Problem med Edgerouter X och portvidarebefodran

Permalänk
Medlem

Problem med Edgerouter X och portvidarebefodran

Hejsan, jag är i processen att byta från USG till en Edgerouter X av lite olika anledningar.

Det enda problemet jag har är när jag kör portforwarding till min server som kör Nextcloud och lite annat. Fungerar bra utifrån, det vill säga från andra nätverk kan jag kan besöka nextcloud.DOMÄN.com men om jag är inne på mitt nätverk så blir jag skickad till routerns portal. Funkat utan problem på både USG och routern jag fått "låna" av Telenor.

Kan fortfarande ansluta till den lokala IP adressen men känns drygt att behöva byta på telefon och laptop varje gång jag går hem.

Finns där kanske någon enkel inställning jag har missat?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Bocka i hairpin nat och välj bridge0 som ditt lan interface

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Detta var är inställningarna som jag hade innan.
bridge0 finns inte som alternativ bland mina interface :/,

Skrivet av Kamouflage:

Bocka i hairpin nat och välj bridge0 som ditt lan interface

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Detta var är inställningarna som jag hade innan.
bridge0 finns inte som alternativ bland mina interface :/,

Menade switch0 så det ser bra ut. Har för mig att det hakade upp sig för mig någon gång också. Testa att slå av/på det en gång och starta om mellan. Det borde fungera, förutsatt att dina klienter sitter på switch0 såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Menade switch0 så det ser bra ut. Har för mig att det hakade upp sig för mig någon gång också. Testa att slå av/på det en gång och starta om mellan. Det borde fungera, förutsatt att dina klienter sitter på switch0 såklart.

Ja men de borde räknas som att de ligger på switch0 eftersom jag kör alla på VLAN för att separera IoT, server och alla andra enheter. (har testat köra utan VLAN bara för att se om det funkade med port forwarding då men blir samma historia). Funkade inte heller med att starta om utan och sedan med hairpin. Ska säga att det tar väldigt lång tid innan routersidan dyker upp när jag skriver in domännamnen. Lite som att den inte hittar rätt och sedan bestämmer sig för att routernsidan blir bra.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.