Intel siktar lågt med ny instegsprocessor

Permalänk
Melding Plague

Intel siktar lågt med ny instegsprocessor

För de som ogillar prestanda och långa processornamn uppges Intel ha en tvåkärnig modell på ingång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snäppet sämre än i386?

Permalänk
Medlem

För mig, nej.
Men jag kan tänka mig att det är en billig cpu för en väldigt sval och tyst dator för den som verkligen inte behöver mer kraft.
Så länge den kan sköta allt som har med "vanligt" internet och film utan handpåläggning.
Samt ha för att testa moderkort osv.
Med en tornkylare på denna kommer fläktarna inte behöva många rpm för att kyla den tyst och effektivt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"Är en tvåkärnig processor tillräcklig för dig?" Beror på syftet med datorn, Jag har en laptop med en i5 7200 och det jag gör på den fungerar utmärkt. Trots att det är två kärnor i låg frekvens av en gammal arkitektur. Spelar man inte moderna spel eller gör mer avancerade saker än att surfa och enklare kontorsarbete behövs inte mycket prestanda idag.

Men hade jag byggt en ny stationär dator hade jag nog ändå valt en cpu med 4 kärnor. Lär ju inte vara någon större summa man sparar på att välja intel 300 kollade prisjakt nu. Dagens celeron kostar ca 850kr och i3an 1200kr kan vara värt 350kr för att få 4c8t och dessutom turbo.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

46W TDP med endast 2 kärnor 😬

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Tvåkärnig budgetprocessor på 3,6 GHz med ett TDP-värde på 46W? Det känns ju spontat som extreeeemt dålig perf/W?

Nu vet man förstås inte vad processorn kommer dra i verkligheten men ändå...

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Tvåkärnig budgetprocessor på 3,6 GHz med ett TDP-värde på 46W? Det känns ju spontat som extreeeemt dålig perf/W?

Nu vet man förstås inte vad processorn kommer dra i verkligheten men ändå...

Jag har en G7400 och den drar Max 20W så de tar i väldigt mycket när de säger 46W.

Presterar bra för att vara med bara 2 kärnor. Är som en i5 från några år sedan typ 4670.

Kollade Geekbench och verkar vara mer lik 6600K fast med bättre single Core prestanda vilket är rätt imponerande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Min partner kör fortfarande en Athlon 5350 som sin HTPC tillsammans med ett GTX750Ti (hämtat från elektronikåtervinningen). Datorn börjar bli lite långsam i mina ögon, men i hennes värld är den fortfarande bra och ändamålsenlig. Jag köpte den till henne 2014, processorn kostade 499kr och moderkortet 299kr sedan fick hon 16GB DDR3 som jag hade liggandes...

Det var verkligen en extremt unik release av AMD. Kändes lite som "folkets dator", datorkomponenter alla har råd med. Det hade ju varit kul ifall Intel hade kunnat gjort något liknande. Men det faller ofta på dyra moderkortskostnader... Jag vet inte riktigt hur Asus lyckades göra ett AM1 itx-moderkort för 299kr.

EDIT: Men det känns som att billigare produkter idag bakas ofta ihop till ett mindre paket som inte har samma modulära design.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd

En lagom processor i en pfsenseburk, tidsstämplingsterminal och annat som bara behöver en "processor vilken som".

Angående namnen.

"På den bärbara sidan ska anrika "i" skrotas och "Ultra" adderas. Framtiden får utvisa om ändringarna hjälper eller stjälper."

Hur svårt kan det vara? Lär dig namnen och sen är det klart. Kommer säkert flera youtubefilmer för de som är extremt lågbegåvade.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert en nisch för denna CPU. Kan tänka mig enkla kontors datorer eller skoldatorer där man behöver ingen monster prestanda.

Permalänk
Medlem

Vore kul om de kunde spotta ur sig en hyffsat modern budget processor med ECC-stöd utan exotiska krav på socket. Försöker bygga en ny enkel NAS server, men går bet på att få tag på CPU/MB med låg effekt som passar och som inte kostar löjligt mycket. Har spanat på i3 9100 ett tag, men de är inte lätta att få tag på till rimligt pris, och sedan ett moderkort till det för 3 papp.

Permalänk
Medlem

På den lilla bilden som är på Arwid ser jag alltid Fredrik Strage 💀

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Min partner kör fortfarande en Athlon 5350 som sin HTPC tillsammans med ett GTX750Ti (hämtat från elektronikåtervinningen). Datorn börjar bli lite långsam i mina ögon, men i hennes värld är den fortfarande bra och ändamålsenlig. Jag köpte den till henne 2014, processorn kostade 499kr och moderkortet 299kr sedan fick hon 16GB DDR3 som jag hade liggandes...

Det var verkligen en extremt unik release av AMD. Kändes lite som "folkets dator", datorkomponenter alla har råd med. Det hade ju varit kul ifall Intel hade kunnat gjort något liknande. Men det faller ofta på dyra moderkortskostnader... Jag vet inte riktigt hur Asus lyckades göra ett AM1 itx-moderkort för 299kr.

Bättre dollarkurs idag så skulle samma paket kosta runt 1200 kr

Intel Atom serie motsvarar annars 5150 dock så var dessa CPU moderkort aldrig speciellt populära här i Sverige. Idag så går det att köpa ett N100 itx moderkort med CPU för runt 1600 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

46W TDP med endast 2 kärnor 😬

Bra att processorn inte är strypt från fabrik, utan att den som bygger datorn kan välja lämplig strömförbrukning för den avsedda tillämpningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Vore kul om de kunde spotta ur sig en hyffsat modern budget processor med ECC-stöd utan exotiska krav på socket. Försöker bygga en ny enkel NAS server, men går bet på att få tag på CPU/MB med låg effekt som passar och som inte kostar löjligt mycket. Har spanat på i3 9100 ett tag, men de är inte lätta att få tag på till rimligt pris, och sedan ett moderkort till det för 3 papp.

Beror ju lite på din budget, men en beggad 3700x och ett B450 kör jag och då kör jag 2 VMs i ESXi på den utan problem iaf. Och CPUn ligger på 65w.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Får man då betala mer för kapat namn och kapade kärnor? Lite som när du får betala mer för vissa sportbilar som blivit viktminskade från fabrik.

Permalänk
Medlem

En cpu med bara två kärnor är skräp även om det finns hyperthreading.
Numera behöver man minst fyra kärnor i en cpu för att operativsystemet ska kunna ge god prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

46W TDP med endast 2 kärnor 😬

30W per kärna är helt normal peak för både AMD och Intel senaste åren

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på att få ner priset på befintliga intel core i3 och i3u, som ger bra flow med Windows 11's systemresurser?
En pentium eller atom ger knappt någon datakraft alls.

Permalänk
Medlem

Viktigt då också att det finns ett moderkort som passar ihop med denna både prestandamässigt och prismässigt. Ett enkelt för 700-800 spänn kanske, och en processor som hamnar i samma prisklass. Inte dumt alls för att få ihop en enkel burk som bara ska göra det allra enklaste.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Beror ju lite på din budget, men en beggad 3700x och ett B450 kör jag och då kör jag 2 VMs i ESXi på den utan problem iaf. Och CPUn ligger på 65w.

Har kollat lite på det, men det är ju en djungel när det gäller AMDs konsumentplattformar och ECC-stöd. Har sett flera som klagat över att deras moderkort som ska ha stöd för ECC inte har det i praktiken, eller inte fullt ut. Sen skulle det väl gärna vara med integrerad grafik också så att jag slipper stoppa in ett extra kort i vad som förhoppningsvis ska vara ett ganska kompakt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

En cpu med bara två kärnor är skräp även om det finns hyperthreading.
Numera behöver man minst fyra kärnor i en cpu för att operativsystemet ska kunna ge god prestanda.

Vad är god prestanda enligt dig och hur mäter vi det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

En cpu med bara två kärnor är skräp även om det finns hyperthreading.
Numera behöver man minst fyra kärnor i en cpu för att operativsystemet ska kunna ge god prestanda.

Min pfSense klarar sig bra med två kärnor, så du får förklara ditt ordval (skräp) lite...

Nu när jag tänker efter, så har både morsans desktop och hennes laptop tvåkärniga CPUer och har inga problem med något som hon gör med någon av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

46W TDP med endast 2 kärnor 😬

Intel P4 fixade 115W på en kärna (dock med HT)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Man kan åsså tänka på miljön och köpa begagnat. Men jag fattar om oem tillverkare köper denna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

46 W TDP för tvåkärnig m HT?
När det finns andra med betydligt fler kärnor och även högre frekvens som ligger på 35 W.
Känns ju som rätt dålig spec, borde väl ligga på typ 15 W max, om ens det.

Men sen frågan om det räcker i prestanda:
Förvånansvärt bra skulle jag säga, bättre än man kan tro.
Förutsatt att man har hyfsat ren installation, annars går det som sirap.
Även om fler kärnor är klart märkbart så är steget mellan 2+HT och 4 kärnor inte så enormt stort. Till brandvägg el lagringsserver går 2 el 2+HT bra.

Av de 5 datorer jag använder någorlunda regelbundet så har 4/5 just den konfigurationen, dvs 2+HT. Det funkar även om lite mer oftast inte hade skadat.

Mediadatorn har fram tills nyligen haft 4 kärnor (7500T), men uppgraderades till en med 4+HT som gav en märkbar förbättring.
HT ger bättre möjligheter att hantera ett ökande antal bakgrundsprocesser/-trådar, som oftast inte är så tunga men många, gör helheten rappare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av D.:

46 W TDP för tvåkärnig m HT?
När det finns andra med betydligt fler kärnor och även högre frekvens som ligger på 35 W.
Känns ju som rätt dålig spec, borde väl ligga på typ 15 W max, om ens det.

Men sen frågan om det räcker i prestanda:
Förvånansvärt bra skulle jag säga, bättre än man kan tro.
Förutsatt att man har hyfsat ren installation, annars går det som sirap.
Även om fler kärnor är klart märkbart så är steget mellan 2+HT och 4 kärnor inte så enormt stort. Till brandvägg el lagringsserver går 2 el 2+HT bra.

Av de 5 datorer jag använder någorlunda regelbundet så har 4/5 just den konfigurationen, dvs 2+HT. Det funkar även om lite mer oftast inte hade skadat.

Mediadatorn har fram tills nyligen haft 4 kärnor (7500T), men uppgraderades till en med 4+HT som gav en märkbar förbättring.
HT ger bättre möjligheter att hantera ett ökande antal bakgrundsprocesser/-trådar, som oftast inte är så tunga men många, gör helheten rappare.

Intel/AMDs "35 W" laptop CPUer drar inga 35 W, kollar man Notebookchecks tester ligger, lite beroende på laptop-modell, långt eller mycket långt över det värdet.

Vissa enheter med Intel 1360P (en "28 W" CPU) ligger på 90 W och vissa enheter med AMD 6900HS (en "35 W" CPU) ligger på 140 W.

Givet peak-frekvens och just att det bara är två kärnor lär CPUn i artikeln kanske hålla sig på 46 W peak (vilket i.o.f.s. fortfarande inte är speciellt imponerande givet prestandanivån man kan förvänta sig).

En positiv sak med att kapa HT/SMT är att man slipper oroa sig för en del säkerhetshål. Flera av de säkerhetsproblem som det skrivits om senaste vecka går i teorin att utnyttja även utan HT/SMT, men enda fungerande PoC-attacker som visats kräver HT/SMT (det trots att man explicit låser allt på "rätt" CPU-tråd för maximal effekt, i praktiken får man klara sig utan det och då är det väsentligt svårare att utnyttja buggen även med HT/SMT).

Huvudproblemet med en billig CPU idag är det som nämnts i tråden: priset på moderkort är ju så galet att det känns rätt poänglöst att hyvla av några hundralappar på CPUn.

Enda vettiga man kan göra är en ersättare till NUC-modellerna med Atom som går att hitta från ~2000 SEK (den länkade kör N3350, en dual-core Silvermont @ 2,4 GHz, en Raptor Cove baserad version skulle vara i alla fall dubbelt så snabb). En N3350 klarar rätt på vippen att driva Wireguard baserat VPN i 1 Gbit/s, så den typen av uppgifter fungerar ju för CPUn i artikeln.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Min partner kör fortfarande en Athlon 5350 som sin HTPC tillsammans med ett GTX750Ti (hämtat från elektronikåtervinningen). Datorn börjar bli lite långsam i mina ögon, men i hennes värld är den fortfarande bra och ändamålsenlig. Jag köpte den till henne 2014, processorn kostade 499kr och moderkortet 299kr sedan fick hon 16GB DDR3 som jag hade liggandes...

Det var verkligen en extremt unik release av AMD. Kändes lite som "folkets dator", datorkomponenter alla har råd med. Det hade ju varit kul ifall Intel hade kunnat gjort något liknande. Men det faller ofta på dyra moderkortskostnader... Jag vet inte riktigt hur Asus lyckades göra ett AM1 itx-moderkort för 299kr.

EDIT: Men det känns som att billigare produkter idag bakas ofta ihop till ett mindre paket som inte har samma modulära design.

Ja den var riktigt prisvärd. Byggde också en maskin när den kom 2014 som fil/webbserver, men moderkortet dog efter runt 5 år. När den pajade ersatte jag faktiskt med "efterföljaren" Athlon 240GE. Då var priset uppe i 700 för prolle och 900 för moderkort. Helt ok det också och lagom med 35W TDP för en liten server.

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Har kollat lite på det, men det är ju en djungel när det gäller AMDs konsumentplattformar och ECC-stöd. Har sett flera som klagat över att deras moderkort som ska ha stöd för ECC inte har det i praktiken, eller inte fullt ut. Sen skulle det väl gärna vara med integrerad grafik också så att jag slipper stoppa in ett extra kort i vad som förhoppningsvis ska vara ett ganska kompakt chassi.

Jaa, jag kör inte ECC, känner inget behov av det, och den är i en relativt stor låda, eller ja, en av de mindre ATX lådorna, Jonsbo UMX4 så jag har ett GT710 eller likande i den så det är inget problem direkt.

Kollade lite på 4x00G men blev inte att jag bytte till en sån men en 4700GE, 8C/16T, 35W hade varit najs. Men då blir det ju lite mer pengar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att 2-4 P cores och 4-8 E cores skulle kunna vara en bra kombination mellan strömsnålt och prestanda.

Men verkar mest vara laptops som har få P kärnor och sen fler E kärnor.

Annars finns Alder Lake-N med
Core i3 N305 8E, 15W
Core i3 N300 8E, 7W
Intel Processor N200 4E, 6W
Intel Processor N100 4E, 6W

Om man vill ha strömsnålt men som presterar bättre än någon gammal Atom.