Låt Chrome sammanfatta långa artiklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

Vet inte om du försöker göra dig lustig eller är seriös.
Hur som helst så finner jag användning i att få en sammanfattning på flera sidor än på den halvsida abstracten brukar ta upp. Speciellt då jag kan få informationen mer strukturerad och överskådlig än hur de ofta är skrivna.

Jag förstår inte ens vad du säger nu. Du tycker att sammanfattningen på en halv sida är för kort och vill ha en längre? På flera sidor? Tror inte AIn hjälper dig med det. Om du inte väljer att sammanfatta kapitel för kapitel såklart? Men lät inte på ditt inledande resonemang som om det var syftet.

Jag är helt seriös. Vetenskapliga artiklar är enda stället där vi idag redan har bra sammanfattningar som dessutom genomgått review. Att låta AI då göra en sämre tolkning är i min mening knas.

Ett område som däremot är intressant är om man vill sammanfatta många sammanfattningar. En egen sorts metastudie. Det vore coolt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

Det roligaste är väl att artiklarna snart, om inte redan, kommer vara skrivna korta och matade genom en AI för att förlänga dem i första hand.

Använder ChatGPT i dagsläget för att sammanfatta vetenskapliga artiklar för att snabbt få översikt om det är något jag finner tillräckligt intressant eller viktigt nog att läsa i sin helhet.

De brukar väl ha Abstract? Eller är det dem du sammanfattar?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har vi inte redan en situation idag där folk mest bara läser rubriker och ibland eventuellt ingressen och drar slutsatser som passar sitt redan inrutade tyckande? Känns som att det här inte kommer göra saken bättre på den fronten i alla fall.

Händer lite då och då att man söker specifik information ex om ett spel eller liknande, man hamnar på en sida som har en titel som säger att svaret finns här men först är det en WALL OF TEXT innan man når dit. Man skriver om allt möjligt runt ex spelen, ex när det släpptes, vad det är för spel, hur väl det sålde och bla bla bla, allt för att få besökaren att stanna så länge som möjligt på sidan. Detta är faktiskt ett ganska vanligt fenomen och här kan jag absolut tänka mig testa funktionen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Händer lite då och då att man söker specifik information ex om ett spel eller liknande, man hamnar på en sida som har en titel som säger att svaret finns här men först är det en WALL OF TEXT innan man når dit. Man skriver om allt möjligt runt ex spelen, ex när det släpptes, vad det är för spel, hur väl det sålde och bla bla bla, allt för att få besökaren att stanna så länge som möjligt på sidan. Detta är faktiskt ett ganska vanligt fenomen och här kan jag absolut tänka mig testa funktionen.

Ja där finns det väl en vinst med funktionen så till vida att den kan ta rätt beslut vad som ska sammanfattas. Jag var inne på nyhetsspåret där jag tycker att det är mer vanskligt

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se funktionen om den kunde sammanfatta vad en 90 minuter lång youtubevideo handlar om när det enda man egentligen sökt efter är av typexemplet 'hur skruvar man i en glödlampa'. Annars är jag redan rätt bra på att skumma texter efter den info jag söker.

Permalänk
Medlem

Opera och Opera GX har också intressanta AI funktioner, utöver Edge och nu Chrome. Inte hört något från Mozilla på den fronten än.
Har för mig att både Edge och båda Opera browsers använder sig utav OpenAI medans Chrome antar är Bard baserad.

Utöver frågan som kan ställas idag om vilken browser engine som används (Chromium, WebKit m.m.) så kan det hända att vi kanske även kommer att ställa frågan om vilken AI motor som används

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag gillar att det känns som om att "han" är så nöjd med sitt svar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan tänka mig en notis om en brand på IKEA här i Malmö:
”Brann på IKEA i Malmö. Brandkåren släckte.”

😄

Nästa stora artikel från SweC om RTX 50xx lr AMDs motsvarighet ska ja absolut sammanfatta 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]