Permalänk
Medlem

Värdera dator i5 10600k gtx 1070

Hjälper min systerson att hitta dator.
Jag har inte så mycket koll på priser längre. Vad kan denna vara värd?

i5 10th 10600k
GTX STRIX 1070
EVGA 650w GOLD
Z490 Gaming X
Arctic Duo eSports kylare
500GB Samsung SSD
TRÅDLÖST NÄTVERKSKORT @5ghz
Fractal Design

Ligger ute för 5995.
Är det ett OK pris för båda parter eller är 4-5k mer rimligt?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

3-4 låter mer rimligt rycker jag.

Permalänk
Inaktiv

Känns som ett gladpris skulle jag säga spontant. Väldigt gammalt grafikkort - släpptes mitten 2016. Ingen DX12 Ultimate och allmänt ganska mög prestanda med dagens mått - mindre än 6.5TF, är väl som en Xbox One X eller därikring, typ hälften av PS5 eller nått sånt.

Hyfsat ny CPU dock, kom för "bara" 3 år sedan typ (dvs ingen garanti längre...), 6/12 kärnor/trådar. Går säkert att lira okej på en sådan propp. Tämligen liten SSD också, såklart.

Nätdelen kan ha ganska mycket garanti kvar, och EVGA har mig veterligen gott rykte. Resten är nog utan garanti helt och hållet vid det här laget. "Billiga" begagnade datorn blir ju inte så billig om fläktarna på grafikkortet från hedenhös lägger av eller den lilla SSDn växes ur - och om mammabrädan pajar står man ju finansiellt där med skägget i brevlådan. Finns bara andra begagnade sådana mammabrädor att få tag på idag och de kan ju vara hur hårt körda som helst, det vet man ju inte.

Försök pruta av ett par-tre tusen iallafall, vill inte säljaren skulle jag skippa.