Moderkort startar ej men grafikkortet försöker starta..

Permalänk

Moderkort startar ej men grafikkortet försöker starta..

Hej allesammans. Ny på forumet.
Fick en gammal dator av en vän som jag hade tänkte försöka få igång.
Fick byta CPU fläkt och tänkte då att jag samtidigt skulle göra om kabeldragningen i lådan.
Allt i satt igen (tror jag), grafikkortet lyser och försöker 1 gång få igång fläktarna vid start på chassit.
Moderkortet är ett gigabyte ga-z97p-d3. Kan det vara batteriet på moderkortet som behöver bytas eller har man lyckats förstöra det?
Jag har inte haft igång datorn någon gång, men min vän säger att sist starta den utan problem.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Batteriet på moderkortet har till uppgift att hålla igång klockan och CMOS-inställningarna så det inte nollställs när man drar ur strömkabel. Svårt att tro att det har något ö.h.t med ditt problem att göra.

Förmodligen missat nån kabel, eller så sitter de inte ordenligt. Säkert missat 8-pin ovanför CPUn.

Permalänk

Reset av BIOS? Börja med det.
Kolla sidan 17 i manualen för moderkortet hur man gör det: https://download1.gigabyte.com/Files/Manual/mb_manual_ga-z97p...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Batteriet på moderkortet har till uppgift att hålla igång klockan och CMOS-inställningarna så det inte nollställs när man drar ur strömkabel. Svårt att tro att det har något ö.h.t med ditt problem att göra.

Förmodligen missat nån kabel, eller så sitter de inte ordenligt. Säkert missat 8-pin ovanför CPUn.

8-pin är i, drog ur och satte i igen för säkerhetsskull.

Skrivet av F.Fairlane:

Reset av BIOS? Börja med det.
Kolla sidan 17 i manualen för moderkortet hur man gör det: https://download1.gigabyte.com/Files/Manual/mb_manual_ga-z97p...

Tror jag resterade som man skulle.

Testade också att dra ur elkabeln till grafikkortet och starta, då lyste grafikkortet rött istället för vitt. Dvs att moderkortet får ström som de ska..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordenhasse:

Testade också att dra ur elkabeln till grafikkortet och starta, då lyste grafikkortet rött istället för vitt. Dvs att moderkortet får ström som de ska..?

Du bör ha integrerad grafik i processorn, så testa att montera ur grafikkortet och koppla skärmen till moderkortets HDMI-utgång istället (om grafikkortet sitter kvar så kan det hända att den interna grafiken avaktiveras).

Permalänk
Skrivet av perost:

Du bör ha integrerad grafik i processorn, så testa att montera ur grafikkortet och koppla skärmen till moderkortets HDMI-utgång istället (om grafikkortet sitter kvar så kan det hända att den interna grafiken avaktiveras).

Tyvärr utan resultat, eller ska jag reseta bios efter grafikkortet har blivit borttaget?

Felstavning
Permalänk

Har du satt i cpu fläkten i rätt kontakt?
Många moderkort vill inte starta om den inte får en varvtalssignal från cpu fläkten.

Permalänk
Skrivet av MagnusJ_78:

Har du satt i cpu fläkten i rätt kontakt?
Många moderkort vill inte starta om den inte får en varvtalssignal från cpu fläkten.

Den sitter i cpu_fan, men samma där så kan jag dra ur å sätta i för att checka av.
Har försökt ladda upp bilder till er på forumet men fattar inte hur 😅

Permalänk
Skrivet av Nordenhasse:

Den sitter i cpu_fan, men samma där så kan jag dra ur å sätta i för att checka av.
Har försökt ladda upp bilder till er på forumet men fattar inte hur 😅

Har den nya fläkten varvatalssignal då?

Klicka på förhandsgranska och där kan du ladda upp bild.