Snabbkoll: Laddar du telefonen trådlöst?

Permalänk

Både ock, ibland trådlöst, men oftare trådat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Min förra iPhone laddade jag i en Qi-laddare från Belkin, men märkte att den alltid blev överdrivet varm så den använder jag inte lnte längre. Med kabelladdning blir den inte alls varm och laddar lika snabbt. Har inte testat med magsafe så jag vet inte om den är bättre?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

USB-C-anslutningen är utsliten i min jobbmobil, Samsung S21.
Telefonen stänger av sig själv om jag ansluter den till en dator eller laddare.
Så trådlös laddning är det enda sättet att hålla telefonen strömsatt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Enbart med kabel till min Pixel 7 Pro.
Googles egna trådlösa är på tok för dyr, men vore smidigt att ha en på skrivbordet att lägga nallen på när man inte använder den.

Nallen?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

90% av tiden med sladd, använder trådlösa laddare som en sorts extra knuff till batteritiden, vilket behövs.

Skrivet av Sisyfos:

Kör en cirka 7 år gammal IKEA Trådfri på nattduksbordet över natten.

Det brukar räcka för min iPhone 13 utan någon mer laddning över dagen. Men jag har en trådad snabbladdare i fall att!

Trådfri är Ikeas smarta hem produkter, men du kanske tänkte på Nordmärke?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Primärt trådlöst. Köpte en trådlös laddare samtidigt som iPhone SE 2020 och den har fungerat rätt bra sen dess. I början var jag lite orolig över att den blir lite varmare än med kabel men inte längre. Rätt smidigt att bara lägga telen på plattan och komma tillbaka två timmar senare. (Jag har inte heller ett behov av att ha telefonen på mig hela tiden).

En annan aspekt är att jag sett få icke-trasiga lightningkablar. Och det är lite enklare att bara lägga en telefon än att fiska upp en sladd och koppla i. När den verifierar med ett "bloong" så är det ett trevligt inslag i vardagen. Likaså knepighet att lägga telen rätt på plattan för att laddning ska initiera, ja, de första tjugo gångerna ca, sedan lärde jag mig. Plattan är smidigare än kabel helt klart.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Testade lite trådlös laddare ett tag, men jag tyckte mest bara det var besvär. Trixigt att hitta rätt läge, så ringer det och så måste man hitta rätt läge igen. Och så laddar det sjukt långsamt!
Nu fick jag med 67w laddare till nya luren. Fullt på 30min.

Permalänk
Medlem

Eftersom man ändå måste ha sladd mellan laddplattan och vägguttaget finner jag det meningslöst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har fräst in en trådlös laddare i nattuksbordet, ser ok ut och man slipper sladden som syns etc. Iom att jag laddar främst på kvällen så har jag inte något problem med att det tar tid. Väldigt sällan jag lägger telefonen fel nu, men ack så frustrerande när det väl händer och man vaknar på morgonen med 5% kvar..

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Har en trådlös laddplatta på kontoret så jag enkelt kan lägga ifrån mig mobilen på skrivbordet och samtidigt få den laddad. Har en Pixel 7a så den laddar sjukt långsamt trådlöst, men det duger om man bara vill toppa upp den.

Hemma laddar jag mest i sovrummet så då är sladd smidigare eftersom man kan använda mobilen samtidigt som den laddar (jag vet att det är dumt, men jag är mobilberoende).

Skrivet av Meowi:

https://sv.wiktionary.org/wiki/yuppienalle

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en trådlös laddare, säkerligen något "kinaskräp" men den såg lite roligare ut än de vanliga "plattorna", en bonus är lite stämningsljus man kan ställa in, tror den skall ha 8 olika eller full rgb Högtalaren hyser jag inga större förhoppningar om, men meh... alltid en trevlig bonus då den har inbyggt batteri också, så i värsta fall fungerar den portabelt ha ha

Fanns en annan variant med klocka och "wake up ljus", men den gick för lite mer pengar. Men för 243:- med frakt var det värt att testa denna ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Dagen sladd, natten trådlös.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kabel på dagen då jag behöver ladda snabbt och trådlöst under natten.

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hade gärna svarat trådlöst, om inte Oneplus hade tagit det minst sagt märkliga beslutet att slopa trådlös laddning på Oneplus 11.

Nåväl, 100 watt trådad laddning är ändå ett plåster på såren. Även om det idag finns både 150 watt och 240 watt på gång så har det blivit lite av ett partytrick att visa folk när möjlighet ges. Upplever att folk idag sitter uteslutande med Samsung och iPhone, jag tycker synd om dessa - kan inte vara lätt att traggla omkring med 20 - 60 watt och kalla det för "fast charge"

Ja verkligen. Sjukt bra med riktig snabbladdning.
Min xiaomi 11t pro laddar man ju på en kafferast. Som bonus kan jag ladda laptopen med samma laddare så när man är ute och far åker bara mobilladdaren med.

