If/Om och Eller/if i Excel - Kan någon förklara hur man gör?

Permalänk
Medlem

If/Om och Eller/if i Excel - Kan någon förklara hur man gör?

Ovan är ett random exempel bara.

Jag vill att om svarat blir JA på alla tre frågor då ska det automatiskt visa en grön ruta med svaret godkänt i cell B5
Om minst en utav frågorna är NEJ så vill jag att det automatiskt ska visa en röd ruta med svaret ej godkänt i cell B5

Kan någon hjälpa mig med en formel?

Tusen tack.

Permalänk
Medlem

Om du läser på hjälpen i excel för respektive funktion så skall det vara relativt trivialt att få till detta. Kanske att du behöver använda conditional formatting för att få till färgen på rutan.

Permalänk
Medlem

=IF(LEN(B2&B3&B4)=6;"Godkänt";"Icke Godkänt")

Dock blir det fel om man tillåter att en ruta är blank.

För att göra den röd så måste du som tidigare svar skrivit använda conditional formatting (eller makro, men det känns onödigt)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

IF(EXACT(B2:B4, ”Ja”); ”Godkänt”; ”Ej godkänt”)
Med viss reservation för att jag är på mobilen bör det här funka för godtyckliga områden där alla celler ska vara lika med ”Ja”.
Sen får du som andra sagt köra Conditional Formatting på resultatet för att få till färger.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen hörreni

Permalänk
Medlem

Absolut lättast är att bara köra COUNTIF. Räkna antalet Nej så här.

=COUNTIF(B2:B4,”Nej”)

Sen slår du bara in den i IF-sats för att få Godkänt eller Ej Godkänt på samma sätt som Napoleongl gör:

=IF(COUNTIF(B2:B4,”Nej”)>0,”Ej Godkänt”,”Godkänt”).

På så sätt så kan du också acceptera ett visst antal fel men ändå ge godkänt.

Visa signatur

5900X | 6700XT