Permalänk
Livsnjutare 😎

Tillbaka till armbandsuret

Jag har nått en punkt i mitt liv där jag tycker det börjar bli påtagligt jobbigt med alla notiser i telefonen, reklam på hemsidor, alla förbannade ”acceptera alla cookies” etc etc

Digitaliseringen har nått nya höjder utav skitdåligt i mitt tycke! Tacka vet jag början utav 2000-talet.

Men!, vad har då detta med denna tråden att göra ?!
Jag har idag en AppleWatch som levt med mig i flera år, har även bytt till en annan bättre modell från den förra men vill nu stega tillbaka och köra mer analogt och skippa uppkopplade klockor till fördel till en analog eller digital enklare klocka utan massa lull-lull.

Har du någon klocka att tipsa om ?
Det kan vara både analoga och digitala ur, budget skulle jag säga är Max 2000kr
Inga problem att köpa begagnat för att få mer för pengarna.

Ser gärna att det finns en timer-funktion i någon form, och datum, annars är det inga direkta krav…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Casio F-91W-1

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pantsoff:

Casio F-91W-1

Hehe, en riktig klassiker! 😁

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hehe, en riktig klassiker! 😁

Uhren
Har en 403 med svart ring som jag ägt i.. 10 år kanske?
Odödlig. Automatisk seiko.. badat med den i hav, tappat den, låtit den ligga i år.. den bara funkar.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Fastnat för tritiumbelagda visare från KHS: https://www.khs.net/

Permalänk
Medlem

En av mina favoriter är Casio G-Shock GW-B5600

Permalänk
Medlem

Lite halvsvår budget för en analog klocka. En begagnad Seiko eller Tissot hade jag personligen letat efter. Tissot Seastar med powermatic eller typ en automatisk Seiko SSK003 eller liknande hade jag kört på kostar dock mer än din budget. Helt klart prisvärda klockor man kan ha väldigt länge. Har själv en Seastar och planerar att köpa en Seiko för att kunna variera mig, väldigt prisvära klockor (även fast de inte är super billiga).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Budgeten bör väl vara lite högre för en bra analog klocka, men har du övervägt att stänga av alla notiser du inte önskar på Appleklockan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tacka vet jag början utav 2000-talet.

Du menar alla popups och alla injektorvirus man fick istället?

Skrivet av andreas_dock:

Har du någon klocka att tipsa om ?

Capcoms 1942-klocka är riktigt snygg om man inte har något emot att det rör sig om att det är spelreferenser på klockan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Citizen Eco drive titanium (analog) som jag är väldigt nöjd med. Inga batteribyten eller kontaktallergi. Kostar cirka 2000 kr

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Kul att du är på väg bort från smartwatches

Grundreglerna när det gäller klockköp är:
1. Finns det en perfym från samma märke - köp inte klockan.
2. Annonserar dom massor på Facebook - köp inte klockan.
3. Är klockan för stor för din handled - köp inte klockan.

I övrigt är det upp till smak och den är viktigast av allt.

Själv har jag byggt upp en liten samling av klockor med mekaniska urverk de senaste 10 åren. Där alla bär olika historier och såklart grovt varierande prislappar.

Lite över din budget kanske men i ditt fall skulle jag nog ändå rekommendera dig att kolla på Kronaby-klockor. Jag äger ingen själv men om jag en dag bestämmer mig för att köpa en digital klocka så är deras klockor ett alternativ.

Lägger du 5000 på en klocka blir tim-priset snart nära öret ändå

Lycka till

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Swedroid har en tråd med inspiration,
https://swedroid.se/forum/threads/klocktraden-visa-upp-ditt-a...

Grabben krävde en Casio A158WA (metallmodellen av klassikern) för att visa upp sig på skolan nästa veckan så jag fick beställa en sådan, personligen så är jag fast i träningsfunktionerna hos mig garmin (och är för klumpig för finare saker)
men om man bara hittar något man gillar och kan tänka sig att verkligen använda så skulle det inte vara fel med en finare klocka.

Permalänk

Hade nog rekommenderat att gå förbi närmsta ur & penn då dom brukar har halva priset på Citizen klockor typ varannan vecka. Har haft min i snart 11 år och aldrig haft något strul. Batteri bytt en gång för 300kr
Vill man ha något mer stilrent kan man ju gå mot Armani-hållet som också ligger på runt 1500kr (har haft min i 4 år och inga strul med den heller)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Intressant att du lessnat på notiserna i klockan. Jag är inne på ett annat spår och avveckla mobiltelefonen till förmån för en smartklocka. På så sätt kan man fortfarande bli nådd och få meddelanden men slipper bli distraherad av FB eller sittande och slösurfa.

Skriv gärna hur det går för dig efter du köpt en ny klocka om du håller kvar vid den eller går du tillbaks till en smartwatch.

Permalänk
Medlem

Har också blivit rätt förtjust i Casio gshock, har en ga 2100 (finns i nästan ett oändligt antal färgkombinationer). De verkar även ha fördelen av att inte gå sönder om man har klockan på sig hela tiden (har avverkat en del klockor tyvärr). Samt att man slipper laddningsinfernot hela tiden 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har nått en punkt i mitt liv där jag tycker det börjar bli påtagligt jobbigt med alla notiser i telefonen, reklam på hemsidor, alla förbannade ”acceptera alla cookies” etc etc

Digitaliseringen har nått nya höjder utav skitdåligt i mitt tycke! Tacka vet jag början utav 2000-talet.

Men!, vad har då detta med denna tråden att göra ?!
Jag har idag en AppleWatch som levt med mig i flera år, har även bytt till en annan bättre modell från den förra men vill nu stega tillbaka och köra mer analogt och skippa uppkopplade klockor till fördel till en analog eller digital enklare klocka utan massa lull-lull.

Har du någon klocka att tipsa om ?
Det kan vara både analoga och digitala ur, budget skulle jag säga är Max 2000kr
Inga problem att köpa begagnat för att få mer för pengarna.

Ser gärna att det finns en timer-funktion i någon form, och datum, annars är det inga direkta krav…

Jag går i samma tankar och tittar runt på olika klockor.
En jag fastnat för är denna, som jag troligtvis kommer att köpa.

https://www.stjarnurmakarna.se/varumarken/casio/casio-g-shock...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

G-Shock for life

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Seiko gör fina klockor i den prisklassen.
Med automatiskt urverk.
Exempel
https://www.monsterwatches.eu/product/snxs79/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Spana in Orient Bambino, men då kan du behöva lägga till någon hundralapp över budget. Men det är nog så bra automatisk klocka man kan få för de pengarna.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gå på ett beprövat märke i prisklassen, kanske behövs knuffas till någon tusenlapp till egentligen men kika på Seiko, Tissot, Certina etc. och välj en med quartz-verk. Automatiska urverk i den prisklassen är verkligen ingen höjdare. Undvik för allt i världen parfymklockor.

Permalänk
Medlem

Citizen Eco driver, snygg och riktigt trevlig klocka.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Med mekaniska klockor får man vara medveten om att de kommer att kräva service förr eller senare, som inte är billig. Jag har lagt rätt många tusenlappar de senaste 20 åren på min mekaniska... Detta medan min Certina DS vägrar avlida trots batteriläckage och att jag efter läckaget bara bytt batteri bara genom att bända upp den med en tunn skruvmejsel... Där är fördelen med många Casio också, att de bara är ihopskruvade så man kan rätt lätt skruva upp dem och kasta i ett nytt batteri. Har en sådan också som är bra för att den tål mycket stryk...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Wonk:

Fastnat för tritiumbelagda visare från KHS: https://www.khs.net/

https://www.khs.net/en/shooter-mkii-chronograph-khs-sh2cf-nb....
Fastnade verkligen för denna modellen. (dock en bra bit över budget, men de hade rea på vissa andra modeller såg jag)
Har min klocka på höger handled med, så det hade varit ultimat.

Tack så mycket för tipset!

Skrivet av wilsontaylor:

Budgeten bör väl vara lite högre för en bra analog klocka, men har du övervägt att stänga av alla notiser du inte önskar på Appleklockan?

Jo men absolut, och det gör jag också. Tro mig.
Men problemet med Appleklockan, och många andra smartklockor för den delen är deras batteritid, jag måste ladda varje dag vilket jag är ganska less på när jag använder dess funktioner i betydligt mindre utsträckning än för några år sedan.
Sedan är man rädd att den skall få stryk med när man är ute och grejjar :/

Skrivet av Grumie:

Kul att du är på väg bort från smartwatches

Grundreglerna när det gäller klockköp är:
1. Finns det en perfym från samma märke - köp inte klockan.
2. Annonserar dom massor på Facebook - köp inte klockan.
3. Är klockan för stor för din handled - köp inte klockan.

I övrigt är det upp till smak och den är viktigast av allt.

Själv har jag byggt upp en liten samling av klockor med mekaniska urverk de senaste 10 åren. Där alla bär olika historier och såklart grovt varierande prislappar.

Lite över din budget kanske men i ditt fall skulle jag nog ändå rekommendera dig att kolla på Kronaby-klockor. Jag äger ingen själv men om jag en dag bestämmer mig för att köpa en digital klocka så är deras klockor ett alternativ.

Lägger du 5000 på en klocka blir tim-priset snart nära öret ändå

Lycka till

Verkligen bra råd och tips här!, suger åt mig som en svamp.
Det stora problemet jag har här är att jag inte riktigt vet vilken väg jag skall gå - ha något som är snyggt och passar till uppklätt - eller något som kan vara med mer i vardagen i allt man gör.

Jag menar typ såhär;

Skrivet av Sephirot:

Intressant att du lessnat på notiserna i klockan. Jag är inne på ett annat spår och avveckla mobiltelefonen till förmån för en smartklocka. På så sätt kan man fortfarande bli nådd och få meddelanden men slipper bli distraherad av FB eller sittande och slösurfa.

Skriv gärna hur det går för dig efter du köpt en ny klocka om du håller kvar vid den eller går du tillbaks till en smartwatch.

Noterat!, skall jag göra.
Kommer säkert ha kvar min äpple-klocka (andrahandsvärdet är ju kass) och använda från och till, men då kommer ju också gisslet med att den skall laddas inför varje session... 🙄

Skrivet av Kakann:

Gå på ett beprövat märke i prisklassen, kanske behövs knuffas till någon tusenlapp till egentligen men kika på Seiko, Tissot, Certina etc. och välj en med quartz-verk. Automatiska urverk i den prisklassen är verkligen ingen höjdare. Undvik för allt i världen parfymklockor.

Tack för info, vi skippar automatiska klockor då om jag inte sticker upp i 4-5k+ -klassen om jag fattat rätt.. ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av griid:

Jag går i samma tankar och tittar runt på olika klockor.
En jag fastnat för är denna, som jag troligtvis kommer att köpa.

https://www.stjarnurmakarna.se/varumarken/casio/casio-g-shock...

När jag på länken såg att det var en G-Shock tänkte jag bara "Nja, jag kan tänka mig en sportklocka, men G-Shock's brukar vara ganska utstickande på det viset.. så tack, men nej tack..." och scrollade vidare.

Men nu när jag läste igenom tråden igen måste jag säga ursäkta, jag har helt missbedömt modellserien - där finns ju även vissa utgåvor som skiljer sig från det jag trodde, denna är ett exempel. Riktigt snygg klocka!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Efter era kloka råd och ideér har jag nu kommit en bit närmare vad jag vill ha.

Jag vill nog satsa på en väletablerad spelare på marknaden för klockor, även om det innebär att jag får gå upp lite i budget.

Jag vill ha en relativt liten boett eftersom jag har smala handleder och idag kör med 38/40mm modellen utav apple-klockan och är toknöjd med den storleken så kommer jag välja att vara kvar runt den storleken.

Idag har jag ett tygarmband, och efter att ha provat en uppsjö utav olika modeller utav band är detta vad jag vill ha vidare också.

Jag vill kunna ha med och på mig klockan överallt, på arbetsplatsen, när jag är hemma och snickrar, när man går på fest, när jag är och tränar/simmar osv.
Vill inte behöva byta mellan olika klockor bara för det är olika aktiviteter man håller på med, att ta av den för att armbandet skall torka må så vara - men inte mer.

Kollade igenom lite utav Sekio's klockor och bara baserat på utseende och vad jag skriver här ovan så fastande jag för denna;
https://www.uret.se/seiko-prospex-gra-textil-o38-mm-p-501957....

Den är dock helt utanför min prisklass i dagsläget, men vad tycker ni ?

Då jag gärna vill ha datum och någon form utav tidtagning så kikade jag även på denna;
https://www.uret.se/seiko-classic-svart-textil-o39-mm-p-63035...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är otroligt nöjd med min Seiko SRPD55K1.