Tinnitus av defekta hörlurar, skadestånd?

Permalänk
Medlem

Tinnitus av defekta hörlurar, skadestånd?

Det är så att jag fått tinnitus av defekta hörlurar(Oneplus Z2 Buds), orsakat av ett väldigt högt pip i vänster hörlur. Har redan reklamerat dem, men undrar om man kan kräva något slags skadestånd från återförsäljaren för "personskada"? Hittar bara om folk som fått ersättning via jobbet, men undrar hur man gör om man nu fått det som privat person.

Har också kontaktat Hallåkonsument och de hänvisar till skadeståndslagen.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får svårt att bevisa att det är anledningen att du fått tinnitus. På sin höjd kan du kanske få utbetalt från din personförsäkring om du har en sådan. Om det är så att hörlurarna helt plötsligt spelar ett HÖGT pip som kan vara skadligt och att det kan reproduceras har du kanske en chans.

Permalänk
Medlem

Vad säger ditt försäkringsbolag? Läs försäkringsvillkoren, även avsnittet om rättshjälp i din hemförsäkring. Och för övriga försäkringar som du omfattas av.

Annars känner jag inte till någon annan organisation än Tingsrätten som kan tänkas bry sig. Och då är det skadeståndslagen, bevis och troligen jurist/advokathjälp eller hjälp via försäkringsbolaget som gäller. Du/din hjälp behöver ta ställning till vem du tycker kan vara juridiskt skyldig att betala skadestånd. Försäljaren, importören eller tillverkaren? 6 kap 1 i konsumentköplagen tyder på att du skulle kunna vända dig åtminstone mot försäljaren även för kroppsskada, även om det verkligen inte är tydligt. Edit: Produktansvarslagen pekar fingret mot de andra parterna och är därmed lex specialis och det som gäller enligt min amatörbedömning.

Hade det varit en vård- eller trafikskada hade det funnits andra vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jag tror du får svårt att bevisa att det är anledningen att du fått tinnitus. På sin höjd kan du kanske få utbetalt från din personförsäkring om du har en sådan. Om det är så att hörlurarna helt plötsligt spelar ett HÖGT pip som kan vara skadligt och att det kan reproduceras har du kanske en chans.

Jag har redan fått de reklamerade, och de har godkänt reklamationen. Dock har de inte sagt något om skadan som jag påpekat.

Det uppstod av att jag justerade hur de satt i örat i "Transparency mode", så förmodligen har de något med mikrofonen att göra. Läst runt och finns liknande som fått samma ljud fast med andra modeller. Är redan anmält till försäkringsbolag samt står i min 1177 journal om skadan och hur den uppkommit.

Är väl mest hur jag ska gå tillväga om det visar sig vara att tinnitusen visar sig vara permanent, har gått 2 månader nu. Känns ju inte rimligt om man kan sälja hörlurar som orsakar sådana ljud som leder till skador och sedan inte tar ansvar för det.