Förmånsbilar, vad betalar ni? Absurda priser just nu eller är det bara vårt jobb?

Permalänk
Medlem

Förmånsbilar, vad betalar ni? Absurda priser just nu eller är det bara vårt jobb?

Tänkte köpa en begagnad EV6 AWD GT för 620k cirka, detta kommer kosta mig drygt 7100kr i nettolöneavdrag.
Jag vet att räntan är mycket hög just nu och att det kan spela roll, men är det någon som beställt eller ska beställa som fått prisindikationer redan nu som också har reagerat på kostnaden?

Permalänk
Medlem

Det är ungefär vad det kostar ja.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Äger du företaget eller vad menar du med nettolöneavdrag?

Permalänk
Medlem

Jag har en personalbil, dvs där man leasar via företaget men den anställde (jag) står själv för alla kostnader. Har en Skoda Enyaq, dvs ungefär motsvarande en EV6. Bruttolöneavdraget och förmånsbeskattningen blir netto ca 7500 kr/månad. Om du menar samma sak med nettolöneavdrag så låter dina siffror inte galna.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Tänkte köpa en begagnad EV6 AWD GT för 620k cirka, detta kommer kosta mig drygt 7100kr i nettolöneavdrag.
Jag vet att räntan är mycket hög just nu och att det kan spela roll, men är det någon som beställt eller ska beställa som fått prisindikationer redan nu som också har reagerat på kostnaden?

Låter väl rimligt när bilen kostar 600k+.

Permalänk
Medlem

Förmånsvärdena ökade enormt i två steg 2020/2021, så alla bilar har ökat massvis i förmånsvärde (utom vissa exklusiva modeller som sjunkit).

Och förmånsvärdet följer inte räntorna, det är fastslagna priser från Skatteverket och påverkas av nybilspris, extrautrustning och kan minskas beroende körda tjänstemil.

Netto- eller bruttolöneavdrag är något som arbetsgivaren kan ta ut från förmånstagaren. Bruttolöneavdrag är dock inte till någon fördel för förmånstagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallas:

Äger du företaget eller vad menar du med nettolöneavdrag?

Nej. Det är ett bruttolöneavdrag men kostnaden arbetsgivaren ger mig är i netto, dvs vad det kommer kosta mig netto för denna bil.

Permalänk
CS-mästare

Förmånsvärdet på bilar har ökat markant de senaste åren.

Att du får nettolöneavdrag bör vara p.g.a. att du tar ut en bil som är dyrare än vad er bilpolicy på företaget tillåter. Du får därav stå för en del av kostnaden själv. Jag har en Volvo XC60 T6 från två månader tillbaka och har ett förmånsvärde på 7904:- (alltså den summan jag beskattas på) utan brutto/nettolöneavdrag.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Man kan undra om det är värt det ens. 7000kr låter väldigt mycket tycker jag. Vet inte hur det är nu men för ett tag sedan kunde man leasa en Passat för halva det priset.

Man kan också köpa en begagnad bil som är kontrollerad på tex kvd. Jag hittade en som var certifierad utan anmärkning för 59k. Visserligen ganska liten bil men även större finns för inte allt för sjuka priser om man inte bryr sig om märke. Opel från 2016. Känns som ny, välservad och inga fel i deras tester. Förbrukning 0,38 diesel och skatt ca 1000kr så billig i drift.

Men för vissa måste man ha nytt och fint märke och då får man såklart betala för det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Man kan undra om det är värt det ens. 7000kr låter väldigt mycket tycker jag. Vet inte hur det är nu men för ett tag sedan kunde man leasa en Passat för halva det priset.

Man kan också köpa en begagnad bil som är kontrollerad på tex kvd. Jag hittade en som var certifierad utan anmärkning för 59k. Visserligen ganska liten bil men även större finns för inte allt för sjuka priser om man inte bryr sig om märke. Opel från 2016. Känns som ny, välservad och inga fel i deras tester. Förbrukning 0,38 diesel och skatt ca 1000kr så billig i drift.

Men för vissa måste man ha nytt och fint märke och då får man såklart betala för det.

En passat i grundutförande för några år sedan kostade också långt under 600 tkr.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Bra deal brukar vara att du får den för halva priset det kostar att privatleasa.
Nu har jag ingen tjänstebil längre, men när miljöbonusen fanns så hade jag en Tesla model 3 LR för 3500kr i mån (vad som drogs på nettolönen). Denna kostade att privatleasa 7100kr i mån har jag för mig just då som privatperson.

Ser inte ut som man kan se vilket privatleasing man får direkt på Kias hemsida?
Är det EV6 GT? Den ligger från 819k just nu ny.

Tog en Model Y P och valde till lite grejer så den kom upp i 813k bara för att få fram nått pris på privatleasing.
Den hade legat på 13 800kr / mån för 2k mil per år.

Så det är ju typ det du hamnar på.
Frågan är dock hur det är med en begagnad då inköpet är 200k lägre än ny.

Annars borde du kunna ta ut en ny Kia för samma peng typ. Men oklart om det funkar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Nej. Det är ett bruttolöneavdrag men kostnaden arbetsgivaren ger mig är i netto, dvs vad det kommer kosta mig netto för denna bil.

Ja okej, något sådant har jag tyvärr aldrig haft. Men antar du jobbar på ett mindre företag? För mig som jobbar på ett större företag (där vi dock inte kan välja och vraka mellan olika bilmodeller hursomhelst) Men hos oss tar man fram ett TCO för varje modell och delar det på kontraktstiden, sen får vi anställda utifrån våra positioner en viss "peng" att röra oss med, och för mig tex som har ca 7500,- att röra mig med får inget nettolöneavdrag om jag väljer en bil upp till 7500,- per månad i TCO kostnad. Väljer jag istället en bil som tex har en TCO kostnad på 8500,-/månad faller den sista 1000,- lappen på mig att betala per månad som nettolöneavdrag.

Så i mitt fall som senast nu beställde en polestar 2 long range single motor, Den hade vi ett TCO på ungefär 7400,-/månad så då fanns det lite utrymme att lägga på ett pilopaket och få några hundralappar i nettolöneavdrag ex.

När företaget räknar TCO betyder inte det nödvändigtvis att bilen med högst nypris är dyrast för mig. tex har vi en TCO kostnad på strax över 9000,-/månad för en tesla model 3, även fast den ligger dryga 100k billigare i nypris än en polestar 2 som jag tidigare skrev hade ett TCO värde på 7400,-/månad.

Men när det kommer till "sport" modeller skulle jag tro TCO värdet rusar ganska bra så osäker på om det öht skulle vara till någon fördel för dig om det är sådana modeller.

Fungerar det att för dig kvitta nettolöneavdraget mot förmånsvärdet när det går till sådär? eller åker du på både nettolöneavdraget och sedan även beskattas för hela förmånsvärdet?

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, tänk på att många lägger 10-15k i månaden på bil idag. Bilar har blivit dyrare och personalbil är inte gjort för att våra någon superförmån.

Tider du kunde köpa en ny bil och betala 1000 kr/mån är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallas:

Ja okej, något sådant har jag tyvärr aldrig haft. Men antar du jobbar på ett mindre företag? För mig som jobbar på ett större företag (där vi dock inte kan välja och vraka mellan olika bilmodeller hursomhelst) Men hos oss tar man fram ett TCO för varje modell och delar det på kontraktstiden, sen får vi anställda utifrån våra positioner en viss "peng" att röra oss med, och för mig tex som har ca 7500,- att röra mig med får inget nettolöneavdrag om jag väljer en bil upp till 7500,- per månad i TCO kostnad. Väljer jag istället en bil som tex har en TCO kostnad på 8500,-/månad faller den sista 1000,- lappen på mig att betala per månad som nettolöneavdrag.

Så i mitt fall som senast nu beställde en polestar 2 long range single motor, Den hade vi ett TCO på ungefär 7400,-/månad så då fanns det lite utrymme att lägga på ett pilopaket och få några hundralappar i nettolöneavdrag ex.

När företaget räknar TCO betyder inte det nödvändigtvis att bilen med högst nypris är dyrast för mig. tex har vi en TCO kostnad på strax över 9000,-/månad för en tesla model 3, även fast den ligger dryga 100k billigare i nypris än en polestar 2 som jag tidigare skrev hade ett TCO värde på 7400,-/månad.

Men när det kommer till "sport" modeller skulle jag tro TCO värdet rusar ganska bra så osäker på om det öht skulle vara till någon fördel för dig om det är sådana modeller.

Fungerar det att för dig kvitta nettolöneavdraget mot förmånsvärdet när det går till sådär? eller åker du på både nettolöneavdraget och sedan även beskattas för hela förmånsvärdet?

Han har en sk personalbil, inte en tjänste- eller frömånsbil och således inget förmånsvärde. Men i stället för att jag ska sitta och citera källor så kan du läsa vad en personbil är här: https://www.athlon.com/se/vara-loesningar/foeretagsleasing/pe...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter rimligt, tänk på att många lägger 10-15k i månaden på bil idag. Bilar har blivit dyrare och personalbil är inte gjort för att våra någon superförmån.

Tider du kunde köpa en ny bil och betala 1000 kr/mån är förbi.

Ganska absurda priser på bilar idag. Min dyraste bil jag köpt kostade 15k. Den är även billigast i drift, under en tusenlapp i månaden med reparationer. Haft den i snart 8 år. Får väll njuta av den så länge det går antar jag då nästa vinterbil blir nog knappast lika billig. kanske så att man får konvertera om sommar bilarna till vinterbilar sen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bruttolöneavdrag för personer som har långt till pension kan kosta flera hundra tusen i förlorad tjänstepension. De allra flesta arbetsgivare kompenserar inte den minskade bruttolönen för beräkningen av tjänstepension.

Googla på personalbil tjänstepension så finns det många artiklar i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ganska absurda priser på bilar idag. Min dyraste bil jag köpt kostade 15k. Den är även billigast i drift, under en tusenlapp i månaden med reparationer. Haft den i snart 8 år. Får väll njuta av den så länge det går antar jag då nästa vinterbil blir nog knappast lika billig. kanske så att man får konvertera om sommar bilarna till vinterbilar sen

Fint att ha något som inte är rostigt (sommarbil som inte körs och står ute året om), särskilt när man väl behöver mecka

Billigaste Volvon är 380k (XC60 mildhybrid) idag. C30 såldes fram till 2012 och kunde fås under 200k.

Billigaste Volkswagen idag är T-Cross för 261 900 kr, Golf börjar på 327 900 kr. Förra generationen Golf (Mk7) kostade 169 900 kr i grundutförande med 1,2 l vid lansering 2012.

Bilar har nästan dubblats i pris på en tioårsperiod. Lägg också till större fälgar, dyrare fälgar och i många fall som konsekvens av föregående dyrare däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ganska absurda priser på bilar idag. Min dyraste bil jag köpt kostade 15k. Den är även billigast i drift, under en tusenlapp i månaden med reparationer. Haft den i snart 8 år. Får väll njuta av den så länge det går antar jag då nästa vinterbil blir nog knappast lika billig. kanske så att man får konvertera om sommar bilarna till vinterbilar sen

Bilar är absurt dyra nu jo. Tänkte spara till en ny bil förut. Först tänkte man Kia eller Skoda sen Dacia när de blev dyra. Nu känns till och med de dyra och de känns inte direkt bra heller.

15k är väldigt billigt. Min första bil kostade 17k. Var en Passat från 97 detta var runt 10 år sedan.

Dyraste jag köpt kostade 100k. Köpte den 2018 var 4 år gammal då. Inte haft några problem med den på 5 år förutom slitage grejer som byta bromsar och däck. Idag är det omöjligt att köpa en 7 sitsig bil för 100k som är 4 år gammal. Väldigt bränslesnål också då den var miljöbil som ny.

Gäller att serva sina gamla bilar nu för en halv miljon verkar nu vara instegspris på bilar. Helt bortom möjligheten för en låginkomsttagare. Men antar det har mycket med dollarn att göra precis som för grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ganska absurda priser på bilar idag. Min dyraste bil jag köpt kostade 15k. Den är även billigast i drift, under en tusenlapp i månaden med reparationer. Haft den i snart 8 år. Får väll njuta av den så länge det går antar jag då nästa vinterbil blir nog knappast lika billig. kanske så att man får konvertera om sommar bilarna till vinterbilar sen

Vår bil som vi tvingades byta nu när vi flyttade till Norge var faktiskt inte alls så dyr när vi summerade. Hade den ganska exakt 3 år och åkte 8000 mil, inköpt för 225 tkr och såld för 165 tkr och totalt fick vi lägga ca. 40 tkr på service/slitagedelar under 3 år. Totalt 25 kr milen inkl. drivmedel tycker jag är ganska bra för en så pass ny bil (Passat alltrack utplockad av någon 2017 och vi körde den 2020-2023).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Han har en sk personalbil, inte en tjänste- eller frömånsbil och således inget förmånsvärde. Men i stället för att jag ska sitta och citera källor så kan du läsa vad en personbil är här: https://www.athlon.com/se/vara-loesningar/foeretagsleasing/pe...

Tack! var inte medveten om att det existerade. Ber om ursäkt för orelevant babbel.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att begreppet personalbil kan betyda olika saker. I de sammanhang jag mest kommit i kontakt med det betyder det att den anställde leasar bilen via sitt jobb för bruttolön, och då får bilen ett förmånsvärde man beskattas på.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallas:

Tack! var inte medveten om att det existerade. Ber om ursäkt för orelevant babbel.

Menade inget med det, annat än att jag av lathet valde bort att uppfinna hjulet på nytt och länkade till någon som resdan formulerat det väl för att sprida ljus på ämnet.

Skrivet av Horvendile:

Det verkar som att begreppet personalbil kan betyda olika saker. I de sammanhang jag mest kommit i kontakt med det betyder det att den anställde leasar bilen via sitt jobb för bruttolön, och då får bilen ett förmånsvärde man beskattas på.

Nej, sådan kombination finns inte. Har du tjänste- eller förmånsbil är dessa förmånsbeskattade eftersom företaget står för kostnaden.
Personalbil är, som du säger leasad av företaget, men bekostas genom brutto- eller nettolöneavdrag av den anställdes lön. Den anställde bär alltså kostnaden själv och då finns det inget förmånsvärde. Gratis P-plats mm kan såklart förmånsbeskattas, men inte bilen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fint att ha något som inte är rostigt (sommarbil som inte körs och står ute året om), särskilt när man väl behöver mecka

Billigaste Volvon är 380k (XC60 mildhybrid) idag. C30 såldes fram till 2012 och kunde fås under 200k.

Billigaste Volkswagen idag är T-Cross för 261 900 kr, Golf börjar på 327 900 kr. Förra generationen Golf (Mk7) kostade 169 900 kr i grundutförande med 1,2 l vid lansering 2012.

Bilar har nästan dubblats i pris på en tioårsperiod. Lägg också till större fälgar, dyrare fälgar och i många fall som konsekvens av föregående dyrare däck.

Dom har varit rostiga men efter jag svetsat och bytt saker så blir dom allt finare och mer lättmeckade.

Ja jag har också märkt att alla bilar som började på ibland så billigt som 99 000kr är som bortblåsta idag.

Skrivet av dagas:

Bilar är absurt dyra nu jo. Tänkte spara till en ny bil förut. Först tänkte man Kia eller Skoda sen Dacia när de blev dyra. Nu känns till och med de dyra och de känns inte direkt bra heller.

15k är väldigt billigt. Min första bil kostade 17k. Var en Passat från 97 detta var runt 10 år sedan.

Dyraste jag köpt kostade 100k. Köpte den 2018 var 4 år gammal då. Inte haft några problem med den på 5 år förutom slitage grejer som byta bromsar och däck. Idag är det omöjligt att köpa en 7 sitsig bil för 100k som är 4 år gammal. Väldigt bränslesnål också då den var miljöbil som ny.

Gäller att serva sina gamla bilar nu för en halv miljon verkar nu vara instegspris på bilar. Helt bortom möjligheten för en låginkomsttagare. Men antar det har mycket med dollarn att göra precis som för grafikkort.

Ja dollarn har inte gjort det billigare direkt, men dom tar ju de priser som folk är villiga att betala. Skulle vem som helst gjort och nu har väll de flesta mer pengar och kan lägga 500k per bil och då kommer givetvis företag ta betalt utefter det.
känns som det var halvledarbristen som startade prisrusningen och sen har det bara bestått.

Bortser man från en bil jag fått gratis så är den billigaste bilen jag haft en saab för 2000kr. Bonden sa att jag får fixa 2orna själv, som han trodde den skulle få på besiktningen. när den gick igenom med rent papper ville han ha mer men en deal är en deal.

Skrivet av Kakann:

Vår bil som vi tvingades byta nu när vi flyttade till Norge var faktiskt inte alls så dyr när vi summerade. Hade den ganska exakt 3 år och åkte 8000 mil, inköpt för 225 tkr och såld för 165 tkr och totalt fick vi lägga ca. 40 tkr på service/slitagedelar under 3 år. Totalt 25 kr milen inkl. drivmedel tycker jag är ganska bra för en så pass ny bil (Passat alltrack utplockad av någon 2017 och vi körde den 2020-2023).

Mycket beror på ens ekonomi och hur man ser på det. 40k på service och slitage delar är för mig en sjukligt absurd summa på 3 år för en bil.
Kommer inte ens i närheten av det på mina 4 bilar vi har och använder i hushållet på 3 år. Då gör jag all service själv vilket gör det billigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom har varit rostiga men efter jag svetsat och bytt saker så blir dom allt finare och mer lättmeckade.

Schysst när grejerna blir bättre.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja jag har också märkt att alla bilar som började på ibland så billigt som 99 000kr är som bortblåsta idag.

Tycker Golf är ganska bra exempel, en generation och priset går från 169 900 kr till 327 900 kr – men när den lanserade i Sverige 2020 så fanns det en 1,0 l för 236 900 kr, är 1,5 l som kostar 327 900 kr som är den billigaste Golf du kan beställa idag.

Dacia Sandero brukade kosta från 79 000 kr – de börjar på 179 900 kr (204 900 kr med cvt/automat) idag. Första generationen Sandero var 2008, visst de har blivit mer av en bil i bekvämlighet, utrustning o.s.v. men är en ekonomibil med 1,0 l-motor och här talar vi om mer än dubbla priset att sätta in foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Schysst när grejerna blir bättre.

Tycker Golf är ganska bra exempel, en generation och priset går från 169 900 kr till 327 900 kr – men när den lanserade i Sverige 2020 så fanns det en 1,0 l för 236 900 kr, är 1,5 l som kostar 327 900 kr som är den billigaste Golf du kan beställa idag.

Dacia Sandero brukade kosta från 79 000 kr – de börjar på 179 900 kr (204 900 kr med cvt/automat) idag. Första generationen Sandero var 2008, visst de har blivit mer av en bil i bekvämlighet, utrustning o.s.v. men är en ekonomibil med 1,0 l-motor och här talar vi om mer än dubbla priset att sätta in foten.

Samtidigt som detta sker så damsugsmarknaden på begagnat bilar av utländska intressenter PGA den svaga kronan.
https://www.nyteknik.se/fordon/allt-fler-begagnade-bilar-salj...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, sådan kombination finns inte. Har du tjänste- eller förmånsbil är dessa förmånsbeskattade eftersom företaget står för kostnaden.
Personalbil är, som du säger leasad av företaget, men bekostas genom brutto- eller nettolöneavdrag av den anställdes lön. Den anställde bär alltså kostnaden själv och då finns det inget förmånsvärde. Gratis P-plats mm kan såklart förmånsbeskattas, men inte bilen.

Anledningen till att den förmånsbeskattas är just att jag betalar leasingkostnaden med bruttolön. Jag har alltså en sådan bil själv så jag är rätt säker på att det kan göras så. Jag menar... jag ser det i min lönespec. Det är så.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Han har en sk personalbil, inte en tjänste- eller frömånsbil och således inget förmånsvärde. Men i stället för att jag ska sitta och citera källor så kan du läsa vad en personbil är här: https://www.athlon.com/se/vara-loesningar/foeretagsleasing/pe...

Tyvärr har du fel, det är fortfarande en förmån som du ska bli beskattad på.
På personalbil har du ofta möjligheten att välja att ta kostnaden som ett löneavdrag, netto eller brutto.
Vid bruttolöneavdrag adderas fulla förmånsvärdet på din lön och blir beskattad på det.
Vid nettolöneavdrag har du möjlighet att reducera förmånsvärdet med beloppet NLA är på och det belopp som återstår läggs på din lön och blir beskattad på det.

https://www.leaseplan.com/sv-se/vagnpark-management/personalb...

Citat:

Löneavdrag
Löneavdraget som görs är ett brutto- och nettolöneavdrag. Om bilens kostnad överstiger förmånsvärdet görs ett bruttolöneavdrag på överstigande belopp. Eftersom en Personalbil är en skattemässig förmån utgår förmånsvärde enligt skatteverkets riktlinjer. Ditt nettolöneavdrag kommer dock att reducera ditt förmånsvärde. Om skattereglerna ändras kan din arbetsgivare övergå till annat löneavdrag. Ditt bruttolöneavdrag kan även ändras under avtalstiden om din verkliga körsträcka avviker mot vad som uppgetts i den ursprungliga bilofferten. Nettolöneavdraget ändras årsvis då förmånsvärdet justeras enligt skatteverkets beräkningar.

EDIT: Detta förutser att du nyttjar bilen privat förstås, men du kanske bara pratar om i tjänst?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av nallas:

Fungerar det att för dig kvitta nettolöneavdraget mot förmånsvärdet när det går till sådär? eller åker du på både nettolöneavdraget och sedan även beskattas för hela förmånsvärdet?

Han får inget nettolöneavdrag, utan arbetsgivaren har bara gett vad bilen kostar efter alla avdrag dvs nettokostnaden och det går då inte att reducera förmånsvärdet.
I detta fall är det beskattning på hela förmånsvärdet.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Tyvärr har du fel, det är fortfarande en förmån som du ska bli beskattad på.
På personalbil har du ofta möjligheten att välja att ta kostnaden som ett löneavdrag, netto eller brutto.
Vid bruttolöneavdrag adderas fulla förmånsvärdet på din lön och blir beskattad på det.
Vid nettolöneavdrag har du möjlighet att reducera förmånsvärdet med beloppet NLA är på och det belopp som återstår läggs på din lön och blir beskattad på det.

Förvirrande:

"Nettolöneavdraget motsvarar förmånsvärdet av bilen, vilket innebär att den anställde inte behöver betala någon förmånsbeskattning för bilen"

"Bruttolöneavdraget innebär att du som anställd accepterar en lägre bruttolön i utbyte mot din förmån. Genom att finansiera ditt bilinnehav med bruttolönen istället för nettolönen så slipper du alltså betala din bils kostnader med redan skattade pengar."

Det enda jag behövde betala förmån för var mina privata resor. Inte själva bilen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förvirrande:

"Nettolöneavdraget motsvarar förmånsvärdet av bilen, vilket innebär att den anställde inte behöver betala någon förmånsbeskattning för bilen"

"Bruttolöneavdraget innebär att du som anställd accepterar en lägre bruttolön i utbyte mot din förmån. Genom att finansiera ditt bilinnehav med bruttolönen istället för nettolönen så slipper du alltså betala din bils kostnader med redan skattade pengar."

Det enda jag behövde betala förmån för var mina privata resor. Inte själva bilen.

Har du nettolöneavdrag så minskar man förmånsvärdet med motsvarande belopp. Dvs är förmånsvärdet 5000:- och nettolöneavdrag på 5000:- så blir det 0:- i förmånsvärde och inget att skatta på.
Har du däremot 4000:- i löneavdrag blir förmånsvärdet 1000:- som du sedan skattar på.

Bruttolöneavdraget så dras summan av från lönen innan skatt, men det reducerar inte förmånsvärdet något.

Sen kan man göra en kombination av båda, så kallad brunetto vilket artikeln du länkar till har och då har man både brutto- respektive nettolöneavdrag så kan man reducera förmånsvärdet med beloppet som nettolöneavdraget är på samt ta del av sänkta arbetsgivaravgifter. Då sätter man nettolöneavdraget på samma summa och de överskjutande blir ett bruttolöneavdrag upp till bilens kostnad.

Bilen kostar 8000:- och förmånsvärdet är 4000:-
Nettolöneavdraget blir 4000:-, förmånsvärdet reduceras med motsvarande belopp = 0:-
4000:- är kvar för BLA, detta drar man bort arbetsgivaravgifterna så 3043:-
Din kostnad: 4000:- nettolöneavdrag och 3043:- bruttolöneavdrag (brunetto). 0:- i förmånsvärde.

Verkar som du haft tur i sådant fall och fått den billigt som satan Dock kan det bli jobbigt för arbetsgivaren om det blir en audit med Skatteverket. Men så fort du använder bilen utanför tjänsten blir det en förmån du ska skatta för.
Betalade du förmånsvärdet då eller drivmedlet eller hur var upplägget om du vill berätta?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II