Krönika: Designfokuserade teknikprylar en spännande framtid

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Designfokuserade teknikprylar en spännande framtid

Prestanda är inte allt och kan komma att bli mindre viktigt i framtiden, varför "wittwang" hoppas att fler företag prioriterar mjuka egenskaper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning men personligen kan jag inte hålla med ens lite.

Problemet med hur otroligt, fantastiskt och enormt trista mobiltelefoner är idag är just avsaknaden av design (och lite innovationsanda).

Nothing har lika mycket med design som Nokia 3650 har med ergonomi att göra - Konstigt nog är Nokian monumentalt mer intressant ur ett köpperspektov än Nothing någonsin kommer vara...

Edit*

Jag vill ha en telefon som känns ny. Senaste 8 åren har samtliga telefoner sett helt identiska ut, där den enda skillnaden är innanmäte, prestanda och antalet linser. Ge mig något sjukt i fräna färger och jag köper direkt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Intressant läsning men personligen kan jag inte hålla med ens lite.

Problemet med hur otroligt, fantastiskt och enormt trista mobiltelefoner är idag är just avsaknaden av design (och lite innovationsanda).

Nothing har lika mycket med design som Nokia 3650 har med ergonomi att göra - Konstigt nog är Nokian monumentalt mer intressant ur ett köpperspektov än Nothing någonsin kommer vara...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Nokia_3650_Front_and_Back.jpg/440px-Nokia_3650_Front_and_Back.jpg

Edit*

Jag vill ha en telefon som känns ny. Senaste 8 åren har samtliga telefoner sett helt identiska ut, där den enda skillnaden är innanmäte, prestanda och antalet linser. Ge mig något sjukt i fräna färger och jag köper direkt.

Vad skulle Nokia vara idag om de ingick det samarbetet som Steve Jobs erbjöd/efterfrågade Nokia Designar hårdvaran och lurarna och Apple smider mjukvaran.

Edit: Troligtvis Kung i baren citat Magnus Uggla

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vad skulle Nokia vara idag om de ingick det samarbetet som Steve Jobs erbjöd/efterfrågade Nokia Designar hårdvaran och lurarna och Apple smider mjukvaran.

Intressant!
Dock är jag en av 7 som vaknar varje dag och längtar tillbaka till glansdagarna med Windows Phone 10 och min Lumia 950 så jag måste säga att jag är lite ledsen att det inte tog fart mer än det gjorde..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vill ha en telefon som känns ny. Senaste 8 åren har samtliga telefoner sett helt identiska ut, där den enda skillnaden är innanmäte, prestanda och antalet linser. Ge mig något sjukt i fräna färger och jag köper direkt.

Håller med till 100%, förstår inte de som klagar på att en ny telefon har en "ful" design, de ser ju exakt likadana ut som telefonen de ersätter, kanske en mm kant hit eller dit.

På 90 och 00 talet kunde man ju se vilken tillverkar det var på långt håll. Annars så tror jag att det är så här det kommer att bli, design är det som ska sälja produkterna inte prestanda eller innehåll. Man kan kanske hoppas att det blir mer fokus på mjukvaran också. Men när de gäller telefoner specifikt är de väl egentligen redan onödigt kraftfulla för vad de oftast används till, det är ju värre med pc hårdvaran.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av SuperSverker:

Intressant läsning men personligen kan jag inte hålla med ens lite.

Problemet med hur otroligt, fantastiskt och enormt trista mobiltelefoner är idag är just avsaknaden av design (och lite innovationsanda).

Nothing har lika mycket med design som Nokia 3650 har med ergonomi att göra - Konstigt nog är Nokian monumentalt mer intressant ur ett köpperspektov än Nothing någonsin kommer vara...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Nokia_3650_Front_and_Back.jpg/440px-Nokia_3650_Front_and_Back.jpg

Edit*

Jag vill ha en telefon som känns ny. Senaste 8 åren har samtliga telefoner sett helt identiska ut, där den enda skillnaden är innanmäte, prestanda och antalet linser. Ge mig något sjukt i fräna färger och jag köper direkt.

Absolut Det är kanske där den väldigt subjektiva aspekten av vad som lockar kommer in – hos vissa är det monokromt Android och transparent baksida.

Det jag försöker belysa i krönikan är snarare att Nothings approach till vad som är viktigt känns intressant, och det är inte att ha den senaste hårdvaran. Om prestandaskillnaden blir mindre hos framtida produkter hoppas jag alltså att fler lägger tonvikt vid allt annat som är viktigt, och hur det kan kommuniceras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Absolut Det är kanske där den väldigt subjektiva aspekten av vad som lockar kommer in – hos vissa är det monokromt Android och transparent baksida.

Det jag försöker belysa i krönikan är snarare att Nothings approach till vad som är viktigt känns intressant, och det är inte att ha den senaste hårdvaran. Om prestandaskillnaden blir mindre hos framtida produkter hoppas jag alltså att fler lägger tonvikt vid allt annat som är viktigt, och hur det kan kommuniceras!

Ja, jag tror jag läste lite för snabbt, så jag tror jag håller med dig mer än jag trodde
Jag har bara svårt för Nothing's approach för jag känner inte att det är något nytt rent krasst. Gränssnittet mot användaren är fortfarande identiskt och det är där jag personligen tror man kan hitta nya vinklar...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Intressant!
Dock är jag en av 7 som vaknar varje dag och längtar tillbaka till glansdagarna med Windows Phone 10 och min Lumia 950 så jag måste säga att jag är lite ledsen att det inte tog fart mer än det gjorde..

Håller med dig alla dagar i veckan, saknar också mina windows phone lurar, men potentiella samabetet med apple är ju långt före det.
Det samarbetet vara ju aktuellt före Symbian 3 (t.ex. Nokia N8), Bland de snyggare telefoner jag har ägt.
Samarbetet var ju aktuellt före de visade första Iphone

Edit: N9 var nog snyggare iaf..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Jag instämmer med artikelförvaltaren.

Ett problem hittills inom mobiler har varit supersnabbutveckling. Jag pratar om en sådan snabb utveckling så alla direkt ser skillnad på dem. Nu idag har denna utveckling stannat upp och då finns det plats för telefoner som vars design är påkostad och hårdvaran istället är lite sämre.

Ett annat problem är att vissa produkter av naturliga orsaker går emot ett visst utseende. Ändå sedan jag köpte min SE P800 år 2002, så visste jag att mobilerna troligen i framtiden skulle vara en platt enhet med en heltäckande skärm på framsidan. Nu 20år efter är de fortfarande lite tjocka och typ ingen har en bra heltäckande skärm. (kamera under skärmen fungerar ej bra) Detta leder till att det inte finns så mycket design att jobba på.

Vikbara telefoner i början kan ha lite olika utseende, men även där går de emot heltäckande skärm och så tunn som möjligt.

När det gäller telefoner så när ena sidan är heltäckande skärm, så finns hur stora designmöjligheter i mjukvaran som helst. Baksidan är lite tråkig men det finns skal.

Något jag tycker är härmande är att för iPhone, Galaxy S serien finns det många skal att välja på. Resten av mobilerna så är det mycket mindre och när typ varenda mobil ska ha olika form bara för sakens skull, så blir det dyrt för tillverkare att göra skal åt alla mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Håller med till 100%, förstår inte de som klagar på att en ny telefon har en "ful" design, de ser ju exakt lika dana ut som telefonen de ersätter, kanske en mm kant hit eller dit.

På 90 och 00 talet kunde man ju se vilken tillverkar det var på långt håll. Annars så tror jag att det är så här det kommer att bli, design är det som ska sälja produkterna inte prestanda eller innehåll. Man kan kanske hoppas att det blir mer fokus på mjukvaran också. Men när de gäller telefoner specifikt är de väl egentligen redan onödigt kraftfulla för vad de oftast används till, det är ju värre med pc hårdvaran.....

Samma här håller med när det även kommer till bilar, som min mor brukar säga "alla ser likadana ut idag" och det stämmer.
Skulle man lägg upp x-antal nyare telefoner så skulle få svenssons pricka rätt modell tror jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivmaskin

Verkligen intressant att läsa era inspel @Wyver, @SuperSverker och @Orisons ! Kan avslöja att det var otroligt knivigt att hitta avgränsningar för krönikan för att undvika romanlängd Tyvärr har jag inte någon djupare självupplevd bild av den sprudlande perioden under "knapptelefonernas era" och de tidiga smarta, vilket i vissa avseenden grumlar bilden av vad som är inkrementell och radikal design. Detaljnivån man fokuserar på är ju såklart viktig, eftersom minsta millimeter hos en telefon kan vara (relativt) radikal om alla konkurrenter är ännu mer konservativa.

I den utbildning jag (snart) genomgått är det enormt breda området innovation ett av många att fördjupa sig inom, där det finns hyfsat lättsmälta teorier som beskriver varför utveckling till synes avstannar eller förändras. Det talas ofta om "Era of Ferment" där exempelvis en ny produktkategori får fäste och företagen tävlar om hur en sådan produkt skapas på bästa sätt, något som under några år synts med just vikbara. När aktörerna nått någon form av konsensus ("Dominant Design") är det säkra, inkrementella ändringar på menyn. Det blir lätt trist när alla är försiktiga och när (nästan) alla fokuserar på maximal prestanda eller maximal prestanda/pris... varför jag hoppas att fler aspekter seglar upp som viktiga

Permalänk
Medlem

Det designen för Nothing faller på för mig är att det är ju ingen som ser baksidan på en sån här modern ’glasmacka’

Min iPhone X som referens:

Permalänk
Rekordmedlem

Jag saknar en bra design, dvs inget onödit glas eller metall utan bra kompositer som håller och man kunde gärna integrera ett lätt utbytbart hölje i designen.
Design ska förbättra funktionen, om det bara handlar om utseende så är det en produkt jag kommer att undvika såvida det inte handlar om konst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Verkligen intressant att läsa era inspel @Wyver, @SuperSverker och @Orisons ! Kan avslöja att det var otroligt knivigt att hitta avgränsningar för krönikan för att undvika romanlängd Tyvärr har jag inte någon djupare självupplevd bild av den sprudlande perioden under "knapptelefonernas era" och de tidiga smarta, vilket i vissa avseenden grumlar bilden av vad som är inkrementell och radikal design. Detaljnivån man fokuserar på är ju såklart viktig, eftersom minsta millimeter hos en telefon kan vara (relativt) radikal om alla konkurrenter är ännu mer konservativa.

I den utbildning jag (snart) genomgått är det enormt breda området innovation ett av många att fördjupa sig inom, där det finns hyfsat lättsmälta teorier som beskriver varför utveckling till synes avstannar eller förändras. Det talas ofta om "Era of Ferment" där exempelvis en ny produktkategori får fäste och företagen tävlar om hur en sådan produkt skapas på bästa sätt, något som under några år synts med just vikbara. När aktörerna nått någon form av konsensus ("Dominant Design") är det säkra, inkrementella ändringar på menyn. Det blir lätt trist när alla är försiktiga och när (nästan) alla fokuserar på maximal prestanda eller maximal prestanda/pris... varför jag hoppas att fler aspekter seglar upp som viktiga

Så enkel sak att telefoner fanns i anodiserad aluminium, gav kvalitets känsla utan att vara lika ömtålig som glas.

Qi laddare är väl kanske en orsak varför fullbody aluminium föll bort, men tycker det borde vara möjligt att fixa den nackdelen..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Design spelar noll roll förutom hur den känns att hålla. Hur den ser ut bryr jag mig inte om vare sig det gäller telefoner eller bilar. Funktion över form för min del. Allt annat lika väljer man såklart snyggast design men skulle inte välja bort prestanda mot design.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av SuperSverker:

Intressant läsning men personligen kan jag inte hålla med ens lite.

Problemet med hur otroligt, fantastiskt och enormt trista mobiltelefoner är idag är just avsaknaden av design (och lite innovationsanda).

Nothing har lika mycket med design som Nokia 3650 har med ergonomi att göra - Konstigt nog är Nokian monumentalt mer intressant ur ett köpperspektov än Nothing någonsin kommer vara...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Nokia_3650_Front_and_Back.jpg/440px-Nokia_3650_Front_and_Back.jpg

Edit*

Jag vill ha en telefon som känns ny. Senaste 8 åren har samtliga telefoner sett helt identiska ut, där den enda skillnaden är innanmäte, prestanda och antalet linser. Ge mig något sjukt i fräna färger och jag köper direkt.

Det där var ju verkligen peaken av rolig telefondesign!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Intressant!
Dock är jag en av 7 som vaknar varje dag och längtar tillbaka till glansdagarna med Windows Phone 10 och min Lumia 950 så jag måste säga att jag är lite ledsen att det inte tog fart mer än det gjorde..

Jo, designen på WP var ju, apropå design, det absolut snyggaste operativsystemet jag använt någonsin. Dessutom väldigt innovativt gränssnitt och väldigt effektivt (mycket högre prestanda än Android på liknande hårdvara).

Dessutom så gillade jag Nokias design på deras första Lumiatelefoner (bra mycket snyggare än Nothingphone, som inte alls tilltalar mig):

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte särskilt mycket om design på en telefon, så länge den är praktisk och lätt att navigera på. Stor chans att min nästa telefon också blir en svart rektangel, får gärna vara något tjockare så man slipper utstick för kameran, tycker det är väldigt opraktiskt när telefonen inte ligger platt på och vickar om man försöker skriva elker göra något på den liggandes.

Permalänk
Medlem

Detta inte är just teknik pryl utan ett verktyg, men handtaget har verkligen en "design touch".

https://digitaltmuseum.se/021026532585/sag/media?slide=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Intressant!
Dock är jag en av 7 som vaknar varje dag och längtar tillbaka till glansdagarna med Windows Phone 10 och min Lumia 950 så jag måste säga att jag är lite ledsen att det inte tog fart mer än det gjorde..

Håller med till fullo där, WP hade extremt hög potential men apputvecklarna ville inte jobba med 3 olika plattformar. Nu gnäller dom om att bossarna tar för höga provisioner genom appbutikerna.

Minns att jag köpte nån Lumia för 2k till morsan och fyfan vilken fart det var på telefonen.

Permalänk
Medlem

Själv är jag totalt ointresserad av nå slags utsvängd design på telefoner, det är ett verktyg som ska fungera o inte nåt man ska skryta o flasha runt med, o då som verktyg inkluderar det även praktiska ting som enklare men cleana o mattsvarta plastbaksidor som håller bättre än nå tvålhala glasbitar, o som även är relativt lätt att plocka loss för ett enkelt o snabb batteribyte.
O det inkluderar också en skärm i lagom storlek för oss som använder den för relativt basic grejer (men som fortfarande är snabb o tar bilder som inte ser ut som potatis) o inte som spelmaskin eller hemmabioteater, men ändå så finns det NOLL telefoner i dag under 6" o det är en helt totalidiotisk utveckling i mina ögon.
Visst ska det finnas 6"++ mobiler för dom som vill ha det, men alla vill faktiskt inte ha det så det BEHÖVS såna någorlunda vettiga alternativ också. Så snälla, kan vi inte gå tillbaks till trenden vi hade där i början av 2000-talet där alla telefoner skulle vara så små som möjligt?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag betala lite mer för att slippa nothings design. Datorchassin med massa rgb etc. Som tur är så är det tvärt om än så länge.

Permalänk

Som många skrivit. Lumia, för små pengar kunde man få en riktigt bra telefon med fortfarande bästa mobil os, om det fanns appar.

Den enda telefonen jag vaknat till och blivit sugen på är när de går bakåt i tiden och minskar i storlek. Unihertz Jelly Star t.ex. dock är ju just den tämligen ful, men ändå. (Kommer mest troligt beställa en...)

Men se som bilar, nästan alla ser likadana ut (storkoncerner och aerodynamik yay), och i princip alla färger förutom gråskalor och mörkblå har sämre andrahandsvärde.

Det handlar ju om feghet och trygghet, både hos konsumenter och tillverkare. Hur skoj är det?
Roligt att nothing testar på något. Påminner om doro-telefonen med neon från 90-talet. Samt lite Tron.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig allt mer om designen när det gäller datordelar. Innan var RGB och gamerestetik ofta det som hamnade i datorn men nu avskyr jag det som satan. Försöker hitta delar med simpel och smakfull design (som inte alltid är lätt), som exempelvis mitt senaste köp: EK 240 AIO. Har helt tröttnat på allt lull som tillverkarna sätter på komponenterna.

Telefonen har jag alltid velat ha i industriell design aka iPhone. Tyckte exempelvis alltid Samsung kändes som billiga telefoner mycket tack vare deras design. Senaste åren har dock även dem gjort riktigt snygga telefoner. Därav tycker jag Nothing Phone känns som en stor gimmick och ger bara ett billigt intryck.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Designclockers?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Själv är jag totalt ointresserad av nå slags utsvängd design på telefoner, det är ett verktyg som ska fungera o inte nåt man ska skryta o flasha runt med, o då som verktyg inkluderar det även praktiska ting som enklare men cleana o mattsvarta plastbaksidor som håller bättre än nå tvålhala glasbitar, o som även är relativt lätt att plocka loss för ett enkelt o snabb batteribyte.
O det inkluderar också en skärm i lagom storlek för oss som använder den för relativt basic grejer (men som fortfarande är snabb o tar bilder som inte ser ut som potatis) o inte som spelmaskin eller hemmabioteater, men ändå så finns det NOLL telefoner i dag under 6" o det är en helt totalidiotisk utveckling i mina ögon.
Visst ska det finnas 6"++ mobiler för dom som vill ha det, men alla vill faktiskt inte ha det så det BEHÖVS såna någorlunda vettiga alternativ också. Så snälla, kan vi inte gå tillbaks till trenden vi hade där i början av 2000-talet där alla telefoner skulle vara så små som möjligt?

Ja, det är sjukt vad telefonerna har växt och växt. Hade länge en Sony Xperia X Compact men den blev helt enkelt för slö med för lite minne, så har ersatt den med en Samsung S10e som är "liten" i dagens mått mätt. Bygg en mobil utan krusiduller, smal, lätt och liten, fast med så stor skärm som möjligt (5.5"-5.8" vore nog lagom), bra kamera och mycket minne och hyfsat snabb processor! Hur svårt ska det vara?

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig definitivt i lägret som föredrar funktion och prestanda (och pris) över design. Jag har inte telefonen (eller datorn) för att visa upp den för folk, den är primärt till för att användas. Föredrar dessutom stilren design över en massa bling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Ja, det är sjukt vad telefonerna har växt och växt. Hade länge en Sony Xperia X Compact men den blev helt enkelt för slö med för lite minne, så har ersatt den med en Samsung S10e som är "liten" i dagens mått mätt. Bygg en mobil utan krusiduller, smal, lätt och liten, fast med så stor skärm som möjligt (5.5"-5.8" vore nog lagom), bra kamera och mycket minne och hyfsat snabb processor! Hur svårt ska det vara?

Ja jag letar ny telefon just nu då min egentligen fullt fungerande Oneplus 5 börjar ha batteriproblem plus att skärmen är ganska bra sprickig (så vet inte om jag kan byta batteri utan att få glassplitter överallt), o av dom få telefoner som är inom smärtgränsen vad gäller storlek så är just Samsung S10e en av dom jag kollat på, o även Pixel 5. Men då är problemet med att köpa beggat fortfarande det där med batteri o att eventuellt behöva byta ut det som alltid är ett härke, o det just för att design gått före funktion. Tack Apple :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vad skulle Nokia vara idag om de ingick det samarbetet som Steve Jobs erbjöd/efterfrågade Nokia Designar hårdvaran och lurarna och Apple smider mjukvaran.

Edit: Troligtvis Kung i baren citat Magnus Uggla

Det hade troligtvis varit lika framgångsrikt som Motorola Rokr som ingen kommer ihåg idag:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motorola_ROKR

Permalänk
Medlem

Det är väl en av anledningarna att man väljer en iPhone?
Det är genomtänkt, inte många stirrar på hårdvaran, sen att den är riktigt bra är ju en bonus. 😊