Inköp av nya RAM-minnen, dator startar ej.

Permalänk
Medlem

Inköp av nya RAM-minnen, dator startar ej.

Hej!

Jag är inte någon expert inom området samt att min dator har några år på nacken. Men jag tänkte ändå ge det en chans att uppgradera RAM-minnet i datorn då jag nästan ligger på fullt. Crucial minnena sitter på plats 1 och 3. Så jag installerade dom nya på 2 och 4. Då startar inte ens datorn. Den bara blinkar till. Tar då bort dom gamla Crucial och ersätter dom med dom nya Corsair och sätter dom på exakt samma slot som mina gamla satt på 1 och 3. Då går datorn in i någon sort av reboot loop så den startar om sig själv. Ingen bild kommer upp.

Vad är det som jag har missat?

Ram-minnena jag har i nu är Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix Sport.
Ram-minnena jag köpt för att komplettera är: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX.
Moderkortet jag har är: Gigabyte Z170-HD3

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Eventuellt gör den memory training, låt den stå i någon timme minst och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

The four DDR4 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as
following:
Channel A: DDR4_2, DDR4_4
Channel B: DDR4_1, DDR4_3

Här är manualen om du vill läsa själv: https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-Z170-HD3-rev-10/su...

Edit: råkade posta utan resten av svaret.

Det jag hade gjort är att ta ur batteriet för att återställa inställningarna i BIOS. Sen kan du testa sätta i det gamla kitet som vanligt igen. Om det fungerar, ta ur batteriet igen och gör om, fast den här gången så tar du nya kitet för att testa det med. Du kollar så att båda kiten funkar först.

Sen kan du testa ta ur batteriet igen, och sen sätta i alla minnena som du gjorde först igen. Alltså kit #1 i slot #1 & #3. Sen kit #2 i slot #2 & #4. Funkar inte det , så testar du ta ur batteriet igen, och byter plats på kiten. Funkar det inte, så är det troligtvis strul pga olika kit.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

The four DDR4 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as
following:
Channel A: DDR4_2, DDR4_4
Channel B: DDR4_1, DDR4_3

Här är manualen om du vill läsa själv: https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-Z170-HD3-rev-10/su...

Ja precis, och då tycker jag att man ska kunna ha ett par i slot 1 och 3, och ett par i 2 och 4. Men då startar inte ens datorn.

Permalänk
Medlem

Har du provat montera det ena paret i den ena kanalen (1-2) och det andra i den andra (3-4)?

Vid boot-loop så kan det vara automatisk minnesträning, men det kan också vara något problem med de nya minnena.

Det kan även vara så att minneskontrollern i CPU:n inte tycker om det nya minnesparet.

Edit:
Ska även tillägga att ibland behöver man göra "Clear CMOS" och ibland kan det behövas en BIOS-uppdatering, nu är ju den senaste för det där moderkortet version: F22f , släppt Mar 09, 2018...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ska testas!