Råd för uppgradering av dator för min sons födelsedag!

Permalänk
Medlem

Råd för uppgradering av dator för min sons födelsedag!

Hej,
Jag kan inte tillräckligt längre och skulle behöva råd!

Vad jag skulle kunna uppdatera min sons dator med för att Fortnite framförallt ska kunna köras bättre.
Tror han kör det på lägsta upplösning.

Han är bara 10år så tänker lägga mer om kanske 1-2år och fick denna begagnad för 1år sedan.

Jag har svårt avgöra om det gör skillnad sätta i mer Ram-minne för Fortnite osv eller om det krävs grafikkort för par 1000kr för skillnad.

Processor Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz
Installerat RAM-minne 8,00 GB

Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 970

Kan tänka mig lägga kanske 2000kr sedan köpa ny om 1år istället.

Tacksam för råd:-)!

Permalänk

Tänker spontant att processorn och grafikkortet borde klara Fortnite i högre inställningar än lägsta. I alla fall 1080p på lägsta eller medium borde det ju klara. Men jag spelar inte Fortnite. Jag hade uppgraderat RAM först, det är så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Tänker spontant att processorn och grafikkortet borde klara Fortnite i högre inställningar än lägsta. I alla fall 1080p på lägsta eller medium borde det ju klara. Men jag spelar inte Fortnite. Jag hade uppgraderat RAM först, det är så billigt.

Jag har på äldre dagar provat Fortnite, aldrig spelat tidigare. Men jag sitter på en dator med just 6600k, ett 1070 strix, och ramminne på 16gb.
Jag kan i bästa av världar spela på medium, men då bara på typ 50 fps, så får kliva ner på low på vissa inställningar...
Så det antagligen brutalt dåligt optimerat, typ som Warzone blev efter ett tag.
Vet inte om det är grafikkort eller processor i mitt fall som flaskhalsar, men det kanske andra mer insatta kan svara oss?

Permalänk
Medlem

Med en budget på 2000:- så skulle jag nog vara sugen på att försöka uppgradera ramminne, processor OCH grafikkort.

För att lyckas hitta en prisvärd i7 6700K/7700K så får du nog lägga ut en trevare här på Sweclockers, de på Tradera brukar vara lite dyra. Ramminne borde du kunna hitta 2x8GB nästan gratis eftersom många uppgraderar från 2x8GB till 2x16GB just nu.

i7 6700K/7700K. 500-700:-
GTX 1080/1660ti/super. 1300-1500:-
2x8GB DDR4. 200-300:-

Säljer du sen den gamla i5an och GTX 970 grafikkortet på Tradera så får du tillbaka ~500:-.

Permalänk
Medlem

Spelar inte fortnite men kollade en video på youtube där en med 6600K och ett RTX 3060 fick runt 110 FPS i 1080p och epic grafik.

Om inte Fortnite blivit mer krävande på CPUn sen videon gjordes december 2021 så betyder det alltså att grafikkortet antagligen flaskar eftersom hans processor inte var Max belastad trots mycket bättre grafikkort.

Så jag skulle säga köp 8GB mer RAM för ett par hundra så han har 16GB och lägg resten på grafikkort typ ett GTX 1080 eller RTX 2060 som man kan få för ca 1500kr begagnat.

Sen köp nytt allt framöver med nyare processor och allt när pengarna finns.

Spelet uppdateras dock hela tiden så om någon insatt i spelet vet om det är mer krävande av processorn idag så säg till.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren!
Låter ju bra om jag skulle kunna uppgradera den för 2-3k enligt nedan då.
Nästa fråga är hur lätt det sätta i dessa själv?
Passar dem i datorn innan jag köper den?
Minneskortet kan jag säkert se vilken typ men passar alla grafikkort och hur med processorn?

i7 6700K/7700K. 500-700:-
GTX 1080/1660ti/super. 1300-1500:-
2x8GB DDR4. 200-300:-

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske börjar med mer minne då och ser om det blir bättre:-)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik2000:

Tack alla för svaren!
Låter ju bra om jag skulle kunna uppgradera den för 2-3k enligt nedan då.
Nästa fråga är hur lätt det sätta i dessa själv?
Passar dem i datorn innan jag köper den?
Minneskortet kan jag säkert se vilken typ men passar alla grafikkort och hur med processorn?

i7 6700K/7700K. 500-700:-
GTX 1080/1660ti/super. 1300-1500:-
2x8GB DDR4. 200-300:-

Tack på förhand!

