Program som hittar och organiserar filer i HDD

Permalänk
Medlem

Program som hittar och organiserar filer i HDD

Hej!

Är det någon här som kan rekommendera något bra program för filorganisering? Jag har 4x HDD på flera TB som genom åren blivit totalt stök i. Tänkte ta tag i detta och organisera om, göra mer utrymme i dem. Men det lär ta mig flera månader bokstavligen. Så vill hitta något program som kan sortera upp mina filer, Audio, Video, Bilder, Folders etc etc för att lättare sortera/radera eventuella filer utan att behöva gräva själv.

Finns det något bra ni kan rekommendera och där jag ej behöver betala för PREMIUM variant för att få använda det? Vore jätte tacksam. - Det gäller Windows 10.

Mvh

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Jag skulle rekommendera att du frågar chatGPT och specificerar vad för exakt funktioner du efterfrågar. Specificera även mer ingående hur varje funktion då är tänkt att ungefär fungera. Då bör du få en lista på program som du sedan kan googla på och säkerställa att de innehåller de funktioner du efterfrågade via chatGPT.

Observera att träningsdata gäller fram till och med 2021 september så senare program kommer ej att rekommenderas av chatGPT. Ju bättre prompt, ju bättre output med reservering för hallucination(er).

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag skulle rekommendera att du frågar chatGPT och specificerar vad för exakt funktioner du efterfrågar. Specificera även mer ingående hur varje funktion då är tänkt att ungefär fungera. Då bör du få en lista på program som du sedan kan googla på och säkerställa att de innehåller de funktioner du efterfrågade via chatGPT.

Observera att träningsdata gäller fram till och med 2021 september så senare program kommer ej att rekommenderas av chatGPT. Ju bättre prompt, ju bättre output med reservering för hallucination(er).

Mvh,
WKL.

Jag behöver bara något simpelt, som kan skanna upp mina filer, och visa hur många video/bilder/folders jag har, som jag kan enkelt klicka/markera och radera genom programmet. Det där med chatGPT har jag noll koll på men tack för tipset.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Det du efterfrågar kan man ju redan göra i t.ex Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Det du efterfrågar kan man ju redan göra i t.ex Windows...

Då kunde du skrivit hur man gör? För jag personligen har aldrig sett den funktionen som visar mig alla mina filer uppsorterade på en lista från alla diskar

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Något "liknande" är jag ute efter. Men jag är inte sugen på att betala 399:- för detta eller vad det nu är.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Då kunde du skrivit hur man gör? För jag personligen har aldrig sett den funktionen som visar mig alla mina filer uppsorterade på en lista från alla diskar

https://www.digitalcitizen.life/transform-windows-explorer-fi...

Dock så krävs det att man är villig att klicka lite, något det verkar som om du inte är 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Något "liknande" är jag ute efter. Men jag är inte sugen på att betala 399:- för detta eller vad det nu är.

<Uppladdad bildlänk>

Om du hittade något som verkar lösa ditt problem som annars skulle ta flera månder så känns 399kr som en droppe i havet. Din tid är ju också värt något, säkerligen mycket mer än 399kr om du vill göra annat den tiden.

Tyvärr har jag själv inga tips då jag inte är uppe i en sådan mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

https://www.digitalcitizen.life/transform-windows-explorer-fi...

Dock så krävs det att man är villig att klicka lite, något det verkar som om du inte är 😉

Jag uppskattar ditt tips men usch det där såg tidskrävande ut Det är precis vad jag ville undvika xD mina HDD (filer) går från PC till PC sen 2004. Då kan du tänka dig hur stökigt mina HDD har det som används enbart för "långtidslagring" ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag uppskattar ditt tips men usch det där såg tidskrävande ut Det är precis vad jag ville undvika xD mina HDD (filer) går från PC till PC sen 2004. Då kan du tänka dig hur stökigt mina HDD har det som används enbart för "långtidslagring" ^^

Ja det är tidskrävande om man aldrig har gjort det förut. För mig går sånt där snabbt 😊

Permalänk
Medlem

Testa börja med https://www.diskanalyzer.com/
Så ser du hur mycket du har att jobba med

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CreativeX:

Jag uppskattar ditt tips men usch det där såg tidskrävande ut Det är precis vad jag ville undvika xD mina HDD (filer) går från PC till PC sen 2004. Då kan du tänka dig hur stökigt mina HDD har det som används enbart för "långtidslagring" ^^

Har du backup på grejerna?
En fråga som dyker upp när du beskriver problem och orsak.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@CreativeX jag använde länge WhereIsIt men de programmet slutade utvecklas. Fortsatte att köra det fast det var en äldre version eftersom det inte kom någon ny. Efter ett visst antal år bestämde jag mig för att sluta med de programmet och flytta över till ett annat.

WinCatalog är den jag kör nu. Skulle inte kunna klara mig utan detta, omöjligt hålla reda på allt innehåll på de olika hårddiskarna jag har. Det är många fler än de antal du anger. Har kastat mycket och ska flytta över till andra diskar snart. I ditt fall vet jag inte hur det ser ut men jag valde göra så för jag begrep från början att om jag inte håller saker organiserat så kommer det bli otroligt jobbigt längre fram om man vill städa. Risken är att man inte orkar och kastar allt.

Permalänk

Prova https://www.jam-software.com/treesize_free
Du gör en scanning på alla diskar och på så sätt kan du med enkla medel se vart du har dom olika filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Något "liknande" är jag ute efter. Men jag är inte sugen på att betala 399:- för detta eller vad det nu är.

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det egentligen du vill göra? När jag läser mellan raderna så verkar det mer ut som att du vill organisera och kategorisera innehållet. Det där programmet ser mer ut att tala om mängden av olika filtyper. Det första du behöver göra är att hitta vad du letar efter för att sedan sortera ut vad och hur du vill ha kvar informationen och att hitta i informationen.

I din frågeställning låter det mer som att du letar efter ett program som agerar lite mer "Klicka här och få ett magiskt resultat."
Du nämner även att det känns jobbigt med saker som tar tid.

Jag tror att problemet för dig egentligen är att överblicka problemet än att lösa problemet och om du inte har erfarenhet av problemet så känns svårt och ogreppbart.

Det som tar tid är att skyffla om filer mellan diskar och att lägga dom i grupper som är relevanta för dig. Det här tar tid, betydligt längre tid än det tar att kopiera filer från en disk till en annan just därför att det är svårt att skapa en struktur om man inte redan vet vad man vill ha. Tricket här är att man redan när man skapar filer har en tillräckligt hård struktur och som är oberoende av OS / programvara för att lätt kunna migrera informationen till nästa dator.

Jag själv har delat upp informationen så här på datorn:

  • Operativsystem

  • Hemkatalogen

  • Varm data

  • Kall data

Operativsystemet och hemkatalogen säger sig själva antar jag. Varm data är sådant som ofta ändras eller är aktuell. Kall data är sådant som sällan eller aldrig ändras, som exempelvis avbilder, backupper, ISO, mp3, mp4 etc eller filer som inte behöver speciellt hög hastighet.
Lite naturligt så hamnar varm data på SSD:er och kall data på hårddiskar, men det är inte ett måste.

Genom att bygga en struktur här så kan du lätt skapa en hierarki och bestämma hur det ska se ut och att skapa en plan för hur det ser ut.

Jag tror att det finns tre typer av saker du behöver göra:

  • Organisera och gruppera efter typ / storlek, användningsområde och annan parameter

  • Städa onödiga dubbletter

  • Skapa en hierarki för att lätt kunna hantera en logik och backupplan

Det finns några program som gör dessa saker utmärkt anser jag:

  • find - Hittar kataloger / filer baserat på namn, storlek, datum etc.

  • sha256sum - Jämför och hittar filer som har exakt samma innehåll

  • rsync - kopierar filer efter vissa förutsättningar och kan både kopiera och ta bort filer utifrån vad som finns och inte finns.

  • wc - Räknar text i olika former. Perfekt för att räkna resultat från andra programs utdata.

  • sort - Sorterar andra programs output i ordningsföljd

  • grep - Greppar och markerar ut rader som innehåller olika ord för att lätt kunna hitta information från större mängd output.

  • mc - midnight commander, en klon av norton commander som hanterar kataloger mot varandra.

  • tar - Utmärkt program för att komprimera kataloger för att göra dom mindre eller för att arkivera som backupper

find

Kombinerar du find och wc kan du lätt räkna antalet filer av en viss typ:

find . -type f -iname *.mp3 | wc -l

Vilket då ger ett svar:

10708

vilket är antalet filer som uppfyller namnet.

sha256sum

Kombinerar du sha256sum och sort kan du lätt sortera filer efter deras checksumma:

sha256sum filnamn1.ext filnamn2.ext [...] | sort

Har du många filer kan du skriva resultatet till en fil:

sha256sum filnamn1.ext filnamn2.ext [...] | sort > sha256sum-resultat.txt

rsync

rsync jämför kataloger och kopierar och / eller tar bort filer efter vad man väljer:

rsync -abciv --progress suffix="~1" ./startkatalog/ ./slutkatalog/

Detta exempel kopierar innehållet i startkatalog till slutkatalog och skapar nya filer, uppdaterar redan existerande filers parametrar, skapar backupper på filer som ändrats (-b och --suffix) och jämför filer exakt utifrån deras exakta innehåll (-c).

rsync -abciv --progress suffix="~1" --delete ./startkatalog ./slutkatalog/

Detta exempel kopierar katalogen startkatalog in i slutkatalog och skapar nya filer, uppdaterar redan existerande filers parametrar, skapar backupper på filer som ändrats (-b och --suffix) och jämför filer exakt utifrån deras exakta innehåll (-c). Filer som finns i destinationens startkatalog kommer att tas bort om dom inte finns i ursprungskatalogen.

Med rsync så kan du lägga till parametern --dry-run. Då får du ett resultat som visar vad som skulle ha hänt om du kört på riktigt. Utan att ändra något på disken.

rsync är extremt bra när man ska sammanfoga kataloger som har ganska lika innehåll och man kan exempelvis kopiera ihop flera kataloger till en och garanterat få dom unika filerna från respektive katalog och slipper onödiga dubbletter av filer med samma namn. Om två filer med samma namn på samma plats är lika i innehåll så görs ingen kopia. Kopian görs bara om innehållet är olika, därav parametern -c som jämför filer exakt på dess innehåll.

Ett exempel på en backup här är att köra en rsync av sin hemkatalog till en backupkatalog och sedan omedelbart komprimera ner sin backupkatalog till en .tar.gz fil. Med det resultatet har man en uppackad backup och en komprimerad backup. Efter ett viss antal backup-filer så tar man bort den äldsta. Med parametern --delete tillagt till rsync så kan man avgöra om filer från backupkatalogen som inte finns i hemkatalogen ska tas bort i backupkatalogen. Genom att genast komprimera backupkatalogen så får man flera versioner av backuppen att gå tillbaka till. Ett bra filnamn här är att använda logiken YYYY-MM-DD--TT:MM.tar.gz vilket ger exakt när man komprimerade backupkatalogen och i princip 100% garanti att filnamnet blir unikt.

Eftersom rsync bara ändrar filer som har ändrats, lagts till eller tagits bort så går det fort att ändra. När du har koll på strukturen så behöver man inte använda -c för att jämföra filer utan bara utgå från storlek och tid. Här finns val som --size-only, --ignore-times, --update, --append, --append-verify som på olika sätt avgör om en fil ska uppdateras eller inte. Självklart använder man inte heller -b när man gör en backup av det här slaget eftersom logiken är att ens backupkatalog hela tiden ska spegla den katalog man gör backup av.

rsync skulle jag säga är ett av dom starkaste programmen som finns när man ska jämföra filer. Själv körde jag en jämförelse mot några gamla kataloger under fredag natt och fick ett resultat som minskade från 6.1 TB till drygt 600GB. Nu har jag en struktur som är jämförbar med min uppsättning och kan gå igenom en katalog istället för sju stycken. Mycket av innehållet finns redan på rätt ställe så 90% slängs antagligen. Vilket innebär att dom sju ursprungliga katalogerna efteråt kan kastas rakt av och därefter kan jag kasta alla .tar.gz av katalogerna. Vilket innebär 2 uppsättningar tar.gz-filer och dom uppackade katalogerna. vilket tillsammans ger omkring 20TB ledigt utrymme.

Tricket här är att datorn har kunnat pyssla under natten och kunnat göra det jobbiga "bulk-görat" under natten. Där jag sedan bara kontrollera en 1/7 av innehållet. Skulle någon av filerna ha samma namn men olika innehåll / storlek så har jag fått dubbletter av dom filerna och kan lätt upptäcka om en fil är skadad eller har en orimlig storlek. Eller är två olika filer med olika innehåll.

Sedan jämför jag filer med sha256sum och ser om filer har samma innehåll med olika namn, vilket gör att onödigt många kopior kan sorteras bort.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Yet Another Duplicate File Remover kan användas kanske? På egen risk förstås.

Permalänk
Medlem

jag kör mycket med 'rmlint' - till namnet på scriptpaket med samma syfte fanns den redan typ 1987 på ABC1600 som jag lekte med på den tiden och tyckte redan då att 10000 filer var väldigt många filer att hålla ordning på.

Dagens 'rmlint' är förstås mycket mer sofistikerad.

Man skall vara glad över Unix hierarkiska filsystem som ide smittades över till MS-DOS då CP/M vid den här tiden körde med en platt filmapp, en för var konto och redan vid 50 filer börja det bli jobbigt vid listningar av filerna i en VT-100 terminal...

idag har man ofta över hundra tusen filer på en nyinstallerad windows... - tänk alla dessa i en platt filsystem och en enda mapp och dessutom måste skrivas i 8+3 teckens filnamn varav de sista 3 kunde inte väljas fritt...