Ångerrätt, vad gäller vid fel på vara?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt, vad gäller vid fel på vara?

Har funderat på detta lite på senare tid.

Om jag beställer något på nätet så har man ju enligt lag 14 dagars ångerrätt från att jag mottagit varan.

Men vad gäller om visar sig vara fel på varan direkt vid mottagandet. Kunden gör en felanmälan och skickar in varan till återförsäljaren. Säljaren tar sedan lite tid på sig för felsökandet och levererans av ny vara alternativt skicka tillbaka den ursprungliga varan då dom hävdar det ej kan konstateras något fel.
Det har nu gått 15 dagar från ursprungliga leveransen tills att sen nya leveransen mottagits.

Hur är det då med ångerrätten? Är den förbrukad då det gått mer än 14 dagar från första leverans? Har ångerrätten pausats under tiden kunden ej innehar varan och börjar från att ny leverans skett?

Inte lyckats hitta någon info om detta scenario när jag sökt runt.

Permalänk
Medlem

Om det är fel på varan så bör du väl i första hand reklamera den? Det känns fel tycker jag att använda ångerrätten i det fallet.

Permalänk
Medlem

Ja det var det jag syftade på, att varan först felanmäls till ÅF.
Men eftersom varan hade fel från början.
Så kändes det som undersökning av varan och bestämma sig om den motsvarade förväntningar eller ej för att bestämma sig om man vill behålla eller utnyttja ångerrätt ej är rättvis innan man innehar en korrekt och felfri vara.

Permalänk
Medlem

Du meddelar säljaren att du vill nyttja din ångerrätt (dvs. att du vill häva köpet) och att produkten är trasig. Det är fullt giltigt att ångra ett köp pga. produktens skick eller kvalitet, så bara för att produkten är trasig häver det inte din ångerrätt.

Reklamation ska du nyttja om du istället vill behålla produkten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du meddelar säljaren att du vill nyttja din ångerrätt (dvs. att du vill häva köpet) och att produkten är trasig. Det är fullt giltigt att ångra ett köp pga. produktens skick eller kvalitet, så bara för att produkten är trasig häver det inte din ångerrätt.

Reklamation ska du nyttja om du istället vill behålla produkten.

Jag ville ju ha den varan, så hade inte haft något problem om dom bara skickat en ny vara.
Men då dom tog tid på sig, så när typ dag 13 eller 14 från första leverans kom så bestämde jag mig att skriva att jag ville utnyttja ångerrätt istället.
Utifall de kanske skulle hävda att reklamation ej godkänns och skickar tillbaka samma vara igen som ville jag ta det säkra före det osäkra.

Var därför jag blev nyfiken på vad det igentligen är som gäller med detta scenario jag beskrev.

Permalänk

Ångerrätten är väl inget som är tänkt att användas om en vara levereras trasig utan då är det isf ett reklamationsärende.

Men kan samtidigt inte se att de skulle kunna neka dig en ångerrätt när 1 varan inte fungerade som den skulle från början och vill använda dina 14 dagar ångerrätt paralellt med reklamationsärendet innom de 14 dagarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt så borde ju de 14 dagarna för ångerrätt börja ticka efter att du fått den fungerande varan, allt annat är ju absurt!

Jag vet inte om företaget kan försöka hävda att dagarna redan har gått, men det borde vara lätt att få igenom sitt ärende mha en ombudsman eller motsv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ångerrätten är väl inget som är tänkt att användas om en vara levereras trasig utan då är det isf ett reklamationsärende.

Men kan samtidigt inte se att de skulle kunna neka dig en ångerrätt när 1 varan inte fungerade som den skulle från början och vill använda dina 14 dagar ångerrätt paralellt med reklamationsärendet innom de 14 dagarna.

Vet inte om jag tolkar din text rätt. Var inga problem att använda ångerrätt, men vad hade hänt om dom skickat ny vara. Vara 2 anländer dag 14 sett från leverans av vara 1. Efter 4 dagar bestämmer sig kund att varan inte motsvarade förväntningarna och vill utnyttja ångerrätt.

Som sagt osäker på om du menade inom 14 dagar från vara 1 eller vara 2 🙂

Som sagt ett spekulativt scenario då detta aldrig inträffade utan bara blev en fundering kring det hela.

Permalänk

Har svårt att se att de skulle kunna nedka dig en ångerrätt när den du fick först var trasig.

Min gissning är ångerrätten gäller 14 dagar från du fått en fungerande vara och om du vill ångra dig under reklamationen av första varan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du meddelar säljaren att du vill nyttja din ångerrätt (dvs. att du vill häva köpet) och att produkten är trasig. Det är fullt giltigt att ångra ett köp pga. produktens skick eller kvalitet, så bara för att produkten är trasig häver det inte din ångerrätt.

Reklamation ska du nyttja om du istället vill behålla produkten.

Fast om det fungerade såhär så hade inte reklamationstypen DOA (dead on arrival) existerat, eller?

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Rent tekniskt så borde ju de 14 dagarna för ångerrätt börja ticka efter att du fått den fungerande varan, allt annat är ju absurt!

Jag vet inte om företaget kan försöka hävda att dagarna redan har gått, men det borde vara lätt att få igenom sitt ärende mha en ombudsman eller motsv.

Finns inga tekniska saker i sverige, Bara skriftligt gjorda lagar och stadgar, "rent tekniskt fungerar inte "

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Fast om det fungerade såhär så hade inte reklamationstypen DOA (dead on arrival) existerat, eller?

Finns ingen lag på DOA. Det är helt upp till tillverkaren. Apple t.ex. har ingen DOA tid.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Köpte ett par hörlurar och de visade sig vara DOA, är företaget skyldiga att skicka ut en fraktsedel vid retur eller är det en själv som måste stå för fraktkostnaden?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden.
Köpte ett par hörlurar och de visade sig vara DOA, är företaget skyldiga att skicka ut en fraktsedel vid retur eller är det en själv som måste stå för fraktkostnaden?

Om ångerrätt utnyttjas får kund själv stå för returfrakt enligt reglerna, dock erbjuder vissa återförsäljare att stå för returfrakt även vid ångerrätt.

Vid reklamation däremot så ska sådant ske utan någon kostnad för kund (detta inkluderar fraktkostnader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Finns inga tekniska saker i sverige, Bara skriftligt gjorda lagar och stadgar, "rent tekniskt fungerar inte "

I lagen står att de 14 dagarna börjar när konsumenten får produkten, men det kan alltså bli svårt i såna här specialfall. Även skriftliga lagar kan som bekant tolkas olika.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

I lagen står att de 14 dagarna börjar när konsumenten får produkten, men det kan alltså bli svårt i såna här specialfall. Även skriftliga lagar kan som bekant tolkas olika.

Precis, Dock som du själv skriver . Lagen kan tolkas olika, Dock så står det, När konsumenten får produkten, Rent tekniskt om det är en DOA, så bör ju inte tidsfristen på 14 dagar gå i kraft då, Men det gör det enligt "När konsumenten får produkten" Så det där med rent tekniskt Existerar "typ" inte.... OM det inte handlar om skattebrott mot staten, då kan du rent tekniskt bli dömd för allt direkt och sen få rätt om du så har det )()

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden.
Köpte ett par hörlurar och de visade sig vara DOA, är företaget skyldiga att skicka ut en fraktsedel vid retur eller är det en själv som måste stå för fraktkostnaden?

står i villkoren, dock så verkar det rimligt att företaget själv ska stå för det då det är en DOA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns ingen lag på DOA. Det är helt upp till tillverkaren. Apple t.ex. har ingen DOA tid.

Jaså, där ser man.

Skrivet av lumberjack:

I lagen står att de 14 dagarna börjar när konsumenten får produkten, men det kan alltså bli svårt i såna här specialfall. Även skriftliga lagar kan som bekant tolkas olika.

Jag är tämligen säker på att man som konsument har undersökningsplikt, varför man inte kan hävda DOA/trasig produkt månader efter ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om det är fel på varan så bör du väl i första hand reklamera den? Det känns fel tycker jag att använda ångerrätten i det fallet.

Fast problemet är att man ofta får en enklare och smidigare hantering om man ångrar köpet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

I lagen står att de 14 dagarna börjar när konsumenten får produkten, men det kan alltså bli svårt i såna här specialfall. Även skriftliga lagar kan som bekant tolkas olika.

Jag skulle säga att om varan är i sådant skick att den inte kan undersökas ordentligt av konsumenten, så kan omöjligt dagarna för ångerrätten börja ticka. Ponera exempelvis att den TV du beställt är stendöd vid leverans, ja då har man ingen som helst möjlighet att undersöka varan. Om det dock är en kosmetisk repa på sidan av TVn, så kan man nog hävda att man ändå kan undersöka varan och fatta beslut ifall man vill ångra köpet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast problemet är att man ofta får en enklare och smidigare hantering om man ångrar köpet istället.

Precis så.

Jag köpte en mindre grej förra året. En sak relaterad till 3.5 mm ljudkontakter. Den var uppenbart felkonstruerad och skadade andra kontakter som stoppades in i den. Jag utgick från att det var stor risk att alla exemplar riskerade att vara lika felkonstruerade, så jag ville inte ha en annan av samma sort. Därför gick jag helt enkelt tillbaks, ångrade köpet och fick pengarna tillbaks. Tyvärr lär andra köpa den och skada sina kontakter, men jag ville inte ha med den produkten att göra så jag hade inte mycket val.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast problemet är att man ofta får en enklare och smidigare hantering om man ångrar köpet istället.

