Philips OLED-TV har slutat fungera - kan jag häva köpet?

Permalänk

Philips OLED-TV har slutat fungera - kan jag häva köpet?

Hej!

Vi köpte en 65" Philips OLED 855 i slutet av 2020. För något år sedan så stängdes TVn bara av när vi satt och spelade, följt av massa märkliga horisontella och vertikala linjer på skärmen när vi försökte starta den igen. Vi var i kontakt med Philips kundsupport och de gav oss tipset att göra en fabriksåterställning genom att använda den fysiska knappen på TVn. Detta löste (tillfälligt) problemet och den gick då att starta igen. Ett tag senare skedde samma problem igen, men vi försökte då med samma procedur med fabriksåterställning igen, och även det löste då problemet. Förra veckan skedde samma problem igen, återigen, fabriksåterställning. Kort därefter ytterligare en gång, och nu fungerar inte ens processen med att göra en fabriksåterställning. Jag var i kontakt med Philips kundtjänst igen, och de skickade en pkg-fil via mail som jag skulle lägga över på ett USB-minne, för att sätta igång en påtvingad uppgradering vid start av TVn. Men inte ens det fungerar nu.

Jag frågade Philips förra veckan vad som händer om detta inte löser problemet, och de sa att TVn isåfall behöver tas in för reparation. Här kommer då problemet. På lördag tänkte vi ha en lite större födelsedagsfest med både familj och vänner, och vi har planerat att både spela en del partyspel på TVn och att ha den för att spela musik på. Men nu fungerar alltså inte TVn överhuvudtaget. Jag tänkte kontakta både Philips och företaget där TVn inhandlades från idag, men jag ville skriva här och be om råd innan jag gör det. Jag skulle egentligen helst vilja häva köpet och inhandla en ny TV, då jag är i så stort behov av en på lördag. Men man kanske inte har till att häva köpet utan att den tas in för reparation först? Jag känner till den där klausulen som säger att företaget har rätt till två försök att åtgärda felet innan man har rätt till att häva köpet. Kan man argumentera för att Philips har försökt med detta två gånger utan att det löst problemet, och därmed ha rätt att häva köpet?

Alternativet, som jag ser det, är ju att beställa en ny TV, använda den medan vår TV är inne på reparation, och sedan använda sig av distansköplagen för att ångra köpet inom 14 dagar. Då får man väl bekosta returfrakten själv, men det är väl värt det isåfall.

Vad tror ni? Har jag någon rätt att kunna kräva att häva köpet för att kunna inhandla en ny TV?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte häva ett 3 år gammalt köp, du kan däremot möjligen reklamera produkten. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Nej. Om du får köpet hävt är det ren goodwill, vilket jag har svårt att se att du skulle få.

Känns inte riktigt som en schysst grej att köpa och lämna tillbaka som du har som plan B, oavsett hur lagligt det är. Har du ingen annan äldre du kan använda? Låna av någon kompis? Känns som att alla har fler eller gamla apparater står.

Edit: Inte sällan skickar tillverkare ut reparatör för att göra det på plats, kan vara värt att ta kontakten med philips först med felanmälan för att se exakt hur det ska lösas?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Att köpa en produkt och sedan lämna tillbaka den är vidrigt. Fick berättat hos Elgiganten att under VM är det alltid en enorm mängd returer för att folk köper feta TV just för att se fotboll sen lämnar de tillbaka den när VM är över.

Dvs det går. Men jag lämnar det till dig att bestämma huruvida du anser det moraliskt försvarbart.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Jo, alltså, jag tänkte det mer som en absolut sista nödlösning, men jag undviker det såklart om jag kan då det verkligen inte är något som jag vill göra. Jag ska höra med Philips hur det fungerar mer exakt med reparationen, ifall det är så att de undersöker problemet på plats så finns det ju definitivt en chans att de säger att TVn inte är reparerbar, så det skulle ju definitivt lösa problemet isåfall! Det är tydligen 3 års garanti på TVn, så garantitid finns kvar, men vet inte om det gör någon praktiskt skillnad gentemot att använda reklamationsrätten?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Du får allt lämna in den på reparation, häva köpet kan du glömma, det är reklamation som gäller, och bevisbördan ligger på dig att det är ett ursprungligt fel, om du inte har någon förlängd garanti eller försäkring och är det så viktigt att ha en på lördag så får du låna en.

