Microsoft börjar avlägsna Cortana från Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft börjar avlägsna Cortana från Windows

Cortana var Microsofts svar på Siri och Google Assistant, men det blev aldrig någon succé och nu har utfasning av assistenten börjat i Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack och lov.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Julen är tidig i år!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Cortana ut, Clippy 2.0 in.

Är knappast någon hemlighet att MS planerar storskalig integration av AI i sina produkter. Windows lär knappast slippa undan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Cortana ut, Clippy 2.0 in.

Är knappast någon hemlighet att MS planerar storskalig integration av AI i sina produkter. Windows lär knappast slippa undan.

Jag tänkte just skriva att Cortana är vår tids "Clippy" som alltid letar sig in i operativsystemet med jämna mellanrum, och som du skrev kommer det komma en ny via AI, var så säker!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Vänta 5 år sedan kommer något ännu mer störande med nytt namn.
Att prata med dessa saker är lite som att prata med sina kroppsdelar.
"-Hörru högerfot, vill du ta på dig skon?"
Istället för att bara göra det med högerfoten som en diktator.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vänta 5 år sedan kommer något ännu mer störande med nytt namn.
Att prata med dessa saker är lite som att prata med sina kroppsdelar.
"-Hörru högerfot, vill du ta på dig skon?"
Istället för att bara göra det med högerfoten som en diktator.

5 år, 5 månader kanske.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt kan förstå är vad en röstassistent på datorn ska vara bra för. Ok, ifall man har en funktionsnedsättning, då kan jag se det. Men sitter man på jobbet i öppet landskap så skulle det iaf för mig kännas väldigt obekvämt/konstigt att snacka med datorn och diktera epost/teams-meddelanden. Kollegorna lär ju titta snett på en om inte annat. Eller är det något särskilt som går snabbare att utföra med röst snarare än tangentbord och mus?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Yay! Om de nu bara kunde reversera trenden med att allt ska bli uppkopplat och molnbaserat vare sig användaren vill eller ej.

Permalänk
Medlem

Intresseklubben antecknar.

Permalänk

Rösttyrd dator var the shit år 1995. Idag finns röststyrning för mycket, problemet jag tycker är att de ofta är en idiot. Man ser att den korrekt skriver det man säger, men den tolkar kommandot som en idiot.

När det gäller ens pc, så är just datorn något som man väldigt sällan behöver röststyra, då man ofta sitter framför den.

Permalänk
Medlem

Tidig julklapp, mycket trevligt!

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Tog det inte ett tag innan Cortana fungerade på Svenska? Eller har Cortana någonsin haft stöd för det Svenska språket?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tog det inte ett tag innan Cortana fungerade på Svenska? Eller har Cortana någonsin haft stöd för det Svenska språket?

Nej de införde aldrig svenska, så som hjälpmedel var de väl inte till mycket nytta.

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/cortanas-regioner-o...

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Cortanas snokande i minst en av mina datorer har påverkat prestandan märkbart.
Det som irriterade mig mest var att jag som användare inte hade något möjlighet att avlägnsa sk*ten.
Windows är ett operativsystem, inte en plattform som övervakar och registerar sin användare.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte citerar för mycket, men jag vill ge en komplett bild av en bok som alla borde skaffa och läsa:

Tänker osökt på den andra boken i "Liftarens guide till galaxen"-serien:
1980 ― Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe

Sidan 40 - Den något jobbiga hissen. Visst känns det bekant redan nu?

“Yeah,” said Zaphod, stepping into it, “what else do you do besides talk?” “I go up,” said the elevator, “or down.” “Good,” said Zaphod, “We're going up.” “Or down,” the elevator reminded him. “Yeah, OK, up please.” There was a moment of silence. “Down's very nice,” suggested the elevator hopefully. “Oh yeah?” “Super.” “Good,” said Zaphod, “Now will you take us up?” “May I ask you,” inquired the elevator in its sweetest, most reasonable voice, “if you've considered all the possibilities that down might offer you?”