Exakt. Det här är problemet. Reklamerar man varan har ju dom x-antal försök på sig att reparera den.
I min mening helt orimligt att dom ska få felsöka/reparera en helt ny produkt som är DOA, det är inte mitt problem, den ska bytas ut direkt.

Därav är det ju mycket smidigare att bara utnyttja ångerrätten, få pengarna tillbaka och sen direkt köpa ett nytt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis så.

Jag köpte en mindre grej förra året. En sak relaterad till 3.5 mm ljudkontakter. Den var uppenbart felkonstruerad och skadade andra kontakter som stoppades in i den. Jag utgick från att det var stor risk att alla exemplar riskerade att vara lika felkonstruerade, så jag ville inte ha en annan av samma sort. Därför gick jag helt enkelt tillbaks, ångrade köpet och fick pengarna tillbaks. Tyvärr lär andra köpa den och skada sina kontakter, men jag ville inte ha med den produkten att göra så jag hade inte mycket val.

Skrivet av BasseBaba:

Exakt. Det här är problemet. Reklamerar man varan har ju dom x-antal försök på sig att reparera den.
I min mening helt orimligt att dom ska få felsöka/reparera en helt ny produkt som är DOA, det är inte mitt problem, den ska bytas ut direkt.

Därav är det ju mycket smidigare att bara utnyttja ångerrätten, få pengarna tillbaka och sen direkt köpa ett nytt exemplar.

Det beror väl i för sig lite på situationen. Om man exempelvis köpt en vara på REA, som är trasig när den kommer fram, så kanske man inte vill använda ångerrätten och sedan betala fullpris för att "köpa om" varan. Lika så om den skulle ha tagit slut i lager eller inte vill betala för returfrakten, etc. Men visst, om det är en lagervara till ordinarie pris så kan man lika gärna ångra köpet (eller i vart fall säga att man ångrar köpet om man inte får en ny skickad direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jag ville ju ha den varan, så hade inte haft något problem om dom bara skickat en ny vara.
Men då dom tog tid på sig, så när typ dag 13 eller 14 från första leverans kom så bestämde jag mig att skriva att jag ville utnyttja ångerrätt istället.
Utifall de kanske skulle hävda att reklamation ej godkänns och skickar tillbaka samma vara igen som ville jag ta det säkra före det osäkra.

Var därför jag blev nyfiken på vad det igentligen är som gäller med detta scenario jag beskrev.

Ångerrätten gäller från den dagen du tar emot produkten. Väljer du att skicka in den som reklamation så pausas inte ångerfristen, du får helt enkelt välja om du vill chansa och reklamera eller ångra ditt köpet. En produkt behöver inte vara fungerade för att dagarna för ångerfristen ska ticka på.

I övrigt är det fritt att "förhandla" med butiken så länge det inte är till din nackdel jämfört med vad lagen säger.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Ångerrätten gäller från den dagen du tar emot produkten. Väljer du att skicka in den som reklamation så pausas inte ångerfristen, du får helt enkelt välja om du vill chansa och reklamera eller ångra ditt köpet. En produkt behöver inte vara fungerade för att dagarna för ångerfristen ska ticka på.

I övrigt är det fritt att "förhandla" med butiken så länge det inte är till din nackdel jämfört med vad lagen säger.

Jag har svårt att se att den tolkningen skulle gälla för en produkt som redan är trasig då den tas emot. Nu nämner lagen inte uttryckligen vad som gäller i en sådan situation, utan man får i så fall kolla om något av detta nämns i förarbetena.

Men om man istället försöker resonera sig kring vad som är en lämplig tolkning, så säger jag att ovan beskrivning inte låter särskilt trolig. Hela intentionen ångerrätten i DAL (Distansavtalslagen) är att ge konsumenten möjlighet att undersöka en vara och då chansen att ångra sig om varan inte lever upp till de förväntningar man haft. Denna möjlighet kan konsumenten knappast få om varan inte fungerar när den levereras. Så att en domstol skulle komma fram till att ångerrätten löper på, oavsett vilket skick varan kommer fram till är som sagt osannolikt.

Lite som "vägledning" så nämns det i DAL att om ett avtal innefattar flera varor, eller en vara som levereras i flera delar, så börjar inte ångerfristen löpa förrän alla varor/delar har levererats. Så jag har som sagt svårt att se att man skulle göra en motsatt bedömning om det handlar om en vara, men den är i obrukligt skick vid leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle säga att om varan är i sådant skick att den inte kan undersökas ordentligt av konsumenten, så kan omöjligt dagarna för ångerrätten börja ticka. Ponera exempelvis att den TV du beställt är stendöd vid leverans, ja då har man ingen som helst möjlighet att undersöka varan. Om det dock är en kosmetisk repa på sidan av TVn, så kan man nog hävda att man ändå kan undersöka varan och fatta beslut ifall man vill ångra köpet eller inte.

Det var exakt så jag menade, jag håller med att det vore omöjligt att dagarna skulle börja ticka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9