Flitig hörlursanvändning sätter unga i riskzonen för nedsatt hörsel

Permalänk
Medlem

Efter att ha skummat igenom kommentarer så är det samma vanliga visa. Enskilda människor relaterar till sig själva och hävdar att det bevisar motsatsen till en studie.

Alla människor som kör 300km/h på motorvägen kommer inte att dö, men det ökar risken jämfört med att köra under maximalt tillåten hastighet. Exakt samma sak med nedsatt hörsel och tinnitus, det finns garanterat genetiska variationer som ökar och minskar risken. Men att vara rockartist och spela live 50ggr/år ökar risken för tinnitus precis som det gör att lyssna på musik med hörlurar. Alla kommer inte bli drabbade men för den som hamnar där så är det en klen tröst att Mr X på Sweclockers minsann hävdar att dom lyssnar 10000hr/år och inte har några problem med det.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Tveksamt,

Vi datornördar har ju suttit med hörlurar på huvudet i minst 8 timmar per dygn sedan 90 talet.
borde ju alla vara stendöva om det tidsmässigt innebär en fara vid det här laget.

lufttäta inears med hög volym eller något kanske skulle kunna vara farligt däremot.
Tycker även att det låter märkligt att folk inte skulle kunnat lyssna på lika mycket musik innan streaming, vilka är dessa ungdomar som inte hade mp3 spelare eller annan lokal lagring för musik innan dess?

https://i.imgur.com/oNjo9G5.jpg

Skrivet av psp123:

Aktiv brusreducering är viktigt så man slipper ha så hög volym när man är ute.

Det är ju inte omöjligt att modernare hörlurar har bättre isolering mot bakgrundsljud vilket gör att man kan lyssna på lägre volym, minns gamla iphone/ipod lurarna där man var tvungen att höja för att inte höra allt runtomkring mer än musiken.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Tveksamt, tror hörsel är precis samma som syn, dvs ärftligt. Älskar musik och har alltid lyssnat på för hög musik sedan jag var 7 år gammal.

Går på universitetet idag och har i genomsnitt varit på studentklubb 1-2 gånger i veckan, idag är jag 21 och kan höra 18500hz, vilket motsvarar 18 år. När jag gick i högstadiet kunde jag höra 21-22000hz, vilket är samma som nyfödd.

Ärftlighet, kan finnas någogonting i det.

Högerörat, där hör jag inget över 8khz. Bakterie från fästing, som var obehandlad i +9månader, pga värdelösa läkare där jag bor, inklusive företagsläkare. Själva hörselbortfallet är inget större problem. Förutom vissa cykelklockor.

Du kan höra upp till 18500hz, men hur hög måste volymen vara.

I hörseltest, där har jag haft nånstans runt -+10dB HL.
Minns inte om det var från -10 eller -5dB. Till 5 eller 10dB, i de flesta frekvenser som testas.
Förutom högerorat, som efter Sudden Deafness, förlorar hörseln över 7khz, till att vara döv runt 8khz och över.
Nästan roligt att vara på hörseltest, där högerörat testas och det börjar höras pip etc i vänster öra, istället för högra.
Undrar hur hög dB det då varit?

Högerörats tinnitus, den maskerar mestadels min gamla tinnitus som jag har i vänsterörat.
Bra dagar, efter att ha vaknat, så kan jag ibland märka vänsterörats tinnitus.

Hörselskador, hörlurar och hög musik utan hörlurar.
Inte förvånad om det finns de som redan skadat, eller kommer få skador, pga alldeles för hög volym.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Haft hörlurar sen man lyssnade på kassettband via en Sony Walkman, känns överdrivet....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Har spotify+annat som låter igång 10 000+ timmar/år Använder in ear och headset. Inget fel på min hörsel efter att ha gjort detta 15+ år (har dock vart noga med att ha hyfsat låg volym)

Gött mos! Så vad du säger är att du har lyckats med två helt otroliga saker på samma gång.

1. Så har du klämt in fler timmar än vad det går på ett år - bara det är ju Nobelpriset!

2. Så har du helt enkelt lyssnat på saker dygnet runt i 15 hela år, på jobbet, i skolan, medans du äter, medans du sover, när du umgås med andra människor etc etc. Det hade jag aldrig klarat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Aldrig till vardags hade det dock när man var ute och sprang, annars gillar jag ha koll på min omgivning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danskung:

Tveksamt, tror hörsel är precis samma som syn, dvs ärftligt. Älskar musik och har alltid lyssnat på för hög musik sedan jag var 7 år gammal.

Går på universitetet idag och har i genomsnitt varit på studentklubb 1-2 gånger i veckan, idag är jag 21 och kan höra 18500hz, vilket motsvarar 18 år. När jag gick i högstadiet kunde jag höra 21-22000hz, vilket är samma som nyfödd.

Pfft. 21 år. Du ÄR fortfarande ett barn slitagemässigt sett Skicka ett fax när du passerat 50 och inte har ont någonstans när du vaknar på morgonen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Imponerande, med tanke på att 10000 timmar motsvarar 416 dygn konstant lyssnande.

Skrivet av Jumpcut:

Gött mos! Så vad du säger är att du har lyckats med två helt otroliga saker på samma gång.

1. Så har du klämt in fler timmar än vad det går på ett år - bara det är ju Nobelpriset!

2. Så har du helt enkelt lyssnat på saker dygnet runt i 15 hela år, på jobbet, i skolan, medans du äter, medans du sover, när du umgås med andra människor etc etc. Det hade jag aldrig klarat.

Skyller på min dyslexi Tack för rättelse, hade för mig att det stod nått med 10 000 på Spotify wrapt 2022 :/

Ligger nog på 6-10timmar varje dag med musik och poddar Så ~2000-3600 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Ligger nog på 6-10timmar varje dag med musik och poddar

Imponerande. Jag får ont i öronen efter bara några får timmar nästan oavsett vad jag använder för hörlur. Lyckades till slut hitta Beyerdynamic DT 1990 PRO och med dom kan jag lyssna 4-5 timmar utan problem.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Lite vid sidan om ämnet, men jag kör i alla fall.

Det är skillnad på vilka frekvenser man är kapabel att höra och sen hur mycket man faktiskt uppfattar runt omkring sig med det man har.

Min kollega på jobb är fullständigt hopplös att få kontakt med om han exempelvis skriver ett mail eller liknande. Det är som att alla hans PCIex-lanes till öronen dirigeras om till annat och absolut inget alls från öronen kan skapa en interrupt till hjärnan att vakna förrän han skrivit färdigt.
Samtidigt är han oförmögen att extrapolera hörselintrycken och fylla ut ett samtal om han exempelvis gäspar mitt i en mening från min sida. Då måste jag börja om.
Missförstå mig inte, han är en formidabel medarbetare på alla vis. Dock får man lära sig när det ens är lönt att försöka kommunicera

Jag är lite tvärtom och feminim av mig på så sätt att jag inte har några problem alls att följa flera konversationer mellan andra samtidigt som jag jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Tveksamt,

Vi datornördar har ju suttit med hörlurar på huvudet i minst 8 timmar per dygn sedan 90 talet.
borde ju alla vara stendöva om det tidsmässigt innebär en fara vid det här laget.

Det står inte att alla blir hörselskadade efter för mycket hörlurar, utan att det kan hända Problemet är väl dock att man inte kan förutsäga vilka det är som lider större risk att drabbas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Nu ska jag avslöja mig som GammelFarFar när jag i stort endast lyssnar på ljud när jag sitter i en bil med 600 watt Harman/Kardon och då är det radio P1 oftast.
Kan bli en gammal Laserdance då och då.
Jag kan tänka själv utan att alltid ha hjälp av hörlurar.

Permalänk
Medlem

Det blir några logiska hopp som utelämnar vissa steg, känner jag.

Ett större problem än hur länge folk lyssnar på hörlurar är volymen de lyssnar på.

I allmänhet lyssnar de flesta på för höga ljudvolymer. Aktiv brusreducering är ett bra verktyg till att nå lägre ljudnivåer. Det är farligt att höja ljudvolym för att överrösta andra ljud. Tiden du kan lyssna på musik utan att skada hörseln beror på ljudvolymen.

För egen del?
Fördelen med att ha extremt känslig hörsel är att jag minskar risken att skada den. Jag själv har inga lurar med aktiv brusreducering, då jag kör trådat ljud. Mina slutna lurar är ett par IEM som dock isolerar tillräckligt väl. Lyssnar en-tre timmar om (vecko-)dagen med dem, och övrig tid har jag dem i utan att spela upp något.

När jag är hemma lyssnar jag med högtalare på låg volym, eller med öppna hörlurar.
Ljudvolym spelar roll. Jag gjorde en mätning på de öppna hörlurarna. Min preferens ligger mellan 35-48 dB ungefär, beroende på nivån på bakgrundsljud. Jag har, som sagt, extremt känslig hörsel. Vanliga samtal ansikte mot ansikte ligger mellan 50-60 dB. Det brukar ligga nära-till-över smärttröskeln för mig.

Rekommendationen för musik är att inte lyssna på över 85 dB och helst inte för länge på den ljudnivån. På 35 dB kan jag lyssna hur länge jag vill (kom ihåg att dB är en logaritmisk skala, inte linjär)

Permalänk
Medlem

Testade min hörsel för några månader sedan och utförde testet felfritt på alla frekvenser, än så länge håller hörseln trots flitigt musiklyssnande i hörlurar. Ålder 40+.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Har haft en hjärtpulserande tinnitus med ton kring 5kHz sedan jag var 25. Vaknade en dag och har sedan haft den konstant, främst i höger öra. Kan även trycka på sidorna av huvudet med nävarna och volymen ökar med en 10-20ggr på båda sidor. Har bokat tid så får se vad de säger.

Annars har jag alltid innan använt in-ear, aldrig högt men med en stor andel bas. Det är ironiskt för kan komma ihåg hur musiken brukade låta, och nu hör jag inte de låga frekvenserna bra alls.

Permalänk
Skrivet av Spektra:

Efter att ha skummat igenom kommentarer så är det samma vanliga visa. Enskilda människor relaterar till sig själva och hävdar att det bevisar motsatsen till en studie.

Alla människor som kör 300km/h på motorvägen kommer inte att dö, men det ökar risken jämfört med att köra under maximalt tillåten hastighet. Exakt samma sak med nedsatt hörsel och tinnitus, det finns garanterat genetiska variationer som ökar och minskar risken. Men att vara rockartist och spela live 50ggr/år ökar risken för tinnitus precis som det gör att lyssna på musik med hörlurar. Alla kommer inte bli drabbade men för den som hamnar där så är det en klen tröst att Mr X på Sweclockers minsann hävdar att dom lyssnar 10000hr/år och inte har några problem med det.

Problematiken är den att SweC som vanligt skriver en bristfällig artikel. Samt att många då börjar skrivs av sig om det ena och andra.

Jag själv läste och tänkte jaha och hur har man kommit fram till det svaret.

Javisst det kan vara lättare att få tinnitus. Det är lika enkelt att få det utav att jobba i en miljö med mycket buller. Jag ser inte riktigt vad denna artikel vill belysa utan ordentligt med fakta.

Permalänk
Medlem

Jag var till en läkare och kontrollerade hörseln för ett tag sen. Han berättade en intressant grej.

När ett ljud når örat så når det även skallbenet. Hjärnan får information, på något sätt som jag inte minns, hur högt ljudet är och kan spänna muskulaturen i örat/trumhinnan och på så sätt skona hörseln vid höga ljud.

När man använder in-ear lurar så träffas inte skallbenet av ljud och då fungerar inte funktionen att spänna örat/trumhinnan vilket leder till att man lättare kan få skador på hörseln.

Han sa att man helst inte ska låta barn använda in-ear lurar och man ska själv vara försiktig.

Värt att tänka på tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Pfft. 21 år. Du ÄR fortfarande ett barn slitagemässigt sett Skicka ett fax när du passerat 50 och inte har ont någonstans när du vaknar på morgonen...

Om du är 50+ och ingenting värker på morgonen så är du troligen död.

Permalänk
Medlem

sJäLvKlarT hAr VeTensKApeN fEL jaG hAr lySSnaT på AsHöG muSiK fLerA gåNgEr oCH hÖr aSbRA!!!!!

Skärp er. Vad är det för impuls så många har att direkt säga att forskning har fel och komma dragandes med sina egna usla anekdotiska "bevis"?

Permalänk
Medlem

Snittiden för lyssning tycker jag var rätt låg, sen Walkman kom har jag säkert snittat 5h/dag på jobbet. Tyvärr förstörde jag hörseln på jobb innan det kom bra lurar för arbete, slarva med kåpor/hörselskydd var korkat 🙁

Permalänk
Medlem

Tror ett stort problem är att många helt enkelt lyssnar på för hög volym. Det är svårare att bedöma volymen med hörlurar, speciellt IEMs. Man kanske även befinner sig i en miljö med mycket bakgrundsbrus som man försöker dränka med musiken (t.ex. öppet kontorslandskap där det i princip är omöjligt att jobba utan hörlurar). Ju tröttare man blir i öronen desto mer höjer man volymen för att kompensera.
Tror man mår bra av att ta en kort paus en gång i halvtimmen eller så för att "resetta" öronen. Speciellt om man kommer på sig själv med att hela tiden vilja öka volymen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Använder inear på jobbet 6 timmar per dag och lyssnar på Podcast. Gjort detta nu i 6 år kanske. Inte märkt någon skillnad.

Permalänk

Förstår nada.
Det är en undersökning gjord utifrån att använda ett visst urval utav personer för att se hur vi intar media. Hur i alla dagar är relationen till hörselskador.
Någon som kan förklara. Jag förstår inte.
Borde då inte studien handla om att försöka ha en tes om huruvida hörselskador är påverkad utav hörlurar. Sedan undersöka och analysera om det finns ett samband.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Buddaz112:

Förstår nada.
Det är en undersökning gjord utifrån att använda ett visst urval utav personer för att se hur vi intar media. Hur i alla dagar är relationen till hörselskador.
Någon som kan förklara. Jag förstår inte.

Undersökningen utgår från över 30 000 slumpvis utvalda, som ska återspegla lyssningsvanorna i hela Sverige. I undersökningen konstateras en tydlig ökning av musiklyssnande hos unga, något som TT kopplar till de studier som visar på samband mellan hörlursanvändning och hörselskador. Musiklyssnandet sker nämligen till stor del med hörlurar, varför forskare oroar sig över att hörselnedsättningar väntar många unga.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat hörlurar och speciellt inte snäckor. Har kass syn men fantastisk hörsel iaf

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Undersökningen utgår från över 30 000 slumpvis utvalda, som ska återspegla lyssningsvanorna i hela Sverige. I undersökningen konstateras en tydlig ökning av musiklyssnande hos unga, något som TT kopplar till de studier som visar på samband mellan hörlursanvändning och hörselskador. Musiklyssnandet sker nämligen till stor del med hörlurar, varför forskare oroar sig över att hörselnedsättningar väntar många unga.

Läs PDF filen i artikeln som är skriven. Deras syfte handlar nada om hörselskador i relation till hörlurar.
Studien handlar om att undersöka hur mycket media som intas och hur. Därför jag undrar

Googlar du så står det att undersökningen är att redovisa intag utav media.
Att folk spenderar mer tid att få information på digitalt håll. Att unga använder mer tid om dagen än äldre personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

sJäLvKlarT hAr VeTensKApeN fEL jaG hAr lySSnaT på AsHöG muSiK fLerA gåNgEr oCH hÖr aSbRA!!!!!

Skärp er. Vad är det för impuls så många har att direkt säga att forskning har fel och komma dragandes med sina egna usla anekdotiska "bevis"?

Hör du inte hört (kanske på grund av för hög musik)? Att ifrågasätta vetenskap och vedertagen fakta, långt utöver normal skepticism, är ju en utveckling som nu för tiden är väldigt populärt, politiserat, och aktivt uppmuntras från flera håll i social media.

Skrivet av downup:

Använder inear på jobbet 6 timmar per dag och lyssnar på Podcast. Gjort detta nu i 6 år kanske. Inte märkt någon skillnad.

Sådan hörselförlust sker vanligtvis så gradvis att du förmodligen inte lägger märke till det innan det blir riktig dåligt, och efter längre tid än 6 år. Misstänker dock att podcasts och ljudböcker inte alls skadar hörseln så länge de spelas i normal ”samtalsvolym”, jämfört med högljudd musik.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jag som själv drabbad av Tinnitus - spela inte för högt för länge...

Att sänka ljudnivån 10 dB ger 10 ggr längre lyssningstid för samma - hur skall vi säga, förslitningssgrad - skall man dra på för en specifik låt man gillar - gör det bara för den låten, inte hela tiden därefter...

Man skall helst inte spela med mer än ca 80 dB SPL om man lyssnar i 8-timmarsperiod - det inkluderat buller som kan komma med tex åka i bilar, bussar och andra fordon och annat då det är ofta mer buller än så i dessa bilar. vid 80 dB/8 timmar som är dagens arbetsmiljö-gräns utan hörlurar så ger 90 dB SPL 0.8 timmar eller 48 minuter lyssningstid, vid 100 dB 4.8 minuter, vid 110 dB 28.8 sekunder och 120 dB 2.8 sekunder för samma mekaniska ljudenergimängd i örat - som förbrukar kemikalierna i nerverna och blir allt mer basiskt inne i cellen - och blir det för basisk av ordentlig akustisk överlast (som disko och konsert utan proppar i många timmar) så får man permanenta nervskador och det är det som gör att man får tinnitus när nerven inte längre signalerar i förväntad takt - för långa eller korta mellanrum av knäpparna från nerven så uppfattas det som en ton eller ljud... - om nerven skulle sluta ge signal helt så ger det också tinnitus, så det går tex inte att skära av nerven från den cellen som bråkar och därför inte går att behandla kirurgiskt...

Örat är egentligen en otroligt känsligt instrument med kortvarig överlevad utan skador på över 120 dB i omfång - från ljudvibrationer på mindre än 1/10-dels väteatoms diameter till det skakar kanske mm i trumhinnan och det är inte så konstigt att det går att köra sönder detta. Ett RF-instrument för radiofältstyrkor så är det dom dyra instrumenten (hundratusentals kronor) som kanske ligger på 100 dB i dynamik, och de fåtal som klarar nära 120 dB i dynamik ligger på över halvmiljonklassen.

---

Med andra ord spela inte onödigt högt för länge då att få tinnitus är inget kul och väl fått det så får man dras med det i resten av sitt liv i 24/7 utan någon större hopp att det skall minska - det fins ingen andra chans och det är dagsform om det märks mer eller mindre, men det är dagsform i form av hur bra hjärnan lyckas filtrera bort det ur medvetandet - inte att tinnitusen på något sätt skulle minska...

Blir det värre när man dricker alkohol och annat så är det ett tecken på mer eller mindre grad av starkare tinnitus (pip och sus i örona, kan vara toner också eller 'brum' som jag har) - och en sak till, även om man vid 25 år kan lyckas trycka undan det helt från medvetandet, så är det inte säkert att man klarar det lika bra när man är 50 år... likaså när det är tungt och motigt i livet eller tom. släng av depression eller annan själslig ohälsa (vilket de flesta kommer att genomlida minst 1 gång i livet) och då blir Tinnitus väldigt jobbig och 'högt'.

En sak till det är inte bara av högt ljud man kan få tinnitus - mitt 'brum' kom ifrån en rejäl virus-förkylning (det några år före covid-tiden) och får vara glad att det inte blev värre då under en period lät allt ljud som från en sprucken och konskrapande högtalare, att det var tom. svårt att förstå tal (nästan oavsett ljudnivå) och att lyssna på musik var det inte tal om... stimuli läckte helt enkelt mellan nerverna i örsnäckan... ...lite av samma grejor som en del råkat ut med covid att de getts sig på 'isoleringen' mellan nervtrådarna...

Permalänk
Medlem

Jobbar inom industri man måste ha hörselskydd i, de flesta går med hörlurar istället. Trots att man måste lyssna på maskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ljudet på andras vapen är aldrig problemet, det är ditt eget vapen som har för hög volym utan någon bra anledning. De kan ha kar volymen för andra spelare på mitt vapen men sänk volymen för mig.

Som inte finns inbyggt i spelet, det går då inte som jag skriver. Finns mycket man kan göra med 3rd party mjukvara men det ska inte behövas.

Återigen, är väl rimligt att ditt eget vapen hörs mest... Det är en del av spelet. Om det låter mindre än footsteg varför inte öka orelismen med massa parametrerar. Ljud är en stor del av cs och att smyga runt / ta sig runt med hjälp av andra ljud är en del av det. Att underlätta för de som håller position är knappast något som skulle göra spelet bättre. CT är överlag det med övertag för det redan är svårt idag. Hade blivit ännu värre med vad du föreslår.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9