Mobilabonnemang - Hallon, vimla, mybeat & fello. Vågar man?

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Grattis, det är dock inget som gäller generellt.

<Uppladdad bildlänk>

Det var de jävligaste. Visste inte att de försämrat det, tack. Hade tänkt byta gb på mitt men då hade jag säkert fått de nya villkoren så hänger kvar.

Såg att Hallon hade 100gb fortfarande.

Annars tycker jag Fello är klart bäst av "budget"operatörerna.

Permalänk

Bara så ni vet använder alla företag samma nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Bara så ni vet använder alla företag samma nät.

Nej, det gör dom inte. Hallon är ett varumärke från 3 och använder således Tres nät. Vimla är ett varumärke från Telenor och använder således Telenors nät. MyBeat använder Telenors nät. Fello ägs av Telia och använder Telias nät.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Bara så ni vet använder alla företag samma nät.

Det är bara Tele2 och Telenor som delar nät vad jag vet, 3 och Telia är separata. Sen finns ju lågpris-operatörerna som använder de andras nät också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är bara Tele2 och Telenor som delar nät vad jag vet, 3 och Telia är separata. Sen finns ju lågpris-operatörerna som använder de andras nät också

3 och Telenor har byggt 3G täckning på 2100 bandet tillsammans och lika så har Tele2 och Telia gjort det. Båda näten håller på att stängas ner, men är inte helt nedstängda än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

3 och Telenor har byggt 3G täckning på 2100 bandet tillsammans och lika så har Tele2 och Telia gjort det. Båda näten håller på att stängas ner, men är inte helt nedstängda än.

För allt utom (utdöende) 3G så samarbetar Tele2 och Telenor:
https://news.cision.com/se/tele2-sverige-ab/r/tele2-och-telen...

Det gemensamma bolaget heter Net4Mobility

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För allt utom (utdöende) 3G så samarbetar Tele2 och Telenor:
https://news.cision.com/se/tele2-sverige-ab/r/tele2-och-telen...

Det gemensamma bolaget heter Net4Mobility

Det vet jag. Jag svarade på att du skrev att 3 och Telia har eget nät vilket de inte helt har än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör Fello 20gb för 125kr/mån. Inte hittat något billigare sedan jag tecknade abonnemanget 🤔

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ok, skall förtydliga:

Har esim som tillval till min Apple Watch.
Såvitt jag vet har inte hallon det att erbjuda, än idag.

eSim, 5G osv är ju premiumfunktioner som de stora bjässarna kommer hålla sig från så mycket det går att föra över till de små billigare dotterbolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Kör Fello 20gb för 125kr/mån. Inte hittat något billigare sedan jag tecknade abonnemanget 🤔

Hur har du lyckas få ihop den combon? Student?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Hej,

Som vanligt så kostar mitt mobilabonnemang typ 600:- efter några år, vet inte hur de gör men de lyckas höja priset och lat och dum som man är så gör man inget.

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Fello Har tillexempel 14GB, fria samtal och sms i sverige för 145:- i månaden. Galet billigt om man jämför me de stora drakarna. Vad är haken? Enbart 2G eller?

Någon som kör någon av de ovanliga alternativen?

Kört vimla studentabonnemang i 8 år snart med några referrals har månadskostnad legat på 70kr mån för fria sms, samtal och 6GB surf som går att spara. Dock har de sänkt det nu till 3. Har varit nöjd men saknar 5G, lite sämre täckning och sämre kundtjänst.

Hade nog klarat mig på kontantkort men blir dyrare än vad jag har nu.

Sen har jag Tele2 via jobbet. Kostar 199kr/mån (men oskattade pengar) för 50GB/mån så jag kör 2 simkort i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det vet jag. Jag svarade på att du skrev att 3 och Telia har eget nät vilket de inte helt har än.

Absolut, situationen är mer komplicerad än jag gav sken av

Permalänk
Medlem

Måste säga efter upplevt Telenor en kort period i sommras pga resa till Schweiz där roaming gäller hos dem så är nog Vimla helt ok faktisk I jämförelse , tom bra , dyrare måste inte vara bättre , lever hellre med lite tekniktillkortakommanden än bondfångare typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur har du lyckas få ihop den combon? Student?

Ja exakt, tror jag tecknade det 2019 eller nåt sånt. Så detta behåller jag tills jag hittar en bättre deal eller om dom får för sig att höja priserna

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Kör garanterat mer stabilt i 3G/4G än i 5G. Hastigheterna går otroligt mycket upp och ner, beroende på var man befinner sig.

Permalänk
Medlem

Finns inga mindre aktörer som ändå inte använder de större drakarnas nät. Numera äger ju Telia Fello.

Är ganska säker vi kommer se prishöjningar på mobiltjänster då många telekombolag har höga skulder, dåliga balansräkningar och ränteökningarna äter dem.

Konsolidering motverkas samtidigt av EUs konkurrens lagstiftning. Framåt väntar ingen ny investering alls, massiva uppsägningar, och aktieägare som tröttnat plöja in medel i ett svarthål.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Finns inga mindre aktörer som ändå inte använder de större drakarnas nät. Numera äger ju Telia Fello.

Är ganska säker vi kommer se prishöjningar på mobiltjänster då många telekombolag har höga skulder, dåliga balansräkningar och ränteökningarna äter dem.

Konsolidering motverkas samtidigt av EUs konkurrens lagstiftning. Framåt väntar ingen ny investering alls, massiva uppsägningar, och aktieägare som tröttnat plöja in medel i ett svarthål.

Förmodligen därför Telenor och Tre diskuterar en sammanslagning. Men hoppas PTS stoppar det, det är knappast någon fördel för oss kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Finns inga mindre aktörer som ändå inte använder de större drakarnas nät. Numera äger ju Telia Fello.

Är ganska säker vi kommer se prishöjningar på mobiltjänster då många telekombolag har höga skulder, dåliga balansräkningar och ränteökningarna äter dem.

Konsolidering motverkas samtidigt av EUs konkurrens lagstiftning. Framåt väntar ingen ny investering alls, massiva uppsägningar, och aktieägare som tröttnat plöja in medel i ett svarthål.

Ganska skumt ändå med tanke på vad mobilabonnemang kostar utomlands. Betydligt billigare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ganska skumt ändå med tanke på vad mobilabonnemang kostar utomlands. Betydligt billigare.

Skulle säga det är betydligt billigare här jämfört med det jag sett från Deutsche telekom, Vodafone etc. Och även från mindre aktörer som hyr in sig i deras nät.

Jag skulle bli förvånad om vi ser 5G byggas ut i någon större skala i EU.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Skulle säga det är betydligt billigare här jämfört med det jag sett från Deutsche telekom, Vodafone etc. Och även från mindre aktörer som hyr in sig i deras nät.

Jag skulle bli förvånad om vi ser 5G byggas ut i någon större skala i EU.

Jag kan bara jämföra med uk och där är det typ fri surf runt ~20£

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kan bara jämföra med uk och där är det typ fri surf runt ~20£

Det beror nog på, precis som i Sverige, vilken operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror nog på, precis som i Sverige, vilken operatör

Vodafone i mitt fall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kan bara jämföra med uk och där är det typ fri surf runt ~20£

Jag har fritt för 199kr med Tele2, så det finns här med, bara att hota med att byta en gång per år så får man halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Skulle säga det är betydligt billigare här jämfört med det jag sett från Deutsche telekom, Vodafone etc. Och även från mindre aktörer som hyr in sig i deras nät.

Jag skulle bli förvånad om vi ser 5G byggas ut i någon större skala i EU.

I Kroatien finns de 5G i princip överallt, även på landsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har fritt för 199kr med Tele2, så det finns här med, bara att hota med att byta en gång per år så får man halva priset

Detta är icke kampanj pris, bara ordinarie.
Tele2 har väl dessutom max gräns på obegränsad per dag om jag inte mins fel och har även tidigare haft att hastigheten minskar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta är icke kampanj pris, bara ordinarie.
Tele2 har väl dessutom max gräns på obegränsad per dag om jag inte mins fel och har även tidigare haft att hastigheten minskar

Jag vet inte, har varit över 200GB vissa månader utan att märka något i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har fritt för 199kr med Tele2, så det finns här med, bara att hota med att byta en gång per år så får man halva priset

Har aldrig lyckats få halva priset på abonnemanget. Dock har jag gratis datakort. Betalar 349:-/mån (normalt 399:-) för mitt obegränsat. Dock 5 extra datakort för 0:-/mån

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vodafone i mitt fall

Vart hittar du det? När jag kollar hos https://www.vodafone.co.uk/mobile/best-sim-only-deals?icmp=CB... så kan jag se Data Unlimited för £30 inte £20 som billigast

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart hittar du det? När jag kollar hos https://www.vodafone.co.uk/mobile/best-sim-only-deals?icmp=CB... så kan jag se Data Unlimited för £30 inte £20 som billigast

Det var tjejen som hade det innan hon flyttade hit, hon hade haft samma abonnemang i 10 år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har ett Comviq 8GB med dubbel surf ”för alltid” som tecknades för 175kr/mån under black friday eller dyl kampanj.
Fick mail att de ska höja till 10GB(*2 pga dubbel surf), 5G-nät och 195kr/mån.

5G är inte viktigt för mig så var sugen på Fello för 165kr/mån (8GB m dubbel surf). Tog kontakt med Comviq och frågade om de kunde matcha.
Jag fick 12mån med 50kr rabatt, så 10GB m dubbel surf, 5G och 145kr/mån, obundet!

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro