Eget aktiebolag, kan jag betala guidade turer med bolaget? + allmänna råd mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Eget aktiebolag, kan jag betala guidade turer med bolaget? + allmänna råd mottages tacksamt

Hej alla!

TL;DR Kan jag med ett enmans aktiebolag vars syfte är (delvis) höghöjdsmedicin betala guidade turer inkl. resa och logi med företagets pengar och använda detta som "kurs" eller "kompetensstärkande insats" eller annat för att slippa använda skattad lön/vinst för dessa resor? Med reservation att jag inte har vidare koll på aktiebolag..

Hej!

Läkare här som skall starta ett enmans aktiebolag för konsultverksamhet. Tänkte att jag köper ett lagerbolag via Fortknox, känns som en bra start? Eller borde man gå en annan väg? Andra som har allmänna råd för att kunna maxa fördelarna med sitt aktiebolag so hit me.

I vilket fall så kommer det vara två (tre) verksamheter egentligen. Den ena är medicinsk konsultverksamhet dvs helt enkelt "stafetta som hyrläkare" där jag på min jourkomp arbetar på ett annat ställe och fakturerar ett bemanningsbolag. Enkelt så. Tänkte försöka komma upp till maximal vinstutbetalning enligt förenklingsregeln (cirka 195 000kr + moms som jag får skatta 20% på). Inga större frågor gällande detta.

Men den andra verksamheten är lite knepigare. Jag har mål att på sikt bli "äventyrsläkare" och arbeta som konsult även inom den branschen, framförallt höghöjdsmedicin. Enkelt sagt, expeditionsläkare hos företag ute på Mt Everest och andra ställen samt även kunna ge råd, skriva läkemedel osv från hemmet för de som önskar någon form av hälsokontroll inför detta. För att bli expeditionsläkare så krävs det att man har ett diplom inom höghöjdsmedicin och då krävs det även erfarenhet för att få detta, och inte bara gå kurser. Det är dessutom mer troligt att folk använder min verksamhet om jag har ett gediget CV med egna personliga erfarenheter av höghöjdsmedicin och inte bara teoretiska. Det här skulle jag gärna vilja utnyttja för sannolikt kommer jag att ha åtminstone ett tiotusentals kronor över varje år efter vinstutbetalning.

Exempel 1: Jag har 50 000kr över efter att ha tagit ut vinst. Kan jag rent teoretiskt då använda dessa 50 000kr och åka ner till Kenya och gå på en guidad tur uppför Kilimanjaro för 20 000kr på företagets pengar då detta anses vara "kompetensstärkande" eller under området "kurs" då det de facto faktiskt är en grej som kommer till användning för företagets syfte?

Exempel 2: Kan jag med exemplet ovan åka ner själv till Kenya och bestiga Kilimanjaro solo utan guide (nu kräver de guide förvisso men säg annat valfritt berg då) också, med samma resonemang? I första fallet kan man väl i extrema fall kalla en guidad tur för en kurs.. Men solo, är det annorlunda bedömning?

Givetvis förstår jag att merkostnader som rena nöjen t.ex safari inte går att betala med företagets pengar. Men flyg, logi och guidad tur? Det är såklart bättre för mig att fakturera 50 000kr å använda dessa till sådana turer än att som lönetagare tjäna 50 000kr brutto, skatta och ha 25 000kr netto kvar å betala med detta. Om jag kan använda företagets pengar så som ovan nämnt så blir det ju i princip halva summan för mig.

I övrigt tas allmänna råd emot tacksamt, jag är rätt så vilsen i denna värld som ni märker och vill såklart göra rätt för mig och vill hålla mig inom gränserna för vad som är tillåtet (men dansar gärna på linjen om det är så, men på rätt sida).

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Svar från en som har AB med flera olika skiljda verksamhetsområden.
Lagerbolag är ingen bra idé men det är en riktigt bra affärsidé för dom som kränger dem. Det är egentligen superenkelt att starta AB men du borde kanske ta några timmars konsultation och hjälp med uppstarten för att få allt perfekt från uppstart.

Har för mig att vissa kostnader innan uppstart måste du ta ur egen ficka men det är det är småpengar och helt klart värt...

Då du saknar relevanta kunskaper inhouse rekommenderar jag dig starkt att knyta upp en redovisningskonsult, kolla upp referenser och boka in möte med den tänka kontaktpersonen då personkemin behöver fungera utöver ren yrkeskompetens inom dina specifika verksamhetsområden (tänker främst på paketresorna). Fråga under mötet vilket bokföringsprogram de rekommenderar för dina behov. Tänk även till när du vill ha bokslut, vi har lagt verksamhetsåret så det passar bolagets arbetstoppar bättre...

Du kommer förmodligen även behöva en byrå som gör din grafiska profil samt logga.

Innan du reggar AB skall du redan ha registerad alla domäner och tänk på om du vill varumärkesskydda namnet/loggan. Eller så gamblar du och får köpa domänerna dyrt från scammers i efterhand.

Är svårt med förmåner och ganska nitiskt. Samlar du tex poäng på ditt privata medlemskortet hos SAS när företaget köper flygbiljetten så skall du sedan förmånsbeskattas för detta... Rådfråga din redovisningskonsult så skatteverket förblir glada på dig.

Superkul, kör på och lycka till!

Permalänk
Medlem

Ring Skatteverket. Enda korrekta svaret du kommer få.
Men spännande karriär!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Jag har mål att på sikt bli "äventyrsläkare"

Din tanke faller på denna rad, man kan inte använda ett bolags pengar för att "skola om sig" eller lära sig något "nytt", däremot kan du förstås använda företagspengar för att vidareutveckla din redan befintliga läkarkompetens som du behöver som stafettläkare.

Det kommer vi en revision vara uppenbart att det är dina privata äventyrsresor du har betalat, sen kan du tycka att du har hur bra argument som helst, men du får tänka på att du möter ett par jurister på andra sidan bordet som är anställda av skatteverket och det är vad DE anser är privata kostnader som kommer vinna i slutändan, inte vad DU anser.

Ta med dig denna grundtanke (så blir det enklare att hålla sig på rätt sida om gränsen):
Behöver jag detta för att mitt företag ska tjäna pengar?
Kan man svara ärligt Ja på frågan så är det lugnt att betala det med företagets pengar.

Lägg energin istället på att faktiskt utnyttja det man får göra, d.v.s. köpa en maxad dator, byt mobil varje år, maxa lågbeskattad utdelningen, två personalfester per år, läkarkonferenser i utlandet o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ring Skatteverket. Enda korrekta svaret du kommer få.
Men spännande karriär!

Vi egenföretagare är så bortskämda med de är fantastiska fina, superhjälpsamma och duktiga människor som jobbar på skatteverket, men tyvärr är det inte så som du skriver.

Om du ringer tre gånger och får samma svar på en fråga som är formulerad på exakt samma sätt varje gång är det sannolikt att svaret stämmer dock men utan några som helst garantier.
Visst gäller frågan avdrag till och från jobbet är det en sak men på bolagsnivå är det något helt annat och kanske andra summor om det blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

men tyvärr är det inte så som du skriver.

+1 på den, oberoende av vad de gett för svar så är det företaget/individen som är ansvarig i slutändan och skatteverket är så fantastiskt att de är unika i att bevisbördan ligger på företaget/individen. D.v.s. skatteverket påstår något och man måste bevisa att så inte är fallet. Till skillnad mot i en domstol där man är oskyldig tills motsatsen har bevisats.

Skatteverkets personal är oerhört hjälpsam och trevlig, men man ska vara medveten om ovanstående och se deras svar mer som rådgivande.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Din tanke faller på denna rad, man kan inte använda ett bolags pengar för att "skola om sig" eller lära sig något "nytt", däremot kan du förstås använda företagspengar för att vidareutveckla din redan befintliga läkarkompetens som du behöver som stafettläkare.

Det kommer vi en revision vara uppenbart att det är dina privata äventyrsresor du har betalat, sen kan du tycka att du har hur bra argument som helst, men du får tänka på att du möter ett par jurister på andra sidan bordet som är anställda av skatteverket och det är vad DE anser är privata kostnader som kommer vinna i slutändan, inte vad DU anser.

Ta med dig denna grundtanke (så blir det enklare att hålla sig på rätt sida om gränsen):
Behöver jag detta för att mitt företag ska tjäna pengar?
Kan man svara ärligt Ja på frågan så är det lugnt att betala det med företagets pengar.

Lägg energin istället på att faktiskt utnyttja det man får göra, d.v.s. köpa en maxad dator, byt mobil varje år, maxa lågbeskattad utdelningen, två personalfester per år, läkarkonferenser i utlandet o.s.v.

Ja, det är ju en gränszon.

Får jag som läkare skriva läkemedel och med min befintliga kunskap ge råd om, och delta, på expeditioner redan nu? Jo men det får jag. Besitter jag grundkunskaper som behövs? Absolut. Har jag viss erfarenhet redan? Ja.

Skulle jag med privata äventyr kunna utveckla företagets möjligheter att tjäna pengar på längre sikt, absolut.

Möjligtvis att det är bättre att först skaffa det riktiga diplomet däremot. Å andra sidan kommer företaget dra in ”mycket” pengar på vanlig konsultverksamhet så man kan ju alltid hävda att det redan finns en vinst som produceras inom medicinsk konsultverksamhet.

Vem tar jag kontakt med för att få exakt svar, skatteupplysningen?

Tack för ditt tips Tror nog det blir lite svårt just nu men förhoppningsvis enklare på sikt att göra så.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Vem tar jag kontakt med för att få exakt svar, skatteupplysningen?

Exakta svar får du inte förrän du sitter i en skatte-revision eftersom skattelagstiftningen inte är en exakt vetenskap utan full av bedömningsfall. Rådet är generellt alltid att undvik sådant som skatteverket kan anse är privata omkostnader och försök se det utifrån vad en jurist på skatteverket utan insyn eller förståelse kan tänkas anse är dina privata kostnader.

Jan Guillou har t.ex. byggt en "skrivarstuga", nu har han förlorat även rond 2 runt den sommarstugan:
https://skattebetalarna.se/jan-guillou-forlorade-i-kammarratt...

E-type åkte dit på en båt trots att han då drev två sjökrogar:
https://www.di.se/nyheter/e-type-far-skattetillagg-for-battur...

Det finns ett område där du kan köpa "privata"-resor på firman och det är om du har inkomster från konstnärlig verksamhet, då har man rätt att företa s.k. inspirationsresor. Så börja med att ge ut en bo om äventyrsresor, få lite inkomst från den och sen åk på inspirationsresor för nästa bok.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Det vägledande tipset jag fick från en revisor för länge sedan när jag starta eget var att verkligen fundera på om en kostnad verkligen var nödvändig för att bedriva en given verksamhet. Dvs., hade kostnaden inte funnits där om verksamheten inte fanns där?

Om jag arbetar hemifrån framför datorn som kärnverksamhet, kan skyddskläder anses vara en nödvändig kostnad? Troligen inte. Samma arbetskläder kan däremot anses vara nödvändig kostnad om jag istället arbetade vid en riskfylld fabrik som extern konsult.

Om din kärnverksamhet kräver att du får ett diplom (för höghöjdsmedicin?) som endast kan erhållas vid en särskild plats i världen så låter det som en nödvändig kostnad. Däremot låter det inte rimligt att du skulle kunna upprepa samma slags resa så tillvida inte det är något som måste förnyas regelbundet och då måste det finnas någon rimlig logik varför så är fallet för att kunna betrakta det som en regelbunden nödvändig kostnad, likt hur förbrukningsvaror/-tjänster är det (t.ex. el, abonnemang).

Och som någon annan sa så är det då folk från Skatteverket som kommer att tolka och besluta om vad som kan betraktas som nödvändiga kostnader vilket troligen kommer att genomföras i bakgrund mot hur de uppfattar din kärnverksamhet utifrån din egen beskrivning av den.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Det vägledande tipset jag fick från en revisor för länge sedan när jag starta eget var att verkligen fundera på om en kostnad verkligen var nödvändig för att bedriva en given verksamhet. Dvs., hade kostnaden inte funnits där om verksamheten inte fanns där?

Om jag arbetar hemifrån framför datorn som kärnverksamhet, kan skyddskläder anses vara en nödvändig kostnad? Troligen inte. Samma arbetskläder kan däremot anses vara nödvändig kostnad om jag istället arbetade vid en riskfylld fabrik som extern konsult.

Om din kärnverksamhet kräver att du får ett diplom (för höghöjdsmedicin?) som endast kan erhållas vid en särskild plats i världen så låter det som en nödvändig kostnad. Däremot låter det inte rimligt att du skulle kunna upprepa samma slags resa så tillvida inte det är något som måste förnyas regelbundet och då måste det finnas någon rimlig logik varför så är fallet för att kunna betrakta det som en regelbunden nödvändig kostnad, likt hur förbrukningsvaror/-tjänster är det (t.ex. el, abonnemang).

Och som någon annan sa så är det då folk från Skatteverket som kommer att tolka och besluta om vad som kan betraktas som nödvändiga kostnader vilket troligen kommer att genomföras i bakgrund mot hur de uppfattar din kärnverksamhet utifrån din egen beskrivning av den.

Mvh,
WKL.

Okej ponera att jag ändå finner ett slags stöd för detta men sen torskar den där gråzonen, vad blir konsekvenserna då? Liksom vilka grader finns det? Skulle ändå tro att jag kan motivera så pass mycket att det inte är uppenbart fusk, men kan ju också förstå att jag balanserar på gråzonen.

Sen kommer jag ju ha en vinstdrivande medicinsk konsultverksamhet via vanliga uppdrag inom vårdcentraler. Men det är nog enklare att motivera sådana utlägg jag pratar om å beskriva det som tillägg i kompetens snarare än som någon skrev ”sadla om”. Men då är ju frågan, det är ingen kurs (men en guidad tur kan ju också anses vara en utbildning förvisso) men ändå kompetens som leder till diplom, å det borde på något vis vara motiverat.

Jag får fråga helt enkelt och är det tvärnej så vet jag det iaf, är det gråzon får man väl ta kontakt med flera för å vara så säker det går. Inget som kommer ske i direkt närtid ändå men vill gärna på sikt bli fulltids expeditionsläkare eller iaf under högsäsongerna. Givetvis är det också ett väldigt stort eget privat nöje men resorna skulle vara värda väldigt mycket professionellt också, även om många säkert sitter å fnittrar åt att ”hah, den här idioten vill bara på fina semestrar” 😅

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Okej ponera att jag ändå finner ett slags stöd för detta men sen torskar den där gråzonen, vad blir konsekvenserna då? Liksom vilka grader finns det? Skulle ändå tro att jag kan motivera så pass mycket att det inte är uppenbart fusk, men kan ju också förstå att jag balanserar på gråzonen.

Sen kommer jag ju ha en vinstdrivande medicinsk konsultverksamhet via vanliga uppdrag inom vårdcentraler. Men det är nog enklare att motivera sådana utlägg jag pratar om å beskriva det som tillägg i kompetens snarare än som någon skrev ”sadla om”. Men då är ju frågan, det är ingen kurs (men en guidad tur kan ju också anses vara en utbildning förvisso) men ändå kompetens som leder till diplom, å det borde på något vis vara motiverat.

Jag får fråga helt enkelt och är det tvärnej så vet jag det iaf, är det gråzon får man väl ta kontakt med flera för å vara så säker det går. Inget som kommer ske i direkt närtid ändå men vill gärna på sikt bli fulltids expeditionsläkare eller iaf under högsäsongerna. Givetvis är det också ett väldigt stort eget privat nöje men resorna skulle vara värda väldigt mycket professionellt också, även om många säkert sitter å fnittrar åt att ”hah, den här idioten vill bara på fina semestrar” 😅

Sanktion avgift + det du är skyldig skatteverket beror på hur allvarig skatteverket anser ditt fusk är ifall de inte godkänner det. Du bör nog fråga en jurist.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

men sen torskar den där gråzonen, vad blir konsekvenserna då? Liksom vilka grader finns det?

Första steget är skattetillägg på 40% på den skatt man ”borde” ha betalat upp till fängelse för momsfiffel/bokföringsbrott.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Okej ponera att jag ändå finner ett slags stöd för detta men sen torskar den där gråzonen, vad blir konsekvenserna då? Liksom vilka grader finns det? Skulle ändå tro att jag kan motivera så pass mycket att det inte är uppenbart fusk, men kan ju också förstå att jag balanserar på gråzonen.

Sen kommer jag ju ha en vinstdrivande medicinsk konsultverksamhet via vanliga uppdrag inom vårdcentraler. Men det är nog enklare att motivera sådana utlägg jag pratar om å beskriva det som tillägg i kompetens snarare än som någon skrev ”sadla om”. Men då är ju frågan, det är ingen kurs (men en guidad tur kan ju också anses vara en utbildning förvisso) men ändå kompetens som leder till diplom, å det borde på något vis vara motiverat.

Jag får fråga helt enkelt och är det tvärnej så vet jag det iaf, är det gråzon får man väl ta kontakt med flera för å vara så säker det går. Inget som kommer ske i direkt närtid ändå men vill gärna på sikt bli fulltids expeditionsläkare eller iaf under högsäsongerna. Givetvis är det också ett väldigt stort eget privat nöje men resorna skulle vara värda väldigt mycket professionellt också, även om många säkert sitter å fnittrar åt att ”hah, den här idioten vill bara på fina semestrar” 😅

Problemet är ju att Skatteverket varken kan ge dig ett tydligt svar eller ser några gråzoner. Om du lägger kostnaden på företaget och bokför det via "rätt" konton etc så kommer inget hända fram till att (om) du får en revision, då går de ju igenom flera år av historik så bara för att du fått ett tidigare godkänt bokslut för ett år så betyder det inte att de godkänt allt i det.

Min gissning är att du då skulle få nedslag på den här typen av resa, den verkar varken kopplad till din planerade kärnverksamhet eller tydligt nödvändig. Framför allt är det svårt att bortse från att den ser ut som i många avseenden en nöjesresa även om den också ger en bra erfarenhet för en möjlig framtida yrkesaspekt.

Det låter inte som att du kommer leva i fattigdom även om du bekostar resan själv, så det är vad jag hade gjort och sluppit oron för revision.

Men det här är mina gissningar utifrån egna erfarenheter, precis som med Skatteverket så ska du inte tro att det är faktamässiga svar att luta sig emot.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW