Windows 11:s augustiuppdatering fixar äntligen SSD-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Windows 11:s augustiuppdatering fixar äntligen SSD-prestanda

Augustis kumulativa uppdatering av Windows 11 verkar till slut ha löst problemen med långsamma SSD:er som har drabbat användare sedan i våras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött får invänta en Ghost Spectre uppdatering!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Windows 10 känns fortfarande som en Betaversion. Hur man man i QA släppa igenom en uppdatering som sänker prestanda? Jag antar att Microsoft själva är pepp på att så många som möjligt går över till Windows 11, men "sämre prestanda än föregångaren" är inte direkt en morot för oss som bryr oss om prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 10 känns fortfarande som en Betaversion.

Antar att du menar Windows 11? Men annars håller jag med dig till fullo.

Både Windows 10 och Windows 11 har känts som beta-versioner sedan dag ett. Det är liksom en av utmaningarna med "Windows as a Service". När väl en version blivit stabil, så slutar Microsoft att supporta den för normalanvändaren.

Sista färdiga versionen av Windows var 8.1 Update 3

LTSC for life!

Permalänk
Medlem

Chockerande pinsamt. Förstår inte hur ansvariga kan ha något jobb kvar. En uppdatering som sänker prestandan år 2023 med alla resurser och kunskaper som finns numera, jösses. Hade förstått om det var 1993 och det här med datorer var relativt nytt fortfarande och man hade tight budget.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Chockerande pinsamt. ... Hade förstått om det var 1993 och det här med datorer var relativt nytt fortfarande och man hade tight budget.

Gissar dock på att det kostar en del för Microsoft att supporta ett 10-tal aktuella Windows-versioner på 100-tals olika språk för miljontals unika hårdvarukonfigurationer.

Har viss förståelse för att de gett upp med QA in-house

Enbart Windows 10 har 14 unika versioner (feature releases)! Varje version har sedan patchats 1-2 ggr per månad

Windows 10 Version 1607 uppdateras fortfarande en gång i månaden i minst 3 år till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gissar dock på att det kostar en del för Microsoft att supporta ett 10-tal aktuella Windows-versioner på 100-tals olika språk för miljontals unika hårdvarukonfigurationer.

Har viss förståelse för att de gett upp med QA in-house

Enbart Windows 10 har 14 unika versioner (feature releases)! Varje version har sedan patchats 1-2 ggr per månad

Windows 10 Version 1607 uppdateras fortfarande en gång i månaden i minst 3 år till!

Låter som att man tagit extremt många dåliga beslut i många olika led och inte anställt efter skicklighet och kompetens först och främst för att hamna i en sådan där soppa.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Vad var den gemensamma nämnaren? Minns när det uppdagades men det var ju långt från alla som var drabbade, mig själv inkluderad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Chockerande pinsamt. Förstår inte hur ansvariga kan ha något jobb kvar. En uppdatering som sänker prestandan år 2023 med alla resurser och kunskaper som finns numera, jösses. Hade förstått om det var 1993 och det här med datorer var relativt nytt fortfarande och man hade tight budget.

Känns som att de tar det med en klackspark, de har inte lika stor press på sig idag som tex 1993 då var de tvunget att vara prefekt från dag ett.

Idag kan de bara skicka ut en update som styr upp det hela och allt är guld och grön skogar.
Gäller inte bara windows utan även apple och speltillverkare också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du menar Windows 11? Men annars håller jag med dig till fullo.

Både Windows 10 och Windows 11 har känts som beta-versioner sedan dag ett. Det är liksom en av utmaningarna med "Windows as a Service". När väl en version blivit stabil, så slutar Microsoft att supporta den för normalanvändaren.

Sista färdiga versionen av Windows var 8.1 Update 3

LTSC for life!

Haha ja menade Windows 11. Men skulle ju egentligen kunna gälla allt från 8-11. Även om jag själv inte tycker Windows 8 räknas alls då det verkar varit ett socialt experiment från Microsoft för att se hur mycket de kunde jävlas med sina kunder utan att de övergav dem

Sen är väl windows 11 bra på det sättet att det drar ett sträck i sanden vad gäller gammal hårdvara. Men jag är inget fan av krav på TPM. Tanken på att mjukvara A ska kunna bestämma om jag får köra mjukvara B eller inte äcklar mig. Det är liksom jag som äger min egen dator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Låter som att man tagit extremt många dåliga beslut i många olika led och inte anställt efter skicklighet och kompetens först och främst för att hamna i en sådan där soppa.

Största problemet är väl att de har sparkat alla beta-testare och istället låter "Windows Insiders" sköta testningen. Problemet är att dessa Insiders är vanliga användare. De testar främst nya versioner i en VM istället för på riktig hårdvara eftersom de inte vill sabba sin ordinarie installation, och har inte alltid den kunskap som krävs för att testa och rapportera fel korrekt. Sedan har kanske inte Microsoft heller personal och kompetens nog att gå igenom alla felrapporter.

Testade f.ö. CrystalDiskMark igen på min 1TB WD SN550 och har ungefär 10% bättre prestanda än när jag testade senast i juli. Har lite lägre resultat än recensionerna av samma SSD, men å andra sidan är den 66% full vilket säkert påverkar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad var den gemensamma nämnaren? Minns när det uppdagades men det var ju långt från alla som var drabbade, mig själv inkluderad.

Jag är också väldigt nyfiken på vad orsaken till problemet var.

Själv var jag aldrig drabbad (på någon av de två systemdiskar jag använt på primära datorn under den tiden), och jag misstänker att de flesta användarna heller inte var det. Annars skulle ju rimligen även deras utvecklare ha märkt av problemet relativt snabbt på en del av sina datorer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fortfarande kass prestanda på samsung 980 nvme 1tb. Har försökt avinstallera uppdateringar gör ingen skillnad då jag inte kan avinstallera till april när uppdateringen som förstörde släpptes?
Hade innan den 3500MB/s read och write.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

Fortfarande kass prestanda på samsung 980 nvme 1tb. Har försökt avinstallera uppdateringar gör ingen skillnad då jag inte kan avinstallera till april när uppdateringen som förstörde släpptes?
Hade innan den 3500MB/s read och write.
<Uppladdad bildlänk>

Jag har också två 980 och de ligger båda på (näst intill samma siffror):

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gissar dock på att det kostar en del för Microsoft att supporta ett 10-tal aktuella Windows-versioner på 100-tals olika språk för miljontals unika hårdvarukonfigurationer.

Har viss förståelse för att de gett upp med QA in-house

Enbart Windows 10 har 14 unika versioner (feature releases)! Varje version har sedan patchats 1-2 ggr per månad

Windows 10 Version 1607 uppdateras fortfarande en gång i månaden i minst 3 år till!

Jag har 0 förståelse, eftersom allt detta helt och hållet är Microsofts eget fel. Ingen har tvingat dem att ha sjuttielva versioner.

Att de gav upp med egen QA är så urbota idiotiskt att samtliga ansvariga borde skjutas med kanon in i solen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har också två 980 och de ligger båda på (näst intill samma siffror):
<Uppladdad bildlänk>

Testa o tryck på Setting och sedan välj sedan "NVMe SSD" borde fixa biffen

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har upplevt problem i ca 1 - 2 veckor. Uppstarten går långsammare. Förr då jag burit in början på frukosten och startade den och klar då jag hämtat resten. Men nu på slutet får jag vänta runt 5 sek extra.