Permalänk
Medlem

Elon Musk

Elon the disruptor. Han har enormt ambigösa projekt och är väldigt effektiv. Flera spännande saker som kommer förändra vår levnadstandard i framtiden. Det enda som kan förhindra det är globala katastrofer som krig och global ekonomisk krash och såklart om han försvinner.

jag listar allt vad jag hört om så länge, men finns säkert mer ni kan fylla på.

Elbilen, smartbil som din mobil. kan uppdatera sin mjukvara över 4g/5g och få nya funktioner.
Självkörande bilar, samåkning, taxi till billigt pris. kommer reducera antal personer som äger bilar.
Starlink, global tillgång till internet där man inte kan dra fiber.
Solpanelstak, tak med inbyggda solpaneler, ser ej ut som man har solpaneler. gratis ström efter investeringen.
Batteribackup, elliminerar strömavbrott och behov av elnät om man har solpaneler.
Tunnlar under städer, effektiva, billiga, snabba att bygga. eliminerar köer i storstäder.
Robotar, personliga slavar, hemtjänst, extra arbetskraft. (tex bygga tunnlar under städer)
Neurlogiska chip, bota kronologiska sjukdommar som alsigmer, blindhet, paralysering.
AI, ChatGPT etc allt vad det innebär.
Hybridmänniskor, med neurlogiska chip kopplat till hjärnan får vi hög bandbredd till AI, internet, data.
Starship, Multiplanet, människor kommer kunna leva i rymdskepp, månen, Mars.
Starship x2, man kommer kunna resa överallt på jorden inom 1h.
Hyperloop, resa mellan småstäder i rekordfart. ersätter buss, tåg, båtar. Sthlm -Uppsala 20min?
Rymdforskning, med billiga rymdresor kommer vi kunna bygga enorma teleskop runt jordens omloppsbana.
Social Media med yttrandefrihet, på X (twitter) blir man inte cencurerad för sina politiska åsikter.
Utbildning, Elon utvecklar ny typ av skola som anpassar sig till barnens förmågor istället för en fyrkantig utbildning som missgynnar en viss %.
Edit:
Tesla Semi, transporter blir billigare utan dieseltruckar, samt om man inte behöver en förare. (Tack till lillaankan_i_dammen)

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Många bra projekt, dålig förebild som människa. Samma sak som Michael Jackson: skön musik, dålig förebild som människa.

Musks följare är mer som "kultmedlemmar" än vanliga följare som någon gång skulle kunna inse att, "Nu har min förebild gått för långt med sitt beteende".

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Elon också kommer bota svält, personligen stoppa alla krig, sticka varma strumpor till alla barn och äta de där bitarna i Aladdinasken som ingen annan vill ha.

Jag-är-lycklig-E-lon-bot.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Många bra projekt, dålig förebild som människa. Samma sak som Michael Jackson: skön musik, dålig förebild som människa.

Musks följare är mer som "kultmedlemmar" än vanliga följare som någon gång skulle kunna inse att, "Nu har min förebild gått för långt med sitt beteende".

Mvh,
WKL.

Exampel på vad du stör dig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Exampel på vad du stör dig på?

Han jobbar aktivt emot fackförbund och sparkar folk som inte är ja-sägare till hans förslag och ideer.

Sedan finns det en uppsjö fler saker man gott kan kritisera honom för:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Exampel på vad du stör dig på?

Om du inte själv kan gissa dig fram (exempelvis: hantering av anställda på Twitter, ej våga kritisera sin pappa/Nalle 'Xi' Puh, fortsatt möjliggöra spridning av desinformation vilket polariserar samhällen) så antar jag att du är mer en "kultföljare" än en vanlig "följare" av Musk, vare sig det är med flit eller inte!

Vissa projekt är mycket bra dock, men inte människan bakom dem, imho.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

"Tunnlar under städer, effektiva, billiga, snabba att bygga. eliminerar köer i storstäder."

🤣🤣🤣

Permalänk

Elon Musk är speciell. Han är delvis en mytoman.
Man kan diskutera Elon Musk och man kan diskutera vad man tror kommer hända i framtiden, Jag ser det som två helt olika frågor.

Min bild av teknikutvecklingen är att den nu såklart går fort. Folk tror dock utvecklingen går snabbare än vad den gör. Det är bara se tillbaka 20år och se att den tekniska utrustningen man hade då var i princip samma som idag men bara förfinad.
Elbilar, smartphones, små laptps etc fanns, men de är idag bara bättre så fler har dem.

*edit*
Det stora jag tror och hoppas på händer i framtiden är att fler kan jobba och plugga hemifrån. Bara detta kan förändra vårt samhälle något otroligt.
Urbanaseringen att folk flyttar till städerna och orter dör ut kan vändas och det minskar trafiken och allt.
Idag får man ett riktigt grant hus i ödemarken för 1 miljon, samma hus i Göteborg kostar runt 8 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Han jobbar aktivt emot fackförbund och sparkar folk som inte är ja-sägare till hans förslag och ideer.

Sedan finns det en uppsjö fler saker man gott kan kritisera honom för:
https://www.youtube.com/watch?v=Apk736grxiY

Suck.
Du orkar inte göra någon research själv, så du kollar på en video som bekräftar dina ogrundade åsikter och känner att det är gott nog, även när det bör vara ganska uppenbart att personen själv inte gjort någon som helst research?
Videon är full av spekulationer, rykten som blivit debunked för massa år sedan samt personens egna åsikter som knappast kan ses som fakta på något vis.

Videon nämner att Musk är endast bra på att hitta andra talangfulla personer att jobba åt honom.
Han är absolut bra på att attrahera talangfulla personer, ingen kan bygga så enorma företag som han har gjort helt själv.
Men att säga att han är dålig på att koda? Han skapade Zip2 som verkar mest ha varit kodad av han själv, som senare såldes för över $300m till Compaq. Hur många kodare känner du till som skapat företag värt $300m+, trots att de var värdelösa på att koda?
Senare X.com som gick samman med Confinity och blev en del av PayPal (som en grundare i X.com, som är en del av grunden till PayPal, så är det rätt konstigt att säga att Musk inte var en av grundarna av PayPal. Han var dessutom CEO över PayPal efter att de gick samman).
Att säga att han inte är en founder av Tesla är också ganska korkat.
När han investerade i Tesla, så var de två pers som hade en plan på att göra en elektrisk bil som inte ens var i närheten till att vara ekonomiskt gångbar. De ägde inte ens namnet Tesla. Martin Eberhard, som gärna vill påstå sig vara grundaren, och att Tesla aldrig skulle ha klarat sig utan honom, verkar inte ha tillfört någonting alls av värde, utan snarare var en enorm risk. Eberhard, trots att han var värd ca $10m vid tillfället, var inte ens villig att investera en enda krona i sitt egna företag.
Elon Musk investerade överlägset mest i företaget, han såg till att de lyckades köpa rättigheterna till Tesla Motors som redan ägdes av en annan person. Tesla "startades" (mer eller mindre bara en ide på ett papper, inga pengar, inga patent, inga tillgångar alls, en ide som i slutändan inte ens var ekonomiskt gångbar), I mitten på 2003. Elon Musk investerade i företaget i Februari 2004. Det var inte förns 2008, när Elon Musk tog över som CEO och Eberhard hade blivit utsparkad från företaget, som de lyckades börja producera sin första bil.
Eberhard har gjort försök efter det att skapa en elbil, men inte lyckats. Han har även blivit "uppköpt" och utsparkad från ytterligare minst ett företag. Att tro på Eberhards version verkar lite korkat, i bästa fall.
Den där smaragdgruvan har det varit rykten om länge nu, men aldrig någonsin har någon lyckats hitta något bevis alls för dess existens. Inget dokument där hans far står som ägare, ingen som vet vart denna gruva ska ha funnits exakt, ingen som jobbat i denna gruva. Inget bevis alls. Inte ens hans far (som Elon är väldigt kritisk till, de har inte en bra relation), har någonsin öppet sagt att han ska ha ägd någon gruva. Det finns inga bevis på att Errol Musk någonsin ska ha varit speciellt rik. Detta om något är extremt enkelt att motbevisa, och inte ha med i videon, om man gjort någon som helst research innan. Det är extremt uppenbart att "KnowledgeHusk" inte har gjort det. Finns noll "knowledge" i videon, endast åsikter och sedan länge motbevisade rykten.
"When projects like the HyperLoop fail", fast Elon Musk har endast gett HyperLoop som ett förslag mer eller mindre, aldrig själv tagit på sig att jobba med det. Dock har han "The Boring Company", som gör tunnlar, inte i en hyperloop-version, men de jobbar aktivt och har flera tunnlar på gång just nu, flera redan gjorda sedan tidigare. Företaget är förövrigt värderat till över $5.5 miljarder. Att kalla det "failed", om han nu syftar på The Boring Company (vilket han visar bilder från deras tunnel när han nämner HyperLoops "fail"), så har jag svårt att se det som ett misslyckande. Kanske han helt enkelt inte alls vet vad skillnaden mellan HyperLoop och The Boring Company är? Med hans totala avsaknad av research, så är det ju tämligen troligt faktiskt.

Där är vi 2 minuter in, i en nästan 12 minuter video. Jag tänker inte fortsätta analysera videon längre än så.
Jag tycker att jag mer än nog bevisat att videon du länkade är totalt irrelevant i någon som helst syfte annat än pajkastning mot Elon Musk, det finns ingen välresearchad fakta i videon alls.

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Om du inte själv kan gissa dig fram (exempelvis: hantering av anställda på Twitter, ej våga kritisera sin pappa/Nalle 'Xi' Puh, fortsatt möjliggöra spridning av desinformation vilket polariserar samhällen) så antar jag att du är mer en "kultföljare" än en vanlig "följare" av Musk, vare sig det är med flit eller inte!

Vissa projekt är mycket bra dock, men inte människan bakom dem, imho.

Mvh,
WKL.

Låter lite som copy-paste kritik utan att ha någon som helst fakta här också.
Vänligen expandera på dina klagomål. Vad är det av hanteringen på Twitter som är särskilt dåligt hanterat?
Uppenbarligen så har Twitter inte bara lyckats överleva sedan de sparkade ca 3/4 av alla anställda, de har fler användare än någonsin förr, plattformen utvecklas snabbare än någonsin förr. Vad är problemet?
Är det att anställda förväntas jobba för mycket? Jag kan inte påstå att det är en hälsosam miljö att jobba i någon av Elon's företag under en lång tid, det är mycket jobb och mycket stress, absolut. Dock är de ju personer som kan ta egna val, och som säkerligen är talangfulla och erfarna nog att kunna få jobb nästan vart som helst om de så vill, där de kanske kan hitta en bättre balans mellan arbete och sitt privatliv. Dock är ju denna typ av miljö vanlig inom många stora företag, inte bara just Twitter/X.

Vad är det som du tycker att Musk bör göra gentemot Xi?
Rent logiskt verkar det finnas två val.
Antingen kan man vara öppet kritisk mot Kina, och därmed inte kunna driva något slags företag i Kina, eller så kan man inte göra det, och driva ett företag.
Kanske ser Elon det som att om han får välja mellan att vara kritisk mot Kina, trots att det skulle göra totalt 0 skillnad för vad Kina väljer att göra, eller om han kan tillverka Tesla's i Kina och påskynda våran övergång till elektriska bilar, vilket är ett måste oavsett (vi måste övergå till förnybara energikällor för allt. Så som namnet antyder så är de just förnybara, olja, gas etc är ej det).
Så... Försök göra något bra för hela världen, eller var kritisk mot ett styre av ett land för sakens skull, även fast de inte gör någon skillnad? Elon Musk verkar ha valt det förstnämnda, du kanske föredrar när folk grandstandar trots att det inte påverkar något alls? Kul för dig.

Vad är det Elon Musk gör som "fortsatt möjliggöra spridning av desinformation vilket polariserar samhällen"?
Vänligen ge exempel på den typ av desinformation som Elon själv sprider, och hur det polariserar sämhällen.

Det känns inte som att du kommer ge några bra svar på någon av dessa frågor.
Jag misstänker att du antingen inte svarar alls, att du gör något slags påhopp ("haha, du är en elon-puppet, lulz") utan något svar på kritiken, eller att du copy-pastar annan, oresearchad information som inte ens stämmer.
Snälla, imponera mig och ge ett vettigt, faktabaserat svar istället.

Elon Musk är absolut inte en perfekt person.
Han är säkerligen svår att jobba för, arbetsmiljön på hans företag är nog inte hälsosam för de flesta, om man inte är extremt stresstålig och verkligen älskar sitt jobb, han gör så klart misstag, ingen bör avgudas eller ha ett kultfölje (samma med exempelvis Steve Jobbs, som av allt att döma var ännu svårare person att ha att göra med).

Dessa två kommentarer som jag citerat ovan är knappast opartiska.
Vissa avgudar Elon, när han inte förtjänar det.
Dessa två hatar Elon, när han inte förtjänar det.
Ingen är bättre än den andre.

Gör eran egen research, sluta kolla på vad andras åsikter är och ta det som fakta.
Spendera 3 sekunder och inse att det ni upprepar som duktiga små papegojor är sedan länge motbevisat, det är verkligen inte alls svårt.
Istället för att spendera 12 minuter på att kolla på en video, så kan ni spendera 12 minuter på Google och bli långt bättre införstådd.

Det är lite läskigt att personer kan kolla på en uppenbart oresearchad video och ta det som fakta.
Detta är ändå personer som mest troligt får rösta.
Vad kan inte en 12 minuters video full av fel få dessa personer att göra, när de litar blint på att allt de ser är sant?

Suck.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Elon Musk är speciell. Han är delvis en mytoman.
Man kan diskutera Elon Musk och man kan diskutera vad man tror kommer hända i framtiden, Jag ser det som två helt olika frågor.

Min bild av teknikutvecklingen är att den nu såklart går fort. Folk tror dock utvecklingen går snabbare än vad den gör. Det är bara se tillbaka 20år och se att den tekniska utrustningen man hade då var i princip samma som idag men bara förfinad.
Elbilar, smartphones, små laptps etc fanns, men de är idag bara bättre så fler har dem.

*edit*
Det stora jag tror och hoppas på händer i framtiden är att fler kan jobba och plugga hemifrån. Bara detta kan förändra vårt samhälle något otroligt.
Urbanaseringen att folk flyttar till städerna och orter dör ut kan vändas och det minskar trafiken och allt.
Idag får man ett riktigt grant hus i ödemarken för 1 miljon, samma hus i Göteborg kostar runt 8 miljoner.

"Elon är en mytoman"
jag tror du syftar mest till hans förutsägelser om självkörande bilar. Jag tror tvärtom att han faktiskt tror på sig själv och det är just därför att han är en så positivt intsälld person som han påbörjar sina nästan "omöjliga" projekt och faktiskt lyckas med det i slutändan för att han är så envis.

" Det har inte hänt mycket i den tekniska utveckligen på 20 år.."
Om vi bara nämner elbilar så var det inte ett seriöst val att köra elbil för 20 år sen. Elon har med Tesla vänt på hela bilindustrin och i framtiden kommer bensinbilen va ett minne blott som häst och vagn idag.

Sen har vi hela biten med internet och alla tjänster och sociala medier och sättet vi lever våra liv som inte fanns för 20 år sedan. Tror du får tänka om lite där.

"Det stora i framtiden att fler kan jobba hemma"

Haha det har ju redan hänt, var har du befunnit dig dom senaste 3 åren?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Det är lite läskigt att personer kan kolla på en uppenbart oresearchad video och ta det som fakta.
Detta är ändå personer som mest troligt får rösta.
Vad kan inte en 12 minuters video full av fel få dessa personer att göra, när de litar blint på att allt de ser är sant?

Suck.

Du påstår att informationen är falsk trots att du själv inte ens kommer med något som påstår annat? När har det någonsing debunkats förutom att den patologiska lögnaren själv sagt "det är inte sant", precis som hans smaragdgruva som även hans pappa har förklarat att den visst finns.

Fast nu är det inte enbart den videon jag har som källa. Har följt mannens eskapader i åratal och läst flertalet artiklar om vad han gjort. Jag förstår inte varför man inte får kritisera honom utan att folk ska komma och skriva milslånga kommentarer om att man "litar blint på en uppenbart oresearchad video" när Musk själv kommer undan med lögner till höger och vänster.
Höjden av ironi, månne?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

"Tunnlar under städer, effektiva, billiga, snabba att bygga. eliminerar köer i storstäder."

🤣🤣🤣

du tycker det är roligt för att det inte sannolikt att det kommer att ske? ser inte direkt någon humår i det..

Allt jag skrev i listan är saker Elon har uttalat sig om att han vill förbättra och lägga sin energi på om det är så lite som några promille av sin tid.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Glöm inte att Elon också kommer bota svält, personligen stoppa alla krig, sticka varma strumpor till alla barn och äta de där bitarna i Aladdinasken som ingen annan vill ha.

Jag-är-lycklig-E-lon-bot.

bota svält är inte orimligt

"stoppa alla krig", han försöker åtminstone få ukraina och ryssland till förhandlingsbordet.

Man ska självklart kunna kritisera Elon, men bara för att någon lyfter fram allt positivt innebär inte att man är en fanboy. Speciellt inte när det finns så mycket bra saker han gör.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Musk är en av väldigt få riktiga visionärer vi har.Lite lustigt att så många verkar lida av MDS(Musk derangement syndrom).Säkert samma personer som oxå lider av TDS.

Han skulle vara perfekt som president i USA om det hade varit tillåtet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

"Elon är en mytoman"
jag tror du syftar mest till hans förutsägelser om självkörande bilar. Jag tror tvärtom att han faktiskt tror på sig själv och det är just därför att han är en så positivt intsälld person som han påbörjar sina nästan "omöjliga" projekt och faktiskt lyckas med det i slutändan för att han är så envis.

" Det har inte hänt mycket i den tekniska utveckligen på 20 år.."
Om vi bara nämner elbilar så var det inte ett seriöst val att köra elbil för 20 år sen. Elon har med Tesla vänt på hela bilindustrin och i framtiden kommer bensinbilen va ett minne blått som häst och vagn idag.

Sen har vi hela biten med internet och alla tjänster online som inte fanns för 20 år sedan. Tror du får tänka om lite där.

"Det stora i framtiden att fler kan jobba hemma"

Haha det har ju redan hänt, var har du befunnit dig dom senaste 3 åren?

Typ det mesta han gör. Det finns lite ponziescheme varning i hans projekt. Hyperloop är ett bra exempel. Musk påstår en massa saker som typ aldrig i närheten inträffar, hans truck som skulle konkurrera ut andra truckar

Som sagt jag ser personen Elon Musk som ett seperat ämne från vad man tror kommer hända i framtiden
Angående internettjänster fanns många från 20år sedan, vi använde ofta wap för dessa på våra mobiler. Det som har hänt idag är att typ alla idag gör det early adapters gjorde för 20årsedan.
Som att se på filmer på mobilen, såklart kvaliten är helt bättre idag, men min poäng är just att utvecklingen inte har gått supersnabbt.

När det gäller jobbahemifrån. Så är jag ute efter en större skara, det är nitchat, precis som smartphones bar på 1990 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Om du inte själv kan gissa dig fram (exempelvis: hantering av anställda på Twitter, ej våga kritisera sin pappa/Nalle 'Xi' Puh, fortsatt möjliggöra spridning av desinformation vilket polariserar samhällen) så antar jag att du är mer en "kultföljare" än en vanlig "följare" av Musk, vare sig det är med flit eller inte!

Vissa projekt är mycket bra dock, men inte människan bakom dem, imho.

Mvh,
WKL.

Så bara för att man vill höra motivering så är man kultmedlem? Låter mest som att det är du som är en... Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

bota svält är inte orimligt

"stoppa alla krig", han försöker åtminstone få ukraina och ryssland till förhandlingsbordet.

Som att han tyckte att Ukraina bara skulle ge med sig till Putins krav?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tror han tänker så här, kriget kan inte fortsätta i all oändlighet. De kan förhandla om fred nu eller om 5 år. skillnaden är att mångra fler kommer behöva dö för varje dag och man riskerar att eskalera kriget till något otänkbart om man inte kommer överrens. Det är fler som säger likadant, bla Bill Maher senast i samtal med Jordan Peterson.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag tror han tänker så här, kriget kan inte fortsätta i all oändlighet. De kan förhandla om fred nu eller om 5 år. skillnaden är att mångra fler kommer behöva dö för varje dag som man inte kommer överrens. Det är fler som säger likadant, bla Bill Maher senast i samtal med Jordan Peterson.

Jag antar att du tycker att vi ska överge Gotland också då om Putin en dag skulle få för sig att han ville ha det? Det är bättre att bara låta tyranner få det de vill ha, eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

En del av det han gjort är överhypat, men bra.

En del av det han gjort har misslyckats totalt.

En del av det han gjort är fullständig succé.

Sådär ungefär. Jag tycker han verkar vara väldigt insatt i sina företags egna produkter på ett sätt som är sällsynt för ex. en VD att vara. Sen verkar ju en del jämföra honom men en neo-nazi eller något nuförtiden vilket jag kan tycka är oerhört oförtjänt. Sen går det kanske inte heller som tidigare i tråden påpeka att han är en idiot baserat på ett partiska klipp på YouTube med titeln "Elon Musk is an idiot" eller "The Myth of Elon Musk" osv... Då länkar jag ett par video som "bevisar" motsatsen

Kan vi se lite nyktert på det hela istället. Plocka fram färgskalan mellan vitt och svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag tror han tänker så här, kriget kan inte fortsätta i all oändlighet. De kan förhandla om fred nu eller om 5 år. skillnaden är att mångra fler kommer behöva dö för varje dag och man riskerar att eskalera kriget till något otänkbart om man inte kommer överrens. Det är fler som säger likadant, bla Bill Maher senast i samtal med Jordan Peterson.

Tyvärr är det rätt naivt när det gäller ryssland. Ska inte göra det till en ryss-ukraina krig tråd. Men risken är väldigt stor att en fred på bra ryska vilkor som han föreslog för fred, hade gett nya konflikter igen om 6-8 år igen. Om man kan få krimea 2014 och sen konflikt igen och få donbass och sydkusten 2022, varför inte ta en försöka ta en tredjedel till 2028?
Kan skriva mycket men kanske lämnar det där.
Mycket musk gör känns rätt naivt eller lite framhastat. Gillar inte musk alls men det han varit ledande i SpaceX och det som Tesla blivit ledande på elbilsmarkanden kan jag respektera

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jag antar att du tycker att vi ska överge Gotland också då om Putin en dag skulle få för sig att han ville ha det? Det är bättre att bara låta tyranner få det de vill ha, eller?

Absolut inte, men vi kan samtidigt inte kräva att hela världen ska skicka vapen till vårt försvar. Det är vår ensak att försvara. Och om vi saknar förmåga då får vi väl försöka förhandla. Ukraina har inte en chans mot ryssen själva.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det är fler som säger likadant, bla Bill Maher senast i samtal med Jordan Peterson.

Ja, och det är ju helt reko personer... Ja, jösses. Folk borde verkligen ta en titt på sig själva och utvärdera var de har hamnat ideologiskt. Om man verkligen vill vara på den sidan av historien.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

is an idiot" eller "The Myth of Elon Musk" osv... Då länkar jag ett par video som "bevisar" motsatsen

En motivationsvideo med hans egna citat och klipp från SpaceX? På vilket sätt motbevisar det hans jobb emot fackförbund som exempel?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag gillade Musk när han var yngre. En visionär som drev spännande projekt i gränslandet mellan galenskap och det geniala. Han resonerade klokt i intervjuer och verkade ändå ödmjuk inför sin okunskap om saker. Numera uppfattar jag honom som mentalt instabil som extremt osympatisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Man ska självklart kunna kritisera Elon, men bara för att någon lyfter fram allt positivt innebär inte att man är en fanboy. Speciellt inte när det finns så mycket bra saker han gör.

Du listar en rad mer eller mindre befängda framtidsutopier, försöker på skakig eller icke-existerande grund koppla dessa till en specifik individ, och menar sedan att du inte är en fanboy?

Det är svårt att se något annat syfte med tråden annat än ett försök att frammåla Elon som någon sorts guldglänsande bergamotdoftande Messias, nutidens gåva till framtiden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Absolut inte, men vi kan samtidigt inte kräva att hela världen ska skicka vapen till vårt försvar. Det är vår ensak att försvara. Och om vi saknar förmåga då får vi väl försöka förhandla. Ukraina har inte en chans mot ryssen själva.

Det är många nationer som inte kan stå emot Ryssland militärt på egen hand, eller Kina eller USA för den delen. Är det skäl nog att bara låta militära stormakter få göra som de vill?

Nu börjar det dock bli lite väl politiskt och lämnar trådens ämne...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du listar en rad mer eller mindre befängda framtidsutopier, försöker på skakig eller icke-existerande grund koppla dessa till en specifik individ, och menar sedan att du inte är en fanboy?

Det är svårt att se något annat syfte med tråden annat än ett försök att frammåla Elon som någon sorts guldglänsande bergamotdoftande Messias, nutidens gåva till framtiden.

Åter igen, allt jag listade är saker som Elon uttalat sig om och som kommer ha stor påverkan på människor. Jag lägger inga större värderingar i det eller hävdar att allt kommer i uppfyllelse. Dock skulle jag inte betta emot honom.

Jag tycker också att det är spännande områden han försöker förändra och därför finns värde i att diskutera. Men vissa klarar inte av det uppenbarligen.

Vill du ha lite Elon kritik från mig så varsågod, jag gillar inte att han säger att ingen kommer äga en bil i framtiden. Men samtidigt skeptisk till L5 självkörande bilar. Jag har stora bekymmer med en hybridmänniska rent moraliskt. dock för medcinska syften är jag med. Jag tror han är mer bunden till staten än han säger, han får stora statliga bidrag för SpaceX och Tesla. Jag skulle aldrig vilja jobba för honom, det skulle kräva all fritid känns det som.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

En motivationsvideo med hans egna citat och klipp från SpaceX? På vilket sätt motbevisar det hans jobb emot fackförbund som exempel?

"Bevisar" inom citationstecken, hela min poäng är att det inte bevisar ett dugg. Läs inlägget. Jisses.

Sanningen både rent statistiskt och sett till uttalanden och prestationer är att han varken är idiot eller geni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

"Bevisar" inom citationstecken, hela min poäng är att det inte bevisar ett dugg. Läs inlägget. Jisses.

Sanningen både rent statistiskt och sett till uttalanden och prestationer är att han varken är idiot eller geni.

Fast det finns källor till påståendena i videon så det är ju riktig kritik och riktig problematik.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.