Overwatch 2 totalsågas efter intåget på Steam

Permalänk
Skrivet av Mithras:

För att gälla färger och fåniga röster inte är något som en vuxen bryr sig om? För att sånt inte hindrar en vuxen från att spela ett spel, ifall spelet är roligt?

Nu spelar jag inte OW2 överhuvudtaget i princip, men "ettan" kördes en hel del och visst fanns det en hel del roligt i det spelet, oavsett vilka färger och design som användes.

Vuxna får helt enkelt spela vilka spel de vill, oavsett vilken målgrupp ett spel är riktad till. Vad jag menar är att spel idag för den stora massan, är Fortniteifierade mobilspel för en quick-fix, och det tyvärr där pengarna finns att hämna med alla free-to-play, där folk köper menlösa skins och annat skräp. Vuxna gamers bör inte uppmuntra sånt, utan ställa lite krav på utvecklarna så att vi kan få kvalitetsspel istället.

Permalänk
Medlem

Overwatch 2 blev ju inte vad som utlovades så bara det skapar ju mycket negativitet. Jag har kört OW2 kanske 50-100h och jämfört med 1:an var det väldigt likt. Skillnaden är att när OW1 kom var det något nytt medan OW2 bara är samma spel med ett annat namn, hypen finns liksom inte där. Tyckte skinsen från lootboxes i OW1 också gav mycket motivation till att grinda, synd att allt hamnade i shopen istället.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ingen risk där då spelet är Free 2 Play.

Det som folk rasat mot bland annat är att många skins som tidigare gavs bort under event (halloween, julafton osv) numera kostar över 100kr. Jag överförde allting från Overwatch 1 som spelet gratis gett mig och som i tvåan (om man ens kan kalla det för tvåan) hade kostat mig flera tusen kronor.

Overwatch 2 PvE läget var ett separat paket du var tvungen att betala för att få spela, som de sedan drog in på och vägrade refunda pengarna för det. Tror mig att det var ca $40 för att kunna spela det vid release, f2p spelare skulle inte kunna spela detta game mode.

Så folk handlade ett pack för $40 för att kunna köra PvE läget vid release som sedan sköts på om och om igen, när dom väl tillkännager att det spelläget inte blir av så vill folk ha tillbaka sina pengar (rimligt) men då packet såldes för längesedan är det inte längre möjligt och man har således blivit lurad på pengar.

Jag spelar inte skitspel men förstår att folk tar illa upp över det, och kan inte heller förstå folk som fortsätter stötta Blizzard.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Overwatch 2 PvE läget var ett separat paket du var tvungen att betala för att få spela, som de sedan drog in på och vägrade refunda pengarna för det. Tror mig att det var ca $40 för att kunna spela det vid release, f2p spelare skulle inte kunna spela detta game mode.

Så folk handlade ett pack för $40 för att kunna köra PvE läget vid release som sedan sköts på om och om igen, när dom väl tillkännager att det spelläget inte blir av så vill folk ha tillbaka sina pengar (rimligt) men då packet såldes för längesedan är det inte längre möjligt och man har således blivit lurad på pengar.

Jag spelar inte skitspel men förstår att folk tar illa upp över det, och kan inte heller förstå folk som fortsätter stötta Blizzard.

Herregud. Det hade jag helt missat. Otroligt svinigt av dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Overwatch 2 PvE läget var ett separat paket du var tvungen att betala för att få spela, som de sedan drog in på och vägrade refunda pengarna för det. Tror mig att det var ca $40 för att kunna spela det vid release, f2p spelare skulle inte kunna spela detta game mode.

Så folk handlade ett pack för $40 för att kunna köra PvE läget vid release som sedan sköts på om och om igen, när dom väl tillkännager att det spelläget inte blir av så vill folk ha tillbaka sina pengar (rimligt) men då packet såldes för längesedan är det inte längre möjligt och man har således blivit lurad på pengar.

Jag spelar inte skitspel men förstår att folk tar illa upp över det, och kan inte heller förstå folk som fortsätter stötta Blizzard.

Skrivet av Sarato:

Herregud. Det hade jag helt missat. Otroligt svinigt av dem.

Fast det där är ju en liten sanning med modifikation också. Det paketet innehöll ju coins, skins och battlepass. Sen förstår jag absolut besvikelsen eftersom många köpte Watchpoint paketet för att stötta för att få ett PVE läge. Men det stod ingenstans i Watchpoint paketet att man betalade för ett PVE läge.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Haha du tror inte att alla gamingbolag försöker mjölka oss? Deras syfte är ju att få oss att spela deras spel så mycket som möjligt. Men om att det får dig att må bättre av att leva i tron att det bara är Blizzard så lev du i den världen

Beror på vad man menar med att mjölka. Men i grund och botten handlar det om hur finansieringen ser ut, i synnerhet med mikrotransaktioner, lootlådor och dlc. Och det är fler än Blizzard som gör det, t.ex. EA (någon som minns Prothean DLC till ME3?)

Mitt mest spelade spel de senaste 5 åren är Monster Hunter World, där jag lagt över 700 timmar. Det är grindigt, bygger delvis på RNG i drops men inget centralt är monetariserat. Det är ren spelglädje och sen kommer ett hederligt expansionpack som ger en god påfyllnadsdos. Därtill får du uppdateringar med nya monster "gratis".

Det är enkelt att föreställa sig att Capcom skulle kunna ta betalt för de coolaste skinsen, släppa monster som DLC, lägga in lootlådor för loot, battlepass, öka grinden och skapa en shop för material... etc. Spelet har fortfarande lite grejs i shoppen, men det är inget av den centrala spelupplevelsen.

Heck i MH Rise pallade jag inte grinda lika mycket så jag installerade en charm-modifierare... Ingen bryr sig, spela på det sätt du tycker är kul.

Dota 2, samma sak. Du får rubbet gratis.

Ta ett spel som Cities Skylines som jag också spelat mycket. Där är finansieringen i huvudsak DLCs, men det känns inte mjölkigt utan just som en finansiering.

Diablo 4 sålde mycket, väldigt mycket. Blizzard hade inte behövt förstöra spelupplevelsen med kostnader för skins etc.

Som sagt, det jag skriver är inget kontroversiellt: gillar man inte något så ska man varken försvara det eller konsumera det. Jag förstår ju varför det är så.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Enligt analytikern ZhugeEX ska en del stor del av recensionerna vara från spelare i Kina som bland annat är missnöjda med Blizzards hantering av deras spel och servrar i landet.

Citat:

https://twitter.com/ZhugeEX/status/1690727634492088320

However, nearly 2/3 of those reviews (63k) are written in S.Chinese, with 97% of them being negative.

Alignment with Intl audience:

On the surface, the Chinese reviews mention a lot of the same elements as reviews from the rest of the world.

The lack of promised PvE content, criticism over in game content pricing and perceived downgrades compared to OW1 are cited in all language reviews.

Why are so many reviews from China?

Most of you will be aware that Blizzard and NetEase ended their agreement for the distribution of Blizzard PC games in China, leading to the shut down of OW2 and other titles on Jan 23, 2023.

To cut a long story short, gamers in China have been upset over losing their accounts and ability to play on the national server, with no announcement of a return so far.

The launch on Steam is the first time that gamers can vent on an open and international platform, with many taking the opportunity to do so.

What do the reviews say?

On a theoretical level, the Steam launch for OW2 does allow players in China to access the game again. This is because the international ver. of Steam is accessible in China without a VPN and the game has a S.Chinese localization.

However, the complaints have mostly revolved around:
- Criticism of Blizzard's handling of the game
- Lack of national server + existing game account
- Slow to log in + poor online connection
- Criticism over shut down of national server and impact on gaming communities

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Beror på vad man menar med att mjölka. Men i grund och botten handlar det om hur finansieringen ser ut, i synnerhet med mikrotransaktioner, lootlådor och dlc. Och det är fler än Blizzard som gör det, t.ex. EA (någon som minns Prothean DLC till ME3?)

Mitt mest spelade spel de senaste 5 åren är Monster Hunter World, där jag lagt över 700 timmar. Det är grindigt, bygger delvis på RNG i drops men inget centralt är monetariserat. Det är ren spelglädje och sen kommer ett hederligt expansionpack som ger en god påfyllnadsdos. Därtill får du uppdateringar med nya monster "gratis".

Det är enkelt att föreställa sig att Capcom skulle kunna ta betalt för de coolaste skinsen, släppa monster som DLC, lägga in lootlådor för loot, battlepass, öka grinden och skapa en shop för material... etc. Spelet har fortfarande lite grejs i shoppen, men det är inget av den centrala spelupplevelsen.

Heck i MH Rise pallade jag inte grinda lika mycket så jag installerade en charm-modifierare... Ingen bryr sig, spela på det sätt du tycker är kul.

Dota 2, samma sak. Du får rubbet gratis.

Ta ett spel som Cities Skylines som jag också spelat mycket. Där är finansieringen i huvudsak DLCs, men det känns inte mjölkigt utan just som en finansiering.

Diablo 4 sålde mycket, väldigt mycket. Blizzard hade inte behövt förstöra spelupplevelsen med kostnader för skins etc.

Som sagt, det jag skriver är inget kontroversiellt: gillar man inte något så ska man varken försvara det eller konsumera det. Jag förstår ju varför det är så.

Ja jag respekterar din åsikt. Välskrivet inlägg. Jag gillar inte loot lådor där det är "gambling" eller pay to win inblandat men däremot har jag inga problem att dom säljer skins och collectibles etc. Det är ju upp till var och en att köpa eller inte köpa.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Skulle tycka sund on dom men dom är inköps stoppade från mig tills dom ber om ursäkt för deras sviniga beteende från Hong Kong debaklet, Även sexuella trackaserier som företaget tydligen tycker är en del av arbetsplattsen. Inte den svinigaste spelbolaget ute men dom är inte roliga att ha och göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Fast det där är ju en liten sanning med modifikation också. Det paketet innehöll ju coins, skins och battlepass. Sen förstår jag absolut besvikelsen eftersom många köpte Watchpoint paketet för att stötta för att få ett PVE läge. Men det stod ingenstans i Watchpoint paketet att man betalade för ett PVE läge.

Det stämmer, tack för tillrättavisning. Det enda som stod är OW2 beta access, och eftersom att typ hela grejen med OW2 (om man tittar på marknadsföringen) skulle vara PvE läget så misstänker jag att folk köpte det för att spela PvE på Betan.

Vet helt ärligt inte exakt varför det blivit en sån stor grej, men förstår helt klart besvikelsen hos de "lurade" och smutskastningen som blizzard får.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Det stämmer, tack för tillrättavisning. Det enda som stod är OW2 beta access, och eftersom att typ hela grejen med OW2 (om man tittar på marknadsföringen) skulle vara PvE läget så misstänker jag att folk köpte det för att spela PvE på Betan.

Vet helt ärligt inte exakt varför det blivit en sån stor grej, men förstår helt klart besvikelsen hos de "lurade" och smutskastningen som blizzard får.

Nej, det skulle aldrig vara något PVE på betan.
Jag köpte det för att få battlepass med ny hero och lite annat, typ in game valuta. Kan inte påminna mig att jag skulle få något PVE från det köpet. Finns inget om PVE i release trailern heller.

Har precis börjat spela igen efter en längre pause och har riktigt kul nya PVE läget är också kul (kort men kul) med snygga filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Meh, jag tycker fan deras senaste släpp (de senaste 15 åren) varit rakt igenom skräp om jag ska vara ärlig. Något undantag här och där. Jag blev bränd med SC2 och D3 därefter lärde jag mig läxan: Jag köper inte deras produkter förrän de recenserats och jag kan se spelmekaniken.

D4, så fort jag såg level-scaling, itemsen, statsen, web-shoppen, battle pass, live service så visste jag att det inte är för mig. Det är helt okej för mig, Blizzard skickade vidare stafettpinnen för länge sedan, och andra företag tog över.

Edit:

Såg denna efter jag skrev min post. Exakt så här liksom:
https://www.youtube.com/watch?v=eG_SllpH9bA&t=5s&ab_channel=T...

Exakt så, man får vara försiktig med vilka spel man spelar. Vissa företag försöker mjölka en liksom genom att utnyttja svagheter i vårt psyke.

Personligen spelade jag d4 för framförallt storyn och kampanjen. Spelat mycket D3 förut men med D4 känns det som att man aldrig kommer komma ”ikapp” och bli bra.

Har istället spelat Baldurs Gate 3, rent storymässigt och allt som går att göra/säga så är det som om D4 är en tiondel av vad BG3 är. Spelet är otroligt.

Blizzard har tappat det helt och hållet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Det stämmer, tack för tillrättavisning. Det enda som stod är OW2 beta access, och eftersom att typ hela grejen med OW2 (om man tittar på marknadsföringen) skulle vara PvE läget så misstänker jag att folk köpte det för att spela PvE på Betan.

Vet helt ärligt inte exakt varför det blivit en sån stor grej, men förstår helt klart besvikelsen hos de "lurade" och smutskastningen som blizzard får.

Betan som hänvisades till var early access på PvP betan, inte någon PvE beta. OW2 pvp skulle släppas inom kort och folk som köpte paketet fick testa betan innan släppet.