Lämplig ethernetkabel för utomhusbruk, lång sträcka, POE etc.

Permalänk

Lämplig ethernetkabel för utomhusbruk, lång sträcka, POE etc.

Hej,

Jag har ett litet projekt på gång: Raspberry Pi samt kamera med vidvinkelobjektiv placerade i vattentät låda som haren genomskinlig kupol på ovansidan. Tanken är sedan att det här ska vara igång i stort sett året runt och fotografera främst himlen på nätterna.

Lådan behöver komma bort en bit för att en byggnad inte ska skymma. Jag har då tänkt mig en runt 60 meter lång ethernetkabel för både data och ström(POE, 30W), och planen är att bara lägga kabeln på direkt på marken, i alla fall till en början. Vad behövs det för ethernetkabel till det här?

1. Jag tycker mig ha förstått att en kabel avsedd för utomhusbruk och med solida kopparledare är det som gäller. Utomhusbiten säger sig självt, och solida kopparledare för att kablar med ledare som består av kopparklädd aluminium inte ska vara bra vid POE över längre avstånd. Eller är jag helt ute och cyklar?

2a. Avskärmning eller ej. Jag tror inte det kommer några problem i fråga om EMI, däremot har jag hört en del om att skärmning i kabeln kan också vara bra för att förhindra att ESD byggs upp längs kabeln som skulle kunna skada enheterna i ändarna av kabeln. Ofta nämns detta gällande kablar som hänger fritt i luften, men är det ett problem även om kabeln bara ligger på backen?

2b. Finns kabel med skärmning av folie som ska vara något ömtåligare, kanske inte är bra i fall jag behöver får för mig att jag ibland vill rulla ihop kabeln och ta in grejerna? Är det lika bra att köra med flätad skärmning? Om det nu överhuvudtaget är nödvändigt, kanske går precis lika bra med oskärmad kabel?

2c. Tänkte att skärmen får vara jordad inne i byggnaden, men är det sedan viktigt att eventuell avskärmning verkligen går ända fram till pajens nätverksuttag? Eller går det bra att ha en oskärmad decimeterlång kabel sista biten? Det är nämligen rätt trångt i lådan och en oskärmad kabel är betydligt smidigare som jag har förstått det. Eller är det till och med korrekt sätt att göra på, att skärmen inte sträcker sig hela vägen?

Hej och hå!

Permalänk
Medlem

Vanlig kabel, inte solida ledare, sen lägger du det i en vattenslang och ser till att det inte kan läcka in vatten i huset den vägen

Inte skärmad, det är till för industrilokaler

Lär hålla länge

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vanlig kabel, inte solida ledare, sen lägger du det i en vattenslang och ser till att det inte kan läcka in vatten i huset den vägen

Inte skärmad, det är till för industrilokaler

Lär hålla länge

Att det ska till solida ledare av homogen koppar när man ska köra POE över så långa sträckor är inget att bry sig om då alltså, CCA, kopparklädd aluminium, ska inte vara några som helst problem?

En del verkar mena på att det inte är så bra att stänga in nätverkskabeln på det sättet, kommer det någon gång in vatten inuti vattenslangen lär det knappast komma ut igen och då får nätverkskabeln ligga där och bada. Kanske är dåligt för den i längden? Känns som också det blir billigast för mig att bara dra till med 100 meter av Deltacos oskärmade installationskabel för utomhusbruk, än att skaffa både nätverkskabel och en så lång vattenslang.

Jojo, det förstår jag. Men tänkte att det här är i alla fall lite mer specialfall än att bara dra nätverkskabel inne i väggarna i huset. Det där med att en kabel med jordad skärm skulle kunna skydda mot att det byggs upp elektrostatisk laddning längs den långa kabelsträckningen är inget att bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Att det ska till solida ledare av homogen koppar när man ska köra POE över så långa sträckor är inget att bry sig om då alltså, CCA, kopparklädd aluminium, ska inte vara några som helst problem?

En del verkar mena på att det inte är så bra att stänga in nätverkskabeln på det sättet, kommer det någon gång in vatten inuti vattenslangen lär det knappast komma ut igen och då får nätverkskabeln ligga där och bada. Kanske är dåligt för den i längden? Känns som också det blir billigast för mig att bara dra till med 100 meter av Deltacos oskärmade installationskabel för utomhusbruk, än att skaffa både nätverkskabel och en så lång vattenslang.

Jojo, det förstår jag. Men tänkte att det här är i alla fall lite mer specialfall än att bara dra nätverkskabel inne i väggarna i huset. Det där med att en kabel med jordad skärm skulle kunna skydda mot att det byggs upp elektrostatisk laddning längs den långa kabelsträckningen är inget att bry sig om?

Kan inte uttala mig om POE har nån ytterligare inverkan, så det kan du få lov att kolla upp med nån annan

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grasklippare:

Att det ska till solida ledare av homogen koppar när man ska köra POE över så långa sträckor är inget att bry sig om då alltså, CCA, kopparklädd aluminium, ska inte vara några som helst problem?

En del verkar mena på att det inte är så bra att stänga in nätverkskabeln på det sättet, kommer det någon gång in vatten inuti vattenslangen lär det knappast komma ut igen och då får nätverkskabeln ligga där och bada. Kanske är dåligt för den i längden? Känns som också det blir billigast för mig att bara dra till med 100 meter av Deltacos oskärmade installationskabel för utomhusbruk, än att skaffa både nätverkskabel och en så lång vattenslang.

Jojo, det förstår jag. Men tänkte att det här är i alla fall lite mer specialfall än att bara dra nätverkskabel inne i väggarna i huset. Det där med att en kabel med jordad skärm skulle kunna skydda mot att det byggs upp elektrostatisk laddning längs den långa kabelsträckningen är inget att bry sig om?

Håll dig borta från CCA om du kan, speciellt om du har ett lite mer krävande scenario. Kablarna kostar så pass lite att det inte är värt att köpa lite billigare CCA-kablar istället för vanliga kopparkablar. Skulle spontant rekommenera att du inte kör skärmat heller, det medför fler problem än det löser i de flesta fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Det där med att en kabel med jordad skärm skulle kunna skydda mot att det byggs upp elektrostatisk laddning längs den långa kabelsträckningen är inget att bry sig om?

Om du har en högspännings ledning som går över huset får man nog köra skärmat, annars är UTP billigare och lika bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Håll dig borta från CCA om du kan, speciellt om du har ett lite mer krävande scenario. Kablarna kostar så pass lite att det inte är värt att köpa lite billigare CCA-kablar istället för vanliga kopparkablar. Skulle spontant rekommenera att du inte kör skärmat heller, det medför fler problem än det löser i de flesta fall.

Ja, jag är nog rätt inne på att det är kabel med rena kopparledare som gäller. Sen vet jag ju inte ifall det är nödvändigt med solida ledare, eller om kabel med flertrådiga ledare och kan göra jobbet utan problem. Det är ju inte mycket ström som ska gå genom kabeln, men det är ju ändå över en hyffsat lång sträcka.

Vilka problem är det som användandet av skärmad kabel kan medföra? Svårigheten att ansluta skärmen till jord?

Skrivet av Prelatur:

Om du har en högspännings ledning som går över huset får man nog köra skärmat, annars är UTP billigare och lika bra.

Om jag fattat det rätt så kan en skärmad kabel utgöra skydd mot EMI och ESD. I mitt fall så finns inga högspänningsledningar eller maskineri i närheten, så EMI-skyddet spelar ingen roll. Om det nu inte finns andra möjliga källor till EMI som jag inte tänkt på?

Återigen, jag har läst att det när det gäller långa kabeldragningar så kan luftens rörelser över kabeln leda till att det byggs upp elektrostatisk laddning längs kabeln. Vill det sig sedan illa skulle det i förlängningen kunna leda till att en elektrostatisk urladdning äger rum inuti kabeln, vilket då potentiellt skulle kunna skada utrustningen i kabeländarna. Stämmer detta, eller är det rent hittepå?

Permalänk
Hjälpsam

En skärmad kabel ska vara korrekt terminernad i båda ändar, annars riskerar den att agerar monopolantenn. Då du garanterat inte har en korrekt jordning/terminering i kameraändan ska det inte vara skärmat.

Främsta utmaningen är att plasten utsätts för UV och torkar, dra kabeln i någon form av väderbeständigt rör eller undersök UVresistent kabel som inte är solida kärnor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft en ledning dragen mellan två hus och hade inga problem. Det var en enkel 100m lång CAT5e som jag hängde upp på ett gäng elstaketsstolpar.

Angående urladdningar så tvivlar jag på att du behöver oroa dig över att vind drar över kabeln. Ethernet är galvaniskt isolerat i båda ändar till ett par kV, och om du får så pass hög pontential i kabeln att du slår igenom bara av vind blir jag imponerad. EMI behöver du inte heller tänka på om du inte befinner dig i industimiljö.

Dock oavsett om du hänger kabeln i luften eller gräver ned den kommer du potentiellt ha problem vid åskväder. Vid åsknedslag kan du få urladdning åt båda hållen som enkelt slår igenom isoleringen och troligtvis kommer ta med sig en massa utrustning. Skärm eller ej spelar ingen roll heller i detta fall.

https://youtu.be/Ev0PL892zSE?t=439 här är ett exempel på en herre som råkat ut för just detta.

Då du vill köra PoE så fungerar inte hans lösning med fiberkabel för dig. Vad jag skulle gjort är att använda mig av en PoE injector och/eller en Ethernet Surge Protector i änden som går från ditt nät (dock, som herren i videon sa så är denna lösning inte perfekt heller). Till Pi:n skulle jag bara kopplat och sett glad ut då den är förhållandevis billig (men om möjligt skulle ett skydd här också inte skada).

Permalänk
Skrivet av Fluf:

En skärmad kabel ska vara korrekt terminernad i båda ändar, annars riskerar den att agerar monopolantenn. Då du garanterat inte har en korrekt jordning/terminering i kameraändan ska det inte vara skärmat.

Främsta utmaningen är att plasten utsätts för UV och torkar, dra kabeln i någon form av väderbeständigt rör eller undersök UVresistent kabel som inte är solida kärnor.

Okej, och vad innebär det då att den är korrekt terminerad och jordad?

Jag tar mig friheten att beskriva lite hur jag tänkt mig att koppla:

Från routern går en kabel till POE-injektor. Från den går ytterligare en kabel fram till byggnadens yttervägg. Här hittar vi änden på utomhuskabeln, terminerad i ett keystone-jack. Utomhuskabeln går in i lådan med RPI:n och kameran. Här termineras kabeln i ännu keystone-jack. En kortare patchkabel sitter därefter mellan jacket och RPI:n.

Behöver det finnas skärmning kontinuerligt mellan porten på routern och porten på RPI:n? Alltså att all kabel och alla jack mellan dessa är skärmade. Tänkte mig att det bara är att koppla skärmen till jorden någonstans inne i byggnaden. Måste det också vara jordat i RPI-änden?

Jomen jag är på det klara med att UV-resistens är nödvändigt. Hur kommer det sig att solida kärnor ska undvikas?

Glömde bort POE-injektorn
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grasklippare:

Ja, jag är nog rätt inne på att det är kabel med rena kopparledare som gäller. Sen vet jag ju inte ifall det är nödvändigt med solida ledare, eller om kabel med flertrådiga ledare och kan göra jobbet utan problem. Det är ju inte mycket ström som ska gå genom kabeln, men det är ju ändå över en hyffsat lång sträcka.

Tror både en patchkabel och en bulkkabel (med solida ledare) fungerar utmärkt. Nätverkskablar är förbaskat bra på det de ska göra. Det blir kanske enklare att förlägga om du har en patchkabel med RJ45-kontakter på, men ska du ha igenom kabeln på trånga ställen kanske en bulkkabel (med solida ledare) är enklare att lägga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Jag har själv haft en ledning dragen mellan två hus och hade inga problem. Det var en enkel 100m lång CAT5e som jag hängde upp på ett gäng elstaketsstolpar.

Angående urladdningar så tvivlar jag på att du behöver oroa dig över att vind drar över kabeln. Ethernet är galvaniskt isolerat i båda ändar till ett par kV, och om du får så pass hög pontential i kabeln att du slår igenom bara av vind blir jag imponerad. EMI behöver du inte heller tänka på om du inte befinner dig i industimiljö.

Dock oavsett om du hänger kabeln i luften eller gräver ned den kommer du potentiellt ha problem vid åskväder. Vid åsknedslag kan du få urladdning åt båda hållen som enkelt slår igenom isoleringen och troligtvis kommer ta med sig en massa utrustning. Skärm eller ej spelar ingen roll heller i detta fall.

https://youtu.be/Ev0PL892zSE?t=439 här är ett exempel på en herre som råkat ut för just detta.

Då du vill köra PoE så fungerar inte hans lösning med fiberkabel för dig. Vad jag skulle gjort är att använda mig av en PoE injector och/eller en Ethernet Surge Protector i änden som går från ditt nät (dock, som herren i videon sa så är denna lösning inte perfekt heller). Till Pi:n skulle jag bara kopplat och sett glad ut då den är förhållandevis billig (men om möjligt skulle ett skydd här också inte skada).

Det kanske bara är att köra och inte oroa sig alls. Sett en del exempel på folk som bara har tagit första bästa kabel och kopplat ihop, utan att bry sig om alla eventuella problem och det har fungerat hur bra som helst!

The 8-bit guy följer jag på Youtube så den videon har jag redan sett. En POE-injektor ska jag ju faktiskt använda. Kan den på något sätt utgöra skydd? Typ att den kan ta smällen och förhoppningsvis så klarar sig det som sitter på andra sidan? POE-injektorn ser ju dessutom ut att vara jordad. Jag skulle ju kunna ha en sån surge protector precis innan PI:n. En sån ska väl jordas men det kanske bara är att dra ner en stolpe i backen till det?

Nej precis, mot åska finns det ju inget som skyddar, det skulle i så fall vara att koppla ur och plocka in alla grejerna. Lite därför jag hoppas på att kabeln jag skaffar ska kunna tåla att rullas ihop emellanåt, ifall jag till exempel tar in allt under sommaren när risken för åska är betydligt högre än under resten av året.

Skrivet av Kr^PacMan:

Tror både en patchkabel och en bulkkabel (med solida ledare) fungerar utmärkt. Nätverkskablar är förbaskat bra på det de ska göra. Det blir kanske enklare att förlägga om du har en patchkabel med RJ45-kontakter på, men ska du ha igenom kabeln på trånga ställen kanske en bulkkabel (med solida ledare) är enklare att lägga.

Byggnaden är en runt hundrårig lada så där är inga som helst problem med att det är trångt, och jag kan göra precis hur stora hål som behövs. Det är vid Pi:n som det kan vara mer knussel. Kabelgenomföringen som leder in i lådan är för liten för att man ska kunna få genom en RJ45-kontakt, så eventuell patch-kabel som kommer utifrån måste förstå få kontakten borttagen, och därefter kopplas termineras på nytt inne i lådan. Vidare så, inne i lådan är det riktigt trångt, och det går inte att ha någon stel och tjock kabel därinne. Därför har jag tänkt mig en smidig och kort patch-kabel den allra sista biten inne i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Det kanske bara är att köra och inte oroa sig alls. Sett en del exempel på folk som bara har tagit första bästa kabel och kopplat ihop, utan att bry sig om alla eventuella problem och det har fungerat hur bra som helst!

Ja, troligtvis. Ethernet är väldigt behjälpligt på det sättet.

Skrivet av grasklippare:

The 8-bit guy följer jag på Youtube så den videon har jag redan sett. En POE-injektor ska jag ju faktiskt använda. Kan den på något sätt utgöra skydd? Typ att den kan ta smällen och förhoppningsvis så klarar sig det som sitter på andra sidan? POE-injektorn ser ju dessutom ut att vara jordad. Jag skulle ju kunna ha en sån surge protector precis innan PI:n. En sån ska väl jordas men det kanske bara är att dra ner en stolpe i backen till det?

Nej precis, mot åska finns det ju inget som skyddar, det skulle i så fall vara att koppla ur och plocka in alla grejerna. Lite därför jag hoppas på att kabeln jag skaffar ska kunna tåla att rullas ihop emellanåt, ifall jag till exempel tar in allt under sommaren när risken för åska är betydligt högre än under resten av året.

PoE injectorn utgör ett visst skydd, då den är, som sagt, galvaniskt isolerad i båda ändar till ett par kV. Problemet är att ifall en spik (blixt) har tillräckligt hög potential till att slå igenom så är det i princip som om att den inte skulle vara isolerad alls, och då drar blixten vidare till nästa komponent genom kablarna som också blir överlastad, o.s.v.

En surge protector fungerar annorlunda. Det sitter varistorer i dem som leder bort potentialen ned till jord och utvecklar således en massa värme. De är inte perfekta, men de hinner förhoppningsvis "käka" spiken innan den drar iväg för långt i systemet. Därför han säger att efter han installerat en sådan att nästa gång blixten slog så blev skadan mindre.

Jag skulle satt det såhär: router -> poe-injector -> surge-protector -> (surge-protector) -> Pi

Således så är det förhoppningsvis bara injectorn som tar smällen ifall surge-protectorn inte hinner ta smällen fort nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Ja, troligtvis. Ethernet är väldigt behjälpligt på det sättet.

PoE injectorn utgör ett visst skydd, då den är, som sagt, galvaniskt isolerad i båda ändar till ett par kV. Problemet är att ifall en spik (blixt) har tillräckligt hög potential till att slå igenom så är det i princip som om att den inte skulle vara isolerad alls, och då drar blixten vidare till nästa komponent genom kablarna som också blir överlastad, o.s.v.

En surge protector fungerar annorlunda. Det sitter varistorer i dem som leder bort potentialen ned till jord och utvecklar således en massa värme. De är inte perfekta, men de hinner förhoppningsvis "käka" spiken innan den drar iväg för långt i systemet. Därför han säger att efter han installerat en sådan att nästa gång blixten slog så blev skadan mindre.

Jag skulle satt det såhär: router -> poe-injector -> surge-protector -> (surge-protector) -> Pi

Således så är det förhoppningsvis bara injektorn som tar smällen ifall surge-protectorn inte hinner ta smällen fort nog.

Kom att tänka på att injectorn utgör endast ett galvaniskt skydd ifall det är en aktiv injector. Är den en passiv variant så stämmer inte detta, och då är det din router som tar smällen istället.

Permalänk
Medlem

Det är helt korrekt att kabeln som går utomhus ska ha solida ledare om ändarna är uttag och inte kontakter som går direkt in i router/kamera.
Du kan dock skippa det där med skärm.

Jag har själv lagt kabel i mark mellan 2 byggnader föe flera år sen, funkar fortfarande bra.
La kabeln i en nedgrävd PEM slang

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Kom att tänka på att injectorn utgör endast ett galvaniskt skydd ifall det är en aktiv injector. Är den en passiv variant så stämmer inte detta, och då är det din router som tar smällen istället.

Jag blev riktigt osäker nu om ens aktiva injectors har galvanisk isolering? Jag VET att varje endpoint (router, Pi, etc.) är isolerade, men jag hittar inte informationen längre om hur det ser ut i olika typer av injectors.

Den enklaste varianten är ju en passiv injector som tar två av paren och skickar ström över dem. Då får du bara 100Mbit då du bara har två dataöverföringspar kvar.

I fallet Gbit PoE stoppar man in både ström och data på två eller fyra par. Men exakt HUR en injector gör det hittar jag inte längre. Då vi vet att båda ändar är galvaniskt isolerade (del av ethernet-standarden) så behöver vi troligen inte lägga på en transformator till bara för att det är skoj. Då kan vi lösa det aktiva protokollet enbart genom att haka på ström?

Jag har glömt en massa om detta sedan jag höll på med det i jobbet.

Oavsett så hjälper en surge-protector att skydda systemet i helhet, oavsett vad som skulle ta en ev. smäll.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Jag blev riktigt osäker nu om ens aktiva injectors har galvanisk isolering? Jag VET att varje endpoint (router, Pi, etc.) är isolerade, men jag hittar inte informationen längre om hur det ser ut i olika typer av injectors.

Den enklaste varianten är ju en passiv injector som tar två av paren och skickar ström över dem. Då får du bara 100Mbit då du bara har två dataöverföringspar kvar.

I fallet Gbit PoE stoppar man in både ström och data på två eller fyra par. Men exakt HUR en injector gör det hittar jag inte längre. Då vi vet att båda ändar är galvaniskt isolerade (del av ethernet-standarden) så behöver vi troligen inte lägga på en transformator till bara för att det är skoj. Då kan vi lösa det aktiva protokollet enbart genom att haka på ström?

Jag har glömt en massa om detta sedan jag höll på med det i jobbet.

Oavsett så hjälper en surge-protector att skydda systemet i helhet, oavsett vad som skulle ta en ev. smäll.

Injektorn jag har tänkt ha till det här är TP-Links TL-POE160S. Såvitt jag kan förstå så är den av aktivt snitt, 802.3at.

Är till exempel Ubiquiti Ethernet Surge Protector något som kan funka? Av Direktronik fick jag tips om en annan surge protector. Här talas det uttryckligen om skydd mot åska.

Så alltså, någon pryl likt ovan i varje ände, nära utrustningen. Vid routern tänker jag att den enkelt kopplas till jord. Men hur gör man ute vid pajen? Den står ensam mitt ute på ett fält. Jordas det rätt ner i backen, eller ska det kopplas på något annat snitsigt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Injektorn jag har tänkt ha till det här är TP-Links TL-POE160S. Såvitt jag kan förstå så är den av aktivt snitt, 802.3at.

Är till exempel Ubiquiti Ethernet Surge Protector något som kan funka? Av Direktronik fick jag tips om en annan surge protector. Här talas det uttryckligen om skydd mot åska.

Så alltså, någon pryl likt ovan i varje ände, nära utrustningen. Vid routern tänker jag att den enkelt kopplas till jord. Men hur gör man ute vid pajen? Den står ensam mitt ute på ett fält. Jordas det rätt ner i backen, eller ska det kopplas på något annat snitsigt sätt?

Jag har vid vidare efterforskning blivit ganska säker på att det jag sade från början stämmer, och en injector har en inbyggd galvanisk isolering. Den skyddar mot en spik upp till kanske 5kV. Som sagt kan en starkare spik gå rakt igenom och vidare, och därav surge protector för att leda bort det så fort som möjligt.

Vilken som av dem fungerar för att hjälpa till med skydd. Säkert billigare varianter också. Det är en passiv komponent som endast "rycker in" vid behov. Frågan är väl hur snabba och tåliga de är och hur mycket tilltro du har till ett specifikt varumärke.

Permalänk

För den som är intresserad:

Har en rulle Deltaco TP-49 på väg hem från Dustin. Det blev alltså oskärmad kabel avsedd för utomhusbruk. Kommer till en början inte ha någon surge protector eller liknande, får se om hela rasket exploderar när höststormarna börjar härja(det tror/hoppas jag inte).

Den valda kabeln är också klart mycket billigare än andra alternativ, tiden får utvisa om den står pall för höstens väta, vinterns kyla och vår- och sommarsolens gass.