AMD:s flaggskeppskort debuterar i Steams hårdvaruundersökning

Permalänk
Melding Plague

AMD:s flaggskeppskort debuterar i Steams hårdvaruundersökning

Åtta månader efter lanseringen dyker Radeon RX 7900 XTX upp på plats 93.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oavsett, så är det en förkrossande dominans av Nvidia (som vanligt).

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt 7900 XTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Oavsett, så är det en förkrossande dominans av Nvidia (som vanligt).

Det är inte direkt en hemlighet att de haft 95% av marknaden hur länge som helst ungefär. De satsade tidigt på proprietära tekniker (dlss via tensor-kärnor i rtx-korten) (cuda och cuda-kärnor). Stora länge gör att de fastnar i det mänskliga psyket.

Fick min första Steam HW survey på tio år tror jag imorse. RX7900XT listades inte under GPU, snarare står "driver" först och där "gfx1100" (rdna3). Det kanske är som det ska och lär varken göra från eller till förvisso : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

AMD fungerar betydligt bättre i Linux, men jag fick ändå byta till Nvidia för att kunna använda program som kräver, eller fungerar bäst med, Cuda. Det gäller program som Meshroom, Stable Diffusion och Blender. Jag anser också att Ray Tracing är framtiden och på den fronten är bara Nvidia och Intel relevanta för närvarande, sedan är DLSS också otroligt bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag kikade på siffrorna tidigare i veckan och tyckte det var intressant att 4090 nu ligger på 0,65%. GTX 970 på 0,65% och 1080Ti på 0,66%.

Välkommet att se något av AMDs kort i senaste serien med. Lite förvånande att det är det dyraste kortet bara. Bra oavsett.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Oavsett, så är det en förkrossande dominans av Nvidia (som vanligt).

Fast konsollerna räknas inte med här. Och inte telefoner. Den här mätningen är som sagt inte kontrollerad utan beskriver bara en delmängd av den totala gamingmarknaden, oavsett om man definierar den som "PC" eller all gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag kikade på siffrorna tidigare i veckan och tyckte det var intressant att 4090 nu ligger på 0,65%. GTX 970 på 0,65% och 1080Ti på 0,66%.

Välkommet att se något av AMDs kort i senaste serien med. Lite förvånande att det är det dyraste kortet bara. Bra oavsett.

Kanske inte så konstigt ändå då de inte har släppt ut mellansegmentet än. Men 7600 borde gå om 7900 korten så småningom.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Blir att byta tillbaka till gröna laget vid 5xxx. drivarna är katastrof på det röda laget. Annars presterar 7900xtx bra. Kraschar, bluescreen m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag anser också att Ray Tracing är framtiden och på den fronten är bara Nvidia och Intel relevanta för närvarande

...du har ett 2070, hur resonerar du där? Hur är Intel relevanta i RT med liknande basprestanda som ditt 2070? Hur är inte AMD relevanta när 7900 XTX levererar, i många fall, RT i nivå med 3080/3090?

Många frågor, men jag blir alltid lika förvirrad när folk köper t.ex 3060 för RT - det finns förstås en mängd andra anledningar att välja det gröna laget.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och så om amds mjukvara för att kunna köra/översätta cuda på AMD kort ändrar denna lista en aning =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska bli intressant och så om amds mjukvara för att kunna köra/översätta cuda på AMD kort ändrar denna lista en aning =p

Beror väl helt på utvecklarnas intresse att använda lösningen och underhålla den nya portningen... En gissning är att det kommer vara segt på sina håll.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Min tracking över dx12 ultimate (raytracing) kapabla GPU i steam survey blev lite rödare av detta. Nu väntar jag på att Intel skall få komma med också. Det går lite upp och ner på den här grafen. Steam räknar olika varje månad, och går även tillbaka och ändrar gammal data ser jag ibland. Men det är trenden som är viktig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Blir att byta tillbaka till gröna laget vid 5xxx. drivarna är katastrof på det röda laget. Annars presterar 7900xtx bra. Kraschar, bluescreen m.m

Har själv inga problem med mitt 7900 XTX, och har heller inte haft några problem med mina tidigare AMD-kort.

Visa signatur

7950X | 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burakku:

Har själv inga problem med mitt 7900 XTX, och har heller inte haft några problem med mina tidigare AMD-kort.

Vad avser Linux har jag inte haft några problem i spel..det var lite optimistiskt att tro att rocm skulle fortsätta fungera för rx7900xt kanske när AMD inte stödjer så värst många gpuer för rocm under linux än https://rocm.docs.amd.com/en/latest/release/gpu_os_support.ht... . (Det är bara att det fungerade så satanas bra när det fungerade (ett par månader tidigare i år) (för OpenCL-applikationer)).

Vi får se om Battlemage anländer till desktop innan AMD får stöd för navi31 i rocm. Är inte sarkastisk eller nåt, båda känns som långt borta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burakku:

Har själv inga problem med mitt 7900 XTX, och har heller inte haft några problem med mina tidigare AMD-kort.

Samma här, kör dock ett 6950XT.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burakku:

Har själv inga problem med mitt 7900 XTX, och har heller inte haft några problem med mina tidigare AMD-kort.

Noll drivrutinsproblem här med. Det var knappt jag tordes byta från Nvidia till Amd pga det dåliga ryktet men är förvånad över hur bra det funkar. Konstigt att vissa har problem. Måndagsexemplar av kort? Inte rensat gamla drivrutiner ordentligt?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burakku:

Har själv inga problem med mitt 7900 XTX, och har heller inte haft några problem med mina tidigare AMD-kort.

Mindre problem med bägge
Nu går kloningen av bilden till TVn ibland katastrofalt till ibland med 7900XT. Och undervoltningen misslyckas ofta en gång innan den faktiskt fungerar.

Med 3070 om man klonade bilden till TVn och scrollade i t.ex. Firefox så uppstod massa buggar. Drivrutinen i sig kändes väldigt väldigt föråldrad att meka i.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är supernöjd än så länge med mitt 7900xtx,
Har inte haft några problem med deras drivrutiner. Haft lite krascher när min undervoltning inte varit stabil. Men det är ju inte drivrutinernas fel.
Deras idle bugg är väl det enda jag kan klaga på.

Visst är inte lika starkt på raytracing fronten. Men ingenting jag använder mig av i dagsläget

Och med en 1440p skärm så finns inte behovet av FSR.
Även fast jag tycker att Dlss fungerade bra på mitt 2080.