Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobbeyblade:

Satan i gatan Madisons tråd var... grotesk... kanske enda lösningen nu är att låta anställda organisera sig som bandaid?

För att gå ut och säga "trust me bro vi är bättre nu" räcker knappast för den graden av skitbeteende.

Det är Kanada, de får gå med i facket eller starta ett eget fack hur mycket de vill. Inget som Linus kan förhindra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

https://www.youtube.com/watch?v=0cTpTMl8kFY

Låter bättre. Får väl se hur det går.

Länkats redan. Hela videon är galet skriptad. Samt att de drar in merch reklam och en massa olämpliga skämt.

Rätt höga likes på videon, sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Satan i gatan Madisons tråd var... grotesk... kanske enda lösningen nu är att låta anställda organisera sig som bandaid?

För att gå ut och säga "trust me bro vi är bättre nu" räcker knappast för den graden av skitbeteende.

Skulle tro att det är därför man anställt en VD nu, tror inte Linus har haft förmågan eller tiden att organisera bolaget ordentligt så att det finns korrekta vägar för de anställda att vända sig i sådana situationer och att man hanterar chefer/anställda som trakasserat andra på korrekt sätt som skyddar den som utsatts för det och inte tvärtom. Verkar mer som att Linus litat mer på sina gamla kompisar som säger att allt är lugnt än den anställda som kommer och berättar om problemen.

Sedan måste man såklart också tänka på att det är bara ena sidan av historien och behöver inte vara hela sanningen. Är inte omöjligt att anställda som blivit upprörda när de inte kunnat uppfylla kraven som ställs förvränger sanningen för att få det att låta värre än det är. Men jag hade inte blivit förvånad om det finns rötägg som blivit chefer i den typen av organisation heller, när ett bolag växer snabbt och går från ett litet sammansvetsat gäng till att bli ett medelstort bolag är det en risk att folk som inte förstår vad en ledare skall göra får personalansvar.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Emily fd Anthony har slutat pga okänd anledning eller?

https://www.youtube.com/watch?v=b-owBhLGaH4

Här är hennes video från några månader sen. Såg den när den släpptes och har för mig att videon var längre i början men är osäker. Har för mig att hon svarade på vad hon gör idag.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medk:

Sjukt klantigt av LTT att anklaga GN i en video, you never mess with Jesus!

Lite så jag tänker när människor skriver "varför kontaktade dom inte LTT privat först?"... videon börjar ju med att LTT ger en känga till GN av någon konstig anledning. Och som GN förklarar har dom behövt gå på äggskal runt de misstag som LTT begått med sina tester. Så det var nog droppen som fick bägaren att rinna över det där!

Permalänk
Medlem

Holy fuck vilken stor pudel, hoppas den är ärlig.

Permalänk
Medlem

LTT/LMG har verkligen sandlåde-kvalité när det kommer till recensioner dock. Nu var det ett bra tag sedan jag slutade kolla på deras kanaler men, känna att man *måste* söka verifikationer från andra outlets bara för att se om LTT's "staplar" verkligen stämmer (vilket det, i på tok för många fall, inte gör) så ser jag inte hur någon annan slutsats kan dras.

Och ja alla kan göra fel lite då och då men mängden slarv på LTT.... Nope.

Skrivet av Siimuliize:

LTT = Cartoon Network

Japp.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Holy fuck vilken stor pudel, hoppas den är ärlig.
https://www.youtube.com/watch?v=0cTpTMl8kFY

Alla läser från en teleprompter/powerpoint slides. Allt är kurerat för att säga rätt saker. Ärligt?
Vem skrev detta åt dem?

Varför inlägg av opassande skämt och även lttstore dot com plug?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alla läser från en teleprompter/powerpoint slides. Allt är kurerat för att säga rätt saker. Ärligt?
Vem skrev detta åt dem?

Varför inlägg av opassande skämt och även lttstore dot com plug?

Du vill att de ska agera som ett seriöst företag, men de ska samtidigt ösa ur sig saker spontant? Nej, det går inte ihop. Självklart planerar man vad man ska säga i ett dylikt läge. Resultatet av motsatsen kan du se i Linus foruminlägg, där skriv först i affekt och tänk sedan har tillämpats. Det blev inte så bra, eller hur?

Hur bra olika personer sedan är att läsa upp saker från en prompter e dyl är en helt annan fråga. Flera av dem som är med har inte ens det som en del av sina arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem

Det verkar som LTT tar bort youtubekommentarer som har med Madison att gör. Jag kommer personligen inte kolla på LTT innan en extern granskning av arbetsmiljön är utförd. Tror inte att den kommer vara smickrande för Linus.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det verkar som LTT tar bort youtubekommentarer som har med Madison att gör. Jag kommer personligen inte kolla på LTT innan en extern granskning av arbetsmiljön är utförd. Tror inte att den kommer vara smickrande för Linus.

Vi får avvakta och se hur den delen utvecklar sig, det kan vara sant och det kan vara hittepå, vi vet helt enkelt inte. Skulle det däremot stämma så har dom en hel del att ställa till rätta och styra upp i bolaget innan jag konsumerar en minut av deras content.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Du vill att de ska agera som ett seriöst företag, men de ska samtidigt ösa ur sig saker spontant? Nej, det går inte ihop. Självklart planerar man vad man ska säga i ett dylikt läge. Resultatet av motsatsen kan du se i Linus foruminlägg, där skriv först i affekt och tänk sedan har tillämpats. Det blev inte så bra, eller hur?

Hur bra olika personer sedan är att läsa upp saker från en prompter e dyl är en helt annan fråga. Flera av dem som är med har inte ens det som en del av sina arbetsuppgifter.

Så skämten är lämpliga och att göra en plug för sitt merch är också seriöst och därmed bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du vill att de ska agera som ett seriöst företag, men de ska samtidigt ösa ur sig saker spontant? Nej, det går inte ihop. Självklart planerar man vad man ska säga i ett dylikt läge. Resultatet av motsatsen kan du se i Linus foruminlägg, där skriv först i affekt och tänk sedan har tillämpats. Det blev inte så bra, eller hur?

Hur bra olika personer sedan är att läsa upp saker från en prompter e dyl är en helt annan fråga. Flera av dem som är med har inte ens det som en del av sina arbetsuppgifter.

Tänk om ledningen valt att studera talmanuset, istället för att skyffla ut detta skit, som enbart verkar för idén att syftet eller försöket är att hejda den pågående branden.

Permalänk
Medlem

Den där ursäktsvideon känns väl sådär;
- Extremt scriptad, vilket gör att den inte känns genuin.
- Starka "vi ska bli bättre, trust me bro"-vibbar
- Kanske mindre lämpliga skämt och ...reklam för sin merch, really?

Upp till bevis nu LTT, men jag är väl inte jätteoptimistisk.

Videon känns väldigt mycket som en typisk damagecontroll-video nått större företag skulle lägga upp, så jag förstår GNs tidigare kommentar att dom inte längre ser LTT som en "fellow techtuber" utan som ett stort företag och bör behandlas därefter.

Skrivet av ackwell:

Lite så jag tänker när människor skriver "varför kontaktade dom inte LTT privat först?"... videon börjar ju med att LTT ger en känga till GN av någon konstig anledning. Och som GN förklarar har dom behövt gå på äggskal runt de misstag som LTT begått med sina tester. Så det var nog droppen som fick bägaren att rinna över det där!

Två kängor till och med, först av nån LTT-anställd under nån rundvandring, och sen Linus själv under en WAN-show, och först efter detta så fick GN nog och gick "two can play that game".

(Och ändå så påstår vissa att det är Steve och GN som "försöker skapa drama"... )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så skämten är lämpliga och att göra en plug för sitt merch är också seriöst och därmed bra?

Det var inte det jag kommenterade, utan ditt klagomål på att det var scriptat/"kurerat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Länkats redan. Hela videon är galet skriptad. Samt att de drar in merch reklam och en massa olämpliga skämt.

Rätt höga likes på videon, sorgligt.

Jo jag håller med att de inte borde dragit in skämt. Och jag tycker Linus kunde försökt bättre att inte vara en crybaby och istället kunde bara säga ”yep I fucked up”. Och jag tycker fortfarande att han borde tacka GN/Steve för att ha lyft upp bristerna i hans emperium.

Men jag sa bara att den var bättre, bättre än hans impulsiva forumpost. Men ja, ribban är inte hög.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det var inte det jag kommenterade, utan ditt klagomål på att det var scriptat/"kurerat".

Så du tycker det var bra alltså? För de agerar som ett "seriöst" företag iom att det är skriptat.

Linus foruminlägg skulle kunna varit skrivet att GPT också, det vet vi inte.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte dagens "förlåtvideo" var förhållandevis bra faktiskt, det känns som att de äntligen tog åt sig och förstod kritiken. Visst, det var väldigt mycket teleprompter och skohornade LTT-skämt, och Linus började sitt segment nästan på samma sätt som sitt foruminlägg igår (dvs lät känslorna ta över). Men i överlag, helt ok! Och då har jag ändå avföljt dem på Youtube, Twitter/X osv och har gottat mig ganska friskt åt GN:s och HU:s kängor och själva dramat generellt.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alla läser från en teleprompter/powerpoint slides. Allt är kurerat för att säga rätt saker. Ärligt?
Vem skrev detta åt dem?

Varför inlägg av opassande skämt och även lttstore dot com plug?

Tycker iofs det är nada konstigt med att scripta (dvs strukturera) upp det om man har mycket att be om ursäkt för och planerar att delge en åtgärdsplan i samma vända. Pratar man helt spontant så lär man missa något.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Holy fuck vilken stor pudel, hoppas den är ärlig.
https://www.youtube.com/watch?v=0cTpTMl8kFY

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Tycker iofs det är nada konstigt med att scripta (dvs strukturera) upp det om man har mycket att be om ursäkt för och planerar att delge en åtgärdsplan i samma vända. Pratar man helt spontant så lär man missa något.

Fast den är ju dåligt strukturerad så tydligen har ju personen som är ansvarig gjort ett dåligt jobb och ingen av dessa som är med i videon har tänkt på det.

Konstigt att folk här verkar vara för detta. Men å andra sidan, inte så konstigt med tanke på att folk försvarat LTT i tråden.

Och har inte Linus gjort en apology video förut? Blev det någon förbättring efter den?

Och när företag gör kurerade apology-videor så brukar ingenting hända överhuvudtaget. Det är bara bra publicitet och inget mer.

Alla Linus apologeter kommer ut nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alla läser från en teleprompter/powerpoint slides. Allt är kurerat för att säga rätt saker. Ärligt?
Vem skrev detta åt dem?

Varför inlägg av opassande skämt och även lttstore dot com plug?

Ja varför skulle dom inte göra det så? är precis i sluttampen av videon nu och tycker det är ett extremt bra första steg! Sen gäller det bara att dom faktiskt gör det dom säger att dom ska göra.

Att allt är skriptat och att dom läser innantill är en självklarhet, inte ett ända företag skulle göra något annat (med undantag för Elon Musk då) är helt enkelt så det fungerar på större företag och problemet dom haft innan är just att Linus gått in och varit på tok för personlig i sina svar som bara gjort det hela värre.

Liksom när jensen presenterar en ny GPU så är det även då förmodligen 99,9% skriptat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag tyckte dagens "förlåtvideo" var förhållandevis bra faktiskt, det känns som att de äntligen tog åt sig och förstod kritiken. Visst, det var väldigt mycket teleprompter och skohornade LTT-skämt, och Linus började sitt segment nästan på samma sätt som sitt foruminlägg igår (dvs lät känslorna ta över). Men i överlag, helt ok! Och då har jag ändå avföljt dem på Youtube, Twitter/X osv och har gottat mig ganska friskt åt GM:s och HU:s kängor och själva dramat generellt.

Fram tills dess att Linus själv kom fram och inte direkt bad om ursäkt utan fortsatte nästan att utmåla sig själv till offer. Hela företaget har alltså fått pausa allt i en vecka och samtliga får krypa till korset nu. Bra att det händer, men att det händer för att Linus med sitt mjukglasspsyke åter igen är ute och svingar hejvilt kanske får andra att inse att det är dags att lägga munkavle på karln.

Sen har jag sett folk som säger att han bara har pengar i fokus och att pengarna förändrat honom. Måste vara folk som inte följt LTT längre än ett par år. Ska man ge honom någon cred så tycker jag inte pengarna har förändrat honom alls. Däremot har han någon diagnos och ett extremt produktivt fokus.

Ja, företaget led och lider av växtvärk vilket knappast är ett nytt fenomen men som med alla företag som växer så brukar problemen finnas hos mellancheferna och framförallt den här mentaliteten där man bara krafsar bort kritiken om hur man leder företaget/teamet som att personen behöver sluta gnälla och kavla upp ärmarna... Klassiskt när någon får en ledande roll efter att ha varit länge i företaget eller blivit poppis hos andra i ledande positioner.

Får hoppas att de verkligen lär sig av detta och ändrar på sitt sätt att se på både personal och framförallt tidspress och ohemult fokus på att spotta ur sig saker. Jag tror inte Madison är den enda personen som jobbar eller har jobbat hos LMG med liknande erfarenheter. Det har varit en hel del personer som varit med i videos och sen bara försvunnit av oklar anledning utan att det nämnts. Det kanske finns mer skit som bubblar upp till ytan nu...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja deras ursäktvideo känns scriptad o det är väl inget konstigt med det? Man skriver manus för att kunna tänka efter o lägga fram saker på bästa möjliga sätt, INGET konstigt öht med det.
Sen att vissa av dom som läser upp det (CEOn framför allt) är stela som pinnar är för att dom antaligen är väldigt obekväma med det eftersom dom sällan/aldrig gör det, medans andra (Linus framför allt) gör det hur naturligt som helst är inte heller konstigt öht. Det är ju en av anlendingarna till att LTT har blivit så stora, för att Linus är så grym framför kameran.
Enda riktigt stora missen jag ser med klippet är att dom inte förklarar vad hela grejen går ut på, alla har inte hängt med alls på hela grejen så för dom är klippet ganska luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vi får avvakta och se hur den delen utvecklar sig, det kan vara sant och det kan vara hittepå, vi vet helt enkelt inte. Skulle det däremot stämma så har dom en hel del att ställa till rätta och styra upp i bolaget innan jag konsumerar en minut av deras content.

IOM att kommentarerna tas bort är det nog mer troligt att det är sant än hittepå, annars hade de bara ignorerat dem, företag låter hellre stormen bedarra än att dementera falska påståenden det är bara så det fungerar. Att ta bort kommentarer är inte att låta stormen bedarra, det är att tysta ner det.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast den är ju dåligt strukturerad så tydligen har ju personen som är ansvarig gjort ett dåligt jobb och ingen av dessa som är med i videon har tänkt på det.

Konstigt att folk här verkar vara för detta. Men å andra sidan, inte så konstigt med tanke på att folk försvarat LTT i tråden.

Och har inte Linus gjort en apology video förut? Blev det någon förbättring efter den?

Och när företag gör kurerade apology-videor så brukar ingenting hända överhuvudtaget. Det är bara bra publicitet och inget mer.

Alla Linus apologeter kommer ut nu

Jag vet inte om jag ska läsa in något att du börjar prata om "LTT apologeter" i samma inlägg där du svarar mig eller om du bara vevat vidare med dina tankar.

Det finns väl inget objektivt att diskutera angående struktur. Tycker du den är dåligt struckad så får du tycka så. Det tyckte inte dom. Jag tycker inte heller det, i större drag, men de hade kunnat skippa reklamskämten helt.

Jag tycker snarare att det är viktigare att reda ut vad som hände när Madison jobbade där. Känns jävligt mycket allvarligare än de punkterna som GN hade att ta upp.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Däremot har han någon diagnos och ett extremt produktivt fokus.

Han har ju garanterat ADHD. Vet inte hur många företagare jag sett som är så. Kan inte sitta still ens en halv sekund, måste göra något hela tiden och hundra olika idéer i huvudet samtidigt. Allt måste göras nu på en gång och det finns ingen tid att tänka efter.

Det beskriver också både hans framgång och fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Ja varför skulle dom inte göra det så? är precis i sluttampen av videon nu och tycker det är ett extremt bra första steg! Sen gäller det bara att dom faktiskt gör det dom säger att dom ska göra.

Att allt är skriptat och att dom läser innantill är en självklarhet, inte ett ända företag skulle göra något annat (med undantag för Elon Musk då) är helt enkelt så det fungerar på större företag och problemet dom haft innan är just att Linus gått in och varit på tok för personlig i sina svar som bara gjort det hela värre.

Liksom när jensen presenterar en ny GPU så är det även då förmodligen 99,9% skriptat.

Är du allvarlig. Du jämför en video som ska kännas genuin mot en presentation för grafikkort? Lol

Hela videon känns krystad och jag tror inte någon av dem ens läst igenon det de sagt framför kameran innan det spelades in.

Men manusförfattaren kanske är lite för dyr för linus så hang wingade det.

Krävs iaf inte mycket för vissa att gå tillbaka till sin yotuber.

Sweclockers vs https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/15sm6b3/ltt_r...
Är liksom natt och dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Han sa att han "kännde av rummet fel" om du nu vill märka ord. Han gjorde en video om ett vattenblock som bara hånade att den inte passar in i något datorbygge men aldrig testade någon prestanda seriöst. Han säger att han missbedömde vad folk ville ha för typ av video, om det är före eller efter det blev en skandal på internet vet bara gudarna.

I min mening är LTT värdelösa på prestandatester oavsett men visst hade det vart en roligare video om ett lab för 100miljoner hade kunnat se skillnad på ett 3090ti och ett 4090.

Det svar du citerar sa han på en WAN show, och klippet finns med i GN:s video. Jag misstänker att du aldrig tittade på den, vilket hade förklarat din ignorans.

Anledningen att dom inte använde en 3090 TI (som skickades med av Billet) var för att dom förlorat kortet.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Alltså reddit är ett sånt pinsamt hivemind som tror dom kan ändra världen. Folk som stoltserar med att dom minsann avslutat sin subscription och ägnat 20 av 24h av det senaste dygnet med att bomba /r/linustechtips med hur upprörda dom är.

Detta kommer ha blåst över om en vecka, det med hon tjejen kommer skötas bakom låsta dörrar mellan advokater och visningsantalet på LTT videos kommer diffa med möjligtvis någon procent innan kanalen börjar växa igen.

Jag försvarar inte LTT på något sätt, men att folk på riktigt tror att kanalen kommer gå under och LMG gå i konkurs kan inte levt länge i den riktiga världen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED