Att ladda mobilen på ett skonsamt sätt?

Permalänk
Medlem

Ladda mobilen skonsamt

Skrivet av Tinkerbeard:

Oj! Jag har fortfarande en iPhone XR som används dagligen och har likt dig 85% batterikapcitet kvar. Dock är den använd i ca 4 år jämfört med din 11 månader.

Jag använder 20W laddare och laddar endast nattetid när jag sover.

Lustigt som tusan!
Har laddat men en svagare laddare nu under 2 nätter. Nu är batterikapaciteten plötsligt 95% (!)
Trodde inte mina ögon när jag såg det.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Alla Li-jon batterier är inte skapade lika. Det är alltid avvägningar mellan C-värde, kapacitet, livslängd, vikt, volym, arbetstempersturer och så vidare.

För övrigt tillämpar väl kinserna en väldigt dålig "standard" av snabbladdning där dom vrider upp strömstyrkan istället för spänningen, vilket både orsakar mer värme och kräver tjockare kablar.

Dålig standard? Att vrida upp strömstyrkan vid laddning istället för spänning är fördelaktigt och ger MINDRE värme än att vrida upp spänningen.

Varför man började med att vrida upp spänning och inte ström i snabbladdning via usb A var förmodligen pga att få usb A sladdar officiellt klarar mer än 2.1A. Idag finns fler sladdar som klarar 3 ampere, men det finns eller fanns inget sätt för USB A laddaren att säkerställa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om batterihälsan är på ca 80% så är det 80% av när batteriet var nytt som "går" att laddas. Dvs när det står 100% så har den laddat så mycket som batteriet kan laddas, dvs 80% om batterihälsan säger 80%

Det tror jag inte stämmer exakt.
Jag frågade dessutom utifrån rekommendationen att hålla batteriets SoC mellan 20-80% och om det på ett slitet batteri betyder samma sak som i ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där med att den lär sig hur du laddar stämmer i den form att den inte laddar över 80%, men upp till 80% snabbladdar den om du har en sån laddare ansluten.

Så fungerar det åtminstone på min Pixel 7a. Andra telefoner kanske har mer avancerade funktioner?
Men denna funktion slipper man dock det som är mest skadligt för batteriet, att den fortsätter mata in ström hela tiden för att hålla batteriet på 100% hela natten. Att låta det ligga kring 80% större delen av natten är mycket mer skonsamt.
Dock fungerar inte detta alls för t.ex. de som jobbar natt, eftersom funktionen endast går att aktivera mellan kl 21 och 10.

Sedan anpassar ju telefonens styrsystem laddningshastigheten ändå baserat på hur fulladdat batteriet är. Det går alltid fortare att ladda batteriet från 20 - 40% än från 80 - 100%.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så fungerar det åtminstone på min Pixel 7a. Andra telefoner kanske har mer avancerade funktioner?
Men denna funktion slipper man dock det som är mest skadligt för batteriet, att den fortsätter mata in ström hela tiden för att hålla batteriet på 100% hela natten. Att låta det ligga kring 80% större delen av natten är mycket mer skonsamt.
Dock fungerar inte detta alls för t.ex. de som jobbar natt, eftersom funktionen endast går att aktivera mellan kl 21 och 10.

Sedan anpassar ju telefonens styrsystem laddningshastigheten ändå baserat på hur fulladdat batteriet är. Det går alltid fortare att ladda batteriet från 20 - 40% än från 80 - 100%.

Är du säker på att den bara gäller mellan 21-10? Förut behövde man ha ett alarm inställt men Google har ändrat den delen så att den lär sig din laddningsrutin. Ja, med Samsung och Asus (kommer inte ihåg om Sony också har det) så kan man stänga av snabbladdningen helt och hållet i systemet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Lustigt som tusan!
Har laddat men en svagare laddare nu under 2 nätter. Nu är batterikapaciteten plötsligt 95% (!)
Trodde inte mina ögon när jag såg det.

Märkligt att batterikapaciteten kan gå upp med 10% genom byte av laddare? Har batteriet tappat 15% så har den tappat 15% i mina ögon iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Automatik funkar dåligt då människan inte är en maskin. Bara för att jag har ett visst beteende en dag, så innebär det inte att alla andra dagar är likadana.

Bara att titta på Microsoft och Teams för att se hur dålig deras uppskattning av arbetstider är.

Att uppskatta människans beteende är helt onödigt, funktionerna är ditlagda för att folk inte vet hur en BMS fungerar så de skall upplevas som de har bättre kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Många i den här tråden talar av egen erfarenhet så det är inte ett påhittat problem.

Analysen av egna erfarenheter är ofta kass och färgas stark av förutfattade meningar. Vetenskap bygger på att alla dessa påståenden tvättas från bias och visar entydigt att moderna telefoners BMS minskar batteriets livslängd betydligt mindre än glömska människor med referenser från NimH eller blycelssbatterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hur kan detta fortfarande diskuteras 2023? Telefonerna har oerhört avancerat BMS med sensorer för temp. Du kommer aldrig slå automatiken i en modern telefon genom micromanagement.

Man kan styra automatiken att optimera mot olika mål. "Maximal livslängd på batteriet" är inte den optimering de flesta efterfrågar och därmed inte default.
Det du kallar micromanagement handlar ju bara om att ändra parametrarna för optimering åt önskat håll.

Skrivet av binnen97:

Jag har en iPhone med batterihälsa på ca 80%. Är det lika stor nytta att bara ladda 80% av det eller ”hamnar jag på 80% när mobilen visar 100%”?

Att batterihälsan är 80% betyder att kapaciteten sjunkit och inre resistans ökat en aning.
Fortfarande bäst att bara ladda till <90% av tillgänglig kapacitet.

Skrivet av kotz:

80% är inte så bra. Du borde byta batteri.

En kostnadsfråga. I många tillämpningar använder jag utan problem batterier som är nere runt 50%.

Skrivet av Seloken:

Lustigt som tusan!
Har laddat men en svagare laddare nu under 2 nätter. Nu är batterikapaciteten plötsligt 95% (!)
Trodde inte mina ögon när jag såg det.

Kan vara rimligt!
Först: Det de flesta kallar för "laddare" är ju bara ett nätaggregat. Själva laddaren sitter inbyggd i telefonen.
När batterier snabbladdas, vilket är det vanligaste sättet, kan inte hela kapaciteten nyttjas. Det blir alltid en del "hål" som inte fylls med laddning.
Om man laddar med lägre strömstyrka så fördelas laddningen effektivare på anod/katod-ytorna inne i batteriet, så att det laddas bättre.
Från 80% till 95% verkar ändå ganska extremt, men om du använt "turboladdning" som standard så kan det hända...

Skrivet av dannesthlm:

Dålig standard? Att vrida upp strömstyrkan vid laddning istället för spänning är fördelaktigt och ger MINDRE värme än att vrida upp spänningen.

Här blandar du äpplen och päron.
Det är i eldistributionen (fram till telefonens inbyggda laddkretsar) som spänningen ökas för att man ska få mindre effektförlust (i form av värme) i ledningarna. Med de tunna kablar och små kontaktbleck som används får inte strömmen vara särskilt hög.

Om resistansen i kablar och kontakter uppgår till 0,1ohm och man kör 1A så blir effektförlusten 0,1W. Vid 10A blir förlusten 10W och vid 50A 250W. Det är med andra ord inte bra att öka strömstyrkan!

Laddströmmen (som går in i batteriet) väljs/styrs baserat på andra parametrar, där batteriets aktuella temperatur kan ge en begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Man kan styra automatiken att optimera mot olika mål. "Maximal livslängd på batteriet" är inte den optimering de flesta efterfrågar och därmed inte default.
Det du kallar micromanagement handlar ju bara om att ändra parametrarna för optimering åt önskat håll.

Fortfarande så spelar förbrukad energi mer än något annat, att slösa tid på att försöka ”optimera” ger tveksamt resultat och risken för suboptimering ökar.

Bra laddkretsar driver telefonen från nätaggregat direkt, på så vis sparas batterikapacitet som går förlorad om man kopplar ur laddaren under natten exempelvis. Folk räknar laddcykler och tror att laddningen är problemet, urladdningen är det verkliga problemet. Utan urladdning ingen laddning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja rekommendera denna video från Marques Brownlee, som tar upp frågan om snabbladdning. Jag tycker att videon är informativ och hoppas att några här får nytta av det han tar upp.

Does Fast Charging ACTUALLY Ruin Your Battery?

Permalänk
Medlem

Har den lilla(5W) laddaren från IKEA(Småhagel) som ger ca 25% laddning/timme sittandes i en en(1) knapps nedräknings timer.
Är det mer än 50% kvar så blir det 2 knapptryckningar för två timmars laddning eller eller om det är mindre än 50% så blir det 3 knapptryckningar för 3 timmars laddning. Detta brukar resultera i 96-98% laddning på morgonen.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Alla Li-jon batterier är inte skapade lika. Det är alltid avvägningar mellan C-värde, kapacitet, livslängd, vikt, volym, arbetstempersturer och så vidare.

För övrigt tillämpar väl kinserna en väldigt dålig "standard" av snabbladdning där dom vrider upp strömstyrkan istället för spänningen, vilket både orsakar mer värme och kräver tjockare kablar.

Jag tror du blandar ihop spänning/ström för själva "kabelöverföringen". För kablar och överföring vill man ha högre spänning/lägre ström för att minska förluster och behovet av grövre kabelarea.

Li-Ionbatterier laddas normalt först med konstant ström tills dess att batterispänningen nått sin nominella nivå (normalt runt 4.2V), sen laddar man med konstant spänning (dvs sjunkande ström för att behålla spänningsnivån, det är därför det tar längre tid add ladda efter ca 80% när spänningen nått rätt nivå).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Snabbladda (120W) antar jag sliter med på batteriet.
Laddar man över natten så har de flesta mobilerna funktion att de laddar klart det sista innan klockan ringer.
(Iphone har det iallafall) Antar att det sparar lite på batteriet också.
Funkar det som elbilarnas batteri så ska man väl bara ladda till 80% egentligen.

Annars känns det fortfarande som tillverkarna bygger telefonerna att du bara ska ha dem i 2 år. Sedan ska du köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Rent generellt så blir batteriet varmare av snabbladdning och slits därför lite fortare om du snabbladdar. Dvs om du vill maximera livslängden på batteriet så ska du låta bli snabbladdning.
Exakt hur stor skillnaden är är svårt att veta men att det är en nackdel att snabbladda är välkänt och en begränsning i batterikemin.
Eftersom du har en samsung så kan jag också tipsa om att det finns en laddningsbegränsning inbyggd i telefonen i de flesta samsungs modeller som stoppar laddningen vid 85% laddning vilket ytterligare minskar slitaget eftersom just laddning till helt fullt sliter lite extra.
Du kan fortfarande använda en laddare som stödjer snabbladdning. Det finns en inställning i telefonen där du kan välja att köra eller inte köra snabbladdning oavsett om laddaren stödjer det.

Mitt fetade i din text!
Ja exakt, så har jag också hört och sett att det är det som gäller. Man behöver inte passa Samsungs telefoner eller ställa in så laddningen avslutas vid 85% utan det finns inbyggt i telefonen från scratch. Alltså när indikatorn visar 100% laddning då är det i verkligheten endast 85% laddning i batteriet (smart lösning). Att det förhåller sig så tycker jag också mig ha sett i praktiken då jag alltid laddat till 100% och till och med väntat på att det skulle ladda max innan jag började använda telefonen och faktum är att mitt batteri är fan som nytt. Jag ser iaf ingen märkbar skillnad efter snart 5 års laddande med 5W (5V*1A).

Nu laddade jag min telefons första laddning till just 100% med en 10W (5V*2A) och så fortsätter jag nog, kanske tom går ner på 5 wattaren om det funkar över natten. Snabbladdaren på 25W som jag köpte till kommer jag bara att använda just om jag glömt ladda över natten och skall iväg snabbt på morgonen eller tar med den ut och laddar vid lämpligt uttag.

