" som pågår sedan halv nio ungefär, och håller på till sextiden ikväll.

Tyvärr är innehållet under embargo, varför jag inte kan dela mer än att det är intensivt schema med många presentationer, "rundabordsdiskussioner". Hittills är det superspännande, även om det är väldigt mycket information att ta in.

Jag får dela med mig av andra blandade höjdpunkter utanför själva konferensen. Hittills inkluderar det frukost beståendes av väldigt grön guavajuice och nasi lemak, ris kokat i kokosmjölk och kryddor, ett vanligt inslag på frukostborden i Malaysia. FrukostClockers, någon?

Permalänk
Medlem

Toppenkul ju, kul läsning! Ser fram emot fortsatt dagbok

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Detta tycker vi om, fortsätt skriva om allt som händer.

Kan tänka mig att man blir rätt seg, att först flyga massa timmar och sedan sitta och lyssna i timtal.
Säkert roligt att få gå i fabriken också sedan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Intressant läsning : ) Kan tänka mig en del jetlag, i den riktningen med så många tidszoner borde kännas en del nån dag efter.

"Nasi lemak - Malaysian coconut milk rice, served with sambal, fried crispy anchovies, toasted peanuts and cucumber" lät som en spännande frukost. Får se hur mycket intel talar AI sen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om vi gissar, kan de vara något kring Meteor Lake och kanske främst riktat mot Laptops? Eller kan det vara något kring HEDT? Vad tror ni?
Ska bli kul att följa denna... blog? Gillar dessa "factory tour" videos som andra tech tuber har gjort, ser fram emot Swec's tour

Permalänk
Medlem

Var guavajuicen god? den såg nästan toxic ut men god samtidigt 😃👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den här veckan bjuder Intel in till ett stort pressevenemang och med det åker SweClockers, mer specifikt undertecknad, halva vägen över jorden för att delta. Veckans Intel Tech Tour äger nämligen rum i Georgetown, Penang, Malaysia, och här tänkte jag passa på att dela med mig lite av resan från "bakom kulisserna".

Vissa delar är lite hemliga och mer om det kommer vid senare tillfälle (när embargot går ut är under embargo, som man så fint brukar säga). Det jag kan berätta är att jag under veckan utöver många långa konferenssessioner också kommer få besöka Intels fabriker här på plats, inklusive utklädnad i så kallad "bunny suit".

<Uppladdad bildlänk>

Häng med här i tråden för lite "hemma hos mig", funderingar och allmän resedagbok från Intel Tech Tour!

Spännande! Ha det så kul!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kolsvart Katt:

Intressant läsning : ) Kan tänka mig en del jetlag, i den riktningen med så många tidszoner borde kännas en del nån dag efter.

"Nasi lemak - Malaysian coconut milk rice, served with sambal, fried crispy anchovies, toasted peanuts and cucumber" lät som en spännande frukost. Får se hur mycket intel talar AI sen.

Hittills har det varit ganska okej gällande jetlag faktiskt. Inte så illa som jag trodde det skulle vara! Men jag var riktigt död precis vid ankomst alltså, typ så jag vinglade lite av sömnbristen, så den där tuppluren var ganska värd ändå.

Skrivet av HappyPie:

Om vi gissar, kan de vara något kring Meteor Lake och kanske främst riktat mot Laptops? Eller kan det vara något kring HEDT? Vad tror ni?
Ska bli kul att följa denna... blog? Gillar dessa "factory tour" videos som andra tech tuber har gjort, ser fram emot Swec's tour

*svettas*

Hoppas det blir lite kul ändå! Tyvärr är det jättestrikta regler under fabrikstouren så där får jag inte filma och fota inne, men jag ska göra mitt bästa för att beskriva det med ord åtminstone!

Skrivet av Göteborgaren:

Var guavajuicen god? den såg nästan toxic ut men god samtidigt 😃👍

Den var hur god som helst! Kan definitivt rekommendera!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Torsdag morgon:

Det blir en snabb uppdatering här tänkte jag. Just nu är klockan snart 09 lokal tid, och jag sitter lätt svettig på en buss väntandes på att åka iväg till första fabriksbesöket!

Eftersom det är en väldigt speciell miljö är det flera lite spännande regler som måste följas, däribland följande:

- Inget smink
- Inga kläder med hål (typ trasiga jeans eller liknande)
- Långbyxor med fickor, eftersom kjolar och shorts tydligen har en ”komplicerad relation” med Bunny suits
- Inga hårsnoddar i tyg, bara plast är tillåtet

För att följa reglerna är det därmed jeans som gäller för mig, och jag är nu stolt representant för SvettClockers.

Sååå nu bär det av i alla fall, jag återkommer med rapport senare!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Lovar att jag är gladare än vad jag ser ut

Nu måste jag tyvärr lämna från mig telefonen

Permalänk
Hedersmedlem

Skoj att följa!

Ska ärligt säga att jag trodde att den kemikaliegröna drinken var en flashig alkoholhaltig drink först. Blev lätt besviken att den inte var det

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Skoj att följa!

Ska ärligt säga att jag trodde att den kemikaliegröna drinken var en flashig alkoholhaltig drink först. Blev lätt besviken att den inte var det

Du ger skäl för profilbilden iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Lovar att jag är gladare än vad jag ser ut

<Uppladdad bildlänk>

Nu måste jag tyvärr lämna från mig telefonen

(Noelia Inside)

När kommer dekalen upp i shoppen?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
DingDongerMcDongface

Fredag morgon:

Det är knappt så jag vet var jag ska börja faktiskt, men gårdagen var hur coolt som helst. Eftersom det är ett väldigt intensivt schema ska jag försöka göra en slags sammanfattning nu, och sen fylla ut lite senare under dagen med fler bilder. Intel tillhandahåller nämligen lite b-roll, även om vi inte får fota.

Turen inleddes med en presentation i typ en aula, där det utöver ett förinspelat meddelande från VD:n Pat Gelsinger även berättades mer om Intels bakgrund i Malaysia och grundandet av de första anläggningarna för drygt 50 år sedan.

Här gick det bra att fota och de berättade bland annat att det här är första gången de bjuder in media till att besöka fabrikerna i Malaysia. Det finns anställda som jobbat 40 år på Intel, men ändå aldrig får möjlighet att se vad vi fick se igår, vilket definitivt får en att känna sig väldigt lyckligt lottad.

Så vad är det som faktiskt sker hos Intel i Malaysia?

Anläggningarna i Malaysia ägnar sig åt en hel del olika saker, men fokus är vad som kallas paketering. Det är processen som involverar att dela upp en wafer till vad vi känner igen som en färdig processor. Mer om det lite senare.

Paketering är dock inte det enda de gör – de sysslar även mycket med vad som kallas validering. Det var det första vi fick veta mer om, eftersom rundturens första anhalt var ett av de labb där olika typer av valideringsprocessen sker.

Innan vi klev in fick vi lämna allt vad elektronik heter, eftersom det inte var tillåtet med någon slags inspelning eller fotande. Sedan var det besök på flera olika stationer, där Intel enkelt beskriver testar processorerna enligt en mängd olika scenarion för att se att de uppfyller specifikationerna och beter sig som de ska. Det inkluderar bland annat att de når korrekta spänningsnivåer, TDP, att de klarar vissa temperaturer och en mängd liknande parametrar.

De testar även processorer tillsammans med andra komponenter, tillbehör och operativsystem för att upptäcka och åtgärda buggar och se till att produkterna fungerar med allt en användare kan tänkas behöva – från grafikkort till möss. I arsenalen av verktyg finns allt från egenutvecklade testverktyg, där det kan vara så mycket som ett särskilt testprogram för varje SKU, till vanliga kommersiella testsviter som de vi använder här på SweClockers.

Efter det var det en kortare paus för lunch, innan det var dags för att besöka den del där den berömda paketeringen sker. Här fick man inte ta några anteckningar och det var full bunny suit som gällde. Jag fick hjälp av en väldigt snäll Intel-anställd som hjälpte mig att trä på alla delar av outfiten. Först är det hårnät och vanliga blå skoskydd, följt av en huva, overall och långa ”tofflor”. Sist men inte minst följer skyddsglasögon över mina vanliga glasögon. Under utstyrseln får vi en liten hörlur för att höra vår guide ordentligt.

