Halmstad stadsnät vet inte hur näthaveriet ska lösas? Har ni på Sweclockers förslag till dem?

Permalänk
Inaktiv

Halmstad stadsnät vet inte hur näthaveriet ska lösas? Har ni på Sweclockers förslag till dem?

30 tusen personer i Halmstad har inte haft internet på 2 dygn nu. Stadsnätet vet inte själva hur de ska lösa problemet. Så jag tänkte att vi på Sweclockers kunde diskutera om sånt här har hänt tidigare i Sverige och vad blev isåfall lösningen? Eller om ni kanske vet vad problemet kan tänka sig vara?

Själv är jag inte så insatt i nätverk men tycker det är ett intressant ämne att ta upp här.

Källor https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstad-stadsnat-v...

https://www.halmstadsstadsnat.se/driftinformation

Permalänk
Medlem
Citat:

Uppdatering 7 aug 16:50: Vad vi vet är att störningen beror på ett fel i vårt så kallade provisioneringssystem. Med det menas att de IP-adresser som tjänsteleverantörerna tilldelat våra kunder och som automatiskt ska uppdateras för att tjänsterna ska fungera, inte längre uppdateras som de ska. Det är det som gör att tjänsterna ligger nere. Vi arbetar nu med att förstå hur och varför störningen skett.

Alltså egentligen inte något fel med det bärande nätet, utan den komplexa mjukvara som kopplar ihop kunder med sina operatörer. Alla komplexa IT-system krånglar förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Låter som Radius eller databas problem. Tråkigt, får verkligen hoppas de har kallat in extern hjälp även om det inte framkommer i artikeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

-Detta är förjävligt, det ska inte kunna hända, det säger Erik Eriksson, vd på Halmstad stadsnät AB på den presskonferens som hölls tisdaglunch.

"Jag menar före Harrisburg Halmstad så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg Halmstad skulle
hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt. Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg Halmstad var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt."

Ref: https://yle.fi/vetamix/media/doc/tal_19791017_Danielsson_Om_S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

30 tusen personer i Halmstad har inte haft internet på 2 dygn nu. Stadsnätet vet inte själva hur de ska lösa problemet. Så jag tänkte att vi på Sweclockers kunde diskutera om sånt här har hänt tidigare i Sverige och vad blev isåfall lösningen? Eller om ni kanske vet vad problemet kan tänka sig vara?

Själv är jag inte så insatt i nätverk men tycker det är ett intressant ämne att ta upp här.

Källor https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstad-stadsnat-v...

https://www.halmstadsstadsnat.se/driftinformation

Det är väldigt svårt att hjälpa till här, då det inte bara är ett nätverk. Stadsnät är ganska komplexa nätverk som är beroende av flera instanser. Så utifrån vad man kan läsa så är det omöjligt att försöka hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Har dom prövat det som dom gjorde i "South Park"?

Permalänk
Medlem

De har problem med systemet som ska ge de anslutna ip-adresser från leverantörerna som ska leverera tjänsterna.

Det handlar alltså inte om att byta ut någon switch eller router. Själva fiberförbindelsen är aktiv in i ditt hem, vägen till din leverantör är det inte även om den fysiskt inte är nere.

Permalänk
Medlem

Det här påminner om när min granne två hus bort körde ner en vinterpinne i metall rakt genom fiberkablarna på min gata utanför en större bod med hårdvara för stadsnätet, allt slutade fungera.

Efter reparationen så hade alla varandras IP-adresser och helt plötsligt kunde jag styra chromecast från min telefon hos en familj två mil bort och se enheter på andras nätverk. Tog ett tag innan Servanet löste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Det här påminner om när min granne två hus bort körde ner en vinterpinne i metall rakt genom fiberkablarna på min gata utanför en större bod med hårdvara för stadsnätet, allt slutade fungera.

Efter reparationen så hade alla varandras IP-adresser och helt plötsligt kunde jag styra chromecast från min telefon hos en familj två mil bort och se enheter på andras nätverk. Tog ett tag innan Servanet löste det.

Körde du ingen egen router?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att dem använder sig utav BRIKKS?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Bor i Halmstad, har semester just nu och vädret suger värre än det någonsin gjort. Tur man har internet, eller inte🙄. Till råga på allt råkar jag bo i ett område där Hallon inte har så vidare bra täckning så att använda telefonens surf är nästintill omöjligt det med😅 det är ett bittert uppvaknande att inse hur beroende man blivit av att ha fungerande internet hemma 😬

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Bor i Halmstad, har semester just nu och vädret suger värre än det någonsin gjort. Tur man har internet, eller inte🙄. Till råga på allt råkar jag bo i ett område där Hallon inte har så vidare bra täckning så att använda telefonens surf är nästintill omöjligt det med😅 det är ett bittert uppvaknande att inse hur beroende man blivit av att ha fungerande internet hemma 😬

Sitter i samma sits. Kör med mobil uppkoppling via min privata mobil och jobbmobilen (Vimla och Tele2), men detta är trögt. Antar att mobilmasterna är överbelastade för närvarande i Halmstads kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

30 tusen personer i Halmstad har inte haft internet på 2 dygn nu.

Det är inte 30 000 person utan 30 000 abonnemang som är drabbade. Så antalet personer som är drabbade är minst det dubbla om inte trippelt så många.

Det lustiga är att min iptv via stadsnätet har fungerat hela tiden när jag kör via tv-boxen och rätt port i tjänstefördelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Det är inte 30 000 person utan 30 000 abonnemang som är drabbade. Så antalet personer som är drabbade är minst det dubbla om inte trippelt så många.

Det lustiga är att min iptv via stadsnätet har fungerat hela tiden när jag kör via tv-boxen och rätt port i tjänstefördelaren.

IPTV med multicast använder inte det globala internet. Det körs enbart i leverantörens + stadsnät.
Så inga globala IP adresser behövs. Telia använder 10 nätet för sitt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Som anställd i ett stadsnät i Skåne lider jag med grabbarna och töserna som får slita med detta problem.

Hoppas ni läser detta. För ni är förbannat duktiga som jobbar i motvind!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering 8 aug 17:25: Vissa områden har kommit igång nu. Arbetet och felsökningen fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Bor i Halmstad, har semester just nu och vädret suger värre än det någonsin gjort. Tur man har internet, eller inte🙄. Till råga på allt råkar jag bo i ett område där Hallon inte har så vidare bra täckning så att använda telefonens surf är nästintill omöjligt det med😅 det är ett bittert uppvaknande att inse hur beroende man blivit av att ha fungerande internet hemma 😬

Shit, är du.. jag? Sitter i exakt samma situation. Mobilsurf går sjukt långsamt, nu är man ju tvungen att umgås med familjen istället.

Permalänk
Medlem

Har de testat att stänga av och sätta på igen? Testa koppla om internetsladden i hårddisken, med en kommandorörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har de testat att stänga av och sätta på igen? Testa koppla om internetsladden i hårddisken, med en kommandorörelse.

Vi får ringa Andreas och kolla om han kan ta fram mätproberna till multimetern, för att se om Modermodemet fungerar, eller fungerar inte.

Permalänk

Så, nu är man online igen genom stadsnätet. Varit utan sedan igår morse.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering 8 aug 18:30: Vi beräknar att cirka 15 000 av våra kunder runt om i Halmstad har fått tillbaka sitt internet igen. Vi öppnar nu långsamt upp trafiken till flera, och hoppas att det ska gå utan störningar.

Permalänk

Halleluja. Internet tillbaka efter 2 dygn 😅

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

De förr i tiden klagade på att de ibland hade strömbortfall i 2 veckor, de skulle bara veta hur det känns för dagens ungdom att vara utan internet i 2h.

Skämt åsido, gött det löste sig. Det var katastrof då så många är beroende av internet för att kunna jobba/studera.

Ett skydd emot problemet är att ha flera internet abonnemang, ofta räcker ett på mobilen och sedan det fasta.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar som bor långt ute på landet är ibland utan Internet i en månad p.g.a. kabelbrott o.s.v.. Operatören säger bara att de "ska åka ut och titta på det" men eftersom det är typ 20 hushåll anslutna till fiber blir det inte direkt prioriterat. Blir inte bättre av att man måste typ klättra upp på taket med mobilen för att få en plupp 4G.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Körde du ingen egen router?

Hade då en billig TP-link router från netonnet som inte verkade göra mycket nytta.

Servanets lösning innan de insåg storleken på problemet var att first-line supporten sa att det inte var möjligt det fel som uppkom och stängde mina ärenden.
Second line sa att jag skulle köpa en ny router, sagt och gjort en google mesh router fick alla andra enheter att försvinna lokalt men hade vid det laget kontakt med andra personer i staden som även dom började ringa servanet.

Några mejl till platschef senare så var det ett jäkla pådrag i skåpet med deras utrustning på gatan.