Ser att jag nu har 60% kvar men då körde jag över all data igår trådlöst och idag krånglat med Google, Gmail och Chrome, som fan är omständligare än tom Bank-ID med sina säkerheter till förbannelse. Ser lovande ut detta med tanke på att jag också surfat och ringt en hel del. Blir nog inget laddande i natt heller utan först nästa natt. Fortsätter som med förra luren - går ner till ca 25% innan jag kör upp den till MAX

Nåja nu är allt aktiverat och på plats i min budgetlur Samsung Galaxy 23A 5G 6,6" 64GB 4GB och exakt som jag hade det i min gamla trotjänare A10. Det gör verkligen skäl för namnet det där "Smart Switch", som rena trolleriet ju

EDIT: Sett att ni refererar till någon slags indikator som visar batterikonditionen i %. Jag hittade ingen sån i min gamla A10:a men väl en glad smiley och med texten Bra!

Permalänk

Har en mobil från 2016 som ibland kändes som att den skulle brinna upp vid snabbladdning. Skållhet baksida. Det är ett undantag från andra mobiler som jag haft.

Numera utvecklar den betydligt mindre värme.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Konditionen telefonerna anger är en ganska stor "höftning". Mitt "puffade" batteri i min galaxy s10e hade över 90% kondition. Så dessa saker litar jag inte så mycket på.
Skulle vara kul att se vad dom baserar konditionen på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Konditionen telefonerna anger är en ganska stor "höftning". Mitt "puffade" batteri i min galaxy s10e hade över 90% kondition. Så dessa saker litar jag inte så mycket på.
Skulle vara kul att se vad dom baserar konditionen på.

En app som kan visa en beräknad batterihälsa för min telefon visar ca 70% och den kan nog stämma rätt bra, för jag märker av att batteriet är väldigt slitet efter 4 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

En app som kan visa en beräknad batterihälsa för min telefon visar ca 70% och den kan nog stämma rätt bra, för jag märker av att batteriet är väldigt slitet efter 4 år

Kan intyga att AccuBatt fungerar förvånansvärt bra - ett tag var den opålitlig.

Visade drygt 1400 mAh redan efter fem laddningar på vardera c:a 40%. Uppmätt via voltmätare: 1550 mAh.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Vet ej hur mycket skillnad det faktisk gör laddar alltid under natten, men kör nu mera med Samsungs "skydda batteriet" inställning vilket gör att laddningen stoppas vid 85%, det ska vara mer skonsamt än att alltid ladda till 100%.

Permalänk
Medlem

Alternativet "Skydda Batteri" är aktiverat som standard på Samsung Galaxy-telefoner.

Jo visst är det så. Så 100% på indikatorn är egentligen 85% - för jag har då aldrig inaktiverat "Skydda Batteriet".
https://se.moyens.net/android/topp-satt-att-fixa-samsung-gala...
He he sidan ger instruktioner hur man kopplar bort spärren (för den som har råd) + en del annat smått o gott

Permalänk
Medlem

Jag har min mobil nu i ca 1.5 år, laddaren är på 120w, från 0 till 100% på 14 minuter. Och jag upplever inga alls problem med batteriet. Fortfarande samma batteri tid och hälsa. Enda nackdelen är kabeln som börja "öppna sig" och det är enda minuset. Men annars laddaren samt batteriet på själva mobilen är top.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jo visst är det så. Så 100% på indikatorn är egentligen 85% - för jag har då aldrig inaktiverat "Skydda Batteriet".
https://se.moyens.net/android/topp-satt-att-fixa-samsung-gala...
He he sidan ger instruktioner hur man kopplar bort spärren (för den som har råd) + en del annat smått o gott

Konstigt, min FE20 rapporterar 85% när jag använder skyddsfunktionen.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Konstigt, min FE20 rapporterar 85% när jag använder skyddsfunktionen.

Tja inte vet jag men jag laddade 100% igår i min nya Samsung och det innan jag gjort något överhuvudtaget mer i telefonen än just laddat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Vet ej hur mycket skillnad det faktisk gör laddar alltid under natten, men kör nu mera med Samsungs "skydda batteriet" inställning vilket gör att laddningen stoppas vid 85%, det ska vara mer skonsamt än att alltid ladda till 100%.

Om du laddar över natten så stäng också av snabbladdning. Finns under samma ställe som inställningen för att ladda bara till 85%

Skrivet av nobbens:

Jo visst är det så. Så 100% på indikatorn är egentligen 85% - för jag har då aldrig inaktiverat "Skydda Batteriet".
https://se.moyens.net/android/topp-satt-att-fixa-samsung-gala...
He he sidan ger instruktioner hur man kopplar bort spärren (för den som har råd) + en del annat smått o gott

Den har inte varit aktiv på de Samsung telefoner jag testat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jag menar, pallar min nya telefon att snabbladdas varje gång med min nya laddare och att batteriet ändå får en livslängd som det på min gamla telefon har haft som faktiskt nu efter 4 - 5 år fortfarande är i riktigt gott skick?

Jag gluttar lite snabbt i manualen, som jag tolkar det är detta ingenting att oroa sig för. Telefonen blir lite varm bara. Det är helt normalt och ingenting som påverkar livslängden. länk

När enheten blir varm under tiden som batteriet laddas
Under laddning kan enheten och laddaren bli varma. Under trådlös laddning eller snabb laddning kan enheten kännas varm när du rör vid den. Detta påverkar inte enhetens livslängd eller prestanda och är ett normalt drifttillstånd för enheten. Om batteriet blir för varmt kan laddningshastigheten minska eller så kan laddaren sluta ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

En app som kan visa en beräknad batterihälsa för min telefon visar ca 70% och den kan nog stämma rätt bra, för jag märker av att batteriet är väldigt slitet efter 4 år

Frågan är hur det mäts, kan ju bara vara en vettig "gissning".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte på alla telefoner tyvärr
Din Asus telefon har många inställningar för batterihanteringen gällande laddning. Kolla in inställningarna om du vill förlänga batteriets livslängd

Jo jag har sett de den har massor av inställningar 🤓😅 har inte gått igenom alla än men fungerar helt underbart

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jo visst är det så. Så 100% på indikatorn är egentligen 85% - för jag har då aldrig inaktiverat "Skydda Batteriet".
https://se.moyens.net/android/topp-satt-att-fixa-samsung-gala...
He he sidan ger instruktioner hur man kopplar bort spärren (för den som har råd) + en del annat smått o gott

Nja. På både min telefon och surfplatta så är det inte aktiverat som standard.
Jag har ett val att skydda batteriet och då avbryter den laddningen vid 85% och det står också 85% på laddningsindikatorn.

Som standard så laddar den till 100%.
Tillverkarna är väldigt dåliga på att lämna säkerhetsmarginaler för batteriet i telefonerna. Till viss del för att man förväntar sig ändå inte så lång livslängd då folk har en tendens att byta ut dom efter bara 2-3 år. Till viss del för att lång batteritid är ett försäljningsargument samtidigt som telefonen ska vara så lätt och tunn som möjligt.
Det leder till att dom har en klar tendens att pressa batteriet rätt hårt.

så jag skulle säga att den inte är aktiverad som standard. Att det sedan finns möjligheter att låta telefonen pressa batteriet till absolut max för att dom lämnat någon form av säkerhetsmarginal är en annan sak.

Till skillnad från elbilar där batterierna är dyra och man förväntar sig en betydligt längre livslängd där än på en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Analysen av egna erfarenheter är ofta kass och färgas stark av förutfattade meningar. Vetenskap bygger på att alla dessa påståenden tvättas från bias och visar entydigt att moderna telefoners BMS minskar batteriets livslängd betydligt mindre än glömska människor med referenser från NimH eller blycelssbatterier.

Nu får du hejda dig. Oavsett vad vetenskapen har kommit fram till så trumfar egna erfarenheter allt annat för inte sällan har den kunnat motbevisas.