Dessutom kan jag så här 2 år senare konstatera att batteriet fortfarande är i riktigt bra skick. På den tiden då batterier var utbytbara så hade jag redan hunnit köpa nytt, och det var på långsamladdnings-tiden dessutom. Så uppenbarligen funkar det riktigt bra att toksnabbladda i dagsläget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NodCommander:

Trådfri är Ikeas smarta hem produkter, men du kanske tänkte på Nordmärke?

Hmm whoops! Det stämmer ja

Den liknar snarare LIVBOJ men är en äldre modell.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enbart med kabel till min Pixel 7 Pro.
Googles egna trådlösa är på tok för dyr, men vore smidigt att ha en på skrivbordet att lägga nallen på när man inte använder den.

Köpte en trådlös från Kjell för 400kr istället. Funkar perfekt för att ladda över natten. Kör en Pixel 7A.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Blev varmt trådlöst plus att det blir knepigare med skal samt att telefonen måste ligga rätt. Kabel är helt enkelt smidigare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så gött med Magsafe trådlös laddare.

Permalänk
Testpilot

Kabel, går betydligt mycket snabbare med snabb/supersnabb-laddning. Dock försöker jag hålla mig till långsammare laddning om jag inte 'akut' behöver toppa batteriet.

Vill inte slita på batteriet i onödan, vilket oundvikligen sker i rask takt med med trådlös laddteknik och den värmeutveckling som blir. Något även snabbladdning kan förorsaka.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Necrophor:

Köpte nyss en trådlös laddare, säkerligen något "kinaskräp" men den såg lite roligare ut än de vanliga "plattorna", en bonus är lite stämningsljus man kan ställa in, tror den skall ha 8 olika eller full rgb Högtalaren hyser jag inga större förhoppningar om, men meh... alltid en trevlig bonus då den har inbyggt batteri också, så i värsta fall fungerar den portabelt ha ha

Fanns en annan variant med klocka och "wake up ljus", men den gick för lite mer pengar. Men för 243:- med frakt var det värt att testa denna ^^

<Uppladdad bildlänk>

Såg ju lite roligt ut faktiskt, du har ingen länk?

Blev intresserad som ren inredningsartikel..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Nu när jag var på fjällvandring under sommaren så blev jag tvungen att ladda via kabel ifrån powerbank. Annars är det endast trådlös laddning.

Har trådlös laddning i bilen och ett ställ på nattduksbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Eftersom man ändå måste ha sladd mellan laddplattan och vägguttaget finner jag det meningslöst.

Hur skulle den inte kunna ha det, Tesla coils i varje kvarter eller batterier?

För övrigt, och det är inte riktigt samma sak men kan inte låta bli jämförelsen, så finner jag viss nytta med wifi från routern även om den behöver en ethernetkabel från väggen : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Trådlöst förutom när vi sover borta. Telefonen (S23) kör (självvalt av mig) långsam laddning på kvällen och stoppar vid 85%, för att sen ladda klart sista timmen innan jag går upp.

Laddar trådlöst i bilen på väg hem, så är telefonen fulladdad tills man kommer hem utan problem. Även med GPS igång som är rätt törstigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Min nuvarande mobil stöder inte trådlös laddning.
Men, testade några gånger med den gamla men hade problem med att den överhettades flera gånger. Den blev så het att det knappt gick att ta på den. Själva mobilen varnade också för att den var överhettad.
Testade att ladda trådlöst i både bilens inbyggda laddare och på en annan laddare. Mobilen kunde överhettas i båda fallen.
Efter det har jag inte vågat...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Enbart trådlöst sedan 2013 där första telefonen som jag laddade "trådlöst" var Sony Xperia Z1 (docka med pogo-pins). Utöver när det krävts för Android Auto/Apple CarPlay så har jag inte använt kabel på 10 år.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Nä har skal med Popsocket på. Orkar inte ta av det varje gång jag ska ladda.

Permalänk
Medlem

Laddar bara med kabel.

Permalänk
Medlem

Trådlöst under natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hur skulle den inte kunna ha det, Tesla coils i varje kvarter eller batterier?

För övrigt, och det är inte riktigt samma sak men kan inte låta bli jämförelsen, så finner jag viss nytta med wifi från routern även om den behöver en ethernetkabel från väggen : )

Hade jag vetat det, så hade jag nog riskerat Nobelpris.

Visst kan det finnas nytta även med trådlös laddning, men den är inte lika stor som det verkar.
Det enda man ändrar är ju kontaktytan och en magnetplatta håller nog längre en en USB-port.
Wi-Fi på routern sparar mig mycket mobildata så jag förstår liknelsen, tyvärr sparar man inte el på samma vis med en trådlös laddare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Meowi:

Vilket år är du född när du inte kopplar nallen med mobil? Är ju samma sak.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS