Samsungs ultrabreda gamingskärm Odyssey Neo G9 får släppdatum

Permalänk
Melding Plague

Samsungs ultrabreda gamingskärm Odyssey Neo G9 får släppdatum

Den breda 57-tummaren får upplösning på 7 680 × 2 160 pixlar och blir först på marknaden med Displayport 2.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fan på tiden dags att öppna plånboken

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Endast 57”? Hade i alla fall hoppats på strax under 100”…

Permalänk
Medlem

@Aarox:
Så två stycken 32” 4K UHD utan skarv

Kanske det perfekta formatet på skärm?

Ska bli intressant att se mottagandet

Permalänk
Medlem

undrar hur många generationer fram tills det är möjligt att nå denna skärms potential utan DLSS eller FSR

Permalänk
Medlem

Blir intressant å se kvalitetskontrollen på den her.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Billigt. Borde kosta minst 66.000 kr.

Permalänk
Snusfri

Ser fanimej riktigt intressant ut.
Testat några UW tidigar men de har inte fungerat pga alldeles för låg upplösning.

Denna skulle kunna få mig att byta ut min 42" C2 känns det som.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kräver sitt grafikkort för att driva spel på denna nativeupplösning...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Utbildningsdags

R=Radie
1000R=1000milimeter
R*2*3,14*360/360=Omkrets
Hoppas att jag skriver rätt.
Ni får rätta mig isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Aarox:
Så två stycken 32” 4K UHD utan skarv

Kanske det perfekta formatet på skärm?

Ska bli intressant att se mottagandet

Föredrar panelen som LG filar på. Ska tydligen komma en 45" 21:9 5K OLED skärm 2024/25. 32:9 har problemet att det är på tok för brett för många typer av spel och lite för nich att ha som vanlig desktop skärm.

Permalänk
Medlem

AMD

Kommer att kräva kraftfulla AMD grejor...
Ser fram emot att "spela" Microsoft Flight Simulator eller Cities:Skylines II på denna skärm.

Permalänk
Medlem

Synd att enda grafikkortet som kan driva pixlarna inte har DP 2.1.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag är smått allergisk mot samsung prylar men den här ser intressant ut. 2160 i höjd är väldigt nice. Har lagt all fokus på hemmet senaste året men i oktober o frammåt så blir det dax att uppgradera men den här eller 3st 27" är frågan. Spelar väldigt sällan så allt speljox är helt ointressant. Jobb ligger i fokus. 3 skärmar = enklare fönsterhantering men windows fönsterhantering har blivit rätt bra... 3st 27" 4K DCI. Sitter med en 38" wide och det är helt sjukt att jag börjar tycka den är liten...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag är smått allergisk mot samsung prylar men den här ser intressant ut. 2160 i höjd är väldigt nice. Har lagt all fokus på hemmet senaste året men i oktober o frammåt så blir det dax att uppgradera men den här eller 3st 27" är frågan. Spelar väldigt sällan så allt speljox är helt ointressant. Jobb ligger i fokus. 3 skärmar = enklare fönsterhantering men windows fönsterhantering har blivit rätt bra... 3st 27" 4K DCI. Sitter med en 38" wide och det är helt sjukt att jag börjar tycka den är liten...

Jag kände samma som du förr att tre är bättre än en, men har börjat använda Microsoft's Powertools (som är gratis) och där finns en app som heter FancyZones som är guld för o dela upp custom virtuella zoner/skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser fanimej riktigt intressant ut.
Testat några UW tidigar men de har inte fungerat pga alldeles för låg upplösning.

Denna skulle kunna få mig att byta ut min 42" C2 känns det som.

Kör med 49" idag, vilket är lite för smått på höjden, Tror denna kommer bli som handen i handsken. Så länge den ligger runt 30k så blir det en beställning 40 blir nog i överkant..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

1000R 🤷‍♂️

1800 hade ju varit mer lämpligt. I övrigt riktigt nice. Gillar utvecklingen med högre hz och stora paneler.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Föredrar panelen som LG filar på. Ska tydligen komma en 45" 21:9 5K OLED skärm 2024/25. 32:9 har problemet att det är på tok för brett för många typer av spel och lite för nich att ha som vanlig desktop skärm.

Borde ju gå att köra denna i 5K 21:9 också, men absolut saknar jag också OLED i specifikationslistan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Aarox:
Så två stycken 32” 4K UHD utan skarv

Kanske det perfekta formatet på skärm?

Ska bli intressant att se mottagandet

Skulle gilla det ifall man kunde dela upp skärmen i två skärmar (inställning i OSD så Windows ser skärmen som två st typ), då kanske jag hade tänkt tanken att ersätta mina två 32" skärmar. Högra halvan rakt framför, vänstra halvan som sekundär skärm. När är det är såpass stort så tycker jag det är väldigt motiverat att man bakade in sån funktion.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle gilla det ifall man kunde dela upp skärmen i två skärmar (inställning i OSD så Windows ser skärmen som två st typ), då kanske jag hade tänkt tanken att ersätta mina två 32" skärmar. Högra halvan rakt framför, vänstra halvan som sekundär skärm. När är det är såpass stort så tycker jag det är väldigt motiverat att man bakade in sån funktion.

Det låter mer som mjukvara än ett problem med skärmen

Kanske är något sånt här du menar?
https://www.computerhope.com/issues/ch001951.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle gilla det ifall man kunde dela upp skärmen i två skärmar (inställning i OSD så Windows ser skärmen som två st typ), då kanske jag hade tänkt tanken att ersätta mina två 32" skärmar. Högra halvan rakt framför, vänstra halvan som sekundär skärm. När är det är såpass stort så tycker jag det är väldigt motiverat att man bakade in sån funktion.

Går att göra så med många skärmar, kallas PbP/Picture-by-picture, skulle bli mycket förvånad om det inte går att göra så med denna.
Dock kräver det att man ansluter med två kablar och i det läget tappar man bl a VRR och frekvens.
Men för produktivitet är det utmärkt, dessutom är det betydligt enklare att driva två 4K på varsin kabel än hela på en gång.
Kombinera sen det med Powertoys så att fönster kan läggas över skarven smidigt.

En del kontorsskärmar har möjligheten att använda t ex bara en USB-C-kabel och sen dela upp det via OSD.

Själv har jag ännu inte hittat något program som kan göra det på en och samma skärm med en kabel även för skärmar som inte stöder ovanstående, alltså att delar av skärmen kan fungera som separata helskärmar.
Powertoys och även Windows inbyggda funktioner kan sätta fönster så, men inte helskärmsfönster utan kanter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle gilla det ifall man kunde dela upp skärmen i två skärmar (inställning i OSD så Windows ser skärmen som två st typ), då kanske jag hade tänkt tanken att ersätta mina två 32" skärmar. Högra halvan rakt framför, vänstra halvan som sekundär skärm. När är det är såpass stort så tycker jag det är väldigt motiverat att man bakade in sån funktion.

Det kan man ju göra med första G9 så vore konstigt om det inte gick med denna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle gilla det ifall man kunde dela upp skärmen i två skärmar (inställning i OSD så Windows ser skärmen som två st typ), då kanske jag hade tänkt tanken att ersätta mina två 32" skärmar. Högra halvan rakt framför, vänstra halvan som sekundär skärm. När är det är såpass stort så tycker jag det är väldigt motiverat att man bakade in sån funktion.

Det förvränger bilden endel (inte som höjden men ja endel), iom curved bör du sitta i mitten. Powertoys löser ju dock det problemet om det nu inte är gaming som är tanken.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Aarox:
Så två stycken 32” 4K UHD utan skarv

Kanske det perfekta formatet på skärm?

Ska bli intressant att se mottagandet

Verkligen. Viiiiiill ha denna skärm (Sitter med samsungs 49" nu, men 2x1440p upplösning är, enl mig, för låg för att vara optimalt. 2x4k däremot. mums)

Men priset lär tyvärr vara väldigt tilltaget. Och svenska kronan, som börjar närma sig 11kr dollarn igen, lär inte hjälpa till alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle gilla det ifall man kunde dela upp skärmen i två skärmar (inställning i OSD så Windows ser skärmen som två st typ), då kanske jag hade tänkt tanken att ersätta mina två 32" skärmar. Högra halvan rakt framför, vänstra halvan som sekundär skärm. När är det är såpass stort så tycker jag det är väldigt motiverat att man bakade in sån funktion.

Om den stödjer picture by picture så har du den möjligheten.
Jag kör min 49” som två separata skärmar ibland. Den är ansluten med både displayport och hdmi så man väljer om den ska presentera sig för windows som 2x2560 (dp + hdmi) eller 1x5220 (dp). Funkar hur bra som helst så man får fördelen med två skärmar men slipper sorgkanten.

Som någon nämnde så är fancy zones ett väldigt bra verktyg för att hantera fönster på större skärmar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sålänge man får ut upplösningen på ett 4070Ti i 120Hz lär det bli ett köp för att ersätta min CRG9, förr eller senare

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det förvränger bilden endel (inte som höjden men ja endel), iom curved bör du sitta i mitten. Powertoys löser ju dock det problemet om det nu inte är gaming som är tanken.

OK, tänkte att det skulle kanske gå att svänga så ena sidan av skärmen hamnar närmare främre bordskanten men det blir väl kanske ändå lite förvrängt vid sidan? I dagsläget med 2 st 32" skärmar kör jag den ena normalt som jag sitter framför och sekundära typ 45 grader så vänstra kanten av skärmen kommer ut till ca framkanten av bordskanten, tänkte det skulle gå ordna ungefär lika med en curved indelat i två men det beror väl på hur kurvan är formad.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Denna fast 38" hade nog varit min drömskärm. Undrar när vi får 34" 4k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Denna fast 38" hade nog varit min drömskärm. Undrar när vi får 34" 4k...

Blir väldigt smal, motsvarande en 19" i höjd.
Se här jämfört med en 24" el här jämfört med 27". Vet inte vad du har nu men tänk hur höjden då blir.

34" @ 4K, hur tänker du dig: 34" @ 3840x2160 el något annat?

Det finns redan 32" och snart kommer 38" (PG38UQ) med den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Misstänker att det kan vara svårt att driva den upplösningen, speciellt upp till 240 fps...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro