Nätagg som doftar så lite som möjligt

Permalänk
Medlem

Nätagg som doftar så lite som möjligt

Hej!

Jag har en mainstreamdator med Ryzen 3600 och GTX970 (2015?). Nätagget är Corsair HX750 80 gold. Nätagget skulle jag vilja pensionera och ersätta med något nytt. När man var 15 år tog man ju alltid en djupt andetag i varje nyöppnad datordelskartong, kanske därför jag idag önskar motsatsen. Mitt Corsair luktar för mycket, inte före jag hittade de modulära extrakablarna jag hittade var felet i rummet var. Så detta vill jag lösa, men det är ju inte direkt någon som skriver ut vilka emissoner ett nätagg har. Kanske finns någon datorbyggare som köper mycket av olika märken och dela ett förslag som jag sen testar.

Inget extremt på något vis, men ett val är alltid ett val man kan göra bättre och sämre. Finns det något med siliconkablar så känns det som en given kanditat.
Gammal PVC, luktar fan, grunden till det hela..

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

En sån här hängandes i chassit?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Mina tre olika nätagg från Corsair har då inte luktat något nämnvärt, definitivt inte på daglig basis.

Silverstone LC 17, är detta ditt chassi?

Jag tror ditt problem är värme då plast mer eller mindre svettar olja, såsom isoleringen på nätaggets kablage. Och hastigheten på detta fenomen, mig veterligen, beror till stor grad på den omgivande temperaturen.

Möjligen kan dilemmat med lukten lösas med ett bättre chassi eller kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Haha, visste att det skulle komma, men nej, tillsätta doft gör att man bara har en till doft.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mina tre olika nätagg från Corsair har då inte luktat något nämnvärt, definitivt inte på daglig basis.

Silverstone LC 17, är detta ditt chassi?

Jag tror ditt problem är värme då plast mer eller mindre svettar olja, såsom isoleringen på nätaggets kablage. Och hastigheten på detta fenomen, mig veterligen, beror till stor grad på den omgivande temperaturen.

Möjligen kan dilemmat med lukten lösas med ett bättre chassi eller kylning.

Signatur från stenåldern tyvärr, ingen vattenkylning eller något längre.
Fractal design-chassi idag, R2?, R3? Eller något sånt som jag haft länge. Äger 3 st olika 212-processorkylare efter uppgraderingar genom åren.
LC17 blev pensionerat eftersom all bitumenmatta jag tryckte in luktade asfalt, och går inte ta bort, ja... det ballade ur med åldern. Köpt ännu ett chassi rätt nyss Fractal design 2300 något, helt fritt från dämpmaterial, för även det gamla chassit började stinka, dämpmaterialet på sidorna som sitter original, så har inte haft några sidor på de senaste åren. Doften "märks" när man inte varit där hela dan, avstängd. Ställer man bort datorn är det inte så längre.

Så vill göra det hela ännu bättre. Köpte en macbook förra året för att slippa problemet, och gör man, men så galet knöligt att arbeta på en bärbar, så vill ha ordning på den stationära igen.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Signatur från stenåldern tyvärr, Fractal design, R2?, R3? eller något har jag haft länge. Äger 3 st olika 212-processorkylare efter uppgraderingar genom åren.
LC17 blev pensionerat eftersom all bitumenmatta jag tryckte in luktade asfalt, och går inte ta bort, ja... det ballade ur med åldern. Köpt ännu ett chassi rätt nyss Fractal design 2300 något, helt fritt från dämpmaterial, för även det gamla chassit började stinka. Doften "märks" när man inte varit där hela dan, avstängd. Ställer man bort datorn är det inte så längre.

Det kan ju vara så att din näsa är för bra på att uppfatta dofter, så oavsett vad du skaffar så kommer det lukta när datorkomponenter blir varma. Jag har heller aldrig varit med om att min dator luktat något, trots att jag varit borta från den i perioder. Men jag har inte världens bästa näsa heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Signatur från stenåldern tyvärr, ingen vattenkylning eller något längre.
Fractal design-chassi idag, R2?, R3? Eller något sånt som jag haft länge. Äger 3 st olika 212-processorkylare efter uppgraderingar genom åren.
LC17 blev pensionerat eftersom all bitumenmatta jag tryckte in luktade asfalt, och går inte ta bort, ja... det ballade ur med åldern. Köpt ännu ett chassi rätt nyss Fractal design 2300 något, helt fritt från dämpmaterial, för även det gamla chassit började stinka, dämpmaterialet på sidorna som sitter original, så har inte haft några sidor på de senaste åren. Doften "märks" när man inte varit där hela dan, avstängd. Ställer man bort datorn är det inte så längre.

Så vill göra det hela ännu bättre. Köpte en macbook förra året för att slippa problemet, och gör man, men så galet knöligt att arbeta på en bärbar, så vill ha ordning på den stationära igen.

Finns ju egentligen inget som hindrar att du använder macbooken som en stationär. Bara koppla in mus, tangentbord o skärm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Finns ju egentligen inget som hindrar att du använder macbooken som en stationär. Bara koppla in mus, tangentbord o skärm

Jag är inte nöjd med operativsystemet, man bråkar mycket med vardagsproblem likt: ta fram en faktura, behöver räkna på något, miniräknaren i bild, då försvinner fakturan. Eller när man har ett litet fönster och ser skrivbordet runt om, så finns inga ikoner på skrivbordet före man klickar på skrivbordet, men då försvinner fönstret som man nyss tittade i. Mycket sånna skitproblem som jag inte hittar lösningen på. Perfekt till surf, och Youtube, men onödigt påkostad för ändåmålet.

Men med fler skärmar kanske man slipper störmomenten, kanske värt att köpa något så man kan koppla in skärmarna. Bra tips, tack!

Tack! Bra alternativ lösning. Kan mycket väl hända att jag testar den.

Skrivet av tonii:

Det kan ju vara så att din näsa är för bra på att uppfatta dofter, så oavsett vad du skaffar så kommer det lukta när datorkomponenter blir varma. Jag har heller aldrig varit med om att min dator luktat något, trots att jag varit borta från den i perioder. Men jag har inte världens bästa näsa heller

HSP eller autism är diagnoser som till viss del passar in bra på mig, har extremt mycket bättre doftsinne än normalt. Sällan det är användbart till något dock.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23