Permalänk
Medlem

Bygga gamingdator om ett år

Hej!

Jag tänkte bygga en ny gamingdator nästa sommar. Först lite nostalgi:
Jag bygger inte så ofta och sist jag byggde var det på P45

Lääänge sedan köptes således en Coolermaster 690 Nvidia-låda med corsair HX 520 kraftdel och stoppade i ett Asus P5Q-E moderkort med Intel core 2 Quad Q9650 3 GHz och 2st Corsair CM2X2048 (som senare blev 4st). Till processorn monterades en Freezer extreme kylfläkt och i begynnelsen användes ett GTX 260-kort som byttes mot ett ASUS GTX 680 senare. Allt materialiserades på en Samsung Syncmaster T220 via Windows på en Velociraptor hdd.

Detta system har jag kört tills nu, men nu känner jag att det börjar bli dags för något nytt.

Jag har tittat runt och blivit förtjust i ASUS TUF-saker. Jag tänkte bygga på Z790 och tänker ungefär så här:

Chassi: Asus TUF GT501 Svart.
PSU: 1000W Asus eller Coolermaster eller Corsair
Moderkort: Asus Tuf gaming Z790-plus WiFi
Grafik: Asus 3080 Tuf Gaming
Processor: i5 eller i7 eller i9 (stora problem att välja)
Kylning: Artic Liquid freezer II 360 om i7 eller i9 eller kanske Tuf Gaming LC 240 RGB till i5 eller tom Luftkylt? Eller 360:in till i5 också.
RAM: 32 Gb
SSD: Mest prisvärda just då

Såååå. Till alla frågor:
* Är lådan ett bra val? Begränsningar? (ser ingen möjlighet till optisk läsare)

* Är z790 ett bra val?

* Processor? Detta är mitt största dilemma! Någon har sagt att i5 räcker gott till gaming. Men jag vet inte. Vore bra då det förhoppningsvis håller nere värmen. Jag har sneglat på 13600K.

* CPU-cooler. Är vattenkylning nödvändig för denna i5? Artic liquid freezern verkar ju asgrym... Alltid varit emot vattenkylning pga läckagerisk. Behöver man vara orolig?

*PSU. Är man någorlunda framtidssäkrad med en 1000w PSU från premiumtillverkare?

*Moderkortet. Jag tycker det är snyggt! Borde inte vara sån prestandaskillnad på strix, maximus och TUF? Tycker 4st SATA är lite snålt bara men ska ändå inte ha några roterande diskar. Bör man välja ddr4-varianten istället? I så fall varför?

*Ram. Tänkte köpa Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB eller Proxmem Underworld TUF 32GB (2 x 16GB) DDR5 5600 (PC5 44800) Vad ska man tänka på vid val av Ram-minne? Räcker 32Gb i många år framåt? Är det vist att ta minst moderkortets minnesbusshastighet på minnena eller spelar detta ingen roll vid gaming?

Finns annat jag bör tänka på?
Jag vill bygga något som jag kan ge nytt liv igen då och då med nytt grafikkort (och kanske mer Ram), så att jag kan använda den lika länge som min kära 2 core quad. Är jag på rätt väg med ovanstående tänk då? Kommer i5:an att vara en flaskhals (säg 10 år)? Nästa sommar borde dessa komponenter vara lite billigare men ändå ej helt passé.

Sist skärm:

Vilken upplösning bör man gamea i för att inte riskera att ha slösat bort alla pengarna på ovanstående komponenter?
Vilka mer faktorer ska man tänka på vid val av skärm? Vilken storlek är optimal?

Hoppas ni har några tips!

Permalänk
Medlem

* i7 och i5 kommer räcka ett bra tag men det beror på vilka typer av spel du kör, vad du vill ha för kylning osv.
* Vill du hålla nere värmen är AMD mer attraktivt än Intel för närvarande.
* Ska du hålla nere värmen rekommenderar jag 4070 istället för 3080. Drar betydligt mindre ström och har nyare tekniker. I övrigt relativt jämna. 3080 kan vara intressant om du köper begagnat.
* 1000w PSU är overkill om du inte ska köra med de mest krävande komponenterna.
* Chassit är mediokert när det kommer till kylning och lite dyrt. Men gillar du utseendet funkar det absolut.
* 1080p 24 tum eller 1440 27 tum är vanligast. Högre upplösning kräver starkt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Känns väl tämligen poänglöst att tipsa om specifika delar idag om du ska bygga dator om 1år? 🤷‍♂️

Kommer att hinna hända en hel del saker tills dess sannolikt. Intels 14th Gen kommer i höst med Z890 till exempel, AMD ryktas med nya grafikkort etc. Sedan lär AMDs 8000-serie CPU komma någon gång under 2024 också.

Vem vet, kanske kommer även Nvidia med någon typ av refresh av deras 40XX-serie, "Super" etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Känns väl tämligen poänglöst att tipsa om specifika delar idag om du ska bygga dator om 1år? 🤷‍♂️

Kommer att hinna hända en hel del saker tills dess sannolikt. Intels 14th Gen kommer i höst med Z890 till exempel, AMD ryktas med nya grafikkort etc. Sedan lär AMDs 8000-serie CPU komma någon gång under 2024 också.

Vem vet, kanske kommer även Nvidia med någon typ av refresh av deras 40XX-serie, "Super" etc.

Tycker du?

Jag kommer inte att ha råd med det som är nytt sommaren 2024 även om dessa är "bättre" än nämnda delar.
Förhoppningsvis är däremot de här delarna billigare då? Hade jag vetat allt hade jag inte frågat.

Faktum är ju att sommaren 2024 kommer det att finnas saker "värda att vänta på" också, men någon gång måste man ju starta.

Jag vill börja nästa år men inte bygga en top-end. Delarna jag nämner är ju inte top-end ens nu.
Jag kan börja bygga tidigare också om jag hittar sakerna till rätt pris.

Det var inte startpunkten för projektet jag ville ha synpunkter på utom nämnda delar i kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmaa02:

Tycker du?

Jag får hålla med @edson i den här frågan. Ingen vet hur priserna ser ut om ett år. fabriker kan översvämmas/brinna ner och priser på DDR RAM/NAND flash skjuter i höjden. Kina stryper export av kiselbaserade chips och priserna på gpu/cpu skjuter i höjden. Inflationen i sverige sticker iväg på nya rekordnivåer och priser på elektronik sticker iväg ytterligare... osv.

Bättre spara till den budget du anser dig vara villig att spendera och fråga om råd när det börjar närma sig att göra inköpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmaa02:

Tycker du?

Jag kommer inte att ha råd med det som är nytt sommaren 2024 även om dessa är "bättre" än nämnda delar.
Förhoppningsvis är däremot de här delarna billigare då? Hade jag vetat allt hade jag inte frågat.

Faktum är ju att sommaren 2024 kommer det att finnas saker "värda att vänta på" också, men någon gång måste man ju starta.

Jag vill börja nästa år men inte bygga en top-end. Delarna jag nämner är ju inte top-end ens nu.
Jag kan börja bygga tidigare också om jag hittar sakerna till rätt pris.

Det var inte startpunkten för projektet jag ville ha synpunkter på utom nämnda delar i kombination.

Det var ett råd i all välmening, givetvis får du fråga ändå! Med det sagt så rekommenderar jag såklart att du skapar en ny tråd när det verkligen är dags så att råden blir lite mer uppdaterade och aktuella

Priserna ändras hela tiden också och har du så pass lång framförhållning så rekommenderar jag dig att hålla utkik efter bra deals runt Black Friday i slutet av november och börja bygga redan då, speciellt delar där det inte händer så mycket såsom chassi, kylare, nätagg etc.

Permalänk
Medlem

@Emmaa02
Först skulle jag nog välja CPU och vill du att den ska hålla länge så bry dig inte om möjligheter att uppdatera köp det som är bäst vid köptillfället, men 8 rediga kärnor bör du nog minst ha då senaste PS & XBox har det.
En 14700 kan nog vara intressant nästa år. (i3, i5, i7, i9 är en arbiträr klass, inte någon produkt, en i3 12100F är väsentligt bättre än en i7 2600k)

Efter det är det moderkort, då är nog Z790 bra så länge du har PCIE 5.0 stöd för grafikkort.

RAM 32GB 6400C32 eller rent av 64GB om du har budget nog.

SSD en god M.2 PCIE 4.0 x4 med 7000/6000 läs/skriv på 2GB kan nog vara lagom.

CPU-kylning, så stor som passar i chassiet 280 & 420 är lite tystare än 240/360, då större fläktar är dovare.

Grafikkort får du nog leta begagnat om du ska ha 3080, de finns knappt i lager längre ens nu. Sedan spelar skärm upplösning/frekvens ganska stor roll var du bör lägga dig på.

Låt grafikkortet bestämma hur många Watt nätagget behöver, 1000W är inte lika prisvärt som 850W är idag, men det kan ändra sig.
Se till att även det har stöd för PCIE 5.0.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.