Amazon inför fraktkostnad för Prime-kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzer_swe:

Jag valde att betala för Prime och tycker mig vara en vinnare på det. Får allt levererat till dörren som är märkt med Prime bland Amazons varor. Nu kan man tycka att det inte är något speciellt och märkvärdigt med det, men jag bor långt ut på landet och posten kan inte vara glada över att de måsta köra mina många Amazon-paket fler mil långt in i skogen, så jag slipper hämta det själv på utlämningsstället. Vet inte om Amazon har tagit höjd för Primekunder som bor långt in i urskogen och de långa transporterna som det medför.

Vilka anlitar de att köra ut paketet?

Permalänk
Medlem

Får jag betala extra för frakt ryker Prime direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det står nog fel. Gäller de som inte betalar för Prime

Leverans till närmaste uthämtningsställe blir gratis för beställningar över 229 kr som fraktas av Amazon.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GN...

Prioriterad hemleverans, Gratis för Prime
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GR...

Jag tror inte ens nästa dag är grej i Sverige.
Det kallas prioriterad hemleverans och brukar ta inom 1-2 dagar för saker som finns i lager i Sverige.

Många varor som jag beställt på morgonen har jag fått hem på kvällen, de ska finnas i Eskilstunalagret har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Om detta är en beloppsgräns *per order* som avgör om ordern får fri frakt så är ju frågan hur det faktiskt slår rent konkret vad gäller deras kostnader.

För åtminstone vad gäller amazon.se så känns det som att det är rent lotteri vad som skickas från vilket land och/eller i separata försändelser av andra skäl, även om allt i ordern är "sold by amazon" och/eller "dispatches from amazon".
Känns som att det finns potential att de driver större fraktkostnader genom att få folk att lägga med något extra i samma order.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Haha, nä där rycker mitt Prime!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Många varor som jag beställt på morgonen har jag fått hem på kvällen, de ska finnas i Eskilstunalagret har jag för mig.

Mjo, men det är skillnad på att ha en leveranstyp som är utlovar detta och att det ibland blir så.

(Edit: Jag tror dock det finns "one day" på en del varor?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ja fri frakt var väl största anledningen till att jag skaffade prime... Utan den kommer jag troligen köpa mindre. Vilket i sig är positivt det kan ju bli ett och annat impulsköp när man vet att man har fri frakt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för låg nivå på Swec-nyheter numera? Clickbait-rubrik om något som kanske kommer att börja gälla i Storbritannien, medans ingenting har förändrats för svenska kunder?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Livsnjutare 😎

Enda anledningen till att jag har Prime -medlemskapet är just att det är fri hemleverans oavsett belopp.

Det är ju inte som att amazon är sjukt billiga på allting, men den fria frakten och även få det hem till dörren gör att det blir värt det ändå.

Skall de börja ändra i det här kommer jag säga upp mitt medlemskap

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Många varor som jag beställt på morgonen har jag fått hem på kvällen, de ska finnas i Eskilstunalagret har jag för mig.

Ja, men detta är inte ett officiellt fraktalternativ, utan kallas prioriterad hemleverans, dvs 1-2 dagars gränsen som kan bli upp till en vecka för EU-lager.

Sverige:
Gratis prioriterad leverans vilket inkluderar leverans så snabbt som nästa dag för hundratusentals artiklar lokalt till 90 procent av befolkningen (postnummer under 830 00) och två dagars leverans för miljontals artiklar.

I UK har man garanterad leverans t.ex.
One-Day Shipping Free
Two-Day Shipping Free
Same-Day Delivery Free on qualifying orders with at least the stated minimum threshold of eligible items.

Place orders before the Same-Day Delivery order cutoff time. The "order within" countdown timer provides the window of time in which you must place the order to receive your delivery by the date shown. That delivery date may become unavailable during that time due to changes in inventory or delivery capacity before you place your order. We'll include your confirmed delivery date in your order confirmation email.
Select Same-Day at checkout and shipping to a residential address. To know the eligibility of your address for a same-day shipping, gotoAmazon Same-Day Delivery.
Select an eligible destination with at least the stated minimum threshold of eligible items to qualify for Prime FREE Same-Day Delivery.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vad är det för låg nivå på Swec-nyheter numera? Clickbait-rubrik om något som kanske kommer att börja gälla i Storbritannien, medans ingenting har förändrats för svenska kunder?

Därför att det fungerar, förutsätter jag.
Känner också frustration över sweclickers-rubrikerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"I Sverige är det fortfarande prioriterad leverans som är det snabbaste sättet att få paket via Amazon, vilket tar 1-2 dagar"

Nja, same day delivery för mig om jag beställer före kl 10 på morgonen via Airmee med hemleverans. (Bor i Stockholm)
Beställde ett paket 22:00 på en Söndag, var framme vid utlämningsstället 08:00 på Måndag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"I Sverige är det fortfarande prioriterad leverans som är det snabbaste sättet att få paket via Amazon, vilket tar 1-2 dagar"

Nja, same day delivery för mig om jag beställer före kl 10 på morgonen via Airmee med hemleverans. (Bor i Stockholm)
Beställde ett paket 22:00 på en Söndag, var framme vid utlämningsstället 08:00 på Måndag.

Precis, inga problem att beställa saker från det svenska lagret på morgonen och ha det hemlevererat på kvällen.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, men detta är inte ett officiellt fraktalternativ, utan kallas prioriterad hemleverans, dvs 1-2 dagars gränsen som kan bli upp till en vecka för EU-lager.

Sverige:
Gratis prioriterad leverans vilket inkluderar leverans så snabbt som nästa dag för hundratusentals artiklar lokalt till 90 procent av befolkningen (postnummer under 830 00) och två dagars leverans för miljontals artiklar.

I UK har man garanterad leverans t.ex.
One-Day Shipping Free
Two-Day Shipping Free
Same-Day Delivery Free on qualifying orders with at least the stated minimum threshold of eligible items.

Place orders before the Same-Day Delivery order cutoff time. The "order within" countdown timer provides the window of time in which you must place the order to receive your delivery by the date shown. That delivery date may become unavailable during that time due to changes in inventory or delivery capacity before you place your order. We'll include your confirmed delivery date in your order confirmation email.
Select Same-Day at checkout and shipping to a residential address. To know the eligibility of your address for a same-day shipping, gotoAmazon Same-Day Delivery.
Select an eligible destination with at least the stated minimum threshold of eligible items to qualify for Prime FREE Same-Day Delivery.

Förstår inte alls vad du försöker säga, att det finns olika fraktalternativ på Amazon.se? Ja, det gör det?

Hur kan du säga att Next-Day/Same-Day Delivery "egentligen" inte finns? Det finns klart och tydligt. Men ALLT finns inte med det fraktalternativet, vissa grejer tar längre tid och kan därför inte levereras dagen efter, men det betyder inte att next-day/same-day inte är "officiellt" eller vad du kallar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, men detta är inte ett officiellt fraktalternativ, utan kallas prioriterad hemleverans, dvs 1-2 dagars gränsen som kan bli upp till en vecka för EU-lager.

Sverige:
Gratis prioriterad leverans vilket inkluderar leverans så snabbt som nästa dag för hundratusentals artiklar lokalt till 90 procent av befolkningen (postnummer under 830 00) och två dagars leverans för miljontals artiklar.

I UK har man garanterad leverans t.ex.
One-Day Shipping Free
Two-Day Shipping Free
Same-Day Delivery Free on qualifying orders with at least the stated minimum threshold of eligible items.

Place orders before the Same-Day Delivery order cutoff time. The "order within" countdown timer provides the window of time in which you must place the order to receive your delivery by the date shown. That delivery date may become unavailable during that time due to changes in inventory or delivery capacity before you place your order. We'll include your confirmed delivery date in your order confirmation email.
Select Same-Day at checkout and shipping to a residential address. To know the eligibility of your address for a same-day shipping, gotoAmazon Same-Day Delivery.
Select an eligible destination with at least the stated minimum threshold of eligible items to qualify for Prime FREE Same-Day Delivery.

Det står ju på artikeln när jag får hem den och det har aldrig hänt att det försenas för min del. Gäller nog inte hela Sverige men ett gäng artiklar kvalificerar för leverans samma dag. Brukar även så hur lång tid man har på sig att beställa.

18 timmar från och med nu är alltså senast kl 9-10 imorgon bitti. Så finns lämnar dom garantier även för svenska kunder.

Beställer jag från tyska lagret brukar dom ta i med leveransen där för att inte lova för mycket, men ändå har det många gånger hänt att jag fått varan 1-2 dagar tidigare.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Det står ju på artikeln när jag får hem den och det har aldrig hänt att det försenas för min del. Gäller nog inte hela Sverige men ett gäng artiklar kvalificerar för leverans samma dag. Brukar även så hur lång tid man har på sig att beställa.
<Uppladdad bildlänk>

18 timmar från och med nu är alltså senast kl 9-10 imorgon bitti. Så finns lämnar dom garantier även för svenska kunder.

Beställer jag från tyska lagret brukar dom ta i med leveransen där för att inte lova för mycket, men ändå har det många gånger hänt att jag fått varan 1-2 dagar tidigare.

Jag köpte en artikel idag som skulle levereras idag men den hade blivit försenad nu. Inte första gången.

Sen tycker jag det är rimligt att endast ha fri frakt över x summa.

Permalänk
Medlem

Det finns ett sätt som har snabbare frakt än allt annat. Köpa från fysisk butik!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Förstår inte alls vad du försöker säga, att det finns olika fraktalternativ på Amazon.se? Ja, det gör det?

Hur kan du säga att Next-Day/Same-Day Delivery "egentligen" inte finns? Det finns klart och tydligt. Men ALLT finns inte med det fraktalternativet, vissa grejer tar längre tid och kan därför inte levereras dagen efter, men det betyder inte att next-day/same-day inte är "officiellt" eller vad du kallar det.

Jag har bott i England och vet exakt hur det fungerar.
Du kan välja Same-Day, 1 eller 2 dagars frakt.
I Sverige får man med Prime det fraktalternativ som är möjligt för varje enskild produkt.
Detta alternativ kallas "prioriterad leverans", oavsett om du "råkar" få produkten samma dag.
Sweclockers artikel bygger på den information som engelska kunder har fått gällande Same-Day delivery service:

From 18 September 2023, your Prime Same-Day or Overnight (Tomorrow by 1pm) orders over £20 will automatically be delivered to you using the fasted available option, at no extra cost. This means that where available, you will get eligible orders delivered for free on the same day or by 1pm the following day, depending on when you place your order.
Eligible Prime orders under £20 will continue to be shipped with free One-Day delivery. Where available, Same-Day delivery can be selected at checkout, but there will be a fee of £1.99 per delivery for orders under £20. The fee for customers who are not Prime members will remain £5.99.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"I Sverige är det fortfarande prioriterad leverans som är det snabbaste sättet att få paket via Amazon, vilket tar 1-2 dagar"

Nja, same day delivery för mig om jag beställer före kl 10 på morgonen via Airmee med hemleverans. (Bor i Stockholm)
Beställde ett paket 22:00 på en Söndag, var framme vid utlämningsstället 08:00 på Måndag.

Står också att det bara gäller över 229 kr men med prime finns ingen beloppgräns.

Citat:

I Sverige är det fortfarande prioriterad leverans som är det snabbaste sättet att få paket via Amazon, vilket tar 1-2 dagar, men priset på beställningen måste ligga över 229 kronor.

Permalänk

Är detta Aftonbladet nyheter?
Clickbaits överallt, kanske Sweclockers borde kolla över kvaliten på nyhterna/testerna lite som Linus tech tips...

Permalänk
Medlem

Blev rekommenderad en USB Micro sd korts adapter därifrån, annars hade jag nog aldrig handlat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vad bråttom alla verkar ha. Man behöver inte få en leverans samma dag eller tidigt dagen därpå för även om jag hinner hämta ut det så har jag ju ingen tid att använda det eller har ni andra inga jobb eller skola att gå till? Är det väldigt viktigt att få något snabbt så går man väl bara till affären och får ut det direkt istället.

Permalänk
Medlem

Typ 90% av mina amazon beställningar är under 225kr. Införa detta är det ingen mening att ha prime för min del iaf.

Frakt tiden spelar noll roll för min del. Fraktfritt är det jag betalade för typ med prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Typ 90% av mina amazon beställningar är under 225kr. Införa detta är det ingen mening att ha prime för min del iaf.

Frakt tiden spelar noll roll för min del. Fraktfritt är det jag betalade för typ med prime.

Samma här.
Prime video är inte lockande med typ två släpp om året man tittar på.
Även där vill de ha extra betalt på mycket material.

Permalänk
Medlem

Egentligen enda anledningen till att jag inte sagt upp Prime ännu.

Permalänk
Medlem

Bryt loss gaming och videotjänsten istället. Jag har prime för frakten och kan inte bry mig mindre om de andra tjänsterna, de är bara där för att driva upp priset. Jag har andra tjänster som mer än väl täcker upp de områdena och ogillar skarpt när man slår ihop olika tjänster för att kunderna skall få "mervärde" som i själva verket dödar valfriheten.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Samma här.
Prime video är inte lockande med typ två släpp om året man tittar på.
Även där vill de ha extra betalt på mycket material.

Såg om The Expanse säsong 5 och 6 och varje avsnitt började med reklam, så var det inte tidigare!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Den dagen jag måst betala frakten så säger jag upp prime, det var hela grejen för mig då jag mellanlandar mycket smått.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Berör artikeln alltså endast Amazon.co.uk? Och utan någon info/källa/vidare läsning om det skulle kunna påverka övriga europeiska Amazon (.se, men också .de/.fr/.es/.it etc).

Får nog hålla med tidigare att det känns väldigt clickbait. Skulle vara bra om det var tydligt från början, dvs kanske redan i titeln, att det är Amazon.co.uk som gör faktiska förändringar, och sedan ev. spekulation vad som kommer att ske för Amazon.se.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Vilka anlitar de att köra ut paketet?

Det är posten som kör ut paketen för Amazon hos mig.