Cooler Master MA824 Stealth – utmanar Noctua om kylartronen

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av smygolf:

Där är en sak i dB mätningen som ser konstig ut
Cooler Master ligger konstant 1dB lägre i testerna
Men vid det näst sista drar Noctua iväg till en hörbar skillnad

Och vid 100% faller det ner till samma skillnad
Och är det meningen att Noctua NH-D15 ska vara med 2ggr på sista mätningen ?

Det ser konstigt ut, och det är också så resultatet blev vid mätningen. Tog om det ett par gånger men det är riktigt att vid 2000 RPM är U12A hörbart högre.
Gällande exakt 1dB är det också de värden jag noterade vid mätningen, kan som sagt också det se märkligt ut men i detta fall är det inte ett tryckfel.

D15 är menad att vara med två gånger, jag ville ha med alla kylarna i alla kategorier. Detta medför att D15 redovisas dels med 1500 RPM samt 100% då båda dessa är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det ser konstigt ut, och det är också så resultatet blev vid mätningen. Tog om det ett par gånger men det är riktigt att vid 2000 RPM är U12A hörbart högre.
Gällande exakt 1dB är det också de värden jag noterade vid mätningen, kan som sagt också det se märkligt ut men i detta fall är det inte ett tryckfel.

D15 är menad att vara med två gånger, jag ville ha med alla kylarna i alla kategorier. Detta medför att D15 redovisas dels med 1500 RPM samt 100% då båda dessa är samma.

Tack för svaret !

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av cruZZade:

Upskattar om ni anger vad måtten avser i recensioner (längd, bredd, höjd). Kanske finns någon standard där man alltid anger siffrorna i samma ordning men kommer aldrig ihåg det. Höjdsiffran framförallt är viktig i tightare chassin.

Sorry, nu ska det vara åtgärdat.

Skrivet av evil penguin:

Vad är det här för dumheter, särskilt på en så pass dyr produkt...

I övrigt verkar den ju vara mycket bra, så MA824 rev B kanske?

Ja det är väldigt märkligt. Vi försökte som sagt ta bort den, Den översta plåten sitter med plastclips i en undre plastkåpa som i sin tur sitter skruvad ner i kylflänsen samt fäst med plastclips. Mittenfläkten är sedan fastskruvad in i en ram som är gjuten i samma styckte som plastkåpan. Får man väl bort plastclips och skruvar så sitter det spärrbrickor på stavarna/skruvarna som går igenom hela kylflänsen så att de inte kan träs ut. Vi ville inte riskera att ta bort brickorna och dra isär allt då det är oklart om vi hade fått tillbaka dom. När man sedan sätter ihop hela paketet får man vara försiktig med att inte ta i för hårt då man kan böja kylflänsen.

så kortfattat: det rekommenderas inte att ta bort fläkten även om jag har sett folk som lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Vilket monster <3

Låter som ett monster 😁 tips! Mitt 3090 fick inte plats i Fractal torrent chassit utan att ta bort en 180fläkt ur fronten! Kolla måtten noga!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mehkr:

Låter som ett monster 😁 tips! Mitt 3090 fick inte plats i Fractal torrent chassit utan att ta bort en 180fläkt ur fronten! Kolla måtten noga!

Bra tips där

Permalänk
Medlem

Det är kanske inte så förvånande att den presterar mer än NH-D15 då den trots allt är märkbart större. Kan tänka mig att många får monteringsproblem med denna kylare. Men det är alltid nyttigt med konkurrens för Noctua. Gällande diskussionen AIO vs luftkylare så är det många som föredrar ljudet från en luftkylare jämfört med ljudet från en radiator, men det är ju en smaksak och/eller påverkas av hur ljudkänslig man är.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Kul test! Jag hade gärna sett att man tryckt in Arctis Liquid Freezer av valfri storlek(240/280/360) för att ha något att jämföra med i AIO-väg.

Något för nästa gång kanske. Hade ju dock krävt mer meck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är nu man skulle vilja ha en budgetkylare som referens i diagrammen. Typ en Thermalright Peerless Assassin 120 SE.

https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

Har köpt en Peerless Assassin 120 SE för ett tag sen då jag alltid tyckt att temp på min Ryzen 3700X med Mugen 5 PCGH Edition kunde va lite lägre. Visst är Mugen 5 med sina dubbla fläktar på 800rpm riktigt tyst men sjukt nöjd med bytet till Assassin då jag inte märkt att fläktarna ska låta mer vilket de endast gör vid spelande och då hör man grafikkortet mer. Däremot så märks helt klart att tempen gått ner .
Skulle säga perfekt alternativ med lagom balans ljud/prestanda och om man gjort som jag och sänkt fläktkurvorna så riktigt tyst. Ser ingen anledning att köpa någon annan luftkylare om man inte sitter med de strömtörstigaste (Intel) CPU:erna.