Arctic släpper 80 millimeter stor turbofläkt

Permalänk
Melding Plague

Arctic släpper 80 millimeter stor turbofläkt

Fläkt- och kylartillverkaren fyller nu ett 80 millimeter stort hål av fläktmarknaden med en högpresterande variant som snurrar i 5 000 RPM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blåser upp till storm hos Arctic.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Släpper de en mindre 50/40-mm fläkt så skulle det vara ett alternativ till min 3D-printer!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Får se vad Linus Tech Tips har att säga om den.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Flutters:

Blåser upp till storm hos Arctic.

Hur kunde jag missa?! Öppet mål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Hur kunde jag missa?! Öppet mål

Jag är inget stort fan av så billiga skämt.

Permalänk
Medlem

Första tanken när jag läste 80mm turbofläkt var den öronbedövande kylaren jag hade till min Socket-A dator för många år sedan. Thermaltake Volcano 9. Det orangea monstret flyttade luft och sprängde trumhinnor, hoppas att Arctic lyckats med något som är tystare. ThermalTake TT-8025TU / Everflow TT-8025U var det som satt på den, själva kylflänsen lät ju inte något...

Permalänk
Medlem

Riktigt illa att de inte släpper vettiga värden på flöde och ljudnivå vid de olika varvtalen, utan bara "bästa värdena".
Tror inte det är 0,6 Sone (ca 20 dB) och 67,69 m3/h samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Hur kunde jag missa?! Öppet mål

Då "suger" alltså denna fläkt luft??

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Får se vad Linus Tech Tips har att säga om den.

Han försöker säkert trycka in den i en brödrost och gnälla på Artic när skiten inte fungerar och sen säljer han den på loppis.

Permalänk
Medlem

Väntar på första fläkten med inbyggd jetmotor. Ljudnivån blir ju densamma vilket som.

Permalänk
Medlem

Bra med lite vrid!
Här kommer de gamla testmetoderna bra till pass.

Inte jäkla mäta ljudnivå och ha sig, man kör penn-testet. In med pennan och går pennan av = fläkten klarade testet och det är en bra fläkt!

Ljudnivå? Jovars men det skall ju höras att man har dator som presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av decee:

Första tanken när jag läste 80mm turbofläkt var den öronbedövande kylaren jag hade till min Socket-A dator för många år sedan.

Skrivet av underd0g76:

Väntar på första fläkten med inbyggd jetmotor. Ljudnivån blir ju densamma vilket som.

Jo, håller med. Blir konstiga associationer med "turbofläkt"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Artic fläktar är aningen speciella. Billiga och topp-presterande men efter ca ett år så började dom med missljud.
Köpte åtta stycken till två byggen, sex av dom bytta på garantin (missljud) som kommer efter ca ett år.

artic p12 var fläktarna jag köpte

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Artic fläktar är aningen speciella. Billiga och topp-presterande men efter ca ett år så började dom med missljud.
Köpte åtta stycken till två byggen, sex av dom bytta på garantin (missljud) som kommer efter ca ett år.

artic p12 var fläktarna jag köpte

Hade faktiskt samma bekymmer med mina. Började göra ett klickljud efter ca 10 månader.
Fick nya utan bekymmer dock så det var ju bra.
Väldigt nöjd med dom annars, prisvärda.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Delta fläktar hette väll dom där högvarviga vi lekte med runt pentium 1 tiden har jag för mig?
På väg tillbaka med lite oljud som för en tillbaka till the good old times

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av decee:

Första tanken när jag läste 80mm turbofläkt var den öronbedövande kylaren jag hade till min Socket-A dator för många år sedan. Thermaltake Volcano 9. Det orangea monstret flyttade luft och sprängde trumhinnor, hoppas att Arctic lyckats med något som är tystare. ThermalTake TT-8025TU / Everflow TT-8025U var det som satt på den, själva kylflänsen lät ju inte något...

Tyvärr kan man inte flytta luft utan ljud, räkna med högt ljud vid 5000rpm på en 80mm fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0h0:

Han försöker säkert trycka in den i en brödrost och gnälla på Artic när skiten inte fungerar och sen säljer han den på loppis.

Fel, han säljer den inte, han ”auktionerar bort” den på loppis 😂

Permalänk
Medlem

"Arctic P8 Max är ensam om att passera 3 000 RPM"

någon har glömt bort att Delta fläktar existerar?
https://www.delta-fan.com/pfb0812ee-e.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tyvärr kan man inte flytta luft utan ljud, räkna med högt ljud vid 5000rpm på en 80mm fläkt.

Klart man kan, men det är praktiskt omöjligt att inte få turbulens när man gör det. Dock finns det kanske/troligen sätt att flytta luft i framtiden med nästan obefintlig turbulens.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Får se vad Linus Tech Tips har att säga om den.

Dom kanske auktionerar ut den efter dom testat den

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi som minns delta fläktarna… oj oj.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har några 140mm från Arctic som gått upp i ~3500 RPM enligt mjukvara, hela burken börjar skaka

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som så många andra dras man ju till minnes gamla GlobalWin WBK38/FOP38 som jag kylde min Tbird 1200 med. 6800rpm deltafläkt på 60x25mm. Ångrade att jag valde den kylaren så in i norden alltså...

Det gick inte att vara i samma postnummer som den jäkeln alltså. Lyckades köra den i 5volt istället, så det kanske blev "bara" 3000rpm då?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Som så många andra dras man ju till minnes gamla GlobalWin WBK38/FOP38 som jag kylde min Tbird 1200 med. 6800rpm deltafläkt på 60x25mm. Ångrade att jag valde den kylaren så in i norden alltså...

Det gick inte att vara i samma postnummer som den jäkeln alltså. Lyckades köra den i 5volt istället, så det kanske blev "bara" 3000rpm då?

Haha, den där fläkten var ju jäkligt populär då. Gissar att vi hade exakt samma modell. 46 dBA har jag för mig att den låg på

Ljudnivån på fläkten i artikeln verkar ju bra skum dock. Vad jag kan få fram så är 0.6 Sone = 20.63 dBA? Det är ju ingenting och knappast korrekt vid 5000 rpm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Thomas:

Haha, den där fläkten var ju jäkligt populär då. Gissar att vi hade exakt samma modell. 46 dBA har jag för mig att den låg på

Ljudnivån på fläkten i artikeln verkar ju bra skum dock. Vad jag kan få fram så är 0.6 Sone = 20.63 dBA? Det är ju ingenting och knappast korrekt vid 5000 rpm.

Helt klart att dom vill maskera något genom att använda Sone, eller? Alla kör väl decibel liksom..

Försökte läsa vad en Sone är för något på wikipedia, men blev man smartare? Njaaa...

"a loudness of 1 sone is equivalent to 40 phons (a 1 kHz tone at 40 dB SPL). The phons scale aligns with dB, not with loudness, so the sone and phon scales are not proportional. Rather, the loudness in sones is, at least very nearly, a power law function of the signal intensity, with an exponent of 0.3"

Artikeln om "Sone" finns på 15 språk. "Decibel" finns på 65...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

När fläkten står stilla blir det tyst. Magi!

Nja
Men inte alla fläktar som accepterar att stanna.
Exempelvis har jag AMD standard AM4 CPU kylare i en dator.
Även om man ställer fläktkurvan till att ge 0% vid tillräckligt låga temperaturer så stannar aldrig fläkten.
Om man drar ut fläktkontakten helt så stannar den så klart.
Det är ingen magisk fläkt som som snurrar oavsett om den är inkopplad eller ej.
Men 0% PWM är inte tillräckligt för att den ska stanna. Måste bryta strömmen.

Så beroende på kombination av fläktar och fläktkontroller så är det inte helt självklart att det går att stanna fläktar helt utan att stänga av datorn eller sätta den i standby.
(Eller fysiskt stoppa något i fläkten som hindrar den från att snurra).

Tycker ändå det är bra att Arctic ser till att fläktarna går att använda till system med semipassiv kylning och ser inga problem med att de nämner det.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Delta fläktar hette väll dom där högvarviga vi lekte med runt pentium 1 tiden har jag för mig?
På väg tillbaka med lite oljud som för en tillbaka till the good old times

Ja då tryckte vi så många fläktar det gick,inget tänk på ljudvolym då😋😂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Ja då tryckte vi så många fläktar det gick,inget tänk på ljudvolym då😋😂

Ju fler fläktar ju bättre. Att dom lät som en orkan gjorde inget bara dom flyttade luft som en.😀

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.