Permalänk
Medlem

Laga ett Steelseries Nova Pro Wireless!

Hej alla därute!

Jo det är så att jag köpte ett Steelseries Nova Pro Wireless och jag tyckte ej det levde upp till priset som låg på 4100 kr när jag köpte det av flera olika anledningar.

Så för att få pengarna tillbaka så var jag tvungen att förstöra mitt headset på tillverkarens inrådan.
Nu undrar jag om det finns någon som helst möjlighet att lyckas löda eller liksom sätta ihop detta igen?
Jag har kollat runt om det finns någon som reparerar headsets eller liknande men hittar dåligt med info om någon som kan detta.

Så nu vänder jag till er här på sweclockers för att få tips och hjälp med antingen någon ni vet som kan göra detta eller dela med er av era kunskaper för att eventuellt försöka mig på detta själv.
Då jag ändå fått pengarna tillbaka så känner jag att jag har inget att förlora på att försöka i alla fall.

Skickar med en bild på hur det ser ut efter jag klippt kabeln och sen skalat av kabeln för att se vad som fanns i.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Tillägg efter diskussion med moderatorerna:

Citat:

Jag köpte det i Januari 2023 och redan första dagen jag använde det så dog programvaran (Steelseries GG, Sonar) och det dog ca allt från 2-5 gånger på en 4-6 timmars session.
Ibland så gick det bara starta programmet igen så funkade ljudet, men varannan gång var jag tvungen att starta om datorn för att det skulle funka igen.
Så efter bara en vecka så googlade jag på problemet och såg då att flera andra haft samma problem sen headsetet släpptes.
Så jag gjorde en ticket till Steelseries och dom var medvetna om problemet och dom ville att jag skulle göra massa olika saker för att se om problemet låg hos mig osv osv osv.
Efter kanske 6-8 olika tester som dom bad mig att göra så svarade dom att dom ej vet vad problemet är och att deras "team" jobbar på det och att dom skulle återkomma.
2 månader senare och ännu ej fått svar av dom, då blev jag förbannad och sa att jag ville ha pengarna tillbaka.
Då fick jag följa en "destruction guide" för att skicka bevis till dom att jag förstört headsetet osv för att kunna få en återbetalning.
Så jag fick bryta av headsetet och klippa av sladden i kåpan som ni ser på bilden och för två dagar sen fick jag ett ja till återbetalning.
Fick in pengarna på mitt paypalkonto idag och nu ville jag kolla om det fanns en möjlighet att laga detta.
Det finns inga krav på att jag måste åka iväg och slänga headsetet och det är som sagt inte headsetet som varit problemet utan programvaran till headsetet och utan den så får man inte ut full kapacitet av headsetet.

Kommentar från moderator
I den inledande trådstarten framgick det inte att enheten hade förverkats på tillverkarens inrådan. Det fanns ingen klausul som sade att reparationsförsök inte fick genomföras, än mindre att enheten tvunget skulle slängas i skroten. Det är egentligen bara positivt att vi minimerar den elektronikskrot som ändå genereras av vår hobby. Det är lite företagets egna ansvar att se till att enheten förverkas och hamnar på rätt ställe och de kunde gott krävt in enheten till sig själva eller någon av sina partners på marknaden (t ex en återförsäljare som de har kontakt med).

Således finner vi att tråden kan få ha en plats här i forumet utan att den skulle bryta mot någon av våra regler.
/DavidtheDoom, - Moderator

Tillägg av moderatorerna
Permalänk
Medlem

Så om jag fattar det rätt har du scammat försäljaren av ditt headset och vill nu ha hjälp att laga headsetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Så om jag fattar det rätt har du scammat försäljaren av ditt headset och vill nu ha hjälp att laga headsetet?

Scammat? Programvaran Steelseries Sonar som man ska ha till headsetet funkar inte som det ska då programmet dör flera gånger under en session av gaming.
Så tänk dig att du sitter mitt i ett game av något spel så dör helt plötsligt ljudet,
ibland är det bara att starta programmet igen men typ varannan gång så måste jag starta om datorn för att det ska funka.
Har under ca 6 månader skickat in olika saker till steelseries där dom tittat min data om varför programmet dör hela tiden.
Söker du lite snabbt på detta så ser du att detta problemet har funnits sen headsetet släpptes och utan ett fungerande program så är priset jag betalade för headsetet en riktig jävla scam.

Ska tillägga att jag formaterat om datorn kanske 3-4 gånger sen dess också även fast det inte ens ska ha med saken att göra då väldigt många har problemet.

Så mitt svar är att jag har INTE scammat dom utan dom har levererat en dålig programvara som du bör använda för att du ska få ut headsetets full kapacitet.
Trodde inte jag skulle behöva skriva ut hela den grejen men ja nu vet ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spezza:

Scammat? Programvaran Steelseries Sonar som man ska ha till headsetet funkar inte som det ska då programmet dör flera gånger under en session av gaming.
Så tänk dig att du sitter mitt i ett game av något spel så dör helt plötsligt ljudet,
ibland är det bara att starta programmet igen men typ varannan gång så måste jag starta om datorn för att det ska funka.
Har under ca 6 månader skickat in olika saker till steelseries där dom tittat min data om varför programmet dör hela tiden.
Söker du lite snabbt på detta så ser du att detta problemet har funnits sen headsetet släpptes och utan ett fungerande program så är priset jag betalade för headsetet en riktig jävla scam.

Ska tillägga att jag formaterat om datorn kanske 3-4 gånger sen dess också även fast det inte ens ska ha med saken att göra då väldigt många har problemet.

Så mitt svar är att jag har INTE scammat dom utan dom har levererat en dålig programvara som du bör använda för att du ska få ut headsetets full kapacitet.
Trodde inte jag skulle behöva skriva ut hela den grejen men ja nu vet ni.

Programvaran är inte ett krav för att headsetet ska fungera. Programvaran fungerar även till vad som helst, behöver inte ha ett steelseries headset. Så du bör kunna använda annan programvara om det strular.

Använt headsetet ganska länge själv med Sonar, och visst så finns det några problem som visar sig ibland, men knappast så ofta som du påstår. Så känns inte som det är programet problemet ligger hos, utan din hårdvara. (eller specifikt ditt headset)

Är det återförsäljaren som bad dig att fysiskt förstöra ditt headset för att göra en återbetalning? Låter väldigt skumt, varit med om det med t ex datorstolar som är dyra att frakta. Men ett headset är knappast dyrt att frakta tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Spezza:

Hej alla därute!

Jo det är så att jag köpte ett Steelseries Nova Pro Wireless och jag tyckte ej det levde upp till priset som låg på 4100 kr när jag köpte det av flera olika anledningar.

Så för att få pengarna tillbaka så var jag tvungen att förstöra mitt headset, alltså klippa av kabeln i ena kåpan.
Nu undrar jag om det finns någon som helst möjlighet att lyckas löda eller liksom sätta ihop detta igen?
Jag har kollat runt om det finns någon som reparerar headsets eller liknande men hittar dåligt med info om någon som kan detta.

Så nu vänder jag till er här på sweclockers för att få tips och hjälp med antingen någon ni vet som kan göra detta eller dela med er av era kunskaper för att eventuellt försöka mig på detta själv.
Då jag ändå fått pengarna tillbaka så känner jag att jag har inget att förlora på att försöka i alla fall.

Skickar med en bild på hur det ser ut efter jag klippt kabeln och sen skalat av kabeln för att se vad som fanns i.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

<Uppladdad bildlänk>

Om det går att öppna upp där kablen fäster i kretskortet så borde du kunna skarva dit den långa delen du klippte av. 🤷

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tråden fick förpassas till etern ett tag när vi diskuterade trådstarten med TS.
Se tillägg i trådstarten.

TLDR: Tillverkaren ville att TS skulle förverka headset för att återbetala hen för produkten.
/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Programvaran är inte ett krav för att headsetet ska fungera. Programvaran fungerar även till vad som helst, behöver inte ha ett steelseries headset. Så du bör kunna använda annan programvara om det strular.

Använt headsetet ganska länge själv med Sonar, och visst så finns det några problem som visar sig ibland, men knappast så ofta som du påstår. Så känns inte som det är programet problemet ligger hos, utan din hårdvara. (eller specifikt ditt headset)

Är det återförsäljaren som bad dig att fysiskt förstöra ditt headset för att göra en återbetalning? Låter väldigt skumt, varit med om det med t ex datorstolar som är dyra att frakta. Men ett headset är knappast dyrt att frakta tillbaka.

Nej det är inte ett krav för att det ska funka, men det når inte sin fulla kapacitet då.
Oavsett så har dom gått med på en återbetalning så inte så mycket mer att diskutera om det.
Det är inte fel på min hårdvara för då skulle inte alla dessa andra personer också ha problemen eller att dom själva medgett att det faktiskt är något som inte funkar med programvaran.
Det är Steelseries själva som bett om detta och det är så dom numera gör då massa utnyttjade detta.
Här har du tex ett inlägg från reddit: https://www.reddit.com/r/steelseries/comments/bm15ja/proof_of...

Jag köpte headsetet från Webhallen och då av någon anledning så var det lättaste för dom att be om att förstöra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om det går att öppna upp där kablen fäster i kretskortet så borde du kunna skarva dit den långa delen du klippte av. 🤷

Är väl mer så att HUR gör jag lättast för att skarva dit den m.m.
Är inte kunnig inom detta så är rätt svårt.

Tack för svar dock!

Permalänk
Skrivet av Spezza:

Är väl mer så att HUR gör jag lättast för att skarva dit den m.m.
Är inte kunnig inom detta så är rätt svårt.

Tack för svar dock!

Man klipper, skalar, löder av, löder dit.. Ganska simpelt egentligen men är det massa komponenter som är gjutna i plast så kan det ju bli bökigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Man klipper, skalar, löder av, löder dit.. Ganska simpelt egentligen men är det massa komponenter som är gjutna i plast så kan det ju bli bökigare.

Okej, finns det någon guide eller liknande som du skulle kunna hänvisa mig till?
Eller något sånt i alla fall så man kan få ett hum om hur man går tillväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spezza:

Okej, finns det någon guide eller liknande som du skulle kunna hänvisa mig till?
Eller något sånt i alla fall så man kan få ett hum om hur man går tillväga.

https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+solder

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Spezza:

Okej, finns det någon guide eller liknande som du skulle kunna hänvisa mig till?
Eller något sånt i alla fall så man kan få ett hum om hur man går tillväga.

Du kan ju börja med att kolla om du kan öppna upp Här och kommer åt där den avklippta kablen slutar, samma sak gäller Där på den andra.