Veckans fråga: Vilken kringutrustning lägger du mest pengar på?

Permalänk
Medlem

Damn it, valde headset men det är ju way off
Skärm och stol är ungefär lika dyra (cirkus 12000 styck) vilket trumfar headset totalt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Snart kommer bord+stol utan tvekan ta priset för dyraste kringutrustning, om det nu räknas.
Nytt inköp av båda möblerna kommer kosta rejält, och denna gång vill jag inte ha Ikeas bord som efter något år började vara rangligt och träet började smula där det inte var lackerat osv

Kikar på Secretlabs grejer, men med dagens växlingskurs mot Euron går det bara inte att rättfärdiga priset... Hamnar på 12.000kr om jag vill ha "allt" på bordet bara.

Permalänk

Hmm.... Numera går pengarna mest till barnens aktiviteter vare sig man vill eller inte...
Ny fet digital intous ritplatta skulle sitta fint och generell uppgradering av systemet vore inte heller så tokigt 😃

Permalänk
Medlem

Stol: 22000
Ljud: 13000
Skrivbord: 10000
Skärm 1: 10000
Skärm 2: 7000
Skärm 3: 5000
Mus/t-bord: 4000-5000

Permalänk
Medlem

Det som slukar mest pengar är bläckpatroner. Skriver ut ganska mycket. Reklamblad för vår Folketshusförening b.l.a. Annars så blir det en del fotografier i olika format. Därtill barnbarnens digitala "Konst". Annars är den senaste kringutrustningen en USB 3C multihub med ett 65 W nätagg. Den är förpassad till en av mina Chromecast prylar.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Får nog säga skärm här, även om jag byter väldigt sällan..

Som ngn annan sa, mest pengar går till dricka.. ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ljud, min stora passion.

- Begagnade HiFi högtalare.
- Syntar.

Skulle jag räkna nyprisen på högtalarna, förstärkarna och syntarna så hade det varit kring 130K, är nog lite "lättare" ljudfanatiker.

Permalänk
Medlem

Skärm ligger nog på första plats för min del. Och stol på andra plats. Köper nog ingen kringutrustning speciellt frekvent/ofta så det får helt enkelt bli dom som är dyrast att köpa per styck.

Permalänk
Medlem

Ljud, men det har mer med min hobby att göra än något annat. Nummer två måste nog vara grafikkort. Köper bra och relativt dyra skärmar, men de håller så länge att det jämnar ut sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Min dator är ett tillbehör till min stol

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Det blir skärm, men det är ju enbart pga att dom redan ligger så högt i pris. Mitt Steelseries arctis pro wireless gick på 2500kr som fyndvara. Min skärm gick på 4400kr pga att jag ville ha 27" och 1440p. Jag lägger lika mycket kärlek och eftertanke på samtlig kringutrutsning. Det faller helt enkelt på utgångspriset vilken utrustning som är dyrast.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Skärm. Jag har hittat en VA teknik 4k skärm som har allt jag önskar och bättre ljus, hdr, färg , ljud ut, freesync än ips skärm. Jag vet ips ska vara bättre men inte spec här. Oled har jag inte råd med.

Är det ok att köpa VA skärm eller är det dumsnålt?

Permalänk
Medlem

Hörlur. Villhöver högtalare men frugan sitter ungefär en halvmeter ifrån mig så, väldigt begränsat användande.
Skärmar.
Dac/Amp.
Tangentbord.
Råtta.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Avstängd

Ljud. Högtalare kring 4000, förstärkare 2000, DAC 3000kr, hörlurar 12.5k
Det har också enormt bra hållbarhet, absolut inget jag är ute efter att byta nu

Enda som intresserar är bättre skärm men det lär dröja länge innan mer högupplösta UW skärmar finns och går ner i pris (betalade 3400kr för nuvarande)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag mina skärmar men sen kom jag på att stolen min kostar mer än alla skärmar tillsammans (fast bara lite). Det är viktigt att sitta bra…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Tangentbord... de är drygt 30 år gamla och jag räknar med att ha en livstidsförbrukning i reserv.

Kostnad, 0 kr

Är det du som hoardar alla IBM Model M?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fresh_java:

Är det du som hoardar alla IBM Model M?

Nej, jag kör med gamla Facit/Cherry från sent 80-tal och tidigt 90-tal. Hittills har jag inte slitit ut eller dödat något även om det var nära när ett fick bada i mjölk för 15 år sedan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Är det utrustning runt om kring datorn är det nog sängen, den kostar som en bil.

Teknisk pryl är det nog högtalarna som var dyrast. Enskild komponent i datorn är det nog Threadripper.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPhage:

Skärm. Jag har hittat en VA teknik 4k skärm som har allt jag önskar och bättre ljus, hdr, färg , ljud ut, freesync än ips skärm. Jag vet ips ska vara bättre men inte spec här. Oled har jag inte råd med.

Är det ok att köpa VA skärm eller är det dumsnålt?

Beror på vad du vill ha och vad du inte vill ha.
På VA kommer färgerna mattas lite när du kollar i vinkel.
På VA kommer du få viss "black crush" på saker du tittar på rakt framifrån, dvs saker som är nästan svarta flyter ihop med det som är helt svart.
På VA får du ofta sämre rörelsehantering: mörka delar av skärmen tenderar att "smeta ut" i rörelser. (så tex cel shading kan se extra grötigt ut i rörelse)
Men du får bättre kontrast och du slipper bland annat white glow i hörnen som är vanligt på IPS när du tittar i vinkel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skärmar, utan tvekan. Köpte min första riktigt påkostade skärm 2006 när 24" 1920x1200 IPS var nytt (åtminstone för konsumenter) och gick loss på 16 lök, och mina krav har inte direkt blivit lägre sedan dess.

God tvåa är tangentbord, börjar ha lagt ned en hel del på bord + brytare + tangenter + dämpning (särskilt för tangentuppslag till min NovaTouch, det blev fan skitdyrt) + övrigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Stolen jag har är dyrast. Med det sagt så har man ju den i princip tills den är helt slut och det lär dröja läääänge, På andra plats kommer skärmar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Flygsimulatorutrustning är inte billigt. Över 10,000 har det blivit i alla fall, och hade varit enkelt att spendera betydligt mer!

Permalänk

Nätadaptern kör laptop . Hade 4 kattungar dom har käkat sönder 2 st på ett år är inne på 3 nu men nu har dom flyttat ut.
Tråkigt att dom inte hade en röstning om hur många ladda kablar till mobilen man förbrukade på ett år, jag hade nog vart top 3 då det va katternas favorit leksak. Överdriver inte om jag räknar med minst 2 kablar i veckan vi är 3 människor i hushållet. 2 mobil laddare i sovrummet och en i tv rummet.
OBS glömde säga till ägarna när vi sålde katterna att dom kan ha råkat förlorat några av sina 9 liv som det sägs att dom har men vad gör det ingen skada sked så är tacksam.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Hittills är det nog stol som ligger överst när det kommer till singulärt dyrast kringutrustning, men sett till totalen är det definitivt tangentbord som kostat mest.

Permalänk
Medlem

Med en Aeron för 20 000 kr så är svaret för del min ganska uppenbart. Begagnade sådana fanns inte här i Norge när jag köpte min för 3 år sedan. Inte ens mina 4 skärmar tillsammans kommer upp i den prisnivån.

Visa signatur

Smurf