Helgsnack: Vilket är årets hittills bästa köp?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilket är årets hittills bästa köp?

Majoriteten av 2023 är bakom oss och det är dags att göra en inventering bland köpen för att lyfta fram det bästa vi gjort skaffat i år. Vad är ditt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Elden Ring.

Förmodligen bästa single player spel jag spelat.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Steam Deck
Hittade igen spelglädjen man hade som liten.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

13700k + Asus ROG Strix Z790-E.
Trevlig prestanda för pengarna
Men även väldigt nöjd med mitt höj/sänkbara skrivbord.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Baldurs gate 3 och nya merrell vandringsskor. Ursäkta negativiteten men hårdvaruinköpen har mest känns som nödvändigt ont.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Deerhall:

Steam Deck
Hittade igen spelglädjen man hade som liten.

Samma här faktiskt. Dunderenhet.

Permalänk
Medlem

Hifiman Ananda stealth. Är långt ifrån bra på allt vad ljud innebär men grymt bra ljud enligt mig 😀🤘🏻

Permalänk
Medlem

Bästa köpet är nog en Samsung Tab S8, rejäl uppgradering från min gamla slöa S5e. Sämsta köpet hittills är en Woods Cortina Silent G 12K portabel AC

Permalänk
Medlem

Täckande nyss upp ett youtube premium Lite konto så får se hur det funkar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gigabyte M28U, väldigt trevlig bild även om jag behöver köra DLSS Performance mode för att nå 100+ fps i Warzone.

Permalänk
Medlem

4070ti införskaffat 4k skärm men med mitt gamla 1070 fick man typ 10 fps. Ny gpu och man kan avnjuta alla spel hittills med allt på max och 100+ fps

Annars är det rummet jag byggde upp för dottern som äntligen börjat sova där = pappa får egentid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Svårt att välja, Jag är glad för flera köp:

Skärm: Acer Nitro XV272UZ (IPS 2560x1440, 270Hz) 2990Kr
Grafikkort: intel ARC A750 1999Kr
Hörlurar/headset: Steel series arctis 9 wireless 850Kr
RAM: Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 2x16GB 499:-
Datastolshjul: L33T Gaming Hjul, Universal, Svart 199:-

men med tanke på hur det varit de senaste åren får jag nog säga grafikkortet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det måste vara uppgraderingen till PS Plus Extra. Hunnit med 100% achievement på Death Stradning, Returnal, Final Fantasy VII Remake och Horizon Forbidden West. Fantastiska spel som gett många timmar för en liten investering.

Permalänk
Medlem

Samsung 75QN85B för 10490 genom Benify-dealen. Sjukt bra TV för det priset...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Samsung neo g7. Eller 7900xtx trots värdelösa drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Steam Deck
Hittade igen spelglädjen man hade som liten.

Samma här!

Permalänk
Medlem

4070 Founders Edition. Svalt, tyst och riktigt stilrent kort.
Inte det populäraste kortet, men jag är helnöjd.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Sånna där fula gröna utrullningsbara slangar som leder bort regnvattnet från stuprören ett par meter bort från husgrunden.
Fult som stryk. Men ger en tryggare känsla än innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Är väl inte en sak men tor resan till Dublin vi gjorde i våras där pga sas sent ställde in flyget kom flyget att kosta oss -3900 kr per person , vi fick 4500 kr ersättning av Sas per person och 600 per person av kortförsäkringen , blev bara 4.5 timme sena och fick åka via Köpenhamn ut , även efter vad vi lagt på hotell gick vi lite plus på det hela på den resan , väldigt trevlig resa vart det också

Permalänk
Medlem

I mångt och mycket har jag satt dator på vänt, så det blev ABU Revo MGxtreme och Penn Phatom low profile i stället.
Lär ju inte bli utdaterat på ett tag(mina ambassadorer är 25+ år)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Efter skilsmässan turade jag hårt och kom över ett hus i grannkommunen för ett par 100k under marknadsvärdet [because reasons] till kidsen och mig.

Det är väldigt weird att bli singel efter 20ish år ihop men samtidigt får man försöka hitta de små guldkanterna i tillvaron.

Som att kunna köpa vad man vill och inreda ett hus efter eget tycke och smak.

Jag älskar det här jädra huset. Snickrar och målar på all fritid jag har. Blandar gammalt med ny teknik. 47 år på pappret men känner mig som ung på nytt.

Årets bästa köp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Inflationen har gjort att jag inte har varit nöjd med något köp. Lägger man till faktum att jag är kräsen av mig och ser brister i det mesta, så blir jag aldrig riktigt blir nöjd.

Ska jag ändå dra till med något så nyaste Zelda till Switchen.

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Sånna där fula gröna utrullningsbara slangar som leder bort regnvattnet från stuprören ett par meter bort från husgrunden.
Fult som stryk. Men ger en tryggare känsla än innan.

Eller något liknande är ett måste. Jag själv har dragit bort vatten från precis alla hus nu med slangar under jord.
Det är nya tider och nya lösningar krävs. Jag funderar dock på att ta till vara på vattnet vid torrsommar, men det blir mer komplicerat. Det finns färdiga lösningar som tunnor att köpa för detta .

Permalänk
Medlem

Överraskade sambon med en resa till Köpenhamn och en ring

Snackar vi prylar så har jag köpt extremt lite saker, så rösten hamnar nog på köksön. Älskar att ha bänkyta och förvaring

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Nyinflyttad i egen lägenhet. Bott i kollektiv och korridorsrum innan dess.

En dammsugare, och sju lådor balkonggolv.
Dammsugaren är en billig sak, men den första jag haft att göra med som är duglig och utan klagomål.

Golvet gjorde mycket för att skapa längtan hem till balkongen.

Permalänk
Avstängd

7900xt trots hög pris
Pico 4 VR

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Nyinflyttad i egen lägenhet. Bott i kollektiv och korridorsrum innan dess.

En dammsugare, och sju lådor balkonggolv.
Dammsugaren är en billig sak, men den första jag haft att göra med som är duglig och utan klagomål.

Golvet gjorde mycket för att skapa längtan hem till balkongen.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Fy satan så snyggt!
Måttade du in det så bra eller var det på ren tur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Fy satan så snyggt!
Måttade du in det så bra eller var det på ren tur?

Tack så mycket.
Jo, jag låg ute på balkongen med måttband, och försökte sen hitta en produkt som matchade måtten. Långsidan blev perfekt (~ish; var tvungen att såga av några av plastpiggarna där de störde mot balkongens stolpar). Men på kortsidorna kompletterade jag med dessa, och då blev det perfekt även där. (även det uppmätt på förhand)

Ganska tillfredsställande när man såg resultatet, får jag väl lov att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eller något liknande är ett måste. Jag själv har dragit bort vatten från precis alla hus nu med slangar under jord.
Det är nya tider och nya lösningar krävs. Jag funderar dock på att ta till vara på vattnet vid torrsommar, men det blir mer komplicerat. Det finns färdiga lösningar som tunnor att köpa för detta .

Japp, är inte påkopplad på kommunens dagvattenledningar som går under gatan precis utanför huset. Övervägde att gräva ner rör och leda bort vattnet någon annanstans. Egentligen ska man väl gräva ner en stenkista och leda det dit, men det blev för bökigt. Att leda det ut på gatan får man inte göra hur som helst heller då det belastar dagvattenledningarna i "onödan". Ska försöka hitta på en lösning till nästa år. Så länge får vi stå ut med de fula plastslangarna 😅

Edit: du kan ha en tunna som buffert typ, när den är full så går överskottet ner i ledningarna. Då har du alltid vatten till trädgården, och överflödet försvinner bara bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ingridienser till en frys cheesecake. Kommer helt klart göra det igen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.