Studie: Bottar bättre än människor på att lösa captcha-test

Permalänk
Melding Plague

Studie: Bottar bättre än människor på att lösa captcha-test

Captcha-system ska se till att endast mänskliga användare kan använda tjänster på internet, men ny studie visar att bottar blivit bättre på att lösa gåtorna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

inte helt oväntat att dessa komer bli mer och mer oanvändbara.

bottarna tränas för att fixa dem utan problem medans en annan sitter och försöker avgöra om det är en svan eller en rödbeta på de typ 4 pixlarna de kallar en bild.

evig katt och råtta lek bara väntar på dagen då jag behöver installera en bot för att kunna komma igenom anti bot testet för att logga in på sweclockers.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är du en bot?

Nej, men... jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Captcha kapplöpningen fortsätter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Studien visade att tog betydligt längre tid för de mänskliga deltagarna att ta sig igenom testerna och att en förhållandevis stor del inte klarade testerna i fråga.

Då bör väl kriterierna för Captcha göras om för att ta hänsyn till detta. Meningen är ju inte att man ska "lösa" en captcha utan bevisa att man är en människa. D.v.s. löser man dem för snabbt och exakt är man troligen en bot.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte helt oväntat att dessa komer bli mer och mer oanvändbara.

bottarna tränas för att fixa dem utan problem medans en annan sitter och försöker avgöra om det är en svan eller en rödbeta på de typ 4 pixlarna de kallar en bild.

evig katt och råtta lek bara väntar på dagen då jag behöver installera en bot för att kunna komma igenom anti bot testet för att logga in på sweclockers.

Tycker dock dagens captcha är bättre än de gamla med text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Är du en bot?

Nej, men... jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon

Detta om något måste väl vara fog för att bli bannad

Permalänk
Medlem

De får träna en AI att designa en bättre Captcha.

Permalänk
Medlem

Markera alla bilder med en cykel: Jaha, Ska cykelhjulet på bild 5 med? Ibland så ja, ibland inte? Stolpen på rödljuset? Lagom kul efter 3-4 försök.
Hur tänker de att de ska "människotesta" när intelligens inte är en framkomlig väg? Någon sorts "profil" från webläsaren? Knappast..
Bank-ID !! Jaaa! /s

Permalänk
Medlem

Det finns ett ekonomiskt initiativ till servicen CAPTCHA och nedbrytningen av CAPTCHA, så studiens resultat är ganska självklart. Då kodmeisters verk jämförs med vanliga människor, som sannolikt har ingen, mer eller mindre erfarenhet med dessa livspussel.

Permalänk
Medlem

Så Voight-Kampff testen fungerar inte på botar längre?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ej förvånad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jahapp. Kommer detta innebära att man slutar med trafikljusjakterna, eller hittar på något ännu mer irriterande och förnedrande sätt att kolla bot/människa?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jahapp. Kommer detta innebära att man slutar med trafikljusjakterna, eller hittar på något ännu mer irriterande och förnedrande sätt att kolla bot/människa?

BankID?
Skicka en stor silvernyckel per post?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot dagen någon programmerar ett plugin till din browser för att automatiskt klara din captchas.

Permalänk
Medlem

Relevant citat från studiens summering (avsnitt 7.3):

Skrivet av Länkad studie:

The bots’ accuracy ranges from 85-100%, with the majority above 96%. This substantially exceeds the human accuracy range we observed (50 – 85%). Furthermore the bots’ solving times are significantly lower in all cases, except reCAPTCHA (image), where human solving time (18 seconds) is similar to the bots’ (17.5 seconds). However, in the contextualized setting, human solving time rises to 22 seconds, indicating that in this more natural setting, humans are slightly slower than bots.

Mer eller mindre samma information som artikeln, men lite mer kortfattat och (IMO) insiktsfullt.

Permalänk
Medlem

Är du en bot?

Alltså framtiden kommer vara så jävla sinnes

https://youtu.be/x0QkgAuEPbk?t=283

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Alltså framtiden kommer vara så jävla sinnes

Vinner AI eller inflation eller icke-demokratier är frågan. Man får vara relativt glad så länge läget är hyggligt helt enkelt

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vinner AI eller inflation eller icke-demokratier är frågan. Man får vara relativt glad så länge läget är hyggligt helt enkelt

Jag tror på jesus. Det ordnar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jahapp. Kommer detta innebära att man slutar med trafikljusjakterna, eller hittar på något ännu mer irriterande och förnedrande sätt att kolla bot/människa?

Förmodligen något mer irriterande och/eller integritetskränkande...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Detta om något måste väl vara fog för att bli bannad

Ja, nån borde ta och röja upp i våran kanal.

OT: Vad ska man ha istället? Ett telefonnummer kanske?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

OT: Vad ska man ha istället? Ett telefonnummer kanske?

Hur skulle det hjälpa?
Detta menat som en uppriktig fråga; vad skulle man göra med ett telefonnummer som inte en bot skulle göra bättre, snabbare, osv utan att vara sjukt irriterande?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur skulle det hjälpa?
Detta menat som en uppriktig fråga; vad skulle man göra med ett telefonnummer som inte en bot skulle göra bättre, snabbare, osv utan att vara sjukt irriterande?

Ett verifierat nummer såklart
Blir dyrt för bottarna med alla nya abonnemang

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ett verifierat nummer såklart
Blir dyrt för bottarna med alla nya abonnemang

Jag ser två huvudsakliga delproblem:

Det ena är att själva poängen med hur captcha-lösningarna traditionellt designats väl är just att inte avkräva mer information om användaren, utan bara försöka avgöra om det verkar vara en människa som styr skutan. Här blir det då mer att man faktiskt ska identifiera vem man är.

Det andra är att jag inte är övertygad om att det är tillräckligt dyrt, särskilt inte i bulk. Och själva uppgiften, om det är typ att skicka en kod via sms, är ju *perfekt* för en bot.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vissa är ju omöjligt att veta tycker jag. Tex är det en buss om man ser 1cm av bakändan av en buss på bilden? Hur mycket av en cykel ska synas för att det ska vara en cykel på bilden?

Tex om det är en bild på cykel och man ska välja bildrutorna med cykel. Vissa är cykeln klart i medan vissa sticker bara en liten del av cykeln in i men 99% av rutan är utan cykel. Ska man välja den för 1% cykel eller inte?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Markera alla bilder med en cykel: Jaha, Ska cykelhjulet på bild 5 med? Ibland så ja, ibland inte? Stolpen på rödljuset? Lagom kul efter 3-4 försök.
Hur tänker de att de ska "människotesta" när intelligens inte är en framkomlig väg? Någon sorts "profil" från webläsaren? Knappast..
Bank-ID !! Jaaa! /s

det enda captchan veet är vad andra människor svarat så det finns inget rätt svar. bara svara vad man tycker behöver inte tänka längre än så

Permalänk
Skrivet av Zilanto:

Är du en bot?

Nej, men... jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon

Inte en båt? Båten Anna.

Det verkar ha varit vad de flesta som inte visste vad en bot var trodde låten handlade om när det begav sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag har fruktansvärt svårt med captcha-test, jag vet inte om det är för att jag har jättedålig syn men tycker ibland är det svårt att urskilja saker och ting. Sen har jag även problem med vad som sägs, t.ex. om captcha säger att man ska klicka på alla bilder med en bil så kan jag bli osäker om det finns en bild där det bara är en pytteliten del av bilen som syns.

Permalänk
Medlem

Vi behöver veta att du är en människa.

Ranka dessa 10 cirkusakter efter hur förnedrande de är att utföra.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt att människor misslyckas med bildvarianten då det inte följer några tydliga regler. Antingen ska det räknas om objektet dom frågar efter delvis täcker rutan eller så ska det bara räknas när hela rutan täcks av objektet. Inte olika varje gång. Det är ju mer gissningslek än nåt annat.