När det gäller processor passar både i7 6700k och 7700k garanterat men den senare kan kräva en BIOS-uppdatering (fixa innan byte).

När det gäller grafikkort passar alla i tråden nämda kort så gott som garanterat eftersom de kräver ungefär lika mycket effekt från nätagget som det nuvarande grafikkortet. Undantaget skulle kunna vara om det är en HP/Dell eller liknande med väldigt begränsat med plats i lådan.

Vad det gäller rammminnet är det med 99% säkerhet DDR4 och alla sådana minnen ämnade åt vanliga persondatorer passar. Det finns en liten chans att det är DDR3 och då blir det lite mera intressant vad det är för minne man köper då hastigheten annars kan bli en "flaskhals".

Ta lite bilder på prylarna och lägg upp här i tråden så kan vi ge än bättre svar.

Permalänk
Medlem

Verkar vara begränsningar här då jag tog förhandsgranska på fotona och sedan skulle lägga till fler. Så de verkar försvinna från cachen på
24h.
Så foto kommer imorgon.
Det var 2 x 4gb DDR4 men behöver stöd med
processer / grafikkort som passar!
Återkommer

Permalänk
Medlem

Minne och processor räcker att uppgradera om du ändå ska köpa helt nytt om nåt år. 7700k eller 8700k går att få under 1500. Minnen för 500kr. Antar att grabben inte är en grafiksnobb ännu

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Minne och processor räcker att uppgradera om du ändå ska köpa helt nytt om nåt år. 7700k eller 8700k går att få under 1500. Minnen för 500kr. Antar att grabben inte är en grafiksnobb ännu

Moderkortet stöder med 99.9% säkerhet inte i7 8700K.

Att betala 1500:- för en i7 7700K skulle vara dumt eftersom det går att köpa snabbare processor med moderkort för de pengarna. Jag vet dock att just i7 7700K ibland går för orimligt mycket på Tradera. Jag har även sett 7700K sälja för under tusenlappen just på Tradera och i7 6700K går ibland för nästan rimligt pris där. Här på Sweclockers har båda modellerna gått för i alla fall halvt rimliga priser.

Köper man ett dugligt grafikkort nu kan det kanske följa med i något år sen i eventuellt nytt bygge. Jag skulle själv ha svårt att nöja mig med ett GTX 970 och alla grafikinställningarna på lägsta medans den prestandanivån 1080/1660ti/2060/3050 (5700/6600) ger troligtvis kommer klara 1080P medium eller bättre hela denna konsoll-generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Moderkortet stöder med 99.9% säkerhet inte i7 8700K.

Att betala 1500:- för en i7 7700K skulle vara dumt eftersom det går att köpa snabbare processor med moderkort för de pengarna. Jag vet dock att just i7 7700K ibland går för orimligt mycket på Tradera. Jag har även sett 7700K sälja för under tusenlappen just på Tradera och i7 6700K går ibland för nästan rimligt pris där. Här på Sweclockers har båda modellerna gått för i alla fall halvt rimliga priser.

Köper man ett dugligt grafikkort nu kan det kanske följa med i något år sen i eventuellt nytt bygge. Jag skulle själv ha svårt att nöja mig med ett GTX 970 och alla grafikinställningarna på lägsta medans den prestandanivån 1080/1660ti/2060/3050 (5700/6600) ger troligtvis kommer klara 1080P medium eller bättre hela denna konsoll-generation?

Vet ju inte vilket moderkort de sitter på. Men 7700k är inte mycket skillnad på efter 8700k om det nu inte skulle stödjas. En enkel video sökning på YT så finner man just den setup. 7700k 16gb ram och 970. 150fps avg i performance mode 1080p. Som 10åring är det mer än nog.

De kan ju även sälja 6600k:n för att få tillbaka lite. Tanken som TS nämner är ju att bränna så lite som möjligt för att sen köpa nytt om nåt år. 6600k är redan en flaskhals för 970. Ingen vits att köpa mycket mer kraftfullt grafikkort för 2-3000 för processorn kommer inte att hinna med ändå

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Vet ju inte vilket moderkort de sitter på. Men 7700k är inte mycket skillnad på efter 8700k om det nu inte skulle stödjas. En enkel video sökning på YT så finner man just den setup. 7700k 16gb ram och 970. 150fps avg i performance mode 1080p. Som 10åring är det mer än nog.

De kan ju även sälja 6600k:n för att få tillbaka lite. Tanken som TS nämner är ju att bränna så lite som möjligt för att sen köpa nytt om nåt år. 6600k är redan en flaskhals för 970. Ingen vits att köpa mycket mer kraftfullt grafikkort för 2-3000 för processorn kommer inte att hinna med ändå

Jag tror nästan att vi kan utgå från att moderkortet är ett vanilla socket 1151 kort för Skylake och Kaby Lake. Bilder skulle komma så snart vet vi med säkerhet.

Jag spelar helt klart fel typ av spel, GTX 970 är säkert kanon!

Jag håller med om att uppgradera processorn är en prioritet men att betala 1500kr för en snart 7 år gammal 4-kärnig processor som är en omlansering av en 8 år gammal processor känns fel.

Om det inte går att hitta en 7700K eller en 6700K för under 1000:- så skulle jag börja titta lite på alternativ.

Om man klarar sig utan nytt grafikkort så får man en ganska trevlig processor + moderkort + minne nytt eller begagnat för de tänkta pengarna om man räknar in att man får hyfsat betalt för de gamla sakerna.

Permalänk
Medlem

Tack för all input!

Lite mer info:

Minne:
DDR4 2133Mhz 2x4. tänker detta är billigast uppdatera till 2x8 och behålla de 2x4 som sitter i idag. 4 platser.
Måste det vara samma frekvens 2133mhz eller blir de inte kompatibla?

Motherboard: GA-Z170-HD3
Är det lömt köpa en ny processor då?
Egentligen som ni skriver inte lönt lägga så mycket pengar på denna utan bättre köpa ny inom 1år.
Men kör en uppdatering på minnet verkar ju självklart.

Vad skulle man kunna får för denna dator ni som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik2000:

Tack för all input!

Lite mer info:

Minne:
DDR4 2133Mhz 2x4. tänker detta är billigast uppdatera till 2x8 och behålla de 2x4 som sitter i idag. 4 platser.
Måste det vara samma frekvens 2133mhz eller blir de inte kompatibla?

Motherboard: GA-Z170-HD3
Är det lömt köpa en ny processor då?
Egentligen som ni skriver inte lönt lägga så mycket pengar på denna utan bättre köpa ny inom 1år.
Men kör en uppdatering på minnet verkar ju självklart.

Vad skulle man kunna får för denna dator ni som har koll?

GA-Z170-HD3 är precis som jag misstänkte ett första generationens s1151 kort. Den bästa processorn som passar är i7 7700K men den kräver BIOS uppdatering till BIOS F20 eller nyare.

Men nej det är inte värt att uppgradera processorn om man inte hittar en för ett rimligt pris, d.v.s under tusenlappen. Även om en processoruppgradering ger bäst prestandalyft är det sett till kostnaden och vad man får för pengarna rimligare att uppgradera moderkort och processor till nyare saker, nu eller senare.

Uppgradera ramminnet är billigt så det är väl värt. Har du riktig tur så hittar du nån här på Sweclockers som släpper 2x4GB DDR4 för vad ett par frimärken kostar då dessa i princip helt saknar värde annars är kostnaden för 2x8GB DDR4 2400/2666 begagnat bara ett par hundra.

Det behöver inte vara "rätt hastighet" på den nya minnesmodulerna för att fungera med de gamla.

Om du säljer burken komplett så får du räkna med att du inte får något betalt alls för låda och nätaggregat så det kan finnas pengar att spara genom att istället återanvända dessa och bara sälja av delar som blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

GA-Z170-HD3 är precis som jag misstänkte ett första generationens s1151 kort. Den bästa processorn som passar är i7 7700K men den kräver BIOS uppdatering till BIOS F20 eller nyare.

Men nej det är inte värt att uppgradera processorn om man inte hittar en för ett rimligt pris, d.v.s under tusenlappen. Även om en processoruppgradering ger bäst prestandalyft är det sett till kostnaden och vad man får för pengarna rimligare att uppgradera moderkort och processor till nyare saker, nu eller senare.

Uppgradera ramminnet är billigt så det är väl värt. Har du riktig tur så hittar du nån här på Sweclockers som släpper 2x4GB DDR4 för vad ett par frimärken kostar då dessa i princip helt saknar värde annars är kostnaden för 2x8GB DDR4 2400/2666 begagnat bara ett par hundra.

Det behöver inte vara "rätt hastighet" på den nya minnesmodulerna för att fungera med de gamla.

Om du säljer burken komplett så får du räkna med att du inte får något betalt alls för låda och nätaggregat så det kan finnas pengar att spara genom att istället återanvända dessa och bara sälja av delar som blir över.

Då känns det rimligt bara köra på mer minne nu och hoppas det ger lite skillnad och får uppdatera moderkort, processer senare.
Lägger jag runt 5k då så borde jag få ok delar tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik2000:

Då känns det rimligt bara köra på mer minne nu och hoppas det ger lite skillnad och får uppdatera moderkort, processer senare.
Lägger jag runt 5k då så borde jag få ok delar tänker jag?

Ja, försök hitta så billiga minnen som möjligt eftersom dessa troligtvis inte kan följa med till nästa system. Alternativet är att reda nu bestämma att nästa system också kör DDR4 och köpa 2x16GB DDR4 3600 men det begränsar valmöjligheterna sen vid uppgradering av moderkort och processor.

Det är långt ifrån säkert att det extra minnet ger mera FPS i det spel han primärt spelar men att gå från 8GB till 16GB eller 24GB beroende på vad för minnen du får tag på bör göra att systemet i alla fall känns "piggare".

Du får förklara för sonen att det bara är en tillfällig lösning.

För 5K kan man köpa en hel del prestanda sen åt en 10-åring.

Permalänk
Medlem

Hej igen, köpte 2x16gb minne till sonens dator men kan inte få datorn hitta dem.
Startar inte med i.
Satte de på samma plats som de gamla (tog ut de gamla med på 2x4 ifall att de skulle störa)

Försökte se om moderkortet inte stödjer dessa och 16gb i varje men tycker det ska göra det.

De minnena som sitter i nu har något skydd runt sig. Är det bara för skydda dem?

Tacksam för råd 🤞

Permalänk
Medlem

Här är foto på datorn också som den ser ut ju

Permalänk
Medlem

Skydden som du kallar det är för att hjälpa avleda värmen. Det är dock inget som krävs speciellt inte på 2133mhz minnen.

Märkligt att de inte fungerar. 2133mhz bland det långsammaste man kan hitta för DDR4 så det kan inte vara att moderkortet eller processorn lite stödjer det tycker jag. 6600K var visserligen tidig med DDR4 men har officiellt stöd för 2133mhz. Prova en i taget och se om det fungerar. Kanske ena är trasig?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Funkar tyvärr inte ändå. Är helt nya och testat bara en i taget och i olika platser...
Sugen på köpa 2x4gb testa orkar inte lägga mer på datorn han får en ny till jul 😅

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som buffrat serverminne. Det borde stå DDR4 2133R och inte 2133P kan man tycka men tydligen inte.

Samsungs motsvarande RDIMM är också märkt 2133P.

https://www.ggsp.se/ddr4/samsung-16gb-ddr4-pc4-2133p-ecc-rdim...

Minne för oss dödliga har sällan två rader chips på samma sida, det är för dyrt. Nu när servrar från 2014-2015 med DDR4 tas ur drift så säljs dessa gamla buffrade moduler nästan gratis.

RDIMM fungerar vanligtvis inte i vanliga datorer, det är för servrar och vissa "high end" workstations.

.

Dessa vanliga DDR4-minnen sålde nyss för 103kr. De hade (med 99% säkerhet) fungerat med era andra minnen så ni fått 16GB.

https://www.tradera.com/item/1000280/605775212/corsair-vengea...

Det är ingen kanondeal men du vinner troligen med minimum bid.

https://www.tradera.com/item/1000280/605848653/ramminne-ddr4-...

(Jag tar så klart inget ansvar för att det kommer att fungera. Det är datorer, allt är med max 99% säkerhet.)

.

Du kan sälja dina nya serverminnen så får du tillbaka lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik2000:

Funkar tyvärr inte ändå. Är helt nya och testat bara en i taget och i olika platser...
Sugen på köpa 2x4gb testa orkar inte lägga mer på datorn han får en ny till jul 😅

Har du rensat BIOS med jumper på moderkortet innan du satte i nya minnen?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)