Vad gäller egentligen på en parkering? Högerregel etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Spännande koncept ändå med lokala oskrivna regler när det gäller trafik. Knepigt när man kommer från annan ort.

Det som är spännande är snarare att det i många fall är så konsekvent dålig utformning att det blir så pass otydligt. Att titta på Google Maps innan färd är inte riktigt en rimlig metod. Jämför den aktuella parkeringen med Bromma Blocks och Köpsvängen som går igenom, dvs den har namn och är markerad som en gata på Google Maps.

Permalänk

Det är högerregeln som gäller. Hade det varit en "kant" ut från parkeringen typ en trottoar så hade det varit utfartsregeln.

Annars är det alltid högerregeln om det inte är skyltat väjningsplikt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av alatan:

För att röra om lite i grytan så vill jag påstå att just denna väg anses som en huvudled av ortsbefolkningen. Med andra ord har grön pil väjningsplikt enligt de "lokala oskrivna reglerna".

Även om det inte är rätt så är det så det funkar där i de flesta fallen.

Vad man anser vara huvudled eller vad det faktisekt är?
Bilister vare sig kan eller får komma på egna lokala regler lol.

Permalänk
Skrivet av alatan:

För att röra om lite i grytan så vill jag påstå att just denna väg anses som en huvudled av ortsbefolkningen. Med andra ord har grön pil väjningsplikt enligt de "lokala oskrivna reglerna".

Även om det inte är rätt så är det så det funkar där i de flesta fallen.

Krockar man så blir man vållande. Inte lika kul.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare hört att försäkringsbolagen bedömer det som delat ansvar i såna här situationer. Båda förarna ska köra försiktigt och kunna stanna om så krävs för att undvika krock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Spännande koncept ändå med lokala oskrivna regler när det gäller trafik. Knepigt när man kommer från annan ort.

Är lite samma sak där jag bor.
En sak som tyvärr blivit rätt vedertagen är att det finns ett antal "rondeller" som inte är så stora, dom går nästan att köra rakt igenom i fullt fräs. Kontentan (givetvis felaktigt) har blivit att "den som kommer fortast in i rondellen har företräde", dvs det är inte ovanligt att trots att man redan är i rondellen får stå på bromsen för att undvika krock med en som kommer och kör in i rondellen i 50km/h. Helt sinnessjukt men jag kör hellre en tvärnit än krockar trots att jag hade "rätt".

Permalänk
Medlem

Ser snarlikt ut på parkeringen vid Sjötelegrafen i Nynäshamn. "Vägen" är en uppenbar del av parkeringen men i stort sett alla kör som att de har företräde. Samma sak vid utfarten från parkeringen, där drar de flesta iväg trots att de ska ta hänsyn till både höger- och utfartsregeln. Har fått tvärnita många gånger när jag kommer från väster och ska svänga vänster in på parkeringen.

Kollade upp aktuell IKEA-parkering på maps och utifrån vad jag kan se är vägen runt utan tvekan en del av parkeringen och då ska högerregeln gälla. Som andra skrivit dock, jag stannar hellre än att tar en kollision med allt vad det innebär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Spännande att folk får körkort utan att ens kunna högerregeln.
Inte konstigt att det blir så många olyckor...

"Högerregeln gäller överallt, exempelvis i trevägskorsningar och, när du kör inne på till exempel parkeringsplatser eller andra öppna platser men även i terräng"

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag anser att "vägen" är en del av parkeringsområdet precis som "vägarna" som går precis jämte parkeringsplatserna. "Vägen" har inget namn och är inte en del av allmän väg. På sträckor inom parkeringsområdet gäller högerregeln. Det spelar ingen roll om sträckan är placerad i utkanten av området eller mitt i eller både och. Det är ju precis den typ av sträcka som högerregeln gäller.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Spännande koncept ändå med lokala oskrivna regler när det gäller trafik. Knepigt när man kommer från annan ort.

Ja visst är det spännande, speciellt för utomstående Finns på många håll små lokala "trafikföreskrifter" som har utvecklats av sig själv med tiden i grannskapen.

Skrivet av tcntad:

Vad man anser vara huvudled eller vad det faktisekt är?
Bilister vare sig kan eller får komma på egna lokala regler lol.

Det klart bilister inte kan skriva egna regler, det är ju ingenting som håller om polisen skulle stå där. Men med tiden kan det bildas vissa kollektiva uppfattningar, utanför lagens fyrkantiga ramar.

Det finns till och med människor som fullkomligt struntar i regler och lagar. Tokigt va?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance