Ny dator, krasch efter 1 min. Inet bygge.

Permalänk

Ny dator, krasch efter 1 min. Inet bygge.

Köpt på Inet med byggnation och test av dator.

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB med värmespridare
AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB
ASUS ROG Strix 1000W
Fractal Design Define 7 Svart
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - Så BIOS var från 230530 så inte gammalt.
Arctic Liquid Freezer II 360

Ska köra mina gamla 3070 i den sålänge.

Första uppstarten var i bios och ändrade till läsa USB först, save och krasch.
Bara gå runt i menyer i BIOS och det fryser eller krasch runt 1 min in.
Försökt installer Win10, var inte så snabb första gångerna och kommer till tid/språk sen krasch.
Snabbare Win10 installation, hinner skriva in produktnyckel sen krasch.

Har testa med och utan GPU

CPU temp är runt 45c

Ser en bios overclock profil från ett par dagar sen så dom har varit inne i datorn i alla fall men hur märker man inte att det inte går hålla igång datorn mer än 1 sketen minut innan allt dör?

Vet inte ifall jag kan göra något själv. Vet inte ifall någon OC profil är laddad som inte fungerar bra, försökt kolla lite men verkar inte finnas någon original profil utan OC.

Permalänk
Medlem

Eftersom du köpt datorn byggd av inet kanske det är bäst att skicka tillbaka den dit så de får undersöka den?

Permalänk

Prova med 1 RAM-sticka. Skulle inte det göra någon skillnad så kan du ta ut batteriet på moderkortet i 5 minuter så kommer BIOS återställas till fabriksinställningar. Det ser ut som et klockbatteri.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Prova att spara ner inställningarna från biosen (på tex ett usb-minne) för att sedan göra en fabriksåterställning. (Utan överklockning)
Enbart för att se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Grumpy_SWE:

Prova att spara ner inställningarna från biosen (på tex ett usb-minne) för att sedan göra en fabriksåterställning. (Utan överklockning)
Enbart för att se om det gör någon skillnad.

Verkar krascha direkt när jag försöker spara något i BIOS

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Prova med 1 RAM-sticka. Skulle inte det göra någon skillnad så kan du ta ut batteriet på moderkortet i 5 minuter så kommer BIOS återställas till fabriksinställningar. Det ser ut som et klockbatteri.

Ska testa

Permalänk

Tog bort batteriet i 5min, nu sitter jag och skriver från min nya dator.

Tack för all hjälp.