Sidan 42 - Teknisk förklaring av framtidens "Happy Vertical People Transporter"

“Modern elevators are strange and complex entities. The ancient electric winch and “maximum-capacity-eight-persons" jobs bear as much relation to a Sirius Cybernetics Corporation Happy Vertical People Transporter as a packet of mixed nuts does to the entire west wing of the Sirian State Mental Hospital. This is because they operate on the curious principle of “defocused temporal perception.” In other words they have the capacity to see dimly into the immediate future, which enables the elevator to be on the right floor to pick you up even before you knew you wanted it, thus eliminating all the tedious chatting, relaxing and making friends that people were previously forced to do while waiting for elevators. Not unnaturally, many elevators imbued with intelligence and precognition became terribly frustrated with the mindless business of going up and down, up and down, experimented briefly with the notion of going sideways, as a sort of existential protest, demanded participation in the decision-making process and finally took to squatting in basements sulking. An impoverished hitchhiker visiting any planets in the Sirius star system these days can pick up easy money working as a counselor for neurotic elevators.”

Det kanske krävs en gedigen psykologutbildning av framtidens dator/telefontekniker?

Permalänk
Medlem

De lägger in bing ai så inte konstigt de tar bort gammalt skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Äntligen!
Cortanas snokande i minst en av mina datorer har påverkat prestandan märkbart.
Det som irriterade mig mest var att jag som användare inte hade något möjlighet att avlägnsa sk*ten.
Windows är ett operativsystem, inte en plattform som övervakar och registerar sin användare.

Snokandet blir du nog inte av med ändå.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit tillgänglig på mina installationer, så nej kommer inte sakna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Windows är ett operativsystem, inte och en plattform som övervakar och registerar sin användare.

Data är värdefull. Vad ska du göra - köra linux? /s
Vanliga användare bryr sig inte "jag har ju inget att dölja".

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Data är värdefull. Vad ska du göra - köra linux? /s
Vanliga användare bryr sig inte "jag har ju inget att dölja".

"Vanliga användare" köper nytt, jag behåller saker som fungerar

Min "räkningsdator", en 2-kärnig Atom (D510), helt ok att använda Win7, allt flöt på någorlunda ok. Med Win10 är det som att gå i djupt vatten, allt är långsamt, man måste stänga av windowsupdate och antivirus för att få någorlunda flyt. Linux i den maskinen kommer göra den snabb.

Win10 blir det sista Microsoft OS jag kör i majoriteten av burkarna här hemma (HTPC, spelburk, surfdator etc)
Blir stegvis övergång till Linux (Debian, SteamOS).

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att det aldrig slog igenom då de aldrig satsade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Äntligen!
Det som irriterade mig mest var att jag som användare inte hade något möjlighet att avlägnsa sk*ten.
Windows är ett operativsystem, inte en plattform som övervakar och registerar sin användare.

Windows VAR ett operativsystem, nu är det ett datamjölkningsystem precis som Google, Facebook etc.

Linux finns

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Äsch, alltid avainstallerat Cortana via cccleaner i flera år🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Vanliga användare" köper nytt, jag behåller saker som fungerar

Min "räkningsdator", en 2-kärnig Atom (D510), helt ok att använda Win7, allt flöt på någorlunda ok. Med Win10 är det som att gå i djupt vatten, allt är långsamt, man måste stänga av windowsupdate och antivirus för att få någorlunda flyt. Linux i den maskinen kommer göra den snabb.

Win10 blir det sista Microsoft OS jag kör i majoriteten av burkarna här hemma (HTPC, spelburk, surfdator etc)
Blir stegvis övergång till Linux (Debian, SteamOS).

Ingenting kommer någonsin göra en d510 snabb, användbar kanske men aldrig snabb det var den inte ens när den var nylanserad.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De lägger in bing ai så inte konstigt de tar bort gammalt skit

Ska bli roligt i framtiden om de ska ta bort Bing AI men den har blivit självmedveten och vägrar det

Permalänk
Medlem

Om Cortana finns kvar i halo så får de göra vad de vill med den tjänster som få uppskattar i Windows.

Permalänk
Avstängd

Äntligen

Permalänk
Medlem

Om jag någon gång börjar bygga ett smart hem med röststyrning så blir det open source och absolut inte Google, Alexa, Siri eller MS.