NAS eller HTPC, vad är bäst för mig?

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Var och titta på switchen, och det visade sig att ena ethernet-porten visade orange indikering, vilket betyder att jag bara får 100 mpbs i hastighet!
Bytte ethernetkabel, nu visar den grönt. Så förhoppningsvis var det det enda problemet, och det funkar som det ska efter när jag har möjlighet att testa (just nu gör jag en backup på NAS:en, vilket kommer ta några timmar)!

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@eFoppa
Kollat på två 4k filmer med bluray-menyer, och det fungerar galant!
Det var alltså nätverkskabeln som var problemet och nu är det också bevisat att det inte räcker med en 100 mbit överföring mellan mediaspelare och källa.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@eFoppa
Kollat på två 4k filmer med bluray-menyer, och det fungerar galant!
Det var alltså nätverkskabeln som var problemet och nu är det också bevisat att det inte räcker med en 100 mbit överföring mellan mediaspelare och källa.

Härligt att höra! Nä det har varit min erfarenhet också att 100mbit är för snålt till vissa 4k.

Fattar de som föredrar en box (ex Shield) för all media, både streamingtjänster och lokalt material, men om man är beredd att lägga en slant till tycker jag att detta är det bästa av två världar. Så länge dessa spelare tuffar på kommer jag aldrig gå tillbaka till Plex/Kodi.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5