Permalänk

Kom igen!

Ni som är online! Berätta era känslor!

Permalänk
Medlem

Har helt missat att denna tråd fanns!

Jag har slutat snusa och röka en gång för runt 15 år sedan eller så, men det höll bara i ca 3 månader den gången.
Jag köpte mitt sista ciggpaket på midsommar 2015 eller 2016 tror jag, men snikade nån cigg här och där i runt 2 år till efter det (kanske totalt 20 cigg som jag rökte under den tiden).
Använde en vape under några månader medans jag slutade röka, och slutade relativt enkelt med vape'n efter det.
Snus har jag haft kvar längre än så.
I början på Februari 2022 såg jag att det var rea på nikotintuggummi på apotea's hemsida när jag skulle beställa lite andra grejer där, så tänkte "äh, fan, kan väl testa".
Min plan var att till stor del byta ut snus mot nikotintuggummi medans jag trappade ner min totala nikotinförbrukning, och att det kanske skulle ta någon/några månader, men det gick snabbare än jag tänkte mig.
Tog min sista snus kl 09:57 den 22a Februari 2022, och mitt sista nikotintuggummi klockan 19:18 samma dag.
Det har alltså gått 1 år, 5 månader och en vecka sedan jag slutade.
Jag känner fortfarande lite sug för snus ibland, cigg inte alls, och jag drömmer lite då och då att jag kommer på att jag har snus inne, och blir lite besviken på mig själv ärligt talat, men är ju rätt skönt att vakna och inse att det bara var en dröm, haha.
Tror nog jag ska klara mig utan nikotin igen, känner ju som inget stort sug, och suget lär nog försvinna helt med tiden som det gjorde med cigg efter ~2 år.

Jag tillät mig själv att småäta mer eller mindre konstant (mer godis och chips än jag ätit sedan jag var typ 12) under tiden jag trappade ner snuset, då det gjorde det lite enklare att distrahera mig själv från nikotinsuget, men gick också upp ~10kg under tiden jag slutade och typ en månad till eller så efter.
Jag kände mig redan innan viktuppgången obekväm med min storlek, så den extra vikten var ju inte toppen.
I Augusti förra året låg jag på 105kg, har sedan dess gått ner till 78kg, men det är inklusive att jag byggt en del muskler genom viktträning och promenader, och hade inte speciellt mycket muskler innan, så mängden fett jag förbränt är nog över 30kg under den perioden.

Jag har alltså haft ett relativt bra 1-1.5 år, är stolt att jag lyckats sluta snusa och gått ner rätt bra i vikt!
För er som kanske är oroliga över viktuppgång medans ni slutar med nikotin, även fast det är relativt vanligt att man småäter mer, så kan "boosten" man får när man känner att man lyckats sluta snusa hjälpa till att motivera en att gå ner i vikt också, det gjorde det iallafall för mig. Tror inte att jag hade försökt gå ner i vikt, om jag inte kände typ "fan, jag lyckades ju sluta snusa, har gått typ ett halvår nu, kan jag göra det, så kan jag lägga om kosten och röra lite mer på mig också och gå ner i vikt".
Det visade sig att jag mycket riktigt klarade av att göra just det!

Att sluta snusa/röka/vape'a kan vara jäkligt jobbigt, men det är väldigt skönt när man väl tar sig förbi de första ~3 månaderna, så värt!
Det är lite som om man kunde välja att ha en ordentlig förkylning som varade i 3 månader där man är helt sängliggande, men efter det aldrig skulle vara sjuk igen, så skulle det så klart vara värt det i längden att ta den där mega-förkylningen, även fast man under stunden gärna skulle bli frisk igen så snart som möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Jag slutade snusa tvärt för snart tre år sedan efter ca 15 år av dagligt bruk. Fruktansvärd, fruktansvärd upplevelse. Tills min sambo tvingade mig köra nikotinplåster som jag trappade ner successivt (är läkare själv och har många patienter som avfärdat plåsterlappar som strunt!) med otroligt bra effekt för mig (till min stora förvåning!). Det tillsammans med att jag köpte min nuvarande PC dag två av snusstopp (och lite jävlar anamma) gör att jag nu 3 år senare fortsatt inte tagit någon snus!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk

Grymt jobbat boys! Skål på det!

Tack för era berättelser! Fan det var inte enkelt

Permalänk
Medlem

Slutade röka för typ 20 månader sedan, gick då över till snus istället vilket funkade prima.
Har nu varit snusfri i två veckor och det känns faktiskt ganska enkelt. Kommer ju såklart sug då och då men det fixar jag enkelt.

Näst på tur är det väl min alkoholkonsumtion, vet med mig att det är för ofta och för mycket…… Men ska påbörja det arbetet nu!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Då var det dags att lägga undan snuset. Nu på morgonen när jag vaknade klockan 05 och insåg att jag inte hade något snus, så tänkte jag att det var dags att lägga ned snuset helt. Har snusat sen jag gick i nioende klass och är snart 39 år. Den främsta anledningen att lägga ned snusandet är för att flickvännen klagar på att det luktar snus och smakar äckligt snus i munnen. Mer värt att pussas och hångla med flickvännen än att ha äckligt snus som både luktar och smakar illa. Sagt och gjort begav jag mig till apoteket och köpte nikotinplåster. Ruset av nikotinplåster är helt okej. Behandlingen tar ca 12 veckor och det ska bli intressant och se att det fungerar. Var tidigare både snusar och rökare. Flickvännen fick mig att sluta röka för cirka 8 år sen och hon kan få mig att sluta snusa också

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Hållt mig borta i lite över en vecka nu från snuset.

Som tur är inga humörsvängningar, men huvudvärk, dålig sömn och nattsvettningar är det värsta. Bara att hålla i så blir det bättre dag för dag!

Permalänk
Medlem

Slutade snusa för 6 månader sen. Det var enkelt.

Jag hade, på ren impuls, bokat en resa till Singapore. Några dagar innan insåg jag att det typ var dödsstraff på att föra in snus i landet, så jag tog inte med något in och sen har jag inte tagit nåt nikotin alls.

Håller jag upp med snuset i cirka tre år så är resa betald. Enkelt matematik. Börja snusa och du kan sedan, gratis, resa till Singapore en vecka och bo på Marina Bay Sands.

Permalänk

Slutade för 8 dagar sedan. Vaknade upp en morgon och kände att nu får det räcka. Det finns liksom inget som rättfärdigar ett sunkigt nikotinberoende. Man slänger bort tid, pengar och hälsa på att hela tiden försöka dämpa abstinensbesvären. Tragiskt som sagt.

Gick cold turkey nu efter 10 års snusande (föranlett av 5 års rökande). Trodde nog det skulle kännas värre och svårare än det gör. Kanske mest handlar om hur mycket man egentligen vill sluta. Aldrig mer nikotin.

Permalänk
Medlem

Då var det dags.

Så var det dags.
Slutade röka för ganska exakt ett år sedan efter 30 års rökning.
På måndag inleds nästa fas, att sluta snusa. Dessutom samtidigt som fasta inleds i 16/8 formatet vilket funkade när jag slutade röka.

Fingers crossed.

Textfel.
Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem

Två månader sen sista inlägget, i förrgår hade jag på mitt sista 7mg (steg 3) plåster. Beslutet är taget och jag kommer aldrig igen använda nikotin. Motivation är rätt lätt eftersom jag får influensaliknande symtom av plåstrerna. Två dagar utan nikotin helt nu. Får se vad som händer..

Visa signatur

<3

Permalänk
Snusfri

2 år och 9 månader sedan jag tog min sista snus idag.
Kall kalkon är det enda om funkar, att hålla på med plåster, tuggummi osv är bara att man lurar sig själv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Tack för tipset! Blir cold turkey nu! Skippar tuggande helt. (:

Visa signatur

<3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Han_stog_still:

@THB: Tack för tipset! Blir cold turkey nu! Skippar tuggande helt. (:

Det är jobbigare dom första dagarna, men sen kommer det gå bra, bara du har viljan.

Lycka till 😁

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Har snusat i över 20 år och försökt sluta flera gånger, alla gångerna har jag slutat tvärt och för varje gång har jag mått sämre och sämre vid varje nikotin-stopp. Förra gången mådde jag så dåligt 3:e dagen att jag funderade på att ta mitt liv och fick panikköpa ett paket cigaretter i tron att jag skulle kunna fortsätta att "sluta snusa" dagen efter.. Det gick så klart inte och började snusa igen nästa dag..
Nu har jag för första gången slutat genom att trappa ner och använda nikotinplåster (som jag ALLTID dissat tidigare) och är otroligt imponerad av hur bra det funkar! Svagaste styrkan och sen klippt ett plåster på hälften så det räcker två dagar gör underverk trots så lite nikotin - jag fungerar i vardagen och kan till och med skratta ibland 😁
Har nu varit snusfri i över 3 veckor 😁 Nu ska jag vänja kroppen vid den nivån i nån vecka eller två innan jag sänker till 1/3 plåster. Denna gång ska detta banne mig funka! Är så evinnerligt trött på att ha det där beroendet som kostar pengar och låser upp en hela tiden.. Inte minst när man ska ut och resa..
Bra kämpat alla, vi ses på andra sidan som 100% nikotinfria! 💪

Permalänk
Skrivet av solidvikke:

Jag slutade snusa tvärt för snart tre år sedan efter ca 15 år av dagligt bruk. Fruktansvärd, fruktansvärd upplevelse. Tills min sambo tvingade mig köra nikotinplåster som jag trappade ner successivt (är läkare själv och har många patienter som avfärdat plåsterlappar som strunt!) med otroligt bra effekt för mig (till min stora förvåning!). Det tillsammans med att jag köpte min nuvarande PC dag två av snusstopp (och lite jävlar anamma) gör att jag nu 3 år senare fortsatt inte tagit någon snus!

Samma här, nikotinplåster underlättar enormt! Och självklart är det enklare att sluta helt om man fått ner sitt nikotinintag kraftigt innan man bryter intaget helt. Hänger nog ihop med hur mycket missbrukar-personlighet man är. Själv är jag en extrem missbrukarpersonlighet och då funkar inte att sluta tvärt - det blir helt enkelt alldeles för plågsamt både psykiskt och fysiskt.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Du, det hände faktiskt en hel del personligt skit bara för att som hade brutit ned vilken människa som helst, så jag köpte faktiskt med mig en dosa när man skulle till släkten över nyår. Tog inte mer än kanske 3-4 prillor över tre dagar (totalt, inte per dag), och nu känner jag ändå inget sug efter det.

Så allt som allt så går det nog bra.

Ja, Julen blir ett helvete med familjen som bara får en att må dåligt.. fy fan. Men den här gången ska jag jävlar anamma ta mig igenom det!

Permalänk
Medlem

I Tisdags snusade jag två hela dosor Lundgrens och kom på att jag betalar närmre 80kr för att kunna koncentrera mig genom dagen. Nu snusfri i 40 timmar och det går ändå ok. Konstant sug efter en prilla men när man väl sagt nej går det en stund mellan sugen.

Har väl bara nåt toppen på isberget mot vad som kommas ska men nu får det vara nog.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Bra jobbat alla ni som lägger av med nikotinet. Kan ta ett bra tag innan hjärnan slutar tjata om snus.

För varje ytterligare dag man hållt upp kan man tänka "Nu har jag hållt upp i xx antal dagar i rad. Det vore jäkligt synd att förstöra den streaken. Och det vore jäkligt najs att öka på med en dag".

Man kanske till och med kan lägga in en överföring motsvarande vad man brukar köpa t.ex. snus för, till ett separat konto så blir det som ett semestersparande 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Bra jobbat alla ni som lägger av med nikotinet. Kan ta ett bra tag innan hjärnan slutar tjata om snus.

För varje ytterligare dag man hållt upp kan man tänka "Nu har jag hållt upp i xx antal dagar i rad. Det vore jäkligt synd att förstöra den streaken. Och det vore jäkligt najs att öka på med en dag".

Man kanske till och med kan lägga in en överföring motsvarande vad man brukar köpa t.ex. snus för, till ett separat konto så blir det som ett semestersparande 😊

Det värsta är "eftersnusen". Varje gång man käkat, druckit kaffe eller på annat vis gjort sig förtjänt av en prilla så får man helt plötsligt inte. Förutom detta tycker jag faktiskt inte det är så farligt att vara utan. inne på fjärde dagen nu och livet börjar kännas rätt normalt igen.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

2 år nu och jag tänker aldrig röra skiten igen . Men visst blir man fortfarande lite sugen ibland....

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig glömma den där känslan att ta en snus eller en cigarett att få den smått euforiska kicken, allting bara här och nu och allt är bra. Nackdelarna med nikotin är för mig personligen helt oacceptabelt och jag kommer aldrig röra det igen.

Jag vet inte hur många dagar jag är utan nu, att ha glömt bort beroendet är oerhört fascinerande. Tror att jag slutade någon gång i början av augusti.

Tog beslutet att sluta när jag träffade en ny vän som bara sa det till mig, att sluta, så gjorde jag det. En sån där underbar vän jag skulle kunna göra vad som helst för. En Quakespelande tjej, visste inte ens att det existerade.

Hmm. Jag trodde aldrig jag skulle sluta men det gick \o/

Tack för denna tråd och lycka till alla andra som håller på att avsluta ett beroende

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Det värsta är "eftersnusen". Varje gång man käkat, druckit kaffe eller på annat vis gjort sig förtjänt av en prilla så får man helt plötsligt inte. Förutom detta tycker jag faktiskt inte det är så farligt att vara utan. inne på fjärde dagen nu och livet börjar kännas rätt normalt igen.

Prolemet med "efter maten snusen" är att den markerar slutet på ätandet. Utan snus får man inte den känslan och det är alldeles för lätt att ta en portion till. Det gjorde 10 kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Prolemet med "efter maten snusen" är att den markerar slutet på ätandet. Utan snus får man inte den känslan och det är alldeles för lätt att ta en portion till. Det gjorde 10 kg

Mycket sant, 5kg på två månader nu haha. Nu är det bara kaffe som får handen att röra sig mot fickan. Mat, Alkohol och annat går fint.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Har snusat i över 20 år och försökt sluta flera gånger, alla gångerna har jag slutat tvärt och för varje gång har jag mått sämre och sämre vid varje nikotin-stopp. Förra gången mådde jag så dåligt 3:e dagen att jag funderade på att ta mitt liv och fick panikköpa ett paket cigaretter i tron att jag skulle kunna fortsätta att "sluta snusa" dagen efter.. Det gick så klart inte och började snusa igen nästa dag..
Nu har jag för första gången slutat genom att trappa ner och använda nikotinplåster (som jag ALLTID dissat tidigare) och är otroligt imponerad av hur bra det funkar! Svagaste styrkan och sen klippt ett plåster på hälften så det räcker två dagar gör underverk trots så lite nikotin - jag fungerar i vardagen och kan till och med skratta ibland 😁
Har nu varit snusfri i över 3 veckor 😁 Nu ska jag vänja kroppen vid den nivån i nån vecka eller två innan jag sänker till 1/3 plåster. Denna gång ska detta banne mig funka! Är så evinnerligt trött på att ha det där beroendet som kostar pengar och låser upp en hela tiden.. Inte minst när man ska ut och resa..
Bra kämpat alla, vi ses på andra sidan som 100% nikotinfria! 💪

Jag håller med: Jag rökte i 21 år. Jag slutade att röka med hjälp av de berömda Nikotintuggummina. Med hjälp av en läkare 😷 ⚕ försökte jag röka weed. Men DET hjälper inte kan jag säga. Man blir bara seg i kroppen och får myror i densamma. Värdelöst.

Jag tuggade nikotintuggummin. Drack Coca Cola. Den kombinationen (No weed) hjälpte mig perfekt. Efter att ha tuggat nikotintuggummin i tre månader, för att sedan byta 🔀 ut dem mot vanliga tuggummin fungerade perfekt 👌 för mig. Nu så dricker jag inga söta drycker och undviker allt sött.

När jag blev rök 🚬 fri så gjorde jag allt detta i utlandet för att: a) slippa moralpolisen b) få sluta med beroendet i lugn och ro på mitt vis. Åsiktskorridoren är tack och lov väldigt frånvarande utomlands. Det är lättare att komma tillrätta med saker och ting utomlands. (Ibland).

Nu tränar jag och håller på att bygga upp det rökning 🚬 en demonterade ner kroppsligt sett.

Nikotintuggummin är guld.🥇

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Snusfri

Idag så är det 3 år sedan jag slutade snusa, är nog ett av de bästa besluten jag tagit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Idag så är det 3 år sedan jag slutade snusa, är nog ett av de bästa besluten jag tagit.

Bästa valet. Riktiga män röker eller snusar inte. Man håller sig i trim. :3

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Uppdatering, nu har jag varit 100% nikotinfri sen mitten av november - inga plåster, inget snus av någon variant, inte ens nikotinfritt snus. Passerat 3 månader 😁💪 och sista månaden har jag börjat känna mig som mig själv igen, har dessutom varit väldigt naturligt att komma igång med styrketräningen igen när jag slutade snusa vilket är fantastiskt! Men de första två månaderna alltså, helvete.. jag funderade faktiskt på att ta mitt liv och mådde fruktansvärt jävla dåligt så in i HELVETE! Kommer ALDRIG utsätta mig för det där igen alltså. Nu är jag färdig for life med den där skiten. Så förbannat skönt!
Har fått några "tjyng" under tiden, när jag känt suget (och lite sorg /förlust) efter en snus under läppen, eller härom veckan när jag såg en brun äcklig prilla någon spottat ut i en trappa på gymmet så ryckte det i överläppen o saliven rann till 😂, men någon direkt "inre" längtan efter det har jag inte haft. Är nog så att det fysiska beroendet aldrig var speciellt kraftigt på mig, det var det psykiska beroendet - att trösta sig med en snus, att fira med en snus, att slappna av med en snus, att få kraft till det extra långa joggingpasset-snusen, rast på jobbet-snusen, sätta sig och vil-skita på toan-snusen, stoppa in en snus när biofilmen började, stoppa in en snus när man satte sig i bilen, en snus till kaffet hörde ju också till förstås, en snus för att jag var värd det, en snus för att jag misslyckats, en snus för att jag varit duktig, en snus för att det är sexigt på en man med en fet snus under läppen, en snus hit, en snus dit, en snus mitt i mellan... Fantiserade ibland om att stoppa upp snus i röven o lägga en under förhuden för extra kraftfull effekt 🤣
Ja, jag har självklart gått upp en del i vikt då ofta inte kunnat låta bli sötsaker (vilket var lätt som en plätt att undvika när man snusade), men sista månaden verkar vikten ha stabiliserat sig och jag tror att när våren kommer och blodet åter börjar pumpa med livskraft och livslust igen så kommer det där med vikten lösa sig av sig själv, inte minst när jag också återgår till mitt normala joggingschema igen.
Kämpa ni alla tappra nyktra nikotinister! DET GÅR ATT KLARA! ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

jag tror att när våren kommer och blodet åter börjar pumpa med livskraft och livslust igen så kommer det där med vikten lösa sig av sig själv, inte minst när jag också återgår till mitt normala joggingschema igen.

Du borde flytta till typ kanarieöarna så har du livslust året runt.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Du borde flytta till typ kanarieöarna så har du livslust året runt.

Haha, ja det är typ nåt liknande jag planerar, fast istället bo någonstans i sydostasien 2-3 vintermånader om året 🙏🌞😎