DICE-grundaren Patrick Söderlund sommarpratar

Permalänk
Skrivmaskin

DICE-grundaren Patrick Söderlund sommarpratar

När regnet och moln envisas med att sätta käppar i hjulen för sommarkänslan är det tur att det finns en motpol som är Sommar i P1. Idag, den 7 augusti, handlar det om något som kanske är lite extra intressant för alla med spel- och hårdvaruintresse, nämligen ett sommarprat signerat spelentreprenören Patrick Söderlund – grundare av DICE och numera VD för Embark Studios.

Själv har jag inte stenkoll på Söderlund vid sidan av DICE-delen, varför det ska bli mycket intressant att "lära känna" honom när det blir dags att lyssna igenom under dagen.

Programmet är en knapp timme långt och finns tillgängligt redan nu genom SR:s sajt, men sänds också på P1 vid 13:00.

Permalänk
Medlem

Jag ska lyssna, intressant. Vet absolut ingenting om honom och relativt lite om branschen. Men jag gillar när personer från spel- och teknikvärlden lyfts fram

Permalänk
Medlem

Nej men vad kul! Den här ska definitivt lyssnas på!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Härligt, får lyssna in.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow | Intel Core i9 12900K | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF | ASUS ROG STRIX Z690-F | Corsair Dominator 32GB DDR5 5600MHz CL36 | Samsung 980 PRO 2TB | RM1000x

Permalänk
Medlem

Max Tegmark som var för några dagar sen var också intressant och högaktuellt.

Permalänk
Avstängd

Samma stolpskott som sa att PC aldrig skulle bli lika kraftfull som en PS4a? (Decades to come) hehe.

Eller ne, det var nog hans chef som sa det, bossen över EA.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Jag själv var extremt imponerad av Batterield 1942 (demo)
Hoppa in i P51 mustang och flyga iväg, revolutionerande.
Köpte 3 st. Original.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Lyssnade precis. Ville stänga av efter 3 minuter men hoppades verkligen på att det skulle bli bättre. Det blev det inte. För den som vill lyssna på grund av DICE så är det kanske 5 minuter om det i stilen "vi drack läsk och duschade inte". Rekommenderas ej.

Permalänk
Medlem

Patrick ”Accept It or Don’t Buy the Game” Söderlund, som efter bfv-floppen lämnade bolaget?

Nej tack.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Var han med i The Silents?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Var han med i The Silents?

Stämmer.

The Silents är utvecklat av Embark Studios som Patrick Söderlund var med och grundade.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jobbig uppväxt? √
Barndomstrauma? √
Illa dolt skrytsamt "Jag mötte Lassie"-moment? √

Snark, även om delarna om spel- och spelindustrin var hyfsat intressanta så gick han aldrig på djupet där, synd och lite av en missed opportunity.

Lägg hellre er tid på "Det svenska spelundret":
https://www.svtplay.se/det-svenska-spelundret

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Patrick ”Accept It or Don’t Buy the Game” Söderlund, som efter bfv-floppen lämnade bolaget?

Nej tack.

Haha, verkligen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack för varningen, höll mig borta från radion.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Stämmer.

The Silents är utvecklat av Embark Studios som Patrick Söderlund var med och grundade.

Han menade den gamla Amiga demo gruppen The Silents som släppte spelet Pinball Dreams under namnet Digital Illusions som sedan bytte namn till DICE.

Och som svar på frågan, nej han var inte med i The SIlents, han kom till DICE när DICE köpte upp Refraction Games år 2000. Businesskille och inte någon kodare, grafiker, musiker eller så.

Dessutom tänker du nog på det kommande The Finals, Embark har så vitt jag vet aldrig gjort något spel som heter The Silents.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Herregud vad mycket hatande troll här.

Vad menar du? Killen har ju gjort vad han kan för att bli föraktad?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av edson:

Jobbig uppväxt? √
Barndomstrauma? √
Illa dolt skrytsamt "Jag mötte Lassie"-moment? √

Snark, även om delarna om spel- och spelindustrin var hyfsat intressanta så gick han aldrig på djupet där, synd och lite av en missed opportunity.

Lägg hellre er tid på "Det svenska spelundret":
https://www.svtplay.se/det-svenska-spelundret

Spot on !

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Anekdot: Var på anställningsintervju hos Patrick på multimediaföretaget han hade innan de köpte/gick ihop med Refraction. De gjorde barnspel och utbildning på CD-ROM och satt nere i Strix/MTGs lokaler.
Jag tackade dock nej för att jag inte ville/vågade flytta till Stockholm (kände typ ingen där). Han erbjöd mig t om att hyra hans lägenhet i Hägersten för att ha någonstans att bo. Av mina många dåliga karriärbeslut så var det förmodligen det absolut sämsta *facepalm* Killen som fixade intervjun är idag boss på Starbreeze.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Anekdot: Var på anställningsintervju hos Patrick på multimediaföretaget han hade innan de köpte/gick ihop med Refraction. De gjorde barnspel och utbildning på CD-ROM och satt nere i Strix/MTGs lokaler.
Jag tackade dock nej för att jag inte ville/vågade flytta till Stockholm (kände typ ingen där). Han erbjöd mig t om att hyra hans lägenhet i Hägersten för att ha någonstans att bo. Av mina många dåliga karriärbeslut så var det förmodligen det absolut sämsta *facepalm* Killen som fixade intervjun är idag boss på Starbreeze.

Blanda inte ihop din egen resa med någon annans. Vem vet vad som hade hänt om du fattat ett annat beslut? Kunde blivit bra, kunde blivit skit. Det vet vi inte.

Inget att hänga upp sig på

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Han menade den gamla Amiga demo gruppen The Silents som släppte spelet Pinball Dreams under namnet Digital Illusions som sedan bytte namn till DICE.

Och som svar på frågan, nej han var inte med i The SIlents, han kom till DICE när DICE köpte upp Refraction Games år 2000. Businesskille och inte någon kodare, grafiker, musiker eller så.

Dessutom tänker du nog på det kommande The Finals, Embark har så vitt jag vet aldrig gjort något spel som heter The Silents.

Tack, my bad!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Patrick ”Accept It or Don’t Buy the Game” Söderlund, som efter bfv-floppen lämnade bolaget?

Nej tack.

Patrick Söderlund recenserade Super Metroid i Nintendo Magasinet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Varför finns inte Motorhead (1998) på Good Old Games?
DICE dags att fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Patrick ”Accept It or Don’t Buy the Game” Söderlund, som efter bfv-floppen lämnade bolaget?

Nej tack.

Och tog sin dotters ord om varför inte kvinnor är med så mycket i spel.

Och då föddes Battlefield V's trailer som sved om ögonen mina.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hade vart mer intressant att lyssna på original Amiga nissarna IMHO

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Hade vart mer intressant att lyssna på original Amiga nissarna IMHO

Kan rekommendera podden Spelskaparna, där de pratar med många gamla rävar
https://spelskaparna.com

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jag vet bara att han har en massa islandshästar (typ 20) med sin fru Katarina på Bromma Gård - det tycker jag talar gott om dem! Islandshästar har fantastiskt temperament (mest för att Island har aldrig varit i krig och att de skjuter hästar som beter sig illa och äter köttet), inte som de flesta hästar som har över generationer adlats för att vara så starka som möjligt oavsett temperament.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jag fjärtar i hans generella riktning istället för att lyssna på vad han kan tänkas ha att säga som föredetting.