Näst passerar vi genom en slags sluss, som om jag förstod det rätt handlade om skydd mot statisk elektricitet (ESD), men just där råkade kabeln till min hörlur halka ur lite och jag missade halva förklaringen.

Väl inne promenerar vi som en grupp astronauter mot den första anhalten. Här får de in rullar med färdiga dies, som nästan påminner lite om negativ. Fabriken är helt ”papperslös” och all information visas istället på skärmar, många e-ink-varianter, som guiden berättar är anslutna mot trådlöst nätverk. Via det kan de dels se hur länge en bur med sådana rullar stått där och se var den befinner sig med hjälp av GPS.

Den första processen är att montera de glänsande brickorna på ett substrat, den berömda ”stora gröna brickan”. Allt det sker i maskiner på löpande band, där rullarna matar in dem.

Först värms komponenterna upp för att eliminera eventuell fukt. De vill nämligen att det ska vara helt torrt, för monteringen sker bland annat med epoxy, där man vill undvika bubblor eller ojämnheter. I samband med det värms de upp och pressas mot substratet, för att själva kretsen inte ska bli böjd eller skev.

Efter det leds de vidare till en annan maskin. När substrat och die sitter ihop är det nämligen dags för värmespridaren (IHS), det vill säga ”locket” på processorn. Först appliceras antingen en slags kylpasta, eller så löds det fast i form av metallbricka, beroende på vilken processormodell det gäller.

Det appliceras också strängar av lim runt kanterna, innan själva värmespridaren pressas fast och härdar mot substratet. Själva värmespridaren, som flera säkert redan vet, är en bricka i koppar som är pläterad med nickel nästan hela vägen. Precis över processorernas dies är ofta en ruta av guldplätering istället.

Allt sker fortfarande på löpande band och maskinerna har små fönster man kan se in genom för att bevittna processen, samtidigt som guiden eller olika ansvariga vid stationerna berättar om hur det går till.

Fabriken är stor, och totalt innebär turen en promenad på nästan två kilometer. Under tiden plockar de även fram flera olika demonstrationsexemplar av processorerna och hur de ser ut innan varje steg, där vi får möjlighet att titta, känna och klämma. Är ganska säker på att Intels fotografer lyckades få en bild där jag står med enorma ”Ponte Vecchio”-kretsen i händerna och beundrar den guldglittrande kretsen som Gollum i Sagan om Ringen. Det är sannolikt att vi aldrig ser skymten av de bilderna, men någonstans bland Intels många dokument finns många bilder på mig där jag troligen ser spritt språngande galen ut.

Efter det promenerar vi vidare till en annan sektion där de stresstestar de färdiga processorerna. Där avgörs bland annat om det blir exempelvis en i9-modell eller i5-modell, och de utsätts för tester som ska simulera ”riktiga” användarscenarion. Genom det sorteras eventuella defekta exemplar bort. Processorerna inspekteras även visuellt och exemplar med kosmetiska fel rensas bort.

Efter det bjuds på överraskning i form av fotosession vi faktiskt ska få bilderna från, men i skrivande stund har jag inte fått dem, så det får bli en senare uppdatering. Sedan är det dags att kliva ur dräkten, som vid det här laget är ganska svettig, för att byta om till en enklare labbrock.

Den allra sista anhalten för dagen är nämligen ett failure analysis lab där de ännu mer ingående granskar processorer. Vid det laget var jag lite mosig i huvudet och mitt minnes förmåga att lagra fler intryck börjar svika mig lite, men de använder bland annat IR-kameror för att granska närmare.

Det här blev lite längre än vad jag tänkte mig. Nu sitter jag med dagens frukost, där grön juice fick sällskap av en grön typ sockerkaka (världens hälsosammaste frukost, jag vet) och en ”steamed bun”. Snart ska jag borda buss mot det sista äventyret för resan, vilket är en fabrik belägen på fastlandet.

Till dess bjuder jag på lite blandade bilder från promenaden hem från middagsstället igår, där jag passade på att känna mig som en helt vanlig turist en liten stund

Permalänk
Medlem

Och vad hände sen? give us more!