Håller helt med Pelegrino att köpa en produkt för att lämna tillbaka den är ett jävligt nedrigt sätt mot butiken i fråga.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem

Värdelöst när det händer. Jag skulle köpt en ny TV och sedan vänta in reparation. Räkna med att det kan ta lång tid innan den är fixad. När den fungerar igen så kan du sälja den eller din nya TV.

Permalänk
Skrivet av Meto:

Värdelöst när det händer. Jag skulle köpt en ny TV och sedan vänta in reparation. Räkna med att det kan ta lång tid innan den är fixad. När den fungerar igen så kan du sälja den eller din nya TV.

Ja, verkligen! Man blir ju sjukt frustrerad allmänt över kvaliteten på saker idag. Man köper liksom en high end-TV för över 20k som man tänkt ska hålla flera år, och efter bara något år så pajar den! Din idé är inte alls dum, tänkte faktiskt inte på det alternativet! Jag ska invänta och se vad Philips säger angående reparationen, men det kanske får bli att göra så som du skrev!

Tack så mycket ni andra för era svar också, och jag håller absolut med er angående vad ni säger om att det inte är en bra lösning att köpa en produkt temporärt.

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Skrivet av Elemental:

Ja, verkligen! Man blir ju sjukt frustrerad allmänt över kvaliteten på saker idag. Man köper liksom en high end-TV för över 20k som man tänkt ska hålla flera år, och efter bara något år så pajar den! Din idé är inte alls dum, tänkte faktiskt inte på det alternativet! Jag ska invänta och se vad Philips säger angående reparationen, men det kanske får bli att göra så som du skrev!

Tack så mycket ni andra för era svar också, och jag håller absolut med er angående vad ni säger om att det inte är en bra lösning att köpa en produkt temporärt.

High end tv håller inte längre eller bättre än lowend budget, Även dyraste ferarrin går sönder. All utrustning idag är av sämre kvalite. Kolla om du har någon i din närhet som har en projektor ni kan låna över dagen ni skall ha lite kalas spelande, Enklare att flytta på och roligare med större bild för alla.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Nej du kan inte häva ett 3 år gammalt köp, du kan däremot möjligen reklamera produkten. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Skrivet av auge:

Du får allt lämna in den på reparation, häva köpet kan du glömma, det är reklamation som gäller, och bevisbördan ligger på dig att det är ett ursprungligt fel, om du inte har någon förlängd garanti eller försäkring och är det så viktigt att ha en på lördag så får du låna en.

Håller helt med Pelegrino att köpa en produkt för att lämna tillbaka den är ett jävligt nedrigt sätt mot butiken i fråga.

Jag tror ni blandar ihop begreppen. "Reklamation" är förfarandet som möjliggör för köparen att åberopa att varan är felaktig. De olika påföljder som sedan kan aktualiseras är bland annat avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd. Det finns ingen regel som utesluter hävning bara för att det har gått en något längre tid sedan köpet, så länge köparen har reklamerat i rätt tid.

Skrivet av Elemental:

Jag ska höra med Philips hur det fungerar mer exakt med reparationen, ifall det är så att de undersöker problemet på plats så finns det ju definitivt en chans att de säger att TVn inte är reparerbar, så det skulle ju definitivt lösa problemet isåfall! Det är tydligen 3 års garanti på TVn, så garantitid finns kvar, men vet inte om det gör någon praktiskt skillnad gentemot att använda reklamationsrätten?

Att det fortfarande finns garanti är en stor fördel för dig, då det innebär att säljaren har bevisbördan för att visa att felet inte förelåg vid tidpunkten för köpet om denne inte vill ansvara för felet. Du verkar redan ha uppmärksammat säljaren om felet, men det kan ju vara vettigt att påpeka att det även fortfarande finns en garanti.

Skrivet av Elemental:

Jag frågade Philips förra veckan vad som händer om detta inte löser problemet, och de sa att TVn isåfall behöver tas in för reparation. Här kommer då problemet. På lördag tänkte vi ha en lite större födelsedagsfest med både familj och vänner, och vi har planerat att både spela en del partyspel på TVn och att ha den för att spela musik på. Men nu fungerar alltså inte TVn överhuvudtaget. Jag tänkte kontakta både Philips och företaget där TVn inhandlades från idag, men jag ville skriva här och be om råd innan jag gör det. Jag skulle egentligen helst vilja häva köpet och inhandla en ny TV, då jag är i så stort behov av en på lördag. Men man kanske inte har till att häva köpet utan att den tas in för reparation först? Jag känner till den där klausulen som säger att företaget har rätt till två försök att åtgärda felet innan man har rätt till att häva köpet. Kan man argumentera för att Philips har försökt med detta två gånger utan att det löst problemet, och därmed ha rätt att häva köpet?

Hävning är sällan aktuellt, då säljaren precis som du skriver som regel har rätt att försöka avhjälpa felet först, alternativt skicka dig en likadan TV genom omleverans (se 28 § gamla KKöpL). Att få detta löst innan lördag är således knappast realistiskt.

Du har dock rätt till skadestånd för den skada du lider genom att TVn är felaktig. En idé vore därför att hyra en TV inför festen och begära skadestånd för denna kostnad. Alternativt att du lånar en TV av återförsäljaren under tiden för reparationen; nämner du dessutom rätten till skadestånd kan man tänka sig att de blir mer flexibla i detta avseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Jag tror ni blandar ihop begreppen. "Reklamation" är förfarandet som möjliggör för köparen att åberopa att varan är felaktig. De olika påföljder som sedan kan aktualiseras är bland annat avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd. Det finns ingen regel som utesluter hävning bara för att det har gått en något längre tid sedan köpet, så länge köparen har reklamerat i rätt tid.

Det utesluter inte hävning, men dom har rätt att begära reparation först, dom behöver inte godkänna att han får häva det direkt, och med den tidspress han har så lär han inte få det i tid.
Plus att nu ligger bevisbördan på honom att det är ett ursprungligt fel.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Skrivet av PappelApel:

High end tv håller inte längre eller bättre än lowend budget, Även dyraste ferarrin går sönder. All utrustning idag är av sämre kvalite. Kolla om du har någon i din närhet som har en projektor ni kan låna över dagen ni skall ha lite kalas spelande, Enklare att flytta på och roligare med större bild för alla.

Jo, så är det ju tyvärr. Nu hade jag ju iallafall tur att jag har några månader kvar på garantin, detta hade ju lika gärna kunnat skett kort efter att garantin gått ut. En projektor hade varit coolt, bra idé!

Skrivet av [DC]Maverick:

Jag tror ni blandar ihop begreppen. "Reklamation" är förfarandet som möjliggör för köparen att åberopa att varan är felaktig. De olika påföljder som sedan kan aktualiseras är bland annat avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd. Det finns ingen regel som utesluter hävning bara för att det har gått en något längre tid sedan köpet, så länge köparen har reklamerat i rätt tid.

Att det fortfarande finns garanti är en stor fördel för dig, då det innebär att säljaren har bevisbördan för att visa att felet inte förelåg vid tidpunkten för köpet om denne inte vill ansvara för felet. Du verkar redan ha uppmärksammat säljaren om felet, men det kan ju vara vettigt att påpeka att det även fortfarande finns en garanti.

Hävning är sällan aktuellt, då säljaren precis som du skriver som regel har rätt att försöka avhjälpa felet först, alternativt skicka dig en likadan TV genom omleverans (se 28 § gamla KKöpL). Att få detta löst innan lördag är således knappast realistiskt.

Du har dock rätt till skadestånd för den skada du lider genom att TVn är felaktig. En idé vore därför att hyra en TV inför festen och begära skadestånd för denna kostnad. Alternativt att du lånar en TV av återförsäljaren under tiden för reparationen; nämner du dessutom rätten till skadestånd kan man tänka sig att de blir mer flexibla i detta avseende.

Tusen tack för ett ypperligt svar! Att hyra en TV och begära att få tillbaka den kostnaden är definitivt en idé. Ska först och främst försöka pusha för att få en låne-TV då det nog hade varit den enklaste lösningen om inte reparationen hinner göras i tid!

Skrivet av auge:

Det utesluter inte hävning, men dom har rätt att begära reparation först, dom behöver inte godkänna att han får häva det direkt, och med den tidspress han har så lär han inte få det i tid.
Plus att nu ligger bevisbördan på honom att det är ett ursprungligt fel.

Fast bevisbördan ligger väl inte på mig i och med att jag fortfarande har garanti kvar? Det gäller väl om garantin har gått ut men det fortfarande inte har gått 3 år sedan inköpet?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Jo, så är det ju tyvärr. Nu hade jag ju iallafall tur att jag har några månader kvar på garantin, detta hade ju lika gärna kunnat skett kort efter att garantin gått ut. En projektor hade varit coolt, bra idé!

Tusen tack för ett ypperligt svar! Att hyra en TV och begära att få tillbaka den kostnaden är definitivt en idé. Ska först och främst försöka pusha för att få en låne-TV då det nog hade varit den enklaste lösningen om inte reparationen hinner göras i tid!

Fast bevisbördan ligger väl inte på mig i och med att jag fortfarande har garanti kvar? Det gäller väl om garantin har gått ut men det fortfarande inte har gått 3 år sedan inköpet?

Har TV garanti kvar så nyttjar du den då den omfattar i princip allt utom handhavandefel/skador som uppstår pga yttre åverkan.

Reklamerar du tv'n om garanti ej finns så kommer jag ej ihåg om det var 6 månader eller 1 år där handlaren måste bevisa att det inte är ett urpsrungsfel. Därefter faller bevisbördan på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holbath:

Reklamerar du tv'n om garanti ej finns så kommer jag ej ihåg om det var 6 månader eller 1 år där handlaren måste bevisa att det inte är ett urpsrungsfel. Därefter faller bevisbördan på dig.

Sedan 1 maj förra året gäller 2 år, innan dess var det 6 månader.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Holbath:

Har TV garanti kvar så nyttjar du den då den omfattar i princip allt utom handhavandefel/skador som uppstår pga yttre åverkan.

Reklamerar du tv'n om garanti ej finns så kommer jag ej ihåg om det var 6 månader eller 1 år där handlaren måste bevisa att det inte är ett urpsrungsfel. Därefter faller bevisbördan på dig.

Precis, så det är ju iallafall definitivt en lättnad att det finns garanti kvar!

Skrivet av PeCe:

Sedan 1 maj förra året gäller 2 år, innan dess var det 6 månader.

Just ja, det låter bekant!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Fick du TVn utbytt eller hur gick det?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Fick du TVn utbytt eller hur gick det?

Det kommer vi nog aldrig få veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det kommer vi nog aldrig få veta.

Jasså?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Fick du TVn utbytt eller hur gick det?

Fick inte TVn utbytt, men Philips skickade en reparatör som kom hem till oss och reparerade den! Så förhoppningsvis uppkommer inte felet igen! Det blev inget TV-spelande på festen, men det blev en väldigt lyckad och trevlig kväll ändå!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Jo, så är det ju tyvärr. Nu hade jag ju iallafall tur att jag har några månader kvar på garantin, detta hade ju lika gärna kunnat skett kort efter att garantin gått ut. En projektor hade varit coolt, bra idé!

Tusen tack för ett ypperligt svar! Att hyra en TV och begära att få tillbaka den kostnaden är definitivt en idé. Ska först och främst försöka pusha för att få en låne-TV då det nog hade varit den enklaste lösningen om inte reparationen hinner göras i tid!

Fast bevisbördan ligger väl inte på mig i och med att jag fortfarande har garanti kvar? Det gäller väl om garantin har gått ut men det fortfarande inte har gått 3 år sedan inköpet?

Hur lyckades du köpa en tv med tre års garanti? Är det en garanti Philips gett dig eller butiken?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hur lyckades du köpa en tv med tre års garanti? Är det en garanti Philips gett dig eller butiken?

Philips erbjuder 3 år på de flesta av deras TV modeller. Definitivt alla deras OLED iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Philips erbjuder 3 år på de flesta av deras TV modeller. Definitivt alla deras OLED iaf.

Nice!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Philips erbjuder 3 år på de flesta av deras TV modeller. Definitivt alla deras OLED iaf.

Fast i det här fallet handlar det nog mer om 3 års reklamations rätt vilket gäller allt, så deras 1-2 -år garanti är lite menigslös om någon orkar tjafsa om en produkt gått sönder inom 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Fast i det här fallet handlar det nog mer om 3 års reklamations rätt vilket gäller allt, så deras 1-2 -år garanti är lite menigslös om någon orkar tjafsa om en produkt gått sönder inom 3 år

Fast de har ju inte 1-2 års garanti, Philips erbjuder 3 år i det här fallet och då ska man väl utnyttja den.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Hur lyckades du köpa en tv med tre års garanti? Är det en garanti Philips gett dig eller butiken?

Bra fråga! Det verkade vara via Philips. Trodde själv att det var två års garanti, men när jag kontaktade Philips så sa de att jag har tre år!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL