Cirka 60 meter cat6 kabel till AP router problem

Permalänk

Cirka 60 meter cat6 kabel till AP router problem

Har kabel jordförlagd avstånd cirka 60 meter inkopplad "main" router till annan router för att användas som AP.

Koppling genom den jordförlagda kabeln fungerar i intervaller. Även provat kopplat AP router till dator, blir likadant. Testat och får signal på multimeter på alla cat6 pins, så allt är rätt kopplat.

Fungerar när AP router är kopplad direkt till "Main" router, utan den jordförlagda kabeln.

Gräns för Total längd på kabel är väl 100m.?
Va kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husbonden:

Har kabel jordförlagd avstånd cirka 60 meter inkopplad "main" router till annan router för att användas som AP.

Koppling genom den jordförlagda kabeln fungerar i intervaller. Även provat kopplat AP router till dator, blir likadant. Testat och får signal på multimeter på alla cat6 pins, så allt är rätt kopplat.

Fungerar när AP router är kopplad direkt till "Main" router, utan den jordförlagda kabeln.

Gräns för Total längd på kabel är väl 100m.?
Va kan vara fel?

Kan det vara så otrevligt att någon av de anslutna enheterna inte uppfyller standarden? Gränsen på 100 m gäller ju om anslutna enheter uppfyller kraven.

Permalänk
Medlem

Hur är den kontakterad? Honor eller med klämd hane direkt på installationskabeln?

En multimeter kan förvisso hjälpa dig hitta kabelbrott och kolla att det är identiskt kopplat i båda ändar osv, men de är inte branschpraxis för att mäta huruvida kabeln är hel och korrekt kontakterad. För detta behöver du ett mätverktyg avsett för CAT6, typ denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Visa signatur

---

Permalänk

Multimeter är använt för kontroll av den nedgrävda kabeln och det finns inget kabelbrott eller avvikande i ohm värdena. Ang hur ändarna ser ut får jag återkomma till under morgondagen. I nuläget är de endast uppkopplat för att se om det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husbonden:

Multimeter är använt för kontroll av den nedgrävda kabeln och det finns inget kabelbrott eller avvikande i ohm värdena. Ang hur ändarna ser ut får jag återkomma till under morgondagen. I nuläget är de endast uppkopplat för att se om det fungerar

Ptja, alltså, det är en kabel - det finns inte så många potentiella felkällor. Antingen är något fel i någon/båda ändarna eller så är något fel däremellan. Du har mätt med multimeter och hittar ingen indikation på fel, men symptomen kvarstår. Då får man byta metod eller leva med problemet 🤷‍♂️

Har du kontakterat själv så rekommenderar jag att helt enkelt göra om det. Har du honkontakter av "klämma ihop"-typen så kan det räcka med att öppna dem igen, trycka till tåtarna och sen trycka ihop kontakten igen med lite extra kraft, så att knivarna verkligen skär in i tåtarnas isolering.

Har du klämt en hankontakt direkt på installationskabeln (vilket man egentligen inte ska göra men jag har gjort det säkert 100 gånger och det har fungerat bra varje gång) så får du kontaktera om och se till att samtliga tåtar verkligen ligger hela vägen längst ut. Räcker med att någon diffar någon millimeter eller så för att det ska uppstå problem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Är det helt nygjort eller har det börjat strula nyligen?
Man kan ha skadat kabeln när man förlade den

Permalänk
Medlem

man testar inte kabel med multimeter. Ja det funkar säkert, men det säger inget om hur själva kontakteringen är utförd.

För det första, vad är det för kabel du dragit? Patchkabel eller installationskabel?
Det är skillnad på hur dessa bör kontakteras. Installationskabel är solida ledare, en tråd per ledare (dvs 8 trådar i solid typ). Patchkabel är flertrådig (flerkardelig), då är det flera trådar per tråd så att säga.

Om man försöker sätta RJ45 uttag för patchkabel (det vanligaste) på installationskabel så kommer det med stor sannolikhet inte funka vidare bra. Kontakten är gjord att trycka små tänder i den annars "porösa" patchkabeln. På en installationskabel kommer det glappa.

För installationskabel ska du sätta väggutag på båda sidorna för att sen använda patchkabel sista biten. Om du inte vill sätta uttag så kan du sätta på en krone-kontakt avsedd för detta. I dessa kontakter (vägg eller krone) har man en v-formad metallbit som biter sig fast på kabeln, för att skapa pålitlig kontakt. Även lättare att jobba med.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Kan det vara så otrevligt att någon av de anslutna enheterna inte uppfyller standarden? Gränsen på 100 m gäller ju om anslutna enheter uppfyller kraven.

Hur/var ser man i så fall det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husbonden:

Hur/var ser man i så fall det?

Förhoppningsvis står det i dokumentationen för de anslutna enheterna.

Permalänk
Medlem

Eftersom inget svar kommit om vilken typ av kabel det rör sig om och hur kontakteringen är gjord så känns det mest sannolikt att kontakteringen är det problematiska. Kabeln är sannolikt felfri, men kanske inte normalt använd på de längderna om den är avsedd som patchkabel. Att utrustningen inte skulle följa standard låter osannolikt, däremot kan antagligen olika utrustning vara olika känslig för dålig kontakt.

Är det installationskabel (enkardelig) med honor i ändorna som i en normal installation eller är det bara en nergrävd patchkabel? I det senare fallet hade jag övervägt att dra ut den befintliga kabeln och ersatt den med en installationskabel avsedd för utomhusbruk.

Vad får du för motstånd över ett par som tvinnats i ena änden? Det verkar vara drygt en Ohm per meter som är standard. Edit: drygt 10 Ohm per 100 meter ska det vara, så 0,1 Ohm per meter.

Jag hade försökt mäta med kontakteringen inkluderad, dvs skaffa två patchkablar med motsatt kön och koppla dessa i båda ändar. Klipp upp dem om det krävs för att mäta/tvinna.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Eftersom inget svar kommit om vilken typ av kabel det rör sig om och hur kontakteringen är gjord så känns det mest sannolikt att kontakteringen är det problematiska. Kabeln är sannolikt felfri, men kanske inte normalt använd på de längderna om den är avsedd som patchkabel. Att utrustningen inte skulle följa standard låter osannolikt, däremot kan antagligen olika utrustning vara olika känslig för dålig kontakt.

Är det installationskabel (enkardelig) med honor i ändorna som i en normal installation eller är det bara en nergrävd patchkabel? I det senare fallet hade jag övervägt att dra ut den befintliga kabeln och ersatt den med en installationskabel avsedd för utomhusbruk.

Vad får du för motstånd över ett par som tvinnats i ena änden? Det verkar vara drygt en Ohm per meter som är standard. Edit: drygt 10 Ohm per 100 meter ska det vara, så 0,1 Ohm per meter.

Jag hade försökt mäta med kontakteringen inkluderad, dvs skaffa två patchkablar med motsatt kön och koppla dessa i båda ändar. Klipp upp dem om det krävs för att mäta/tvinna.

Absolut. Bra idé. Gör så o återkommer här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husbonden:

Absolut. Bra idé. Gör så o återkommer här

Som andra varit inne på, har du möjlighet att svara på om det är installationskabel eller patchkabel? Skillnaden är alltså att en installationskabel har en solid kopparledare per tråd (8st i kabeln), medans patchkabel har flertrådig koppar i varje.

Installationskabel med enkarderlig ledare är till för att klämmas i "sax", medans en patchkabel inte är lämpad för det, man skär av de tunna ledarna. Likadant åt andra hållet, ett kontaktstift ska tränga ner i kabeln när man kontakterar, har man en solid ledare så kommer stiftet lägga sig vid sidan om ledaren för installationskabel, medans för patchkabel tränger det ner igenom ledarna.

Jag har själv kontakterad installationskabel, det funkar men jag har också varit med om att det börjat glappa efter ett tag. Om du har installationskabel så är det enklaste att skaffa typ ett uttag likt detta och sätta i varje ände på kabeln, sen köra en patchkabel mellan den och dator/ap.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Som andra varit inne på, har du möjlighet att svara på om det är installationskabel eller patchkabel? Skillnaden är alltså att en installationskabel har en solid kopparledare per tråd (8st i kabeln), medans patchkabel har flertrådig koppar i varje.

Installationskabel med enkarderlig ledare är till för att klämmas i "sax", medans en patchkabel inte är lämpad för det, man skär av de tunna ledarna. Likadant åt andra hållet, ett kontaktstift ska tränga ner i kabeln när man kontakterar, har man en solid ledare så kommer stiftet lägga sig vid sidan om ledaren för installationskabel, medans för patchkabel tränger det ner igenom ledarna.

Jag har själv kontakterad installationskabel, det funkar men jag har också varit med om att det börjat glappa efter ett tag. Om du har installationskabel så är det enklaste att skaffa typ ett uttag likt detta och sätta i varje ände på kabeln, sen köra en patchkabel mellan den och dator/ap.

Kabeln har ingen märkning alls eller text. Gr

ått hölje tio par tvinnade med ledare av koppar lättskalat i samma kartong som kabel låg hittar jag även kopplingsterminaler och kåpan är märkt LM Ericsson made in Sweden 😋

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Som andra varit inne på, har du möjlighet att svara på om det är installationskabel eller patchkabel? Skillnaden är alltså att en installationskabel har en solid kopparledare per tråd (8st i kabeln), medans patchkabel har flertrådig koppar i varje.

Installationskabel med enkarderlig ledare är till för att klämmas i "sax", medans en patchkabel inte är lämpad för det, man skär av de tunna ledarna. Likadant åt andra hållet, ett kontaktstift ska tränga ner i kabeln när man kontakterar, har man en solid ledare så kommer stiftet lägga sig vid sidan om ledaren för installationskabel, medans för patchkabel tränger det ner igenom ledarna.

Jag har själv kontakterad installationskabel, det funkar men jag har också varit med om att det börjat glappa efter ett tag. Om du har installationskabel så är det enklaste att skaffa typ ett uttag likt detta och sätta i varje ände på kabeln, sen köra en patchkabel mellan den och dator/ap.

Permalänk
Medlem

Det förefaller inte vara en nätverkskabel. Ser mera ut som en telefoni kabel för mindre fastigheter. Om du jämnför med en riktig nätverkskabel så stämmer din kabel inte alls. Läge för att byta ut eller sätta upp en trådlös länk mellan fastigheterna.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det förefaller inte vara en nätverkskabel. Ser mera ut som en telefoni kabel för mindre fastigheter. Om du jämnför med en riktig nätverkskabel så stämmer din kabel inte alls. Läge för att byta ut eller sätta upp en trådlös länk mellan fastigheterna.

Det var det första jag reagerade på också "Fan vad många trådar det var i den kabeln..?" Nu är det väl ca 20 år sen jag pressade egna kablar så var tvungen att googla och mycket riktigt ska det ju bara vara 4 par i en nätverkskabel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Med dom bilderna så visar det att det är signalkabel för tele. Duger för gammal hederlig telefoni och inbrottslarm tex. Eller att du skaffar ett par punkt till punkt VDSL modem och kör med. Kabeln har inte de egenskaper som krävs av en datakabel

Permalänk
Medlem

använd telekabeln för att dra ner en riktig nätverkskabel om möjligt,

bara att koppla i "parallelt" istället för EIA/TIA 568B eller EIA/TIA 568A har ställt till det, omöjligt att mäta fram med en multimeter.
istället för att twista:
Vit/orange
Orange
Vit/grön
Blå
Blå/vit
Grön
Brun/vit
Brun

Så hade en vän kopplat en massa "rakt" i sitt hus
Vit/orange
Orange
Blå/vit
Blå
Vit/grön
Grön
Brun/vit
Brun

Det vart helt omöjligt att få signal på aningen längre kablar, och allt terminerades om. även fast en "nätverkstestare" gav rätt ordning samt signal.
Så du må ha "kontakt" och rätt ordning på allt, men ska du ha signal över 60 meter, får du nog ha en riktig